trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 44 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Vestibulit, min kropp, äcklad
Vestibulit. Jag vet att jag inte är ensam om att kämpa just den kampen. Jag vet att det finns hjälp att få. Jag har fått spänningsövningar att göra. Jag ska göra dem flera gånger om dagen. Det borde inte vara ett särskilt tungt åliggande. Men det har satt sig en spärr i huvudet.
 
Varför ska jag göra de där övningarna? För att kunna ha sex normalt. För att kunna njuta antar jag. Det finns inte en sekund av den tid jag försöker lägga på de där övningarna som jag inte tänker på honom. Först på att vara med honom. Sen kommer paniken in. Alltid. Det överväldigande illamåendet över vad han har gjort, över vad han gör i detta nu, med henne. För varje dag som går förstör han ytterligare en bit av det som en gång utgjorde oss.
 
Och jag känner mig på något idiotiskt sätt stressad. Måste få bort det onda. Måste kunna göra samma sak som han gör med henne så att vi hamnar på samma nivå. Så att jag har upplevt samma saker som han. Så att vi kan hitta tillbaka utan att jag ska behöva vara så här äcklad.
 
Men jag kan inte ens föreställa mig själv vara med någon annan. Det finns inte. Blir livrädd. Blir illamående. Och känslan av att inte duga, av att aldrig någonsin kunna duga, invaderar varenda litet utrymme av min hjärna. Jag duger inte och kommer aldrig att göra. Varken utseende-, personlighets- eller erfarenhetsmässigt. Jag gav allt jag hade till honom och det dög inte. Inte på långa vägar.
 
Det har kommit till en punkt där jag känner mig äcklad av mig själv. Kommer inte över känslan av absolut otillräcklighet. Tittar på min kropp och känner mig tusentals mil ifrån den sjuttonåring som en gång stod framför spegeln och gjorde sig i ordning för att träffa honom.
 
Jag var osäker redan då. Men jag kunde ändå se mig själv som en sensuell varelse. Som någon en annan människa skulle kunna tända på. Som någon en annan människa skulle kunna älska.
 
Den kropp, den person jag nu ser framför mig i spegeln gör mig närmast äcklad. Äcklad och panikslagen över att det är så här jag har kommit att bli, och nu står jag ensam i den kroppen. 
 
Jag funderade en del kring mitt utseende förut. När han fortfarande var hos mig. Jag kom ofta fram till att jag var så tacksam för att jag redan hade honom. För jag skulle aldrig kunna tända någon från början igen. Jag var så tacksam för att han redan älskade mig. Accepterade mig och var attraherad av mig trots mina brister.
 
I den världen kunde jag också leva med att inte se ut som jag ville, i den världen kunde jag vara nöjd över att bara vara mig själv.
 
Nu är allt det borta. Kvar finns bara ett ensamt jag. Ett ensamt jag som inte räcker. Som inte duger. Som aldrig kan bli den sjuttonåring igen som en gång lyckades få någon att älska henne. Jag kan aldrig bli den tjejen igen.
 
Jag vill inte ha någon annan än honom. Någonsin. Kan inte ens se mig själv hålla en annan mans hand. Trots att han lever med henne och håller hennes hand utan en tanke på mig. Jag vill bara ha honom.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Du är inte äcklig. Inte ens lite. Hans handlingar är äckliga. Vi alla har brister, vi väljer inte att älska någon pga utseendet. Jag slår vad om att du är klokare idag än vad du var när du var 17. DET är attraktivt. Hjärnan är attraktiv, att vara klok och godhjärtat tar ett riktigt snyggt utseende med hästlängder.
    Du får inte tänka så, bort med dessa onda tankar.
    Du är helt underbar och jag kan rabbla upp en hel del bra egenskaper med dig genom att bara läsa bloggen. Du är en fin person.

    2013-12-13 | 19:29:22
  • Sofia säger:

    Jag håller verkligen med kommentaren ovanför (från anonym), du är en fin person och det slår allt med alla hästlängder i världen.
    Har nu läst igenom alla dina inlägg på bara några dagar och jag vill bara ge dig världens största kram och tala om för dig att allt kommer bli bra. Jag vet att det verkligen, verkligen inte känns så nu, men det kommer bli bra.

    2013-12-13 | 19:55:31
  • Michael säger:

    Så fina kommentarer ni lägger in här. Jag kan bara hålla med fullt ut. Det är han som gått miste om dig - en diamant. All värme och kärlek till dig.

    2013-12-13 | 20:21:13
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • E. säger:

    Du delar med dig av det tuffaste du någonsin upplevt, det gör dig vacker. Hopplöshetskänslan och att inte räcka till måste motas bort. Det är inte så. Han får dig att må så, inte för att du är du.
    Ingenting i livet går att garantera, varken känslan du har nu, men likväl går det inte heller att säga att du aldrig kommer sluta älska honom, eller att det aldrig kommer bli ni två igen. För ingen vet. Inte du. Och allra minst jag.
    Viktigast är att du försöker överleva känslan att vara värdelös, för det är du inte. Du förtjänar så otroligt mycket mer.
    Jag tycker du verkar vara en toppentjej, kan inte med ord nog beskriva vilken styrka du givit mig i min egna trasiga relation. Styrka till att se situationen från ett annat håll. Jag önskar innerligt att jag hade samma styrka som du, så jag hade kunnat göra detsamma för dig.
    Kram till dig

    2013-12-13 | 20:51:16
  • Hej säger:

    Förstå inte mig fel nu, men du kan försöka tänka såhär: saknar du faktiskt honom så som han är idag, eller saknar du egentligen bara att få känna kärlek och vara i ett förhållande?
    Han var ju din första riktiga kärlek, och såklart känns det så nu att du aldrig i hela livet skulle kunna vara med någon annan, minns själv då jag kände så efter min första kärlek... Men du, de kommer inte alltid att vara såhär för dig.
    Han kommer alltid vara en del av ditt förflutna, men du kan själv bestämma hur mycket det kommer att påverka ditt liv och DIN lycka, de beror på hurdan inställning man har.
    Det kommer att ta ett tag, men tidsnog kommer du att att inse att du lärt dig något av detta, och blivit en starckare person!
    Kanske det emellanåt har ändrats för dig hur du tänker över detta slut, vilket kan kännas rätt förvirrande, men du kommer att finna din väg ur detta, allting kommer nog att ordna sig på något vis!
    Det finns ju också andra underbara människor där ute någonstans också <3

    2013-12-13 | 22:15:58
  • Sanna säger:

    Fruktansvärt att läsa om din heartbrokenhet, känner igen känslorna av olycklig kärlek. Jag själv har blivit bortvald framför en annan tjej och det gör ont. Dock har jag varit med om detta förut och aldrig varit i ett förhållande ännu (är 25 år).

    Du kommer att bli starkare och för varje dag som går, så kommer det att bli lite lättare, även om du inte tror mig. En dag kommer du tänka tanken "men oj vad hände, jag har inte tänkt på honom på över en timme?" Den dagen du märker det, då har du börjat läka på riktigt.

    Av min erfarenhet träffar man alltid ngn annan som man får känslor för, men där du (och jag) befinner dig/oss just nu, så tror man inte det. Tanken på ngn annan är äcklig och finns inte. Men det kommer komma. Jag lovar dig det, kämpa vidare.

    Jag tror på Karma och att hans beteende kommer att straffa honom förr eller senare. Det kan vara ett enkelt sätt att komma på lite bättre tankar.

    Stor kram till dig och jag är jättejobbig nu men det kommer att bli bättre. Tänk på hur många biljoner killar det finns i världen, det finns fler, finare, bättre än den där dumstruten! Stor Lucia-kram!

    2013-12-13 | 23:32:16
  • S säger:

    Fina du, jag tror att du behöver börja jobba på din självkänsla innan du tar tag i vestibuliten. Alla som läser bloggen ser vilken otroligt godhjärtad, fin och älskvärd person du är, du behöver också inse det!

    <3

    2013-12-14 | 01:23:28
  • Bea säger:

    Snälla, sluta gräv ner dig. Sluta intala dig själv att du inte får vara lycklig. Du verkar ha så oändligt mycket kärlek inom dig. Och någonstans därute finns det någon som behöver den. Någon som förtjänar den. Så snälla, sluta ge dig kärlek till någon som inte har vett att älska dig!

    2013-12-14 | 01:34:28
  • Mikaela säger:

    Kram <3<3<3

    2013-12-14 | 01:59:46
  • A säger:

    Vill bara skriva att jag har varit där och är fortfarande, fast väldigt sällan.
    Skickar dig en stor varm kram.

    2013-12-14 | 07:55:07
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • A säger:

    Vill bara skriva att jag har varit där och är fortfarande, fast väldigt sällan.
    Skickar dig en stor varm kram.

    2013-12-14 | 07:55:16
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • C säger:

    Börja träna. Det tar bort fokus från tankarna. Tiden går. Man blir trött. Och stark. Stark till den dagen man plöjt igenom helvetet och till slut anar ljuset och tiden där man kan andas utan att behöva kämpa med bröstkorgens rörelser upp och ner. Komma ut på andra sidan i bättre form än innan, så att inte helvetet varit helt förgäves.

    Och tänk tillbaka ibland, vilken lättnad det är att det inte är "för en månad sedan", nu. Att ha den här månaden framför sig fortfarande, som du precis kämpat dig igenom, kan vara en liten lättnad att känna. Du måste igenom skiten, och varje timma, dag, vecka och månad är en seger.

    Ge aldrig upp. Gör saker för dig. Fokusera på dig. Älta. Älta igen. Sörj färdigt. Träna. Bli stark. Bryt ihop. Som muskelbristningar efter träning som i läkningen blir starkare.

    Jag tror på dig. Det tog ett år av toagråt, pendelgråt, ältande, body combat, yoga, twilight (tvåan när hon sitter i stolen till låten it's a possibility=mitt 2009 i ett nötskal). Men det gick. Det går. Man tror det inte men det GÅR. Till slut. Håll ut.

    Jag tror på dig.

    2013-12-14 | 09:59:15
  • Linn säger:

    Jag har gjort slut med många killar. Gått vidare som att förhållandet aldrig hänt. Kastat mig in i nåt annat, någon annan.

    Sen hände det.

    Jag blev dumpad. Av Honom med stort H.

    Jag tänkte att jag skulle göra som alltid, hitta någon annan att komma över Honom med. Men helt plötsligt hade jag en katalog över alla personer i hela världen i huvudet, och jag ville inte vara med någon av dem. Ingen, förutom Honom. Jag började inse att ingen av mina tidigare killar hade varit den riktiga kärleken men att Han nog hade varit det. Därför kunde jag inte gå vidare. Så jag lät mig själv sjunka, ställde inga krav på mig själv att komma över. Tog antidepressiva och bara grät.

    Men en dag var det där igen. Det där suget, en blick från någon som faktiskt fastnade i mig. Inte lika många tankar på vad Han hade gjort mot mig, men vad jag hade lärt mig av vårt förhållande och av hela situationen. Bestämde mig för att bli en bättre människa.

    Det blev jag, och en dag blev jag lycklig. Utan att egentligen försöka. Jag blev attraherad av andra. Det tog tid, och det kunde nog ha tagit längre tid. Men en dag var jag Jag igen.

    Och jag vet att Du också kommer bli det. En bättre Du än innan. Jag hejar på.

    2013-12-14 | 10:11:43
  • Mikaela säger:

    Kanske en oreglerat fråga, men har ni någon kontakt?

    Jag hejar med på dig!

    2013-12-14 | 11:09:01
  • Emeli säger:

    Hej gumman!
    Jag håller med "S" kommentar ovanför att du nog ska koncentrera dig på att få tillbaka din självkänsla och självförtroende innan du tar tag i sjukdomen. Sex är ett laddat ämne just nu och du kommer inte vinna tillbaka honom med det. Skulle han vara intresserad bara för det är han ett ännu större kräk än jag hittills förstått.
    Du är en varm, kärleksfull och generös tjej som behöver förstå vad hon är värd. Förstå vad du behöver av en man samt vad du kan ge i ett förhållande. Vad jag har läst hittills så ger du allt och förtjänar att få tillbaka lika mycket.
    Sjukdomen har du tid att ta tag i senare men du måste börja nu med det som är viktigt för att DU ska må bra. Du måste må bra innan du kan vara i ett förhållande.
    Om du hänger upp din lycka på någon annan så kommer samma sak hända om och om igen.
    Börja med att lärakänna den fina tjej du är, lär dig att älska henne för den hon är, både fördelar och nackdelar (det har vi alla) för hon förtjänar det.
    När du tycker om dig själv kommer du attrahera någon som oxå tycker om dig för den du är och inte för sex.
    Jag tänker på dig varje dag och vill att du ska veta det. Skickar massa kramar som följer dig genom dagen.

    2013-12-14 | 11:17:27
  • A säger:

    Du är vacker! Och du kommer klara det här. Du är så mycket starkare än du tror.

    2013-12-14 | 11:22:41

Kommentera inlägget här: