trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 53

Kategori: Allmänt

Står och stampar
Vet inte vad jag ska skriva idag. Vill inte skriva sanningen längre. Vill inte skriva att jag har gråtit hela natten, att jag vaknade med panik i halsen, att mina ögon är så svullna att det gör ont att hålla dem öppna. 
 
Jag har suttit vid köksbordet och ätit frukost med min familj. Försökt mitt bästa för att vara vanlig och inte låta dem märka något. Ligger nu i sängen och vet inte hur jag ska ta mig ur det här. 
 
Var i ett köpcentrum med en syster hela dagen igår. En miljon människor och blinkande ljus och glitter överallt. Men ensamheten har aldrig varit så påtaglig, mörkret aldrig så närvarande.
 
Låg och skrev på en lång text till honom igår natt. Jag vet att jag inte borde. Jag vet att ingenting jag säger kan påverka honom. För han har gjort sitt val, han har vänt blad, och jag har inga andra alternativ än att göra detsamma. Bara det att jag kan inte. Jag kan verkligen inte, hur orimliga jag än inser att mina tankar är just nu. 
 
Jag älskar honom och klarar inte att släppa taget om den kärleken. Den kärleken är det enda som håller mig över ytan. Samtidigt är det samma kärlek som med våldsam kraft försöker dra mig nedåt. Jag kan inte förklara det bättre än så. Det som sakta bryter ned mig är också mitt enda hopp, den enda anledningen att jag fortsätter kämpa.
 
Jag ska försöka gå en promenad nu och sen åka en tur med min mamma. Köpa en sista julklapp. Titta till lägenheten som jag har undvikit som pesten i över en månad. Ångesten. Ångesten över denna lägenhet som egentligen är världens finaste. Jag vill inte bo ensam. Jag vill inte komma hem till något tomt, kallt och ödsligt. Jag vill att han ska vara där. Fylla upp mitt hem och mitt liv med sin värme, kärlek och trygghet.
 
Det är det enda jag vill ha. Trots att det är det enda jag inte kan påverka överhuvudtaget. Det enda jag inte kan göra något alls åt. Jag vill bara ha honom. 
 
Jag vet att mina tankar idag är desamma som alltid dominerar min hjärna. Jag vet att jag inte skriver något nytt. Jag vet att jag står och stampar på samma ställe. Så ni behöver inte berätta det för mig idag.
 
Jag hoppas i alla fall att ni alla därute får en riktigt fin fjärde advent. Att ni känner frid och ro i bröstet. Att ni tar hand om er själva och era nära på bästa sätt. Jag ska försöka göra detsamma.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Du står inte och stampar på samma ställe, du är påväg upp och framåt även om du själv inte ser det. Babysteg är också framsteg. Att titta till lägenheten är en vinst i sig, det är ett steg framåt i att inte undvika den. Tillåt dig själv att sörja och kom ihåg att det tar tid, för det är en stor hjärtesorg <3

    Svar: Åker bara till lägenheten för att mina räkningar ligger där... Önskar jag var starkare. Önskar jag kunde se framstegen. Stor kram och tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 12:22:47
  • Anne säger:

    För det första - Jag tycker att du är jätteduktig!

    För det andra - Jag ska krama om min kille extra mycket i jul, och skänka en extra tanke till dig och din historia. Jag har kommenterat här förut - att jag blev bedragen och lämnad min kille efter 7 år tillsammans (vi var varandras första och enda kyss, hade bostadsrätt och planerade bröllop, så smällen blev hård). Men något jag inte nämnde i den kommentaren var att han efter en månad ångade sig, och kämpade sedan i två år för att få tillbaka min tillit och bevisa hur mycket han ångrade sig och älskade mig. Idag har vi det lika bra som innan allt hände, vi har släppt det och gått vidare, tillsammans. Jag är så tacksam för att min historia slutade så bra. För jag var i precis samma sits som du. När han gjorde slut, kunde jag inte göra någonting. Inte äta, inte jobba, inte gå ut. Rasade 13 kg i vikt. Men nu är mitt liv bättre än det nästan nånsin varit. Vi har det så bra tillsammans nu, och jag tackar gud varje dag för att vi har varandra. Det tog flera år för oss att "komma tillbaka", jag ville försäkra mig om att han var seriös och att något liknande aldrig skulle kunna hända igen. Men nu är vi där, vi är starka tillsammans igen.

    När jag läser din blogg tänker jag extra mycket på det. Hur glad jag är för att jag fick tillbaka min person. Att han kämpat så hårt för mig, för att få tillbaka min respekt och kärlek. Och hur mycket jag önskar att din historia också får ett lyckligt slut, oavsett HUR det slutar. Bara det blir lyckligt för dig. Att du hittar en man som förtjänar dig till 100%. Tänker ofta på dig i min vardag, skänker dig en tanke och hoppas att det löser sig. Ofta, när man minst anar det, så löser saker och ting sig på de mest oväntade sätt. Och ofta från den ena dagen till den andra. Kämpa på fina du!

    Svar: Tack för din kommentar Anne. Det har bara gått så lång tid. Tre och en halv månad. Och han är säker på sitt beslut. Trots det klarar inte jag att släppa taget. Undrar ofta om det är något fel på mig. Nu blev det ord om mig själv igen. Förlåt. Det jag skulle skriva var att jag är glad för din skull och önskar dig all lycka. Många kramar och tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 12:59:30
  • Sandra säger:

    Jag kan verkligen relatera till det där med att plötsligt vara ensam, bo ensam och inte vilja det. Jag brukade öppna fönstret mitt i vintern och sova med det öppet i ren panik för att få höra något, ett brus från vägen, någon annan människa. Hade jag kunnat skulle jag skaffat en katt, kan du så rekommenderar jag det! Självständiga men tillgivna och fantastiska djur som fyller upp.

    http://ikroppenmin.blogspot.se (som du kanske redan läst) för att påminna om hur dyrtbart ditt liv är och hur ung du ändå är. Menar inte att förminska eller så, absolut inte, herregud du sörjer! Men kan va skönt med lite annat fokus.

    Många kramar

    Svar: Jag har läst Kristians blogg. Och den är en av anledningarna till att jag förbannar mig själv. För jag vet hur idiotiskt det är att inte vilja leva när så många vill men inte får. Det är vedervärdigt att känna ett sånt här hat mot livet som jag gör just nu. Vill bara vara tacksam.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 13:20:59
  • Jessica säger:

    Måste du ha kvar lägenheten? Kan du inte sälja den?
    Den kommer ju alltid att vara förknippad med ER som så mycket annat..
    Köp nåt nytt, eller hyr, nåt som bara blir ditt, där du kan skapa nya minnen.
    Det är mitt råd till dig nu, även fast du inte har bett om råd från mig.

    Svar: Många säger det. Skulle bara vara ännu räddare då. Är rädd generellt av mig och det var inte lätt att hitta ett område jag skulle känna mig trygg i. Vill så gärna bo där. Vill bara inte bo ensam.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 13:45:01
  • Erika säger:

    Du står inte och stampar på samma ställe. Det här är din blogg och du får skriva det som du känner. De som skriver och tycker annat behöver inte läsa. Hårda ord är inte din hjälp just nu. Man ska inte sparka på den som redan ligger.

    Du är så bra och duktig hur stora eller små steg du än tar. Du har rätt till dina känslor det är som du känner.

    Här behövs inga kvistiga kommentarer eller andra besservissiga kommentarer.

    Jag bor kvar i vår lägenhet och det jag gjorde var att möblera om direkt och ändra allt gjorde den till min.

    Du är fin och bra och stark, jag ser dig som stark och imponeras varje dag. Du får skriva som du vill och känner. Ingen ska skriva något annat.

    Jag önskar dig en fin fjärde advent också hur den än ter sig under dagen. Du är värdefull och förtjänar lycka.

    Kram på dig.

    Svar: Det känns som att jag inte kommer nånvart. Är på samma ställe känslomässigt som för tre och en halv månad sen. Det känns orimligt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 13:59:23
    Bloggadress: http://rabarberkalas.blogg.se
  • Michael säger:

    Du kommer att släppa taget när du känner dig tillräckligt stark för det. Nu handlar det om att härda ut och låta känslorna få vara som de är. Det är många fina människor som bryr sig om dig här, vilket är fantastiskt. När jag själv separerade var det strax innan jul och det var så smärtsamt att se alla glada lyckliga par och familjer. All värme till dig en dag som idag. Kram

    Svar: Tack snälla.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 14:17:54
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • kerstin säger:

    Du är bara rädd, fina du. Rädd för det okända,rädd för det som händer och det som inte händer och för det som ska hända. Det kommer så småningom att gå över till en annan känsla men just nu är rädslan så stor att du är skräckslagen....Du går framåt i myrsteg,två fram och ett bak,långsamt men framåt.Jag ger dig inga råd idag, jag ger dig min tid.Tid som du så väl behöver till allt det nya..det som varit kan man inte göra något åt och framtiden vet vi inget om,men här och nu är vi närvarande och det är det enda som räknas just nu. kram fina du=)

    Svar:
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-22 | 14:34:24
  • a säger:

    Nog står man och trampar på samma ställe under en lång tid för att sedan vakna upp och PANG. Du mår bra!
    Den dagen:)

    2013-12-22 | 18:09:03
  • Johanna säger:

    Usch jag förstår att det måste kännas fruktansvärt att det känns som att du inte kommer någonstans men för oss som läser bloggen är bilden att du långsamt kommer framåt. Har du funderat på att läsa om några gamla inlägg för att påminna dig själv om att du kommit framåt? Jag förstår i och för sig om det känns för färskt att läsa det gamla igen.


    Det här med att skriva texter till honom, gör absolut det du själv vill. Det som får ångesten att kännas lite lättare. Bearbeta din sorg på sätt som passar dig och i din takt. Har du funderat på att prata med en psykolog eller något om sorg igen?

    Att du är rädd för att vara själv i lägenheten är förståeligt eftersom den symboliserar så mycket. Men jag tror verkligen du ska försöka, kanske gå dit en eftermiddag, plocka med lite saker. Kanske till och med laga mat. Sen kan du gå hem till dina föräldrar och sova. Men att vara där ett litet tag kanske kan vara bra för dig. Ta med dig en vän eller två, sen när du har kraft, gå dit själv. Vattna lite blommor, bädda rent i sängen och kanske kolla på en film. Gör det som känns okej.

    Ta hand om dig nu under julen, krama din familj extra hårt och fokusera på kärleken du får från dem och dina vänner!

    2013-12-22 | 18:34:02
  • Therese Sundström säger:

    Hej!
    Hopaps verkligen det går framåt för dig!

    För lite personlig utveckling och sund hälsa, kika in hos mig!

    Kram T, http://theresesundstrom.blogg.se/

    2013-12-22 | 18:53:26
    Bloggadress: http://theresesundstrom.blogg.se/
  • Dani säger:

    För det första: Du är stark även fast det inte känns så, du är värdefull och jag lovar att allt kommer att bli bättre på ett eller annat sätt. Vi är många som läser här och tänker på dig!

    För det andra: Tycker den där Annie skrev ett sjukt hänsynslöst, själviskt och klumpigt inlägg. Även om hon säkert inte menade nåt illa är det så smaklöst att i det här forumet skriva om hur gulligt och lyckligt hon har det. Jag blev så arg att jag började kommentera högt när jag satt och läste. Dåligt, Annie!

    2013-12-22 | 19:03:17
  • Erika säger:

    Det är för att du är i det hela och det känns som du inte kommer någon var. Det är så för den som går igenom det men du har kommit så långt.

    Du klarar mer än du tror och jag finns här för att peppa dig och vi alla här som kommer med goda avsikter ser förändring.

    och du får skriva precis som du vill.

    Massor med kramar.

    2013-12-22 | 20:02:05
    Bloggadress: http://rabarberkalas.blogg.se
  • Emeli säger:

    Kram!❤️

    2013-12-22 | 21:27:58
  • Emeli säger:

    Kram!❤️

    2013-12-22 | 21:28:02
  • Emeli säger:

    Kram!❤️

    2013-12-22 | 21:28:02
  • N säger:

    Hej fina du!

    Kan relatera till dina texter så otroligt mycket, har gått igenom exakt samma sak och trodde aldrig att jag skulle kunna bli lycklig igen. För mig tog det två år att börja må bättre, då jag träffade en annan.

    Jag tror det största misstaget man gör är att skylla på sig själv. På något (omöjligt) sätt måste du inse att det inte är ditt fel, att alla vill sitta lite ofräscha i soffan på kvällarna osv. Tänk också att man är som kärast nu i början, snart när man börjar visa sina rätta sidor så kommer saker och ting förändras, han inser nog snart att han gjort ett misstag. (Känns så krystat att skriva så här, minns att jag själv tyckte att alla som sa så till mig under min deppiga period inte förstod någonting, inte alls fattade hur min situation såg ut. Det ligger dock mycket sanning bakom det trots allt)

    Önskar dig en god jul och ett gott nytt år trots omständigheterna!

    2013-12-22 | 21:34:35
  • Sofia säger:

    Hej fina du!
    Önskar också att du om bara för några timmar får känna frid & ro. Som jag skrivit tidigare har du kommit en bit på vägen även om du själv inte ser det. Tillåt att ta en paus från ditt sörjande/ lidande. Det kommer bli bättre, bättre på ett nytt annorlunda vis. Jag lovar.jag vet. Massa Kramar till dig

    2013-12-22 | 23:17:53
  • Anonym säger:

    Vad är de dom säger? Typ om man vrt tillsammans 7 år tar det 7 månader att sörja, har man vart tillsammans 1 år tár de en månad osv.. Stressa inte, någon gång kommer du se ljuset, stå ut.

    2013-12-22 | 23:30:43
  • P säger:

    Den du vill ha, den du älskar, han finns tyvärr inte mer.

    Kramar

    2013-12-22 | 23:41:05
  • Stine säger:

    På tal om att du inte klarar av att vara i lägenheten, fullt förståeligt! Låt den stå där på vänt så länge du behöver, den går ingenstans. Kanske du kan hyra ut den till en vän eller släkting en tid? Och låta lite nya energier komma in. Jag bodde åtta månader hos min mamma innan jag klarade av att bo själv. Det tog ungefär ett år efter separationen för mig att bli människa igen. Så känn dig inte stressad eller orolig för att du står och stampar. Det kommer bättre dagar, jag lovar!

    2013-12-23 | 00:17:07
  • Anne säger:

    Nu känner jag mig skitdum som skrev en så dum kommentar, när jag läser vad "Dani" skrivit om mig. Känner mig verkligen skitdum och patetisk. Men det är typiskt mig att vara egoistisk.. Verkligen typiskt. Hoppas verkligen inte att jag drog energi från dig, min tanke var att ge energi. Men som sagt, typiskt mig. Min tanke var i alla fall att du ska veta att du inspirerar mig att leva ett bättre liv, ta vara på det jag har och samtidigt bry mig om andra och försöka ge den goda energi jag kan ge till andra. Eller nåt sånt. Men det blev kanske/tydligen väldigt fel. Blev helt röd om kinderna när jag såg vad Dani skrivit, skämdes verkligen över mig själv!!

    Svar: Det är helt okej. Du är inte egoistisk. Det är bra att du är lycklig. Även om jag ofta nu kan känna mig irriterad och ledsen över alla kära par, all denna tvåsamhet, så vill jag ju unna både dig och andra kärlek. Stor kram.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-23 | 01:46:03

Kommentera inlägget här: