trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Det där julaftonsmailet

Kategori: Allmänt

Nedan är mailet jag skickade på julafton. Förbannar mig själv. Förstår inte hur jag tänkte. Jag vill ha den jävla människan tillbaka och jag skickar mail som andas bitterhet och svaghet. Fan för mig.
 
Imorse smög mamma ner och la ett paket i min strumpa. Din strumpa och ditt paket saknas i år. Precis som din kropp saknas bredvid mig i sängen. Precis som din hand saknas i min. Precis som din röst saknas i min närhet. Precis som hela du saknas mig. Varje sekund, varje minut.
 
Du har krossat mig med dina handlingar. Krossat mig sönder och samman genom att lura mig att tro att du älskade mig mer än någonsin, genom att cementera vår relation så djupt i grunden som jag aldrig trodde var möjligt, genom att måla upp vår framtid i detalj och säga att du längtade dit, för att sen på några dagar kasta bort mig som en bit betydelselöst skräp. Som något som aldrig betytt något alls för dig. Du har stampat på mig, förnedrat mig och puttat mig så djupt ner i ett hål att jag inte lyckas ta mig upp igen.
 
Jag försöker. Jag gör allt som jag borde. Jobbar, även om det är svårt när paniken gör det omöjligt att andas, när tårarna grumlar synen. Jag försöker. Men du har förstört något grundläggande inuti mig. Du har förstört det så till den grad att jag inte ser hur jag någonsin ska kunna bli hel igen. Ser inte hur mina sår någonsin ska kunna läka.
 
Jag kan inte förstå varför du har gjort som du har gjort. Jag kan bara inte förstå. Det kommer jag aldrig att göra. Jag kan inte förstå hur du kan leva med henne. Hur du kan leva med den kvinna du bedrog mig med. Den kvinna du har krossat mig med. För jag är i spillror. Månader har gått. Men jag är fortfarande utspridd över golvet i de spillror som du lämnade efter dig. Som du lämnade efter dig utan minsta tillstymmelse till att vilja göra rätt, till att försöka hedra det som en gång var oss.
 
In i det sista fortsatte du att ljuga för mig. In i det sista förstörde du mina minnen. Jag kan inte vila tanken någonstans. Varenda minne jag har från de här nio åren är förgiftat av det du har gjort. Det finns inget fint, inget speciellt, inget vackert kvar av vår kärlekshistoria. Det har du sett till. 
 
Du jobbade över varje dag i nästan två veckor. Jag var orolig. Gjorde matlådor. Masserade dig. Försökte ta hand om dig. Och samtidigt bedrog du mig med henne. Skickade sms på nätterna efter att du hållit mig i din famn. Skickade låtar som en gång varit våra till henne. Skickade bilder som jag tagit av dig i New York till henne. Hur är det ens möjligt? Hur har du kunnat göra så utan att bli äcklad och förfärad över dina egna handlingar? Hur har du kunnat stå ut med att ha gjort det du har gjort?
 
Du lurade mig. Du såg till att jag var övertygad om din kärlek. Jag la mitt liv i dina händer. Jag trodde att du hade gjort detsamma. Jag trodde att det var du och jag mot världen. Jag trodde att du låtit mig komma in i ditt hjärta, in i din själ och att du blottat allt. Jag trodde att jag visste dina innersta känslor. Precis såsom du visste mina. Även när det har varit dåligt mellan oss har jag varit ärlig. Jag har berättat hur jag har känt. Jag har låtit dig komma in. Varför kunde du inte göra detsamma för mig? Varför var du tvungen att lura mig, förråda mig, ljuga för mig, bedra mig och sen dessutom inkräkta på det som en gång varit vårt. I det som fortfarande var vårt lät du den kvinna du bedragit mig med, den kvinna du vet finns i alla mina mardrömmar, komma in och förstöra. Förstöra mina minnen. Det som jag trodde var våra minnen. Det är så vedervärdigt gjort och du kan inte förstå smärtan det har orsakat i mig. Du kan inte förstå hur fruktansvärt ont det gör. Du fixade fint i lägenheten med mina saker innan hon skulle komma. Du gav henne nyckel dit. Du lagade mat av saker jag hade köpt till oss. Du lämnade era lakan i sängen för mig att ta hand om. Hur har du kunnat bli den här personen? Vad har hänt med den riktige X?
 
Du ansträngde dig så hårt för att jag inte skulle få vara med i ditt nya liv. I ditt nya liv i polisen. Jag ville så gärna bara få komma in. Se den X du hade blivit. Älska den X du hade blivit. Men du lät mig inte. Och jag vet inte varför. Men förstår nu att det tog dig längre ifrån mig. Tills en dag då du var så långt borta att det som en gång var du och jag inte var viktigt längre. Inte var viktigt att kämpa för längre. 
 
Jag hade kämpat mig blodig för dig. Jag hade kämpat in i det sista för dig. Men du övertygade mig om att jag inte behövde kämpa. Du övertygade mig om att du älskade mig mer än någonsin. Du övertygade mig om att du skulle finnas hos mig för alltid. Varför? Varför gjorde du det? Varför lät du mig leva i den illusionen? Varför lät du mig bygga upp hela mitt liv kring något som bara var en illusion? Kring något som du bara gick och väntade på att få krossa. 
 
Du har krossat mig. Och jag lyckas inte skrapa ihop bitarna igen. Det är för mycket som har gått sönder. Du tog med dig för mycket när du lämnade mig. Jag hade gett dig allt. Hela mig. Och du utnyttjade det för att krossa mig fullständigt sönder och samman. 
 
Du säger att du ändå inte älskade mig. Du gjorde en tatuering med mitt födelsedatum. Du insisterade på att vi skulle köpa ringar. Du insisterade på att vi skulle köpa en lägenhet. Du inredde den med iver. Du sa om och om igen att du älskade mig. Om och om igen sa du det. Om allt bara var lögn, varför gjorde du det? Varför?
 
Jag får inga svar. Jag får bara höra av din mamma att allt inte är så svartvitt. Jag kan inte ens ha en riktig kontakt med henne längre. Så nu har du äntligen fått som du vill. Jag klarar inte längre att vända mig till henne med mina förtvivlade tankar.  Den sista länken till mig är bruten. Du har äntligen gjort dig av med allt som är kopplat till mig. Det är som att vi inte längre någonsin har funnits.
 
Jag älskar dig. Jag tror att jag alltid kommer att älska dig. Jag får inte bort det hur mycket jag än försöker. Samtidigt som jag slutade betyda något alls för dig lät du mig göra dig till mitt allt. Och du visste det. Du visste det hela tiden. Men du sa inget förrän du hade någon att ersätta mig med. Det är så ofattbart lågt och vedervärdigt gjort. Och för varje sekund du lever med henne krossar du en liten bit till av mig. Befäster ditt svek ytterligare.
 
Jag ska försöka leva vidare. Jag är skyldig min familj det. Men varje dag är en kamp. En kamp för överlevnad. Där har du placerat mig. Längst ner i ett hål i marken slagen i tusentals spillror. Och du lever vidare ditt liv som om inget har hänt. Förstår du hur sjukt det är? Förstår du ens själv hur du kan vända blad som ingenting och aldrig se tillbaka? Jag önskar att jag hade dina skygglappar. Jag önskar att jag hade din förmåga att stänga av. Stänga av allt som en gång betydde mer än något annat för dig. Men jag kan inte. Jag är inte som du. Jag gör misstag men jag står för dem. Jag ber om ursäkt och försöker ställa allt tillrätta. Jag är ärlig med allt jag känner, både det bra och det dåliga. Och jag älskar med allt jag har. Med allt jag har älskar jag. Jag älskar fortfarande dig. Det finns inte utrymme för något annat i min kropp. Och jag förbannar den kärleken. Jag förbannar att jag lät dig komma så nära, att jag lät mig själv ge precis allt till dig. För det betyder att jag nu sitter handfallen. Utan varken vilja eller förmåga att släppa taget. Jag gav hela mig till dig. Och jag förmår inte ta tillbaka det. Jag förmår inte ta tillbaka en gnutta.
 
Jag ska försöka överleva en stund till. Försöka låtsas en stund till. Jag är inte en sån som ger upp. Det trodde jag inte i alla fall. Men det du har gjort mot mig gör ondare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Det gör så ont att det känns som att jag fysiskt ska gå sönder här och nu. Den smärtan har du skapat. Det var så du valde att avsluta oss. Det som en gång i tiden var världens finaste kärlekshistoria är nu inget mer än ett smutsigt djupt infekterat sår i mitt hjärta.
 
Kan du förstå att du blivit en sån man som ljuger och bedrar? Utan att ens be om ursäkt eller visa ånger. Du drog dig aldrig undan. Du övertygade mig om att du älskade mig mer än nånsin. Du hade sex med mig dagen innan du åkte hem till henne för att ha sex. Efter att du, vad jag förmodar, redan hade kysst henne, tagit på henne, kanske redan varit med henne på stationen, utomhus, i vår bil, Gud vet var. Du valde ändå att ha sex med mig den där söndagen. Fyra dagar innan allt var slut. När du redan planerat att åka hem till henne dagen efter. Förstår du själv hur äckligt det är? Förstår du hur det känns för mig? Förstår du att du har blivit en man som är kapabel till såna handlingar? Varför gjorde du det? Jag kan inte för mitt liv förstå det. Inte för mitt liv kan jag förstå. Och framförallt förstår jag inte hur du kan se henne och dig själv i ögonen varje morgon och veta vad du har gjort mot mig. Vi var oskiljaktiga i nästan nio år. Jag förstår verkligen inte att du hade det här inom dig.
 
Jag har inga fina ord att avsluta med den här gången. Ja, jag älskar dig. Det får jag leva med. Men det finns inte längre något fint att säga om oss. Du har med dina handlingar lyckats radera allt det fina. Allt det som en gång var det finaste i hela världen. Det är borta.
 
Förstår inte hur ångesten inte kan äta upp dig. Förstår faktiskt inte hur du kan leva vidare med henne som om ingenting hänt. Förstår inte vem du är längre. Men det kan inte vara den man du vill vara. Det kan bara inte vara det.

Kommentarer

  • Patricia säger:

    Wow. Hade jag fått ett sånt mail hade jag dött. DÖTT! Det där kommer kännas. Även om du inte kommer veta var det kändes mest så kändes det. Hoppas att skammen äter upp honom och att han ser din sorg varje gång han tittar på henne.

    2013-12-28 | 19:50:00
  • Linda säger:

    Nej då, inte alls fan för dig. Inget att ångra! Det blev vad det blev, nu är det gjort. Ångra inte det, stäng av tankarna på det tillåme. Kram!

    2013-12-28 | 19:53:34
  • Malin säger:

    Ångra inte det brevet. Fantastiskt skrivet, utan att bli sliskigt och rörigt. Var stolt att du skickade det. Det är jag, stolt över dig. Han förtjänar att veta vad han har gjort. Sträck på dig, han förtjänar inte sig längre. Kram!

    2013-12-28 | 20:18:12
  • Jessica säger:

    Håller med, det där är inget du behöver ångra. Säkert bara bra att få ur dig vad du känner och veta att han kan läsa det. Även om han inte svarar måste det där kännas ordentligt. Det måste det.

    2013-12-28 | 20:39:26
    Bloggadress: http://thetruthandotherdisasters.blogg.se
  • Amanda säger:

    Det var jättefint - och det är en bra känsla att veta att han får ta del av det liv han lämnat dig med. Han är inte där, men han vet, och om det inte gör ont i honom när han läser dina ord så.. måste han verkligen förändrats och blivit en kall och hård människa

    2013-12-28 | 20:56:07
  • Marlene säger:

    Jag säger som de andra och tycker också det var bra skrivet. Det där lär kännas! Inte ens den kallaste personen i världen kan undvika att känna det där.

    2013-12-28 | 21:03:49
    Bloggadress: http://melen.blogg.se
  • A säger:

    Bra skrivet! Sen kanske han är som mitt X, förstår inte vad man menar, mitt fel osv men det spelar ingen roll. Du fick ur dig mycket! Bra gjort
    Stor kram

    2013-12-28 | 21:21:53
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Anonym säger:

    Kom igen nu! Visa lite ilska! Jag vet vem både du och han är ( vi är från samma lilla förort). His loss, ärligt.

    Svar: Känns inte som hans loss. Det känns istället fruktansvärt mycket som att jag är förloraren i det här. Han lever lycklig med en vackrare kopia av mig som dessutom är polis. Hans favoritpersoner i hela världen. Och du. Jag har ingen aning om vem du är men snälla berätta inte för honom.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-28 | 21:22:25
  • Gunilla säger:

    Se detta mailet som ett avslut. Nu är det bara din framtid som gäller. Du kommer att få det jättebra.
    kram.

    2013-12-28 | 22:07:40
  • Abra säger:

    http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3

    2013-12-28 | 22:33:45
  • Abra säger:

    Se den: http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3

    2013-12-28 | 22:34:40
    Bloggadress: http://www.svtplay.se/video/1680195/del-1-av-3
  • agnes säger:

    du har inget att ångra. låt honom skämmas. kasta allt vidrigt han gjort mot dig tillbaka i hans ansikte och be inte om ursäkt. du äger. han är en jävla loser.

    <3

    2013-12-28 | 22:48:55
  • Erika säger:

    Säger som föregående talare här... Finns ingenting för dig att ångra!! Fy fasiken vad bra skrivet!!! Kramar och all styrka till dig!

    2013-12-28 | 22:55:04
  • Anonym säger:

    Aldrig never ever skulle jag ge honom det. Du är mer värd än det i en för dig okänds ( och okända är vi för varandra, vi har bara gemensamma bekanta) ögon. Han förtjänar inte att få läsa dina tankar. Kram

    2013-12-28 | 22:57:26
  • Anonym säger:

    Och utöver det vet jag att du är snyggare, smartare och tjänar mer pengar än honom. Du är ämnad för någon bättre!

    2013-12-28 | 23:05:53
  • A säger:

    Heja dig och heja "Anonym"!
    Det är bra att du fått ur dig det där tror jag.
    Något som fortfarande irriterar mig är när du råkade haspla ur dig att du trodde att han gillade större bröst, varpå han kontrar med att det var det lägsta du sagt/gjort och att han inte kunde tro att du skulle sjunka så lågt, (något i den stilen). Vad FA-AN har han då för verklighetsuppfattning över sina egna handlingar? *Morr*.

    Heja Anonym som förmodligen har en väldigt massa rätt över både snygghet, inkomst och att du är ämnad för något bättre! Kanske blev han bitter och fick komplex över sitt lågavlönade jobb och att du gick mot "greater things".
    Du kommer att klara detta och vi hejar på dig allihopa!!

    2013-12-28 | 23:39:43
    Bloggadress: http://www.ivfresantillettbarn.blogg.se
  • anybody säger:

    Jag följer din blogg med stor medkänsla och jag ser att du blir rädd för att han ska få vetskap om den, nu när någon som känner dig kommenterar anonymt. Det är en risk som alla tar som skriver öppet, naket .. och offentligt.

    Men den dagen han lämnade dig så förverkade han också all rätt till dig, ditt liv, dina tankar och känslor. Den enda som kan ge honom den rätten tillbaka är du. Om han får veta vad du skriver kommer han med största sannolikhet försöka lägga skuld på dig .. men det betyder inte att du måste ta emot den. DU är den som har tolkningsföreträde i ditt eget liv, glöm inte det.

    Den man du beskriver verkar i mina ögon vara en osäker, jagsvag och beroende person. I dina och din familjs ögon blev han den som du älskade så högt och förmodligen älskade han också den bilden, intalade sig och trodde säkert också på att han var denne perfekta man. Ni verkar ha bekräftat honom något oerhört i den rollen.

    Men OM han varit den du trodde så hade han aldrig behandlat dig/er så kallt och okänsligt eller skurit av banden på det sätt han gjorde.

    Han träffade en annan kvinna i vars ögon han såg en annan man, som han hellre ville vara .. en macho polis i stället för en mjuk och kärleksfull .. inte undra på att han så fort antog en annan skepnad och så snabbt förkastade allt som han tidigare var. När kraven och verkligheten i det här nya förhållandet blir för tydliga är det nog troligt att han ser sig själv i ytterligare någon annan kvinnas ögon .. och förvandlas igen.

    Det är ingen ovanlig människotyp.

    En dag kanske du kommer att upptäcka att du älskade din egen skapelse. Att "han" inte kunde vara den personen utan dig?

    Jag kan ha fel .. men det är så jag upplever din beskrivning av honom. Inte som en verklig person utan som någon som älskade den bild av sig själv som du gav honom.

    2013-12-29 | 00:02:21
    Bloggadress: http://anybodys-place.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Bra skrivet. Jag skrev massor av brev jag aldrig skickade. Tycker det är så otäckt när du skriver, "Jag la mitt liv i dina händer". Återkommer ofta i dina texter. Fattar att ert förhållande var så, lite dysfunktionellt på det sättet. Som att han berättigade din existens. Hoppas du får hjälp med att komma ur den känslan.

    2013-12-29 | 00:15:57
  • Sara säger:

    Jättefint brev. Så starkt.

    2013-12-29 | 00:46:58
  • Emma säger:

    Jag har aldrig förstått det här med att leva för någon annan. Jag älskar min sambo men jag älskar mig själv mer.

    Svar: Det är helt säkert så det ska vara. Men så är det inte för mig. Jag älskar både mina föräldrar, mina systrar och honom mer än vad jag älskar mig själv. Skulle offra allt för dem. Sen är det säkerligen så att jag måste försöka älska mig själv mer. Men tror att jag alltid kommer älska min familj mest. Så är jag bara. På gott och ont.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-29 | 00:59:59
  • A säger:

    Jag skickade också ett brev tili mitt x, jag sa till honom att jag skulle ångra för resten av mitt liv om jag inte skulle ha skickat det, jag vet att jag skulle har ångrat om jag inte skulle ha gjort något alls, inte ens försökt!
    Dock var min text lite väl dramatisk och kanske lite överdriven i vissa skeden när ja nu tänker efter, (din text är nog bättre),men vad annat kunde jag göra för just den stunden? Jag var ju bara tvungen att göra något åt mitt brustna hjärta!
    Gjort är gjort , det enda man kan göra något åt är nuet, kom ihåg det ! Han måste ju få veta ens lite av din smärta, han gjorde fan inte rätt åt dej! Tycker du borde ha fått ett mycket bättre avslut eller ens en ordentlig förklaring av honom, ni var ju endå så länge ihop så det går ju bara inte att kasta något så fint och värdefullt efter allt ni varit igenom sådär bara!
    Du gjorde det som kändes rätt för den stunden, det var viktigt för dig att skicka detdär till honom, du gjorde något för dinsskull och jag tror det verkligen kommer att hjälpa dig att må bättre och så småningom säkert gå vidare också.
    Du är värdefull, kom ihåg det! <3

    2013-12-29 | 01:16:47
  • Anonym säger:

    Reagerade på några kommentarer, att bara för att hon är snyggare, smartare och tjänar bättre är ämnad för någon annan "bättre". När man verkligen tycker om någon, då spelar utseende, intelligens och pengar roll. Hjärtat väljer inte efter status.

    Du må kanske vara ämnad för någon bättre. Nu syftae jag inte på yta, intelligens och inkomst, utan att du är ämnad till en som inte skulle svika dig och lämna dig för en annan.



    2013-12-29 | 01:25:02
  • Anonym säger:

    Reagerade på några kommentarer, att bara för att hon är snyggare, smartare och tjänar bättre så är hon ämnad för någon annan "bättre". När man verkligen tycker om någon, då spelar inte utseende, intelligens och pengar någon roll. Hjärtat väljer inte efter status.

    Du må kanske vara ämnad för någon bättre. Nu syftar jag inte på yta, intelligens och inkomst, utan att du är ämnad till en som inte skulle svika dig och lämna dig för en annan.


    2013-12-29 | 01:28:24
  • Anonym säger:

    Till andra anonym. Jag försökte peppa lite. Men det var ju dumt. Trots det tror jag på det och håller med om det någon annan skrev över, han verkar vara en svag man med mindervärdeskomplex. Det finns många såna män.

    2013-12-29 | 04:01:15
  • K säger:

    Jag håller nog med hans mamma. Allt är inte svart eller vitt. Sättet han lämnat dig på är givetvis inte alls ok, men alla har rätt att lämna. Han är inte ansvarig för ditt liv. Att han har gjort något som sårar en annan person gör honom inte till en dålig människa. Ni har varit ihop sedan tonåren, vilket inte brukar vara ett bra recept på ett livslångt förhållande. Han kanske trodde att han visste vad han ville för att han inte visste något annat. Han kanske upptäckte att han hade haft fel. Att älska någon som ett syskon/som en förälder, som någon man står och faller med, det räcker inte för ett långt förhållande.

    När du skriver om honom så skriver du som ett litet barn till sin förälder. Han är ansvarig för din lycka och han är en dålig människa om han inte älskar dig längre, som om kärleken vore den villkorslösa kärlek man känner för sitt barn.

    2013-12-29 | 08:53:30
  • Gunilla säger:

    Det kanske kan hjälpa dig att se på vad som hände som en väldigt vanlig handling. Han smusslade ett tag, men erkände ganska snabbt ändå.
    Om du inte ser på hans handlig som ett brott utan som något mer mänskligt så kanske du kan känna det lite mindre katastrofalt för dig. Visa för dig själv framför allt att du kan stå på egna ben på ett bra sätt. Du behöver ingen "krycka". Du kommer att må bra inom dig på ett annat sätt då. Kram:

    2013-12-29 | 09:11:34
  • Emeli säger:

    Hej gumman!
    Väldigt fint och ärligt skriver brev. Som jag berättade tidigare i en kommentar så skickade jag oxå ett sådant här brev till mitt ex. men hörde inte ett ljud från honom efter det.
    Det var modigt av dig att skicka det och du ska absolut inte ångra att du gjorde det för han förtjänar verkligen att få veta hur äckligt det han gjort är.
    Men förbered dig nu på att du inte kommer att få någon svar på brevet och som någon skrev tidigare, se detta som ett avslut. Detta brev är det sista ni har med varandra att göra. Om du försöker att inte hoppas på ett svar så tror jag att du gör dig själv en tjänst. Vet att det är svårt men det är en livlina för att orka gå vidare.
    Tänker på dig och läser din blogg varje dag för att hejja på dig!
    Kram❤️

    Till er som lämnar elaka kommentarer och tycker att det är dumt att sörja som hon gör eller tror hon skriver för att få uppmärksamhet:
    Snälla människor!
    Alla är vi olika och reagerar olika när vi går igenom livskriser. Ni kanske aldrig kan sätta er in i hur hon mår och förstå vad hon skriver om för ni har inte älskat någon på det sättet. Jag tycker det är vackert hur hon har givit sitt allt till någon även om han inte var värdig det i slutet.
    Om ni inte vill stötta henne att komma igenom denna period av sorgearbete så sluta läsa bloggen!
    Ingen tvingar er att läsa. Ingen tvingar er att kommentera. Vill ni bara sparka på någon som ligger ner så kanske det är dax att se sig själv ärligt i spegeln och fundera på vad ni håller på med.
    Visa lite medkänsla och lämna bloggen/bloggaren ifred.
    Tack!

    2013-12-29 | 10:44:38
  • Anne säger:

    Ett fint och välskrivet brev som jag tror att du behövde skicka. Bra gjort!

    2013-12-29 | 10:57:22
  • hanna säger:

    Älskar din blogg :D o håller med dig, helt sjukt med såna människor. Läs de här med!


    HAHAHA LÄS!!!

    Dede dissade modellen "Nath" och ville inte bli tillsammans med henne! Sjukt bra gjort! :D

    Så himla fint och vackert gjort, tänk om alla killar kunde göra det, och inte bara välja den "snygga tjejen."

    Han kallas den VACKRASTE KILLEN i bloggvärlden - insida&utsida - o kan inte ens vara offentlig längre - för alla tjejer har blivit galna i honom och kommer till och med på hans fotbollsmatcher! :D

    http://dedeprivat.blogg.se
    http://dedeprivat.blogg.se
    http://dedeprivat.blogg.se

    2013-12-29 | 10:57:41
  • L säger:

    Till K!

    Självklart har man rätt att lämna och självklart har han inget ansvar för hennes liv.
    Att han förde henne bakom ljuset som han gjorde gör honom till en dålig människa.
    Han ljög för henne, han gav henne falska förhoppningar och han lät henne tro att hon var den enda.
    Jag anser att han varit väldig feg och egoistisk. Han valde att lämna henne när han inlett ett nytt förhållande.

    2013-12-29 | 11:09:44
  • L säger:

    Forts.
    Jag tycker att det är fel att försvara en som handlat på detta sätt. Alla har självklart rätt till sin åsikt. Vissa av er har kanske förståelse för sådana handlingar. Men jag tror att ni hade tänkt annorlunda om ni varit i den här tjejens sits. Han har självklart rätt att lämna och inleda ett förhållande med någon annan, men han kunde ha gjort det på ett mindre smärtfritt sätt. Jag anser att det är fegt att avsluta förhållandet efter man inlett ett nytt.


    2013-12-29 | 11:21:25
  • Marlene säger:

    Jag håller med flera som skriver här. Det är en svår situation, alltihop.

    Jag kan tycka att han gjort fel, han har gjort allt på ett dåligt sätt. Kanske tycker han det själv också, förhoppningsvis gör han det. Men jag tycker, som utomstående, att han inte är en dålig människa för det. Handlingen är inte det bästa, helt klart!

    Sedan kan jag också tycka att han verkar lite svag, eller hur jag ska uttrycka mig. Han väntade tills det fanns ett förhållande att hoppa över till, så han slipper bli ensam.

    Men det är svårt för oss som sitter här och läser och kommenterar att veta vad han egentligen tänker. Det är det också för dig, anonym. Och jag lider med dig, tänker på dig massor trots att jag inte har en aning om vem du är.

    Skickar en stor kram till dig idag och hoppas att dagen blir så bra som den bara kan bli. Jag hoppas att du snart ser ljuset lite mer. Att känna ilska är en bra bit på vägen.

    2013-12-29 | 11:32:24
    Bloggadress: http://melen.blogg.se
  • milo säger:

    Hej. Först lite info, jag är 50 år o varit med ett tag o jag lider med dig. Lite beröm, du skriver otroligt bra. Börja skriv på en bok. Nu till ditt problem. Sörja sin kärlek måste man få göra, sättet o hans beteende är så jävla fult. Men din kärlek måste snart gå över i ilska eller hat. Du är blockerad av din tro om kärlek till honom, är du inte värld något bättre? Sörj färdigt o börja visa din ilska som är nästa fas du ska igenom. Önskar att du kan vända detta, ja känner inte dig men ja tror på dig. Kram

    2013-12-29 | 12:03:17
    Bloggadress: http://milogottfridsson.blogg.se
  • K säger:

    L: jag har aldrig sagt något annat. Det var fegt och taskigt och jävligt gjort. Det gör honom inte till en elak människa, det gör honom till en människa och alla människor kan hamna i situationer där vi handlar på ett sätt som inte är ok.


    2013-12-29 | 12:06:21
  • L säger:

    Till K!

    Det han gjorde var elakt och därför gör det honom till en elak människa enligt min åsikt.
    Han visste vad han gjorde. Han fortsatte vänstra i veckor innan han släppte bomben. Han avslutade ett 9-års förhållande efter att han var säker på att han skukle in i ett nytt förhållande. Han bad intecom ursäkt för sitt snedsteg. Han ångra inte sitt avskyvärda handlande. Han bad inte ursäkt för att han fört sitt ex bakom ljuset. Han kunde ha bett henne om ursäkt för det hemska han gjort, men han valde att skita i hennes känslor och gå vidare. Han klassas som en elak människa enligt min åsikt.


    2013-12-29 | 12:34:48
  • K säger:

    L:
    Håller som sagt inte med dig och vi måste absolut inte vara överens. En situation som denna gör honom inte till en elak människa.

    2013-12-29 | 14:01:14
  • Emma säger:

    <3

    Livet alltså. Men du "behövde nog" få ur dig det. För din egen skull.

    Tänker på dig! Kram.

    2013-12-29 | 14:15:40
  • M säger:

    Det är så lätt för oss som läser att tycka och tänka om hur du bör göra, vad som behövs för att du ska må bättre. Speciellt vi som varit i liknande situationer och vet när allting vände till det bättre när vi själva var där. Men oavsett vad alla skriver måste det komma från dig. Någonting i dig måste söka efter förändring, efter ett slut på eländet.

    Jag har varit i den avgrund du befinner dig i nu men blir orolig över att du själv inte verkar villig att ta dig därifrån än. Hoppas verkligen att du snart helt ärligt kan säga - även om han kom och bad på sina bara knän - att du inte vill ha honom tillbaka. För oavsett hur mycket du älskat honom har jag väldigt svårt att tro att du vill ha en så opålitlig och respektlös man i ditt liv igen?

    När du väl känner det kommer du förstå att i och med det väljer du aktivt dig själv, dina behov och ditt liv. Det är ditt val, inte hans. Det är du som styr över ditt liv och han har inte längre med det att göra.

    Nu när du fått ur dig dina tankar om allt i mailet till honom - försök sluta söka efter svar. Han kommer inte ge dig några svar, du måste sätta punkt själv. Varför hände det, hur kunde han, vad tänkte han? Spelar det i nuläget någon roll egentligen? Jag vet att svaret rent automatiskt blir "självklart!" där du är nu, men fundera ändå på det. Tänk vilken tur du har att detta hände nu och inte om tjugo år med barn i bilden.

    Jag förstår precis hur du känner och förstår att du fortfarande inte vill släppa din kärlek till honom då du upplever att det är det enda som finns kvar. Men vet du? Du finns kvar. Det är det enda som är viktigt för dig just nu, du och dina behov (som inte har ett endaste dugg med honom att göra).

    Sköt om dig och hoppas vinden vänder snart. Kram!

    2013-12-29 | 15:33:52
  • Julia säger:

    Jag tycker att du är helt fantastisk! Det är allt jag vill säga egentligen, hur stark du är. Att älska någon kan ibland vara så mycket mer, hela skalan på färgcirkeln. Man är inte kär i det som är men i det som har varit, i bilden av det som en gång var perfekt. Det som ligger i ögonvrån och skaver, det man gråter ut. Fina minen som smälter och rinner ner fär kinderna. Det tar tid, det gör fruktansvärt ont och det måste man ge sig själv. Så småningom kommer du inte att vara Y&X utan du kommer hitta din egen identitet och bara Y. Helt fantastiskt underbara självständiga Y. Som duger som hon är och som vet om det.

    Jag tänker inte att du är fel för att du skickade ett mail, jag förstår dig. Att du vill att han ska förstå hur du känner, det är normalt. Jag tror det känns för honom att han vet vad han gjort mot dig. Alla tacklar vi saker på olika sätt, alla visar inte allt utåt.

    Tusen kramar och mot ett bättre 2014!

    Svar: Tack Julia.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-29 | 16:09:54
  • s säger:

    Till K:
    Han har betett sig på ett fullständigt vidrigt sätt och genom sina handlingar krossat den som står honom närmast. Det finns inga förmildrande omständigheter. Att sluta älska någon rättfärdigar inte svek och otrohet och lögner. Hur vida han är elak eller inte är totalt irrelevant att debattera framför allt eftersom att du har inte tolkningsföreträdet till detta, dvs du har inte utsatts av honom.

    En person som utför en elak handling kan mycket väl även v a r a elak, men framför allt riskerar han att bli kallad elak.
    Detta pris får han faktiskt allt betala, och det känns ganska billigt i sammanhanget.

    Vidare går du över till att recensera bloggskribentens sätt att beskriva sina känslor. "När du skriver om honom så skriver du som ett litet barn till sin förälder"

    Tillåt mig recensera dig: När du skriver till blogginnehavaren så skriver du som en respektlös känslokall människa till en ledsen bruten tjej som ligger på botten

    2013-12-29 | 16:44:47
  • K säger:

    S:
    Varken du eller jag har tolkningsföreträde, vi får tycka vad vi vill, inte så mycket mer med det. Som sagt så håller jag helt med om att han betett sig fördjävligt. Om han blir kallad elak skiter jag fullständigt i, men jag förstår hans mamma som insett att livet inte är svart eller vitt.

    Och ja, jag ser att bloggskrivaren har fastnat i ett beroende till sitt ex, som om det vore en förälder som övergivit sitt lilla barn. Det handlar inte om mejlet, utan om hela inställningen till exet. Det är inte respektlöst, det skriver jag av omtanke. Det får du för övrigt tycka vad du vill om.

    2013-12-29 | 16:55:45
  • kerstin säger:

    Det enda du kan göra är att visa han att du kan stå på egna ben och inte behöver han. Ju mer jag läser här ju mer övertygad blir jag att det blev för stort ansvar för han, att leva för er båda. Nä visa han att du är vuxen nog att ta hand om dig själv.=)

    2013-12-29 | 17:20:22
  • s säger:

    Till K:

    Nej du skiter inte i om han blir kallad elak, läs det du tidigare skrivit.

    Det är inte fel att vara beroende av sin partner. Jag tror att alla är beroende dem de älskar. Beroendet tar inte slut bara för att man blir dumpad. Det är okej att inte anse sig kunna leva utan den andres kärlek. Det är mänskligt. Det är okej att vara beroende av och älska sitt ex, även fyra månader senare. Det är inte fult eller fel på något vis.
    Man får sörja och älta precis så länge man behöver. Fyra månader är som sagt inte så lång tid och inte något vi behöver oroa oss över. Att sörja är inte på något sätt skadligt, sorg är enda vägen framåt. Att beordra någon till att upphöra med att vara beroende av sitt ex fungerar tyvärr inte. Men den dagen kommer, när hon inte längre är beroende, det kan väl säkert du också räkna ut.

    Och att linda in syrliga hugg med sk omtanke är bara onödigt.

    2013-12-29 | 17:38:37
  • Anonym säger:

    Hej bloggskrivare!
    Jag träffade min före detta (och enda) pojkvän när jag var sexton och vi var ihop i.. fem, sex år innan det tog slut för cirka ett år sedan. Jag känner verkligen igen mig i mycket av det du skriver! Man växer ihop. Skapar värderingar, intressen, åsikter tillsammans med någon annan. Blir vuxna ihop. Jag tror att en av anledningarna till att det är så svårt att lämna en sådan relation är för att man samtidigt lämnar halva sig själv. Halva en själv finns ju i honom och halva han finns i en själv.

    Jag har fortfarande inte läkt helt från mitt uppbrott. Jag saknar honom fortfarande, vissa dagar så det värker i hela hjärtat. Men det blir lättare, jag LOVAR dig. Utan att du gör någonting förutom att låta tiden gå så kommer det bli bättre. Försök inte tvinga dig att vara glad utan var precis så ledsen, rädd och liten som du känner dig. Om du så vill skriva tio blogginlägg om dagen och sexhundrafemtio mejl till honom så gör det! Få ut känslorna! Lufta dem! Efterhand kommer du att bli lite mindre ledsen. Lite mindre rädd. Lite större. Var inte rädd om det tar tid. Jämför dig inte med andra. Om de kom över sitt ex fortare eller lättare så var det helt enkelt för att de hade andra förutsättningar än du. Låt det ta exakt så lång tid som du behöver.

    Jag tror att du kommer att märka att det finns många andra saker i ditt liv som får dig att må bra. Du kanske inte ser dem nu men de finns där. Framför allt tror jag att DU kommer få ta en större plats. Du och dina intressen, dina vänner, din familj. De kommer att växa i betydelse och fylla det tomrum du känner efter honom.

    Bara för att du är på botten nu så kommer du inte alltid vara det. Bara för att du älskar honom högst av allt just nu så kommer du inte att alltid göra det. Du verkar vara en helt fantastisk tjej och helt ärligt: du förtjänar INTE att någon gör så mot dig. Du förtjänar någon MYCKET BÄTTRE. Jag vet att du inte kan se det nu, men jag hoppas och tror att du kommer att göra det någon gång.

    Stor kram och massa varma tankar till dig

    Svar: Tack. Stor kram till dig.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-29 | 19:28:26
  • carro säger:

    Så otroligt bra skrivet, oavswtt så kommer de där orden svida med all rätt. Det där ska du inte ångra! Stå på dig :) kramar

    2013-12-29 | 21:10:27
    Bloggadress: http://justblonde.blogg.se
  • Hanna Karlsson säger:

    Ångra inte. Tycker det var riktigt bra att du skickade mailet. Kram!

    2013-12-29 | 22:53:39
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Hej!

    Min första tanke när jag läste att du hade mailat honom var att du har kommit en bit på vägen. Jag tycker att det visar på att du har bearbetat en del att du skickade det där mailet. Det behöver inte ses som något dåligt återfall och att det var skit att du mailade honom. För du visar på lite ilska och säger till honom hur illa han behandlade dig, vilket jag tycker är bra! Efter sorg, kärlek och gråt kommer iaf för mig ofta ilska och lite mer jävla anamma. Ilska eller en känsla av orättvishet och liknande är inte heller enkel.
    Hur som haver så tror jag att mailet tog på honom. Jag tror att han lider, hans tillvaro är inte underbar eller perfekt, och det sker mycket som du inte ser eller märker av.

    Fortsätt att kämpa på! Varje dag är en vinst och ett steg mot en framtid av lycka som inte har med honom att göra och där han inte finns i bild eller marginalen.

    Kram!

    2013-12-30 | 00:15:44
    Bloggadress: http://goforcharm.blogspot.com
  • Mella säger:

    Vad svarade han?:/

    2013-12-30 | 00:34:23
  • ma säger:

    Vill bara säga att jag stör mig på vissa personers kommentarer. Såklart kan man vara en elak människa om man beter sig dåligt. Såklart kan man vara en dålig människa. Jag säger bara: a person's actions define who they are!



    2013-12-30 | 01:00:06
  • ma säger:

    A person's actions define who they are!

    2013-12-30 | 01:01:01
  • S säger:

    Hej fina du.

    Mitt förra förhållande var skit. Fullkomligt värdelöst var det. När jag gick in i det var jag inte ens kär i honom utan han tjatade till sig det och tillslut orkade jag inte stå emot utan gav honom en chans. Och sen var jag fast. På nåt sjukt himla sätt började jag älska denna kille som ljög för mig otaliga gånger, som aldrig fanns där för mig (tex var det viktigare att stämma gitarren än att prata med mig när min pappa fick cancer), som i princip hade som hobby att få andra tjejer att falla för honom bakom min rygg, som var kontrollerande och svartsjuk till tusen, som ALLTID skyllde allt på mig, som ALLTID blev förbannad på mig om jag försökte prata om problemen i vårt förhållande. Jag förvandlades från att redan ha varit en tjej med dålig självkänsla, till att bli den absolut värsta versionen av mig, ett totalt vrak, lättretad, kontrollerande, avundsjuk, depprimerad, självmordstankar i flera år. Det som höll mig kvar var familjen, precis som för dig, skulle aldrig kunna göra så mot dem.

    När han till slut lämnade mig för en annan var jag lättad. Arg och ledsen, men jag var långt ifrån förvånad och väldigt lättad för att ha fått ett avslut på förhållandet. Därefter gjorde jag allt för att börja må bättre, träna, äta bättre, umgås massor med familj och vänner, ta tag i saker jag hade skjutit upp. Men även om jag faktiskt började må riktigt bra till slut, så slutade jag inte älska honom, jag slutade inte bry mig om honom, och jag visste att ifall han bara försökte så skulle han fortfarande få tillbaka mig om han ansträngde sig lite. Så jag flyttade utomlands ett år. Till Etiopien av alla ställen. Kom bort från allt det gamla, fick lite perspektiv på livet. Skulle inte säga att jag helt hade kommit över honom när jag kom hem, men jag hade insett att jag aldrig ville vara med honom igen. Det tog mig nästan 3 år att inse att jag inte ville vara med den killen som betett sig som en fullständig idiot under hela vårt förhållande. Som en fullständig jävla idiot. 3 år tog det. Känns helt sjukt när jag tänker på det. Så även om det för mig gick ganska snabbt att bli lyckligare, så tog det en himla massa tid att släppa hoppet om att nån dag skulle vi ha ett förhållande som faktiskt skulle fungera på riktigt, som faktiskt skulle vara lyckligt.

    Jag vet att våra historier är väldigt olika, och det jag skriver kanske inte hjälper något alls, men det jag vill säga med detta är väl att det förmodligen kommer ta tid för dig. Väldigt lång tid. Men!! Även om du fortfarande kommer att sakna honom i flera år, så kommer du till slut kunna leva och vara lycklig. Det krävs bara den där lilla speciella pushen i rätt riktning som hjälper en att inse att, nu är det dags! Nu är det dags att ta tag i mitt liv igen! För mig var den pushen när vi gjorde slut, eftersom jag redan mått så dåligt under så länge. Och till slut kommer du att kunna hitta kärleken igen, den där pirrande, sprudlande kärleken där allt bara känns SÅ rätt.

    Även om det tar tid, även om det tar flera år, så jag lovar dig, det är värt det!!!

    Just nu är jag lyckligare än någonsin, har varit tillsammans med världens bästa kille i drygt ett år. Kan inte riktigt fatta ibland att jag har hittat en så fantastisk kille och att jag är så otroligt lycklig efter så många år av mörker. Trodde inte att sån här lycka fanns då. Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att du lyckas komma hit du också! Att du kämpar för att komma hit igen, och att du vill komma hit!

    Och mitt ex kan fan gå och dränka sig själv.

    Kramar

    2013-12-30 | 01:28:45
  • sofiaK säger:

    Svarade han på detta eller är han så kall och låter bli? Har han inte hört av sig eller visat något tecken på att han fortfarande tycker om dig..? Och visar han ingen ånger? Du är så mkt bättre, <3 Om han inte gör det så är han ingen kille att ha! Du kommer hitta dig en 1000ggr bättre!

    Kram! Du e stark.

    Svar: Han svarar inte. Han har brutit helt och hållet på alla sätt man kan bryta på. Tagit bort mig och alla jag känner på alla sociala medier, bryr sig inte om de meddelanden mina systrar, min vän, min faster har skickat. Innan jag visste om henne och vi träffades i lägenheten för att jag skulle hämta kläder sa han någonting i stil med att han fortfarande brydde sig och ville veta att jag mådde bra. Men det var banne i mig bara tomma ord. Så otroligt tomma ord.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-01 | 19:33:48
  • clara säger:

    Kära Kära du.
    Ditt melj är så ärligt. det är inte bittert. du har inte förlorat. han har kränkt dig något så fruktansvärt. efter ett uppbrott ska man ju egentligen låta det vara, men jag tror inte att det är så du ska hantera denna situationen. du måste ta ut din ilska/din ledsenhet (?) PÅ HONOM. det han har gjort är inte ursäktbart med att han inte är kär i dig längre.
    man behandlar kärleksuppbrott på ett speciellt sätt tror jag. låter det vara för att det handlade om kärlek. men om det var en person med en annan relation till dig som hade sårat dig hälften så mycket så hade du nog inte bara låtit honom vara.

    du kanske inte orkar att göra detta i och för sig. men snälla. du måste få en förklaring. i dina texter låter det som att du är ett trasigt frågetecken. om du visste precis hur han känner/kände och motiven i hans handlingar kanske du skulle ha något att luta dig mot. det låter som att det är massa pusselbitar som saknas.

    Mitt råd till dig: (detta är vad jag skulle försökt med. har inte så mycket erfarenhet i varken liv eller kärlek, men detta är vad som för mig känns logiskt)
    låt någon jaga ned jäveln. tvinga ur honom svaren. låt honom inte gå och tro att han kan såra dig bara för att han en gång har varit kär i dig.

    du behöver inte hitta honom, om du har någon som vill så kan denne göra det åt dig. men det kan inte vara så här oklart. du måste få svar.

    om det inte är någon bekant till dig som kan göra det så kan du ge det uppdraget till framtids-dig.

    just nu håller du på att lappa och laga ihop dig själv, men det saknas lite nål och tråd tror jag.
    jag tror att du kommer behöva svaren från honom.
    var inte rädd för att vara påhängsen/jobbig/desperat. det han har gjort mot dig är inte okej. du har rätt att få veta. punkt slut.



    ps. om du har skänkt någon så mycket lycka som du verkar ha skänkt honom. så förtjänar du precis lika mycket av någon annan. karma fixar, lovar

    Svar: Tack Clara. Jag vet inte om jag tror på karma. Önskar jag kunde. Det vore lättare. Men det finns så mycket hemskheter som händer som inte har någon mening. De har bara ingen mening. Kanske att det bara är så att han är lycklig nu och jag är olycklig. Och att ingen karma i världen kan fixa det. Jag vill ha svar. Men jag vill inte ha svaren som bara går ut på att han älskar henne. För deras kärlek river sönder mig i småbitar.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 16:29:33

Kommentera inlägget här: