trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

En systers perspektiv

Kategori: Allmänt

Texten nedan har min syster skrivit. Vi har pratat på skoj förut om att hon ville skriva ett gästinlägg på min blogg. En blogg som av en slump kommit att läsas av många och dessutom kommit att betyda ofantligt mycket för mig. Jag visste inte vad hon egentligen ville skriva. Läser hennes ord själv för första gången nu när jag lägger upp dem. Världens bästa systrar har jag. Och han har förlorat dem också.
 
För 9 år sedan var jag 10 år. För mig har det har alltid varit de två tillsammans, de två mot världen. Han var min systers familj men han var även min familj. Så många minnen som rör honom, så mycket som jag nu försöker trycka undan långt inom mig för att det gör för ont att tänka på. Trodde alltid att han egentligen var min riktiga broder, att han var familj. Och jag trodde att han kände likadant. Det gör så ont att någon som man tror att man känner så bra helt plötsligt inte är den man tror. Vem kan man lita på? Han var som min bror och svek mig värre än någon annan människa gjort i hela mitt liv. Och det värsta är att han inte verkar bry sig. Svarar inte på sms. Fortsätter med sitt liv. Kommer inte ihåg sista gången vi sågs. Gav honom förmodligen inte en kram. Sa kanske inte ens hejdå. För jag visste ju att vi skulle ses igen. Vem kunde veta att det skulle vara sista gången? Ett avslut så abrupt, ett avslut som ingen förtjänar. Allra minst min syster. Förstår inte hur han kunde avsluta som han gjorde. Betydde vi inte mer för honom än något som kunde kastas bort på en sekund? 
 
Känns som om jag borde gjort mer, ansträngt mig mer. Hjälpt till mer. Sett att de varit för beroende av varandra. Men precis som ni vet, verkade allting perfekt utåt sett. Såg fram emot att vara brudtärna. Hade redan tittat på tärnklänning med min syster och tänkt ut ett tal. Ett tal som skulle handla om första middagen hemma hos oss en dag för ca 9 år sedan. 
 
Vet inte hur jag ska förhålla mig till situationen. Hur gör man när någon annans smärta är så mycket större. En smärta så stor att den ibland hotar att ta över henne. Det är så svårt att visa sin kärlek. Jag ser hur hon vacklar ibland. Men att hon alltid lyckas vara stark. Så stark 
För det vill jag tacka de som kommenterar här. Som sprider sin kärlek och visar omtanke och medmänsklighet. Det betyder mer än ni tror, det kan jag lova er.
 
Känner hur min sorg börjar ersättas av ilska. Men även hur tron på kärleken krymper och muren mot omvärlden växer. Trots detta känner jag, mitt i all denna smärta och förtvivlan att ett hopp spirar. En dag. En dag kommer vi att inse att livet har gått vidare. Och han är inte längre med. Och det är okej. 

Kommentarer

  • Heidi säger:

    Jättefint skrivet, blir tårögd! Det är tur att hela er familj stöttar, och håller hoppet uppe även fast det är svårt. Ha en bra dag!

    2013-12-26 | 15:39:02
  • Emma säger:

    Fint <3 Tur att ni har varandra. Intressant och sorgligt att hela familjen drabbas. Det är hans förlust.

    2013-12-26 | 18:49:19
  • Jessica säger:

    Åh, läser detta och relaterar till min lillebror. Min fd sambo var som den brorsa han aldrig fick. Vi blev tillsammans när min lillebror var 5 år och han tog det så himla hårt att vi gick isär. Även om jag kan gå vidare för egen del så kommer jag nog aldrig förlåta mitt ex för vad han utsatte våra barn och mina syskon för.

    Men som skrivits ovan så är det hans förlust. Både i ditt fall och i mitt.

    2013-12-26 | 20:10:59
    Bloggadress: http://thetruthandotherdisasters.blogg.se
  • Anna Löfgren säger:

    Kära syster!! Jag har läst din systers blogg då min syster är i samma situation som din syster. Dina ord satte verkligen ord även mina känslor. Jag vill därför tacka er båda för all tröst vi får från din systers blogg. Varken ni eller vi är ensamma. En dag kommer vi alla ha gått stärkta ur det här❤️ Tills dess, mängder av styrkekramar

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-26 | 22:34:55
  • H säger:

    Du är fan grym hörrö!! Skickar all pratamedmagenpower jag kan. Ta inte det här som någon extra press elle så, men du är en liten förebild. Gud förbjude att jag hamnar i samma situation själv en dag, men vad ska man göra om det händer? Det är bara att leva på och sooner or later vänder det! Wow wow wow! Och förresten, jag pluggar också juridik och jag riktar ett varmt och otroligt ärligt FASEN VAD GRYMT jobbat av dig att ta dig till det jobb du har fått! Visst, du verkar vara van vid att prestera men det tar inte udden ur din förmåga. Kämpa på nu, jag sitter här och hejar! Om ett år också!

    Svar: Tack. <3 Jag är glad för att jag fått så många fina jobberbjudanden. Samtidigt förskräckt för jag tror fortfarande inte att jag är av rätt virke för det här yrket. Inte alls. All lycka till dig. Och hoppas att du kan ducka för hetsen. Det är inte värt det.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-27 | 01:51:58
  • A säger:

    Så fint skrivet. <3

    2013-12-27 | 16:47:44
  • Erika säger:

    Det här är vad familjen handlar om. När man finns där och stöttar och håller om varandra och ser till sina älskade. Att han inte ens svarar på familjens sms och att han inte förstår att han har gjort slut med den här fina familjen också.

    Hur kan man vara så egocentrisk och inte se att det gäller inte ens liv utan en hel familjs liv. Ni var 10 år, barn som fick en bror i familjen. Han har sett er växa upp och nu är det inte värt något.

    verkligen hans förlust ingen annans. Han har gjort ett så dåligt val och det kommer han få ångra bittert verkligen.

    Ni verkar vara en fin familj med mycket kärlek. All kärlek till er alla.

    Svar: Jag trodde aldrig det om honom. Aldrig. För han älskade mina systrar som sina egna. Förstår bara inte hur han kan stänga av allt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-28 | 11:40:52
    Bloggadress: http://rabarberkalas.blogg.se

Kommentera inlägget här: