trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Hat

Kategori: Allmänt

Ligger i min säng här uppe i stugan. Somnade till i några minuter och föll direkt in i en orolig dröm. Om honom och henne. Om hur han uppvaktade henne på födelsedagen. Kanske har jag låtit mig själv ge för mycket tankeutrymme åt henne. Jag aktar mig vanligtvis noga för att gå dit i tanken. För det gör så vedervärdigt ont. Men av någon anledning har jag på senaste tiden inte kunnat mota bort henne ur mitt huvud. 
 
Jag kan bara inte acceptera deras relation. Jag kan bara inte acceptera att han bytte ut mig för henne utan att blinka. Trots att det är han som har gjort mig illa, trots att det är hans handlingar som jag bör klandra, är det henne jag riktar det allra mesta av mitt agg emot. För hon är ingen för mig, ingen förutom den kvinna som hänsynslöst klampade in och trasade sönder mitt liv. Jag undrar om hon visste att vi skulle gifta oss. Tror inte att han vågade säga det. Inte ens nu tror jag egentligen att han har sagt det till henne. Kan inte förstå hur hon annars har kunnat rättfärdiga sitt beteende för sig själv.
 
Jag undrar hur hans familj beter sig mot henne. Är de glada för att han är glad, oavsett anledningen? Tar de emot henne med öppna armar? Hans mamma var arg först. Han lillebror var också besviken. Men hans pappa och syster har alltid tyckt att jag tagit honom ifrån dem. Alltid klandrat mig för deras egna dåliga relation med honom. Ser de det här som en ny chans att göra allt rätt som gjordes fel när sjuttonåriga jag kom in i bilden? Troligtvis. Troligtvis är det så.
 
Jag älskar hans mormor och morfar. Vi skulle måla deras hus i Danmark nästa sommar. Jag råkade erbjuda mig det en dag när jag insåg att de faktiskt hade blivit gamla och behövde hjälp. Ska de åka ner till hans mormor och morfar och måla deras hus i sommar? Gå längs med stranden och hålla handen medan han lär henne användbara danska ord hon kan säga till dem. Som han brukade göra med mig. Jag kan minst hundra danska ord. Ord som jag noga lagt på minnet för att kunna förstå, för att kunna vara en del av hans familj. Lär hon sig danska nu?
 
Jag vet att jag bara mår dåligt när jag tänker på deras relation. För jag älskar honom mer än möjligt, och chansen att hon inte kommer göra detsamma för alltid känns närmast obefintlig. För han var verkligen en osannolikt bra partner. Han gjorde allt för mig och lite till. Han var hjälpsam, omtänksam, kärleksfull och alltid genuint intresserad av vad jag hade att säga.
 
Det river i mig när bilderna av dem fladdrar förbi. Varför, varför, varför måste hon finnas med i bilden? Hon förpestar mitt liv. Och jag kan inte radera henne. Hon finns där som en evig törn i sidan, som en nagel i ögat, som ett svidande skärsår. Är så trött på denna människa. En människa som jag inte ens har träffat men som jag ändå låter ta en sån fruktansvärt stor plats i mitt liv. Jag tror faktiskt att jag hatar henne. Jag hatar i alla fall det hon har gjort. Hatet jag känner för hennes handlingar är större och djupare än vad jag någonsin trodde var möjligt att känna. Jag vill inte vara en sån som hatar. Men det är den jag har blivit. Det är tydligen den jag har blivit.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Som du skriver, du har ju ingen aning om vad hon visste. Hon kanske tror att erat förhållande var något helt annat. Om du kan tror jag det vore bättre att försöka fokusera den ilskan mot honom istället.

    2013-12-31 | 17:35:52
  • Sofie säger:

    Det är 8 mån och 8 dagar sen mitt livs kärlek lämnade mig och våra 2 barn efter nästan 12 år tillsammans. Total chock och jag förstod ingenting. Han älskade mig inte längre. Men han hade varit precis som vanligt innan. Vi hade det tom bättre än på länge (trodde jag).. Hur som helst, nu är jag i en riktig hatperiod. Slängde en soppåse på honom sist han var här. Jag hatar honom hatar hatar HATAR!!! Var inge. Som hatade förut men det känns fan bättre än att gråta som jag gjorde varje dag i ett halvår. Lycka till i din process, du är inte ensam. Och var glad att du inte har barn med den jäveln. Det är ett helvete att behöva ha med honom att göra i resten av livet. Kram

    2013-12-31 | 17:52:13
  • Pia säger:

    Godt nyttår, fine du :)

    2013-12-31 | 17:54:54
  • K säger:

    Grunden till hat är kärlek, så det är inte mer än rätt att hata. Det är inget fel med det och hat kan till och med vara nyttigt. Men kanske skulle det göra dig bättre att tillåta dig själv att hata honom lite med. För det förtjänar han.

    Gott nytt år, det kan och kommer bara bli bättre.

    2013-12-31 | 18:38:54
  • Emeli säger:

    Jag tror det är bra att du börjar känna så här. Naturligtvis mår man inte bra av att hata men ilskan som du känner kommer att göra att du går vidare från att vara så ledsen som du varit hittills. Till sist kommer du känna att de förtjänar varandra och att du är lyckligare utan honom men det är några olika faser man måste igenom först.
    Som jag skrivit tidigare, har någon varit otrogen en gång så är det ganska vanligt att de kommer göra om det igen. Vem vet, han kommer kanske göra exakt samma sak mot henne om några år? Kanske är det elakt att hoppas på, men känns det lättare att släppa tankarna som snurrar runt i huvudet genom att fantisera om det istället så "go for it!" 😉
    Kram!❤️

    2013-12-31 | 21:00:09
  • Noor säger:

    Jag tänker på dig just nu, mitt i allt nyårs firande. Jag tänker på ditt hat. Hata inte! Hat är inte alls grunden till kärlek, det gör mig ont att någon känner sådär. Att hata, min vän, är ett gift. Det är bittert. Det är som att d u dricker ett bittert gift, och hoppas på att h o n är den som ska bli förgiftad och dö.. Förstår du metaforen?

    Du måste bara inse och förstå, att livet är alldeles för kort för att ta något eller någon på för stort allvar. Alldeles alldeles för kort och för skört. Ibland, är priset väldigt högt att betala för att lära sig leva ett liv på sina egna villkor. För att växa, och bli självständig. För att inse, att du och endast du bär ansvaret för dig, ditt liv, ditt mående, din lycka. Olyckligtvis får du lära dig det den smärtsamma vägen. Lyckligtvis, är människan född med en fantastisk överlevnads instinkt. Du klarar detta.

    Du gör det.

    Gott nytt år, fyllt med livets alla skeden.

    2013-12-31 | 23:08:55
  • Anne säger:

    Jag förstår dig till 1000%. Tillåt dig känna, det finns inget rätt eller fel. Du får hata henne. Nu. I framtiden är planen att hon ska betyda.... ingenting..... i din värld. Luft. Du kommer dit! Tro mig, jag har gjort exakt samma resa.

    Dagen då man inser att man inte längre hatar. Att man bara känner likgiltighet till henne. Den dagen är obeskrivlig, och den kommer komma tidigare än du tror.

    2014-01-01 | 01:56:48

Kommentera inlägget här: