trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Jag borde sova, men tankarna snurrar

Kategori: Allmänt

Ett simpelt tack räcker inte

Jag gick nyss upp för att kissa. Min pappa satt vid köksbordet. Klockan är tolv på natten. Jag såg honom gå och lägga sig för en dryg timme sen men nu säger han att han är tvungen att jobba. Det är konstigt. Och direkt blir jag orolig. Vad är det som tynger min pappa så att han måste gå upp mitt i natten för att ta fram datorn?

Pappa har inte kunnat vara där för mig på samma sätt som mamma har. Han är inte bra på känslor. Han har alltid tyckt att man ska rycka upp sig. Bita ihop. Det har han hela mitt liv försökt att lära mig. När det här hände visste han inte hur han skulle bete sig. För i allt annat som har varit det minsta svårt i mitt liv, har jag bitit ihop så som pappa har lärt mig.

Men den här gången. Den här gången har jag inte klarat det. Jag har inte ens varit nära. Kollapsen har varit så fruktansvärt djup och förödelsen så total att det inte fanns minsta chans att jag skulle kunna bita ihop.

Min pappa har under den här tiden varit så frustrerad. Så arg. Så förbannad över vad jag tvingats genomlida. Rädd också kanske för vad som skulle hända med mig. Han har varit den som burit min ilska när jag inte kunnat, han har burit allas ilska. Pappa har skickat sms till honom. Sms om hur vedervärdigt han har betett sig. I desperation till och med hotat att förstöra hans karriär genom att sprida ut sanningen om vad han har gjort på hans jobb. Jag bröt ihop totalt när jag såg sms:et. För givetvis skickade han det till mig för att berätta hur elak min pappa var. Jag är säker på att han visste att jag skulle se till att det inte hände igen. För han visste att jag inte ville att någon skulle säga ett ont ord till honom. Han visste att jag älskade honom för mycket för det.

Min pappa har alltid gjort allt för mig. Men i det här har han famlat i mörkret. Inte vetat hur eller vad han ska göra. Men nu. Nu inser jag att han har gjort allt han har kunnat. Han har fixat fram pengar gud vet varifrån för att kunna köpa lägenheten. Han har skjutsat runt mig till alla möjliga ställen. Suttit med hos psykiatrikern, pratat om hur han känner, trots att det är det sista stället man någonsin skulle finna min pappa.

Trots att han ofta har famlat. Trots att han gjorde mig helt förkrossad när han skickade det där sms:et. Trots att jag ofta inte håller med om hans metoder. Trots det vet jag att han har gjort allt han har kunnat och mer därtill. Och han har gjort det för min skull.

Jag vet inte hur jag ska kunna återgälda varken min mamma, min pappa eller mina syskon för den här tiden. Jag vet inte hur jag ska kunna återgälda någon av dem som har varit där otaliga timmar i telefon, lyssnat på mig upprepa samma saker om och om igen.

Ett tack känns inte tillräckligt. Men just nu är det allt jag har att ge. Ett simpelt tack.

Har nu grävt fram mina gamla sömntabletter, de jag köpte i New York i somras. Jag vet att jag inte ska använda dem. Läkaren har sagt det till mig. Men jag måste. Jag måste sova. Och tårjävlarna slutar inte rinna. Blir så trött på mig själv.

Kommentarer

  • matildaj säger:

    detta ar karlek.

    vem vet vad det ar.

    den forgor en. den raddar en. den ar sa olik. vi masta bara folja med. spela regler vi inte kanner till. tro pa att vi en dag kan vinna och att den kan vara for alltid. men den ar sa bracklig for oss alla, ack sa bracklig.

    forutom den fran mamma och pappa. den ar evig.

    2013-12-10 | 00:39:17
  • Hanna säger:

    Jag tror på dig!

    2013-12-10 | 02:07:06
  • Linnea säger:

    åh herregud, har precis läst igenom hela bloggen i ett svep, sitter och gråter som ett barn. Du är så himla stark. Du kommer klara dethär. Du kommer bli lycklig igen. Lycklig med digsjälv och lycklig med någon annan. Få barn och äktenskap och semestrar och allt du vill. Även om det inte känns så nu som kommer det att gå. Du behöver inte honom. Du har digsjälv och du tillräcklig, stark och fantastisk.
    Tusen styrkekramar och pepp<3

    2013-12-10 | 02:41:53
  • Susanne säger:

    Ge de det de helst av allt vill ha, att du tar tillbaks ditt liv.

    Kämpa för deras skull när du inte känner att du själv är värd att kämpas för och du hellre skulle vilja lägga dig ner och dö.

    Det är det finaste du kan ge dem, livet.

    Svar:
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 06:08:03
    Bloggadress: http://mslyckad.blogg.se
  • Veronica säger:

    Å herregud, det känns som om jag hade kunnat skriva denna blogg. För två år sedan raserade min värld då min älskade man, pappa till mina barn bestämde sig för att lämna mig för en annan kvinna. De hade strulat runt bakom min rygg i 3 månader och bestämt sig för att satsa på ett nytt liv tillsammans. Och jag hade inte fattat någonting! Så lurad och sviken jag kände mig då. Lider verkligen med dig.

    2013-12-10 | 08:06:39
  • L säger:

    Vilken pappa! Fint! Känner igen det där med att ens föräldrar bär allas ilska när man inte kan göra det själv. Att de slåss och skriker och kämpar åt en när man inte själv orkar.
    Tänk inte på hur du ska kunna återgälda dem nu. Det räcker att du fortsätter kämpa, att du inte ger upp!

    2013-12-10 | 08:12:35
  • Johanna säger:

    Tror att ett tack är allt du behöver ge just nu. Ett tack och att inte ge upp, att resa dig och bygga din styrka på den kärlek din familj känner för dig. Hämta styrka från vetskapen om att du inte är ensam. Du har en trygghet från dem att luta dig på. Jag är övertygad att du skulle ställa upp för dem om situationen var omvänd. Men just nu är ett tack allt du behöver ge dem!

    2013-12-10 | 08:40:02
  • Louise säger:

    Jag blir glad när jag läser att du är så stark att du orkar oroa dig över andra trots att du själv är så ledsen. Det är ett steg i rätt riktning, härligt!!! :)

    2013-12-10 | 08:57:40
  • Anonym säger:

    Du är omringad av människor som bryr sig om dig och älskar dig. Du skrev förut att han var den som följde med dig på varje kontroll, han var den som fanns vid din sida när du mådde dåligt och inte dina föräldrar. Men han finns inte vid din sida när du mår så som nu, vilket inte ens går att jämföra med smärtan du har upplevt tidigare, istället är det dina föräldrar som finns vid din sida. Jag menar att han kanske fanns där när du hade det dåligt, men dina föräldrar finns här när du mår som sämst. Så deras kärlek till dig är starkare än någon annans. Håll fast vid det och tänk på dem när du inte orkar mer. Kram!

    2013-12-10 | 09:05:43
  • Bea säger:

    Hej du ...
    Började läsa din blogg igår. Satt helt uppslukad i soffan och försökte hinna så många inlägg som möjligt innan min sambo kom hem. Sedan kom han tillslut och jag kände mig lättad över att han fortfarande finns i mitt liv. Men jag kunde inte sluta tänka på dig. Läste några inlägg till, sedan kom annat mellan. Halva natten låg jag och tänkte på det du skrivit.

    För det skrämmer mig samtidigt som det fascinerar mig. Att det kan finnas en person som på så många sätt påminner om mig själv. Bara sättet du skriver fick mig att undra om det var jag som skrivit bloggen i ett tidigare liv och glömt bort den. För även om olikheterna i våra liv är påtagliga finns det så mycket som träffat mig rätt i hjärtat.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Min sambo betyder verkligen allt för mig och jag har byggt upp hela mitt liv runt honom. Skulle det ta slut vet jag inte heller hur jag någonsin skulle ta mig upp. Jag är ingen utan hans andetag. Även jag lever med en tarmsjukdom som påverkat min lust att ha sex. Men det du skrev fick mig verkligen att tänka till. Jag inser att jag måste ta tag i problemet. Det är väl knappast till någon tröst för dig, men jag tror du har hjälpt mig att förbättra chanserna till den framtid jag planerat.

    För jag planerar också väldigt mycket. Hela våra liv har jag målat upp. Giftermål, resor, var vi ska bo när vi blir gamla ... Om det skulle tas ifrån mig skulle jag inte veta vart jag skulle ta vägen.

    Men det värsta. Det som hände dig. Det skulle ändå vara att inte få ett ordentligt och värdigt avslut. Ingen förklaring och ingen chans att bättra sig. Jag tror det är det som gör det svårast att gå vidare. För det är inte avslutat för dig. Han har bearbetat tanken under en tid uppenbarligen. För honom har det varit slut länge och därför såg det ut som att han gick vidare snabbare än vad han nog i själva verket gjorde. Men det smärtar mig att han fortsatte leva med dig som att ingenting var förändrat. Som att han


    Svar: Det värsta är att inte ha fått en chans att fixa något alls. Att allt bara var borta på en sekund. Och att han lurade mig tro att han älskade mig mer än någonsin. Förstår inte varför. Många kramar till dig och din kärlek.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 10:33:22
  • Bea säger:

    (postade inlägget för tidigt) ... Som att han fortfarande hade samma känslor som alltid. Det var orättvist. Så jäkla orättvist. Du är värd att gå vidare. Du är värd att bli lycklig med någon annan. För om han varit din person hade han gett dig en ärlig chans.

    Hoppas du klarar av att inse det i sinom tid.
    Kramar.

    2013-12-10 | 10:36:17
  • Amanda -- mamma & gravid säger:

    Jag tror visst att det räcker med ett tack <3

    2013-12-10 | 11:43:43
    Bloggadress: http://amzie.blogg.se
  • Emelie Philipsen! säger:

    Jag har haft ungefär samma känsla och lider med dej , "what dosen't Kill you makes your stronger" det citatet är med mej hela tiden <3

    2013-12-10 | 11:49:37
    Bloggadress: http://arabheest.blogg.se
  • Hanna säger:

    Hej fina du. Jag började läsa din blogg igår på natten och fortsatte direkt när jag vaknade idag. Det skär i hjärtat på mig när jag läser för jag förstår verkligen. Jag förstår hur en enda människa kan förstöra så himla mycket.

    Min människa är i Australien nu. Han hade lovat mig att stanna hos mig tills han var tvungen att åka men sen ångrade han sig och bestämde sig för att jag inte var värd besväret. Jag var inte värd det jobbiga som skulle bli när han åkte. Han tyckte att det var bättre att jag blev arg än ledsen. Men jag är inte arg. Jag är obönhörligt ledsen. Och jag kan inte förmå mig själv att bli arg eller tycka illa om honom. Fast han förtjänar det. Han behandlade mig som skit. Jag borde önska att han går och drunknar där borta men jag kan inte. Går runt och säger till mina vänner att jag är arg, att jag är så mycket bättre än honom. Men jag ljuger bara.

    Var tacksam för dina tårar, jag förstår att de måste kännas hemska och ändlösa. Men själv har jag inte gråtit en tår över honom. Jag får inget utlopp någonstans för den ekande tomheten inom mig. Jag önskar att jag kunde få gråta ut honom. En dag kommer dina tårar ta slut. Och det kommer kännas annorlunda, kanske snart, kanske om en längre tid. Men det kommer bli på ett annat sätt. Och det kommer vara bättre.

    Svar: Kämpa på Hanna. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 12:18:00
  • Hanna säger:

    Åh. Har ägnat hela förmiddagen till att läsa igenom vartendaett av dina inlägg. Från början till slut. Det gör så ont i hjärtat, i halsen. Och jag blir så arg, jag känner med din pappa, för ilskan över hans svek sitter som en klump i halsen på mig. Och jag tänker att det är viktigt för dig att berätta hur fint ni hade det, eftersom du inte känner att han vet, eller minns. Men jag vet att det kommer ifatt honom, det kommer det göra. Och jag vet att tiden är din fiende nu, men hur lite du än tror det så blir det din bästa vän. För jag känner igen varje känsla du beskriver, och varje motstånd till att tiden skulle få en att glömma. Men det blir enklare, det blir det verkligen. Du FÅR inte ge upp. Lycka är trots allt inte ett default-tillstånd, det liksom måste göra ont. Jag tror på dig, massor!

    Svar: Tack Hanna. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 13:41:51
  • Jasmine säger:

    Du skriver så otroligt vackert och dina ord berör, självklart. Jag hoppas att du finner din väg och att du får något nytt att sträva efter och någon ny att dela alla dina livets stunder med.
    Ta vara på dig.
    Kram

    2013-12-10 | 14:59:43
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • Erika säger:

    Tänk såhär.. om du hade en mer eller mindre nära vän, om någon av dina systar eller någon annan som står dig nära och ligger dig varm om hjärtat. Om den personen hamnade i samma situation som du är i nu eller om något annat skulle hända så skulle du finnas där för denne, eller hur? Dom som finns där för dig nu finns där för att dom bryr sig om dig, för att dom tycker om och älskar dig för den du är och för att du ger dom så otroligt mkt tillbaka genom att vara DU. Dom behöver inget tack. Dom gör det här för att dom vill inte för att dom måste. Jag lovar!

    Svar:
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 15:33:10
  • Kerstin säger:

    shit...! hoppas att du får proffshjälp att vända dina tankar. vända på saker och ting så att det landar på rätt sätt. en person som har de rätta verktygen....önskar dig all lycka till och våga se livet i vitögat och bestämma dig för att just du är viktigast och den som betyder allra mest för dig är just du själv!! kram

    Svar: Tack Kerstin.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 15:46:53
  • E. säger:

    Hej fina du! Jag går igenom exakt samma sak som du, fast ändå inte. En dag fick jag höra att jag inte var älskad längre, från ingenstans. Ensam står jag kvar med en ångest och sömnlöshet som plågar livet ur mig. Jag försöker vara stark. Försöker andas. Och det finns absolut ingenting jag kan göra för att du ska må bättre just i detta nu, och inte heller något någon kan göra för mig för att jag ska må bättre.
    Det är bara han som kan få mig att andas igen.
    Men någonting jag kan lova dig är att det kommer komma en dag då man är jävligt trött på att gråta. När man är jävligt trött på att vara tom och ledsen precis hela tiden. Och det kommer komma en dag när du inser att du förtjänar så otroligt mycket mer än vad du har fått.
    En vän sa till mig, när hon höll mig sällskap i en av många sömnlösa nätter: "Vet du varför du är så ledsen? Du säger att du älskar honom, men nej, jag tror inte att det är så. Du älskar honom säkert men jag tror inte den värsta smärtan är därifrån. Jag tror att du är knäckt därför att du känner dig lurad. Lurad på det där livet som han lovade dig. Lurad på giftermål och barn och istället lämnade han dig ensam kvar."
    Och ja, det kan ligga nåt i det för min del. Jag är inte redo att erkänna det än, men kanske en dag.
    Du är inte ensam i all den här ångesten, och tack för att du sätter ord på precis det jag är för rädd för att säga.
    Stor kram till dig

    Svar: Det kanske är så. Men just nu känner jag det inte. Jag älskar just honom. För den han har varit i nio år, inte för den han skulle ha blivit. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 16:35:07
  • Emma säger:

    Din pappa älskar dig <3

    Så.himla.fint!

    2013-12-10 | 17:08:03
  • lina säger:

    Hej fina du! Nu skriver jag igen, tänker mkt på dig och din situation. Jag har flera vänner som separerat, en del genom svek och otrohet och de som klarat av att gå vidare lite snabbare är de som gjort ngt radikalt. Åkt på en längre resa, bytt till nytt boende där det gamla inte sitter i väggarna.. Svårt att komma vidare när man bor kvar i det tidigare gemensamma livet. Sälj lgh och skapa något nytt där ni inte bott och planerat framtiden i. Kanske blir det ni två igen men även då tror jag det skulle vara lättare i en annan lgh. Varma kramar ❤

    Svar: Tack för dina ord Lina. Just nu bor jag inte i lägenheten ändå. Är för rädd. Planerar att resa och hälsa på fastrar och kusiner snart. Kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-10 | 17:19:21
  • isabell säger:

    Hej igen! :)

    Min pappa var likadan, han sa inget och jag har aldrig pratat känslor med honom. Men jag visste att han brydde sig. Även att han inte sa något till mig så märkte jag att han brydde sig. Han var orolig, kom in och frågade hur jag mådde osv.
    Precis när jag blivit lämnad så hade pappa köpt en ny bil. Rädd var han om den men han visste jag gillade att köra bil. Så en dag kom han in och sa att jag fick låna den om jag ville åka till någon kompis. Eller bara "köra runt". Just då var det bland det finaste han gjort för mig. Sen när jag blev tillsammans med mitt X igen så var han arg. Arg på honom för vad han utsatt mig för. Han pratade knappt med honom, behandlade honom kyligt. Nu i efterhand så var det fint gjort. Han visade på sitt vis att han bryr sig. :)

    Jag har en kompis som också blev lämnad bara sådär, dock var det inte otrohet inblandad men han sa också att han slutade älska henne.
    Hon var förkrossad. Hon kunde inte gå vidare förrän han sa VARFÖR. Jag sa att hon måste få ett svar av honom innan hon kunde gå vidare.
    Jag tror du behöver det. Just nu går man och funderar på vad man hade kunnat gjort bättre för att detta inte skulle kunna hända. Man tänker på när han slutade älska en osv.

    Om du inte fått ett ordentligt svar tycker jag du ska kräva ett av honom. Och inte ett töntigt svar som "jag slutade bara älska dig". Utan du ska ha svar på allt!
    Hur kan kunde behandla dig på detta sätt, hur han ena kvällen kunde säga att han älskade dig och längtade till bröllopet medan han egentligen tänkte på någon annan.
    Du ska ha svar på varje lite fråga som kommit upp.

    Han är skyldig dig det. Kräv ett ordentligt svar på allt. SÅ slipper du gå runt och tänka på vad du hade kunnat gjort så han inte hade lämnat dig.
    Och fega inte, ställ följdfrågor.
    Jag tror att när man får ett svar på allt då slutar man grubbla och då kan man lämna det bakom sig och gå vidare.
    Man måste få veta varför. Att svamla i mörker efter svar gör så man bara mår dåligt och letar efter något som inte finns där.

    Vägrar han träffas och svara på allt så är han en feg jävel.

    Styrke kramar till dig! :)

    Svar: Han har inga svar. Och egentligen vill jag bara ha tillbaka honom. Vill att han ska berätta varför så att jag kan förändra det som var fel. Det är det enda. Men klarar ingen kontakt så länge han är med henne. Kommer aldrig att klara.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-11 | 15:10:41

Kommentera inlägget här: