trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 11

Kategori: Allmänt

Smärta
Smärta. Det är en märklig sak. Jag har många gånger i livet känt smärta. Haft idrottsskador. Benhinneinflammation som gjorde att det skar som knivar i benen när jag sprang, hoppade, bara gick en promenad. Jag har en tarmsjukdom. En tarmsjukdom som gör att magen ofta gör så ont, så ont. Kramp så att jag måste lägga mig ner. Hugg i sidan som inga värktabletter hjälper mot. Den här fysiska smärtan som jag upplevt genom livet, nästan blivit van vid, den är inget i jämförelse med smärtan som jag nu känner. Hur kan känslor, tankar, hjärtesorg göra så förbannat ont? Allt magont i världen kan inte jämföras med hur ont det gör att ha ont i hjärtat. Försöker tänka att jag ändå är ganska frisk. Min mage har klarat sig okej genom det här. Jag har ont. Men jag vet att jag ska vara tacksam för att det inte är värre.
 
Det onda i hjärtat har en förmåga att transportera sig genom kroppen. Sätta sig som en dunkande känsla i bakhuvudet. Som ett svidande i ögonen. Som hugg i nacken. Som ett tryck över bröstet. Som ett slag i magen. Som ett gift i blodet. Hur kan det göra så ont? Ibland är det inte en smärta. Det är förlamning. Det känns omöjligt att resa sig ur sängen. Omöjligt att ta ett steg till. Omöjligt att öppna ögonen. Omöjligt att prata med mer än en viskande ton. Ibland tar det sig uttryck av en nervositet. En spänning. Ett febrilt skakande. Kan inte sluta röra på fingrarna. Måste fortsätta spänna handen fram och tillbaka. Gnugga pappret i min hand tills det blivit till smulor.
 
Jag vaknar varje morgon med smärta i axlar, nacke, rygg. Ibland i armarna. I höften. Jag brukar inte ha ont i kroppen på det sättet. Sjukgymnasten säger att det är stressen, paniken, det onda i hjärtat, som har satt sig i resten av kroppen. Hon säger att jag måste lära mig slappna av. Andas. Känna kroppen. Då kanske jag kan få bort lite av det onda.
 
Gud va trött jag är på min kropp. Så förbannat trött på att den jobbar emot mig så här. Så förbannat trött.

Kommentarer

  • Michael säger:

    Fysisk smärta kan i många fall vara lättare att bära en psykisk/själslig. Det kan låta konstigt, men det är ett väldigt bra tecken att du kan beskriva känslorna så tydligt som du gör. Det visar på en stor självkännedom. Det kommer utan tvekan att hjälpa dig. För varje dag som jag läser dina ord, ser jag en som är på väg att läka sig själv. Ja, självklart känns det inte så för dig här och nu, men jag som ser dig från sidolinjen ser det. Ditt skrivande visar på imponerande inre kraft. Kram

    Svar: Tack Michael. Nej, det känns inte så nu. Det gör det inte riktigt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-10 | 13:01:31
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • Noor säger:

    Det värmer i mitt hjärta, att ord kunde göra det mindre tungt för dig, om än för en liten stund.

    Min vän, den sortens smärta du upplever är så öm, så diffus, så abstrakt, men ändå ingenstans konkret. Kärlekens ont gör ondast för att kärleken är en förbrukningsvara och på förbrukningsvaror gäller inga garantier.

    Om ditt hjärta krossas, finns det ingen försäkring i världen som täcker. Du kan inte lämna tillbaka det, även det hände hemma så finns det ingen hemförsäkring som täcker ditt spruckna hjärta. Inte ens någon som lagar det. Trots att det var det dyrbaraste i ditt hem. Ingen som tar på sig ansvaret. Ingen som stiger fram och säger "det var mitt fel". När lungorna tycks ha punkteras och du inte kan andas, då är det ditt eget problem. Du får inte nya. Du får försöka laga dem själv.

    Å när minnet har blivit för tungt, när det spunnit för länge och bytt färg, då finns det inga garantier som gäller. Du får du förtränga själv. Det finns ingen som raderar minnet åt dig. Göra det tomt igen. Om DU själv inte lär dig förtränga. Radera långsamt. Spara nytt. Nya filer. Nya minnen. Så småningom kommer du åter ifrån det nattsvarta. In i det lite ljusare. In i det gråa. Men om du inte gör det så är det ditt egna problem. Du som får laga. Ingen annan. Ingen garanti. Ingen försäkring. Bara du. Och den insikten gör ont. Det gör ont. För, "hur ska jag orka?, helt ensam?".

    Men vännen, du orkar. För samtidigt som ditt krossade hjärta tog ifrån dig förmågan att se, kommer den öppna dina ögon för världen. Du kommer förstå, att livet inte alltid är snällt mot dig, stryker dig medhårs och flirtar med dig. Vissa perioder dansar vi med döden. Men vad gör det? Det är att LEVA. Och inte endast existera. Så vackert.

    2013-11-10 | 14:43:11
  • Noor säger:

    Det värmer i mitt hjärta, att ord kunde göra det mindre tungt för dig, om än för en liten stund.

    Min vän, den sortens smärta du upplever är så öm, så diffus, så abstrakt, men ändå ingenstans konkret. Kärlekens ont gör ondast för att kärleken är en förbrukningsvara och på förbrukningsvaror gäller inga garantier.

    Om ditt hjärta krossas, finns det ingen försäkring i världen som täcker. Du kan inte lämna tillbaka det, även det hände hemma så finns det ingen hemförsäkring som täcker ditt spruckna hjärta. Inte ens någon som lagar det. Trots att det var det dyrbaraste i ditt hem. Ingen som tar på sig ansvaret. Ingen som stiger fram och säger "det var mitt fel". När lungorna tycks ha punkteras och du inte kan andas, då är det ditt eget problem. Du får inte nya. Du får försöka laga dem själv.

    Å när minnet har blivit för tungt, när det spunnit för länge och bytt färg, då finns det inga garantier som gäller. Du får du förtränga själv. Det finns ingen som raderar minnet åt dig. Göra det tomt igen. Om DU själv inte lär dig förtränga. Radera långsamt. Spara nytt. Nya filer. Nya minnen. Så småningom kommer du åter ifrån det nattsvarta. In i det lite ljusare. In i det gråa. Men om du inte gör det så är det ditt egna problem. Du som får laga. Ingen annan. Ingen garanti. Ingen försäkring. Bara du. Och den insikten gör ont. Det gör ont. För, "hur ska jag orka?, helt ensam?".

    Men vännen, du orkar. För samtidigt som ditt krossade hjärta tog ifrån dig förmågan att se, kommer den öppna dina ögon för världen. Du kommer förstå, att livet inte alltid är snällt mot dig, stryker dig medhårs och flirtar med dig. Vissa perioder dansar vi med döden. Men vad gör det? Det är att LEVA. Och inte endast existera. Så vackert.

    Svar: Fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-10 | 14:43:13
  • Eva säger:

    http://3.bp.blogspot.com/_wmeTZiNGqYY/TKDHoXOsraI/AAAAAAAAJ2A/OL3h9nnL-u8/s1600/blairbrokenheart.jpg

    2013-11-10 | 19:48:29
  • Lo säger:

    Hej Sara,
    Jag känner igen mig i denna beskrivning.
    Många gånger har jag känt fysisk smärta, men alltid förundrats över hur starka känslor kan manifestera sig fysiskt. Hur det hugger i hjärtat, hur halsen tjocknar och maten inte går att svälja etc.

    Du ska veta att jag ser fram emot dina texter. Varje dag väntar jag på att bloggen skall uppdateras för att höra hur det är med dig, hur du mår och vilken berättelse du ska dela med dig denna gången.

    På bara 11 dagar har du börjat stärka dig själv, men också börjat bygga upp en skara trogna läsare och vänner som hejar på DIG, vill se dig må bättre och vill se dig lyckas.

    Svar: Tack Lo. Ibland känns mina känslor, det jag upplever, så overkligt och orimligt. Det känns bra att jag inte är ensam om mina känslor. Om smärtan. Åh, jag är så trött på kroppen. Det är bättre. Det är bättre sen jag bestämde mig. Sen jag började skriva. Det är bättre. För det var riktigt dåligt. Tack fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-10 | 21:58:56

Kommentera inlägget här: