trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 14 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Stunder
Det har varit mycket ältande idag. För mycket ältande kanske. Det har märkts i mina ord, i mina handlingar, i mitt ansikte, i mina tankar. Ja, solen sken imorse när jag gick till jobbet, men jag har ändå varit omgiven av mörker. När det är så. När det är så kanske jag måste skapa mitt eget ljus. När solens strålar inte räcker till måste jag kanske själv träda in. Göra bra saker. Göra saker som ger mitt liv mening. Göra saker som gör att jag lever - inte bara överlever. Hittills har min resa handlat främst om att överleva. Inte leva. Korta stunder har jag gjort saker som jag kanske borde känna mig levande av, men i ärlighetens namn har också det varit endast för att överleva. Jag har fokuserat på vad jag måste göra för att ta mig till nästa minut, nästa timme, nästa dag.
 
Ofta låter jag ångesten, sorgen, saknaden, ta för mycket plats här. För det är när allt är som jävligast som jag behöver få ut det. Behöver få bort lite av bördan från mina axlar. Men ni ska veta att det finns stunder när jag anstränger mig. När jag lyckas mota bort det hemska för några minuter. Bara för några minuter, och kanske inte riktigt helt då heller. Men det finns ändå stunder när jag inte sitter med hålögd blick och andningssvårigheter. Det finns stunder när jag aktar mig noga för att inte gå ut i vägen. När jag undviker bilarna som kör förbi. Än så länge är det min framgång.
 
Idag träffade jag en fin vän på lunchen. Det är en vän som jag aldrig har varit så nära. Vi har känt varandra, träffats ibland, men hon har aldrig varit en nära vän på det sättet. Dagen innan han lämnade mig åt hon och jag lunch tillsammans. Jag satt med rosiga kinder och pratade om hur lycklig och kär jag var. Jag berättade om vårt bröllop och blev alldeles pirrig.
 
När helvetet öppnades orkade jag inte ta kontakt med henne. Det kändes som att vi var såna vänner som åt lunch någon gång ibland, pratade om livet i stort och smått, men inte mer. För några veckor sen hörde jag ändå av mig till henne. Jag kommer inte ihåg vad som föranledde det. Men jag berättade vad som hade hänt. Hon ringde upp direkt. Orolig. Nästföljande dag hade jag en sån dag där jag inte kunde värja mig mot något. Där jag föll ihop på gatan. Hon ringde. Men jag svarade inte. Hon ringde om och om igen. Till slut ringde hon hem till mina föräldrar och sen vidare till min mamma. Hon ville försäkra sig om att allt var okej. Hon ville berätta att hon ville vara där, att vi förvisso inte varit nära förut, men att hon ville umgås mer, vara där för mig.
 
Det finns så fina, underbara och snälla människor därute. Jag vet det. Och jag försöker påminna mig om det så ofta jag bara kan. Så även om det varit en mörk dag idag. Även om jag inte kunde känna solens strålar imorse, så gick jag till jobbet och träffade en fin vän till lunch. Jag gjorde några bra saker.
 
Ja, jag fasar nu för att gå från jobbet. Det fruktansvärda mörkret därute. Tågresan hem med alla människor som är på väg hem till sina familjer. Jag vet att jag inte kommer kunna hålla tårarna borta. Men alla ni därute. Ni ska veta att det har funnits stunder idag. Stunder då jag kunnat andas. Stunder då jag trots mörkret som omger mig har pratat med mina kollegor. Stunder då jag kunnat le. Jag var kanske inte glad inombords. Men jag log.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Var bor du?

    Du är stark, glöm inte de.

    2013-11-13 | 17:36:35
  • Erika säger:

    Tack vare dig så ska jag alltid vara uppmärksam på om jag ser någon med tårar i ögonen. Den tjejen skulle kunna vara du eller gå igenom samma sak som du. Om ett enkelt "hur är det?" och kanske en kram kan lysa lite solsken på personen, så är det verkligen värt det.

    Du är fantastisk Sara, du vet det. Innerst inne vet du att du är ett riktigt jävla kap och när X kommer till sans (om han inte redan gjort det, men är feg), så kommer det slå honom så sjukt hårt i magen hur korkad han har varit.

    Svar: Jag tycker inte att jag är ett kap. Prestationsångest och sjukdomar, det känns inte som ett kap. Men jag är bra på att älska. Ge kärlek. Men bara till honom. Det är det värsta. Förut har jag ofta tänkt så där. Att jag borde bli bättre på att följa min impuls, räcka ut en hand även till en främling. Oftast har jag inte gjort det. För jag har inte vågat på något sätt. Jag har inte skrivit det förut, men den dagen han gjorde slut, den dagen hjälpte jag en gammal dam över vägen på väg hem från jobbet. Det var inget stordåd. Men det var en hjälpande hand. Och några timmar senare tackar universum mig genom att ge mig en fet smäll i ansiktet. Putta mig rakt ner i ett hål. Blir så trött.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 18:00:51
  • A. säger:

    Är så glad för att du börjar komma tillbaka, även om det är en bit kvar. Du är så jävla stark. kramkramkram

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 18:17:56
  • Noor säger:

    Vännen.. Jag VET att det enda du vill just nu är att han ska älska dig. Jag känner hur du inte vågar eller tillåter dig att vara arg på honom, än. Dels för att du inte vill, för att du vill att han älskar dig, men även för att du inte KAN. Hur fan då? Jag förstår att du känner att han skiter i detta. Att du känner att för honom verkar händelseförloppet normalt, vad gäller dig. Du är ledsen, men snart är du glad igen. Det är vad du tror. (Du kan inte veta!). Och jag vet att din största önskan just nu, är att han ska SE DIG, KÄNNA DIG, HÖRA DIG. Huuuuuuur krossad du är. Hur du inte vill leva i en värld där HAN älskar dig. Bara han. Jag känner det. Jag förstår. Jag vet att ord, ord spelar ingen roll för dig, ibland. Det spelar ingen roll. Han spelar roll. Hans ord spelar roll. Men, hela världens ord? Dem värmer, dem stöttar. Men dem fastnar tills dess att dem behövs. Vet du vad det ända som gör det är? Perspektiv.

    Min vän. Vårt psyke är designat att kämpa emot förändring motståndskraftigt. Vårt psyke vill inte förändras. Vårt huvud vill inte skapa sig nya rutiner och acceptera förändring. Men. Förändring är den ända bestående konstant genom hela livet min vän. Det är det enda som garanteras här i livet. Din hjärna är mer komplex än du anar, och tankekraften starkare än du tror.

    Jag må låta hård nu, men min mening är att hjälpa dig få perspektiv. Ingen människa vill vara ensam. Ingen människa klarar av ett liv utan att bli sedd, bekräftad, uppmärksammad och älskad. Inte ens han. Men i slut ändan vännen, kommer vi alla förlora våra käraste. Det är en hemsk tanke, men det är sanningen vi alla står inför. Vi är inte mer än människor. Vi alla står inför samma öde. Vårt liv avslutas på samma sätt. Därför är HAN är inte the end of the world. Jag förstår dig, och jag respekterar allt vad du känner. Jag har varit där. Jag är långt ifrån där idag. Kommer aldrig hamna där igen, tack vare att jag redan varit där. Det gör mig trygg. Det ska göra dig trygg. Perspektiv. Han är en del av världen. Han är början av din värld. Men inte the end of it.

    Mammor, begraver sina barn. Men dem överlever. Du är starkare än du tror. Än du vågar tro. Din tankekraft, och kroppens förmåga att läka är magisk. Sluta oroa dig för det. Och fokusera!

    Sluta slösa din dyrbara tid. Släpp dig loss ur dina egna kedjor. Lås upp dörren till din bur, som du själv satt dig i. Det är dags nu. Kom ut. Gå fri. Se dig om. Det finns så mycket kvar av vad som är livet. Vi har inte tid att stanna för länge vid vägskäl som dessa. Det är inte värt det i slutändan. I vilket som fall som helst, så är vi här nu. Vi är här idag. Du är här just nu. Det spelar ingen roll var vi var igår eller hur vi kom hit. Gör det bästa av nu, av idag. Var idag än ska leda dig, så spendera tiden dit väl. Du kommer komma i mål en dag. Men slösa inte vägen i mål på att vara i mörkret. Det är vägen som är substansen. Det är det som är att leva. Lev ut. Gråt ut, men lev.

    När du tappar fokus? Stanna till och säg till dig själv upprepade gånger vad det är du måste fokusera på. Är du ledsen? Säg att det är okej. Det är okej! Men inte hela dagen. Inte i flera timmar. Hitta balansen. Skapa rutin, även i din sorg. Lär känna dig och din sorg. Lär känna dina styrkor. Inspireras av att du, hur svårt det än är, faktiskt klarar en dag, och en till. 14 dagar. Snart 24. Och ytterligare 24. 365 dagar kommer gå. Utnyttja dem väl.

    Vännen, de vackraste av alla människor har känt sig besegrade, lidit, kämpat, förlorat, och har hittat sin väg upp från botten. Dessa människor utvecklar uppskattning, tacksamhet, känslighet och förstår livet på ett sätt som fyller dem med medkänsla, lugn och en djup kärleksfull omsorg. Gumman, vackra människor "do not just happen".

    Du är vacker.

    Svar: Tack Noor. Tack tack tack. Men du har rätt. Jag vill inte ha förändring. Jag vill verkligen inte. Bara tanken gör mig livrädd. Panikslagen. Men jag vet att det måste bli så. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 18:23:07
  • Vincent säger:

    I believe that everything happens for a reason...!

    Jag tror att du är ämnad för något större, även om det känns tungt just nu. Detta var inte menat att hålla hela livet och du kommer se orsaken till varför det blev som det blev.

    Håll ut, kämpa på och framför allt, ge inte upp. Det kommer något bättre, något större, än vad som redan varit.

    Svar: Jag undrar om det verkligen är så... Att allt händer av en anledning. Ibland händer bara hemska saker. Människor man älskar dör. Min mormor dog för tidigt. Och än idag, kan jag inte se att det skulle ha fört med sig något positivt. Det var bara för tidigt. Jag jämför inte det jag upplever med att någon dör. Det gör jag inte. Det känns respektlöst. Men kan man verkligen säga att allt händer av en anledning? Jag önskar att jag kunde tro dig. Tro dig i allt du skriver. Men jag vet inte. Just nu vet jag inte vad jag ska tro på. Men ett stort varmt tack för att du bryr dig. Tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 19:13:35
  • agnes säger:

    åh blir så glad! låt de positiva sakerna ta mycket plats!

    tänker på dig

    2013-11-13 | 19:34:17
  • Jessica säger:

    Måste säga att det är så underbart att se att du öppnar dig mer och mer, att vi får en historia om det som ligger bakom och kan hjälpa och stötta dig ännu mer!
    Som alla andra så vill även jag säga att du är så stark tjejen, du är unik.
    Det är inte många som hade vågat öppna sitt liv för främmande människor, erkänna sina bra och dåliga sidor eller ens faktiskt prata om sina problem. Men det gör du!

    Varma kramar till dig!

    Svar: Tack Jessica. Jag känner mig inte så unik. Försöker bara skriva av mig, skriva bort lite av det onda. Hitta ett sätt att klara vardagen. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 20:20:06
  • Lo säger:

    Trots så många ledsna ord ser jag endå en lite gnista hos dig. Att le är en liten vinst, en litet ljus på vägen!

    Du är stark.

    2013-11-13 | 21:35:47
  • Zandra säger:

    Det är okej att falla, bara man reser sig upp igen. Men fina du, du ska resa dig upp själv denna gång, för den mannen som du skriver så fint om, han är inte den du kommer luta dig mot på vägen. Hur mycket du än vill detta just nu, så lovar jag dig att du en dag kommer kunna vända dig om och se tillbaka & tacka den här människan för att han gav dig chansen att träffa någon som både lever & dör för dig. Styrkekram.

    Svar: Du kanske har rätt. Jag önskar jag såg det nu. Jag önskar det så innerligt. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-13 | 23:26:49
  • Jasna säger:

    jag tycker att du är fantastisk! du är så medveten om dina känslor och du verkar ha en sådan stark förståelse för dem. det är unikt!

    Svar: Åh, det vet jag inte. Känns som att jag inte förstår någonting. Men tack fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-14 | 00:24:11
  • Malin Eriksson säger:

    Allting kommer stegvis och allt kommer inte gå från botten till toppen. Men ett leende är en himla bra början på trappstegen till toppen. :) När jag går in här, så försöker jag att alltid tänka på att inte kommentera sådant som man egentligen inte vill höra när man befinner sig där du gör. Men det är svårt, för när man är en person som står utanför en sådan jobbig händelse så ser man en klar väg och självklara val som skulle hjälpa dig så mycket på vägen och man ger gärna råd utifrån det. Men befinner man sig i det känslomässiga mörkret som du gör så är det något helt annat. Det är jag medveten om. Men jag tror på dig!

    Jag uppskattar att du skriver om din berättelse, för den berör och man känner så starkt för att stötta och finnas där för dig. Du verkar vara en väldigt fin och stark person.

    Många kramar.

    Svar: Jag vet. Ofta hjälper ingenting. Alla ord känns fel. Varmt tack för att du kommenterar här och skriver snälla saker.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-14 | 12:42:49
    Bloggadress: http://maley.se/

Kommentera inlägget här: