trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 16 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Svek, lögner, dumhet, varför - jag vet, jag upprepar mig

Jag har inte mest ont över otroheten. Det faktum att han blev attraherad av en annan kvinna. Det förstår jag. Jag förstår lusten. Passionen. Jag vet att såna känslor är starka. Att de kan grumla ens förstånd, att de kan göra att en människa gör ett misstag. Ett misstag. Ett misstag som man inser är ett misstag. Som man inser har sårat. Som man inser har gjort sin partner ofattbart illa. Som man inser var något fruktansvärt dumt, korkat, idiotiskt och oerhört kränkande. Som man ber om ursäkt för från djupet av sitt hjärta. Som man ångrar. En sån sak hade jag kunnat förstå.

Men det här. Han påstår nu att han har ljugit i månader om sina känslor. Han påstår att han inte var säker men ändå gjorde han en tatuering av mitt födelsedatum. Sa till mig att han sparade plats på armen för våra barns födelsedatum, att han ville göra den där tatueringen för att han visste att det skulle vara han och jag, att han älskade mig över allt annat. Han påstår nu att han inte var säker, men uppmuntrande mig ändå att titta på och prova vigselringar, ville köpa vid flera tillfällen. Han påstår att han inte var säker, men ändå insisterade han på att vi skulle köpa lägenhet. Han påstår att han inte var säker, men ändå åkte vi runt och tittade på kyrka, festlokal. Bokade och gjorde save the date-kort. Han påstår att han inte var säker, men ändå sa han till mig varje dag att han älskade mig. Varför gjorde han så? Jag förstår bara inte.

Jag är så ledsen, jag är så ofattbart ledsen och arg för att han inte sa något tidigare. Varför gjorde han inte det? Hur kan han ha låtit mig känna så här, hur kan han ha låtit mig tro att han älskade mig mer än någonsin? Varför? Han säger att han ville att det skulle bli bra. Men vem är så dum? Min morbror brukar förklara det på ett bra sätt för mig, men jag förstår det aldrig när jag sitter själv, när jag själv ska formulera tänkbara orsaker och förklaringar. Det går inte. Han har på egen hand kastat bort vårt förhållande. Utan att jag tilläts vara med på resan, i processen, vara med och få veta hur han kände. Vi har alltid pratat. Vi har alltid kommunicerat. Jag mer än honom kanske. Jag har alltid varit noga med att fråga honom hur han känner. För jag vet att han gärna sluter in sig annars. Och som jag har frågat. Jag har frågat om han verkligen vill ta steget att gifta sig. Att vi inte behöver göra det än. Att vi fortfarande är unga. Att vi kan vänta. Att vi inte behöver ha bråttom. Men han sa att han ville. Han sa att han var lite nervös över att behöva stå där framme i kyrkan, att alla skulle titta på oss, men att det var det han ville. Att han ville dela med sig till hela världen hur mycket han älskade mig.

Jag förstår inte varför han var tvungen att ljuga. Jag förstår inte varför han ljög i månader. Eller gjorde han det? Ljuger han istället nu om sina känslor då? För att rättfärdiga det hemska han har gjort för sig själv? Jag vet inte. Jag förstår inte varför han ljög om att han hade träffat henne. Varför var han tvungen att förnedra mig så? Tog henne till vår lägenhet. Ljög för mig varje dag. Varför?

Och det värsta. Det allra värsta. Det jag vet att många inte anser mig ha rätt att gråta över. Det jag vet att många anser att jag inte får lägga mig i, inte har rätt att vara arg på. Det är att han lever med henne nu. Han gjorde slut med mig. Ja. Det gjorde han. Men det betyder inte att jag kan stänga av. Jag vet att han gör som han vill. Att jag aldrig kan bestämma över en annan människa. Att han har rätt att leva sitt liv precis hur han vill. Men ändå. Det spelar ingen roll för mina känslor. Det gör så skoningslöst ont att han lever med henne. Och det gör mig så ofattbart ledsen. Hur kan han inte vara äcklad över sitt misstag? Hur kan han titta på henne och inte se det hemska han har gjort mot mig i hennes ögon? Hur kan han manifestera sitt svek så här, hur kan han varje dag leva sitt liv med den kvinna han bedrog mig med? Den kvinna han valde att kasta bort vårt liv för? Det gör mest ont. Det gör så ont så att det känns som att jag ska gå under av smärtan. Det är inte något jag är stolt över. Jag skäms över de här känslorna. Men det gör de inte mindre verkliga, inte mindre sanna i min kropp. Där härjar de fritt och förstör mig inifrån. Jävla svartsjuka. Jävla svartsjuka. Jävla svartsjuka som jag tillåter slå fäste i min kropp och totalförlama mig så här. Men jag älskar honom för mycket för att inte bry mig. Klarar inte att mota bort känslorna. Svartsjukan. Jag älskar honom för mycket.

Den kvällen han gjorde slut frågade jag om han inte längre var attraherad av mig, och varför han i så fall hade tagit initiativ till att ha sex några dagar tidigare. Han sa att han fortfarande var attraherad. Jag frågade om jag inte längre var hans bästa vän. Om han inte tyckte om att vara med mig. Han sa att jag var hans bästa vän. Han sa att jag hade gjort allt rätt. Att det vi hade haft var underbart. Men att han inte ville mer. För han var säker på att han inte älskade mig längre. Han kunde inte ge några anledningar till varför. Han kunde inte förklara varför han inte hade sagt något tidigare eller varför vi inte skulle prata om det. Göra förändringar. Försöka. Det bara var så. Innan jag fick reda på att han hade träffat henne pratade jag med en vän om det här. Hon sa: Men är det inte just det man letar efter i livet? Någon som är ens bästa vän, som man tycker om att vara med och som man dessutom är attraherad av? Jag förstår att känslan ibland kanske ändå kan saknas, men borde det då inte bero på något? Kan alla känslor bara vara borta en dag utan anledning? Och om anledningen är mina sexproblem, hans jobb, vår vardagslunk eller något annat, varför kommunicerade han inte det då? Varför gav han oss inte en chans att försöka göra förändringar?

Paniken river ursinnigt i mitt bröst. Jag måste få honom tillbaka. Inte nu. Men någon gång måste jag få honom tillbaka. Vad ska jag göra? Allt känns så hopplöst. Hur ska jag få honom att älska mig igen, att vilja ha mig igen? Jag vet att han gör som han vill, att jag inte kan bestämma över honom, men jag måste kunna göra någonting. Jag kan inte leva hela mitt liv utan honom. Jag kan inte det.

Är på väg till psykiatrimottagningen nu. Ska egentligen gå tillbaka till jobbet sen. Men har ingen aning om hur det ska gå till. Det går inte. Jag klarar mig inte utan honom. Hur kan han ha gjort så här? Varför älskar han mig inte?

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Jag är så tagen av din historia att varje gång jag läser dina inlägg får jag ångest och ett tryck över bröstet. Jag vill bara säga att jag förstår dig. Jag förstår att du känner paniken över att han lever med den tjej som han bedrog dig med och du har all rätt i världen att vara svartsjuk. Alla dina tankar och känslor är rättfärdigade oavsett hur dem tar sig uttryck. Klanka absolut inte ner på dig själv för att du känner som du gör! Älta, älta och åter älta tills du stupar om du vill, det är så man bearbetar sina känslor. Men kom ihåg att ge dig en klapp på axeln varje gång du gör framsteg och kan se något litet ljussken på din mörka himmel, om än det handlar om något så "litet" som att du kan bre en smörgås utan att tänka på honom.

    Jag följer din resa med övertygelsen om att du klarar av att ta dig igenom detta, med eller utan honom på andra sidan bortom mörkret!

    Svar: Jag accepterar mina känslor, men jag vill helst inte vara en sådan människa som sitter och är svartsjuk. Men paniken över just det är överväldigande. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 14:06:20
  • S säger:

    Kämpa vidare! Som du skrivit någon gång förut, du måste bryta ner för att sedan kunna bygga upp. Och jag tror att han behöver se att du kan vara lycklig utan honom, han behöver känna känslan av att du kan klara och kanske vill klara dig utan honom, innan han till fullo inser sitt misstag. Ta en dag i taget, små steg, testa på nya saker som kräver att man fokuserar, gör något galet, gör något du kan tänka tillbaka på i framtiden med glädje! Försök tänka positiva tankar, även om det är svårt, även om du inte vill, men försök! Försök få dem att till slut slå rot. Det behöver inte vara om att du ska komma över honom, bara om att bli lycklig, om att vara tacksam för det du faktiskt har, eller att planera något roligt du ska göra. Kämpa på fina du <3

    Svar: Tack. Det är så det måste bli. Det är det jag ska göra. Tack snälla.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 14:19:27
  • På Selmas gata säger:

    Skojar du? Du ska inte skämmas en sekund för att du känner så, det skulle ALLA göra i samma situation, helt övertygad om det! Att man så snabbt kan vända ryggen mot någon och genast hoppa in i en annans famn skulle knäcka den starkaste.

    Hans agerande är ju uppenbart helt galet, annars skulle knappast hans mamma och brorsa ta ditt parti. DU ska inte skämmas, HAN ska skämmas...! Man kan inte rå för hur man känner, men man kan rå för hur man agerar. Att ta hem någon till er gemensamma bostad, alltså jag fattar inte hur någon kan vara så grym. Hoppas du får den hjälp du behöver på mottagningen.

    2013-11-15 | 14:37:51
    Bloggadress: http://selmasgata.blogspot.se/
  • Maria säger:

    Känner du hur stora framsteg du har gjort? Ingenstans i den här texten klandrar du dig själv, och det gör du helt rätt i. Det är han som gjort fel, inte du. Glöm inte det!
    Stor kram <3

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 14:45:05
  • Amy säger:

    Asså, värre skitstövel än han finns bara inte, när man läser om vad han har gjort mot dig ! Vad det gäller att ta tillbaka honom, visst du träffade honom tidigt och han var din första riktiga kärlek, men innan dess, visst levde du? Hade det bra? Det jag vill säga är: du levde bra liv innan honom, varför skulle det bara omöjligt efter honom ? Och ja, du älskar honom, men han är bara En Människa... Av 7 miljarder.. Och jag hoppas verkligen du träffar en fin gentleman, så kommer du förstå vilken sopa ditt ex var/är.

    Och mitt i allt detta, jag tror det skulle underlätta för dig, att tänka ur hans syn vinkel. Sätta dig i hans situation, så kommer du få svar på många frågor.

    Tänk att du levde med nån och älskade den, men så dök upp en annan spännande kille som får dig att känna speciell. Jag förklarar absolut inte det han gjort, men när man får bekräftelse av nån ny och spännande så blir man egoist. Man suktar efter den nya spänningen och krossar allt i sin väg, för att få den. Jag tror att det var därför han gjorde allt som han gjorde. Han tänkte inte på dig, sin familj, vänner... Utan bara på sig själv och gjorde allt som krävdes för att behålla den nya spänningen han upplevde.

    Svar: Jo så är det kanske. Jag kan inte gå tillbaka till någonting som utgjorde mitt liv innan honom. Jag var sexton år. Gick i gymnasiet. Bodde hos mina föräldrar. Satsade på en volleybollkarriär. Inget av det finns kvar. Jag måste hitta nytt. Och det är så djävulskt svårt. Ofattbart svårt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 15:51:02
  • sarah säger:

    Du kommer må bra, du kommer bli lycklig igen Men tyvärr måste du ge det tid kram

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 16:20:02
  • Jennie säger:

    Vet du vad <3 Det allra jobbigaste är när man inte tillåter sig själv att känna de känslor man känner. Jag har varit där. Hatat mig själv för att jag inte kan släppa, för svartsjukan och för att jag inte kunnat gå vidare. Har varit totalt förlamad i skräcken att vara kvar i gamla känslor och att aldrig någonsin kunna gå vidare. Så skäms inte för dina känslor. Du har all rätt i världen att vara ledsen. Att sörja. Över det som gick förlorat.

    Tänkte på dig idag, och att du har skrivit den här bloggen i 16 hela dagar. Det är mer än två veckor. Två veckors överlevnad <3 Shit vad du är stark!

    Svar: Tack Jennie. Känner mig inte just stark. Men känner att jag överlevt. Och det var fan inte självklart då. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 16:52:13
  • Matilda säger:

    Det som gör mig mest ledsen av detta inlägg är att du skriver att "många inte anser mig ha rätt att gråta över" att han lever med henne nu. Självklart ska du gråta precis så mycket som du behöver! Det är självklart att det river upp fruktansvärda känslor.

    Jag läser din blogg varje dag och jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det känns inte som att något hjälper. Men jag tänker på dig, ofta! Stor KRAM min vän! <3

    Svar: Tack fina. Det är en del som säger till mig att jag ju inte har rätt att vara arg för att han, efter att han gjorde slut med mig, gör vad han vill. Att han då träffar nån har jag inte med att göra. Så känns det inte för mig. Men det kanske är så. Jag vet inte. Det känns bara så fruktansvärt fasansfullt det han gör just nu. Fasansfullt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 17:57:58
  • Noor säger:

    Vännen. Du har alla svar på dina frågor i ditt hjärta.

    Precis som han vill få dig att tro, att han ljugit i alla dessa månader och dolt vad han på riktigt känt. Så lyckas han få dig att tro att han faktiskt inte ljuger nu. Vilket är precis det han gör. Det är omvänd psykologi vännen.

    Finns ingenting logiskt i att han skulle ha ljugit i månader. Han ljög inte. För han visste INTE vem det var han skulle träffa på er väg. Han kände inte henne då. Han var helt ovetande om lusten som skulle fylla honom för denna kvinna. Han kan inte ha ljugit. Plåga dig inte med den tanken. Att han gått runt å tvekat på dig. Finns inte. Men du sa det själv!

    "Jag förstår inte varför han ljög i månader. Eller gjorde han det? Ljuger han istället nu om sina känslor då? För att rättfärdiga det hemska han har gjort för sig själv?"

    Exakt så. Precis så. Inte mer, inte mindre. Vi bor inte i hans hjärta nej. Men vi är människor, allihop. Och viss generalisering finns ändå. I grund å botten, är vi likadana. Av samma natur.

    Tänk såhär. Din intuition säger dig, att för honom började allt som sex. En lust. En präglad lust, ömsesidig lust han tillfredsställde. Sex. Dina sex relaterade problem, eller era problem, har han stått ut med i 7 år. 7 år. År. Från det att dina sexproblem började, för 7 år sen, tills idag har det gått inte 7 dagar. 7 ÅR!! Det tar inte honom 7 år att klara av att lämna dig. Han planerade inte det. Det fanns inte i hans plan. Han tvekade aldrig. Isåfall hade han träffat någon annan för längesen, om det var hans avsikt. I så fall hade han lämnat dig och ALDRIG varit otrogen.

    Det rättfärdigar inte något. Det betyder inte att jag håller med dig om att du förstår honom. Du förstår omständigheterna, möjligheten, chansen, sannolikheten. Men inte handlingen! Snälla förstå inte. Han var otrogen, han insåg att det antagligen var kört, han har aldrig upplevt en annan kvinna än dig, han har inte lekt av sig, han testar nytt, han har släppt loss.

    Men ett hem byggs inte på en dag. Eller en natt. Ett tryggt hem byggs inte med trasiga väggar. Ett tryggt och kärleksfullt hem blir aldrig ett stadigt hem med balkar av dålig kvalité. Glöm aldrig det. Vänta, å låt tiden bevisa det för dig vännen. Han kommer inte ha något hem att gå tillbaka till, luta sig mot, och känna sig hemma, när hans nuvarande "slott" rasat. Det var inte så jävla bra som han trodde. Gräset var inte grönare. Tyvärr. Fan, tycker så synd om honom och blir ledsen för hans skull.

    Du vännen, bygg fortsätt bygga på ditt egna hem. Med väggar av kärlek. Riktig kärlek. Han kommer be dig om nyckeln in, när du är färdig. Vänta, å låt tiden bevisa det för dig.

    Svar: Tack Noor. Tack fina fina Noor. En kommentar i precis rätt tid. Jag svarade inte igår när jag läste den, men jag läste den, och den betydde något. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 17:58:51

Kommentera inlägget här: