trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 17

Kategori: Allmänt

En massiv trötthet

Kvällen igår var okej. Min lillasyster kom och hämtade mig vid tåget. Vi handlade lite mat. Sen tog jag den där duschen. Lät det varma vattnet rinna över min nedkylda sargade kropp. Och det kändes lite bättre efteråt.

Den här veckan har min sömnbrist varit extra påtaglig. Jag har inte längre det där konstanta påslaget av adrenalin som gjort att jag kunnat hålla ögonen öppna, röra mig och prata, trots lite föda och närmast obefintlig sömn. Jag har sovit mellan två och fyra timmar per natt. Och det har gjort att jag varit så enormt trött. Det har känts som att jag har ett konstant tryck över huvudet. Som att min kropp är ofattbart tung. Tung och orkeslös. Det har varit svårt att hålla huvudet upprätt. Att göra en hastig rörelse har krävt oceaner av kraft. Kraft jag inte har. Volleybollträningen i tisdags tömde min kropp på allt och sen dess har jag inte haft en gnutta energi.

Jag talade med dem på psykiatrimottagningen om min sömn. Sa att jag kände att det blivit bättre generellt för mig. Att jag märker att det inte längre är nattsvart varje minut. Men att sömnen fortfarande inte fungerar och att det börjar bli ohanterligt för mig. Jag klarar inte mer. Det känns som att jag ska säcka ihop när som helst. Som att kroppen är färdig. Den har inget mer att ge.

Jag fick fler sömntabletter utskrivna. Inte såna man somnar in av utan såna som gör att man inte vaknar på samma sätt. Ska ta dubbel dos. Jag klarar inte att vakna en natt till med andan i halsen, paniktankar i huvudet, och inse att klockan bara är fyra och att jag endast sovit tre timmar. Det går inte mer. Igår tog jag två tabletter. Sov mellan klockan två och sju. Låg vaken i sängen någon timme. Gick upp och åt frukost. Det är inget jobb idag. Det var som att kroppen visste om det. För efter frukost stängde den bara av. Jag formligen stapplade till sängen och la mig. Kunde inte sova men jag kunde inte heller resa mig. Kroppen hade lagt av. När jag är trött, när jag mår dåligt, är min enda utväg att skriva. Skriva något på bloggen, eller bara skriva ner mina tankar någon annanstans. Men nu kunde jag inte röra mig. Inget adrenalinpåslag, ingenting. Jag låg i sängen några timmar. Vaken i huvudet men förlamad i kroppen. Nu har jag hasat mig upp i sittande läge. Måste börja med dagen. Dagen som skulle handla om att göra den där lägenheten till min. Den ska handla om det också. Jag måste bara vila lite till först. Är så trött. Är så obeskrivligt trött.

Kommentarer

  • Michael säger:

    När jag läser dina ord påminns jag om min egen separation och vilken smärta det inte bara var i känslorna, utan i hela kroppen. Gäller att samla på de där små korta stunderna då det känns någorlunda ok. Längtar till den dagen då du säger att du står upprätt och känner hopp. Kram

    Svar: Jag längtar också. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-16 | 13:51:49
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • m säger:

    Jag hade för ca ett år sen väldigt mycket problem med sömn under några månaders tid. Jag hade problem med ångest osv vilket förvärrade sömnproblemen ännu mer. Jag provade ett antal olika sömnpreparat men är själv lite emot sådana tabletter eftersom det flesta är så beroende framkallande. Självklart kan det vara bra att ta ett litet tag för att komma på rätt sida igen för att sen kunna sluta. Men något som verkligen fungerade på mig (tänkte bara tipsa eftersom jag kan tänka mig att det är lite samma som håller dig vaken, tankar och ångest) var Theralen. Det är ett flytande medel som är lugnande och sömngivande. Och det används för oro osv.. Det som är bra är att den inte är beroende framkallande. Och det är den enda medicin som fungerade på mina sömnproblem, tänkte bara tipsa :) Ta hand om dig!

    Svar: Har haft Theralen. Men mådde illa av det. Har Propavan nu. Ungefär samma sak sa psykiatrikern till mig. Tack fina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-16 | 16:54:58
  • TL säger:

    Hittade åt din blogg idag och har sträckläst alla inlägg sedan dag ett. Så berörande och tårarna har varit nära flera gånger. Så stark du är och jag hoppas att du någon dag kommer vakna och känna dig lite bättre och liiite starkare för det tycker jag du visar att du klarar av.

    Kommer följa din blogg slaviskt från och med idag och beröras varje dag. Jag hejar på dig!

    Svar: Tack. Jag hoppas också. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-16 | 17:15:32

Kommentera inlägget här: