trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 21

Kategori: Allmänt

Cancer
Det finns människor som får cancerbesked varje dag. Det finns människor som förlorar ett barn, en mamma, en pappa varje dag. Det finns människor som går igenom så ofantligt mycket värre saker än det här. Mina problem känns så löjligt små. Så obetydliga i jämförelse med det andra går igenom. Sjukdomar. Döden. Det känns så patetiskt att gråta, att sluta fungera, för ett krossat hjärta. Samtidigt vet jag inte hur jag ska kunna sluta känna det jag känner. Hur många barn som än far illa i världen, hur många som än får cancer, hur jävligt än andra har det, så förminskar inte det min smärta. Jag vill så gärna ta ett steg ut, ställa mig utanför och titta in och inse att min smärta är obetydlig i jämförelse. Att livet går vidare för mig. Att jag är frisk (förhållandevis) och att min familj lever och mår bra. Men jag kan inte. Jag förmår inte ta det där klivet ut. Det gör så ont. Även om jag försöker vara rationell, logisk, är det som att hjärnan inte förstår. Min värld har rämnat, marken under mina fötter har dragits bort och jag vet inte var jag ska ta vägen. Vet inte vad jag ska göra med mig själv. Det känns nästan värre än om han skulle ha dött. Då hade jag haft hans kärlek in i det sista. Mina minnen hade varit fina minnen. Och hans handlingar just nu hade inte ätit hål i mitt hjärta. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna resa mig igen.
 
För länge, länge sen sa någon till mig: ”Du kan inte bära hela världens problem på dina axlar. Du måste se till dig själv och göra det du kan för att du ska må bra. Dina problem blir inte mindre för att andras är större.” Jag vet inte om jag helt håller med. Men jag vet att jag inte kan hjälpa andra så som jag vill om jag inte mår bra själv. Så mycket vet jag. Jag vill inte vara självisk. Det ligger inte riktigt för mig. Är så van vid att ta hand om andra. Se till andras bästa. Tar ofta på mig andras dåliga mående, andras olycka, och bär den på mina axlar som om den var min egen. Har svårt att skaka av mig om någon mår dåligt. Nu är det jag som mår dåligt. Jag vet det. Och jag vet att det finns många som vill hjälpa mig. Men hur många gånger jag än säger det till mig själv är det vissa saker som min hjärna inte klarar att greppa. Varför kan jag inte förstå sånt som jag jämt har sagt till andra? Sånt som brukade låta logiskt och övertygande för mig. Sånt som jag trodde på. Varför har jag låtit honom förstöra mitt sätt att tänka, mitt sätt att vara? Varför har jag låtit honom påverka mig så här? Jag antar att jag helt enkelt älskar honom för mycket. Jag var aldrig glad i mig själv. Aldrig lycklig i mig själv. Var obeskrivligt glad och lycklig i vår tvåsamhet. När han inte var där var det alltid något som saknades. Nu är det hela tiden något som saknas mig. Hela tiden något som fattas. Hur ska jag fylla det hålet? Hur ska jag lära mig vara lycklig i mig själv? I mitt eget sällskap? Jag vet inte hur. Jag vet faktiskt inte ens om jag kan.

Kommentarer

  • G säger:

    Bara för att det finns värre problem i världen betyder det inte att dina är betydelselösa. Allt är relativt och du har lika mycket rätt att känna dig arg/ledsen/besviken över detta precis som någon som går igenom något värre. Din smärta och dina problem försvinner inte och blir inte bättre för att någon har dött eller fått cancer. Dessutom så upplever jag ett sån här sak kan nästan liknas vid ett dödsfall. Jag kände iallafall så då jag och mitt ex sen 7 år tillbaka gjorde slut och han valde en annan. Kändes som om han dött tillsammans med våra drömmar och fina minnen som vi byggt upp.

    "Be patient and tough, some day this pain Will be useful to you"

    Svar:
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-20 | 08:29:41
  • Lina säger:

    Nej. Inga jämförelser. Din sorg är din, dina upplevelser dina, dina erfarenheter dina. Mota genast bort dessa tankar som gör varken till eller från för varken dig eller någon annan. Ingen blir frisk för att du förminskar din smärta, ingen blir levande igen för att du negligerar din sorg. En separation är en av de saker som ligger högst på listan över sådant som utlöser inre stress och ångest, det är INTE futtigt och INTE patetiskt att få sitt hjärta krossat. Det handlar om framtidstro, hopp och drömmar, det som får människan att leva (bland annat) och utvecklas. Din sorg är högst relevant, påtaglig och ska tas på allvar, både av dig och andra. Ur smärta kommer liv, men det måste få ta sin tid. Kram

    Svar:
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-20 | 10:55:25
  • Emma säger:

    Fast du har ju förlorat din tänkta framtid, din världsbild är raserad. Precis lika som för den som får ett cancerbesked. Inte alls konstigt att du känner dig trasig och omkullkastad.

    När jag läste detta inlägg tänkte jag på Kristian Gidlunds sommarprat, där han berättar att han sörjer sitt barn han aldrig fick. Du har ju flera gånger skrivit att du drömt om era framtida barn, dessa måste du ju såklart också sörja. Även om du i framtiden kan få andra barn, så måste ju dessa, och de andra drömmarna, sörjas över först.

    Var inte för hård mot fig själv, du gör ett grymt jobb varje dag. Kram!

    Svar: Jag tänker också ofta på det han sa och skrev om de ofödda barnen som han ändå sörjde. Även om det är bisarrt drömmer jag fortfarande om våra barn. Hoppas att jag en gång ska få just de barnen. William. Stella. Ava. De namnen kommer aldrig bäras av några andra än just de barnen. Barnen i mina drömmar. Känner mig så ofantligt patetisk när jag skriver detta nu. Men det är så det är. Stor kram Emma.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-20 | 23:41:08
  • Sofie säger:

    Jag har själv förlorat en bror och den sorgen och smärtan som jag upplevde då och på många sätt gör än idag, den är lika smärtsam och gör lika ont som när jag fått mitt hjärta krossat av den jag älskat. Jag säger inte att sorgen känns lika för alla. Men du skall inte förminska din sorg för att det finns de som har det "värre", som har "förlorat nån på riktigt (genom tex dödsfall)" Du har förlorat något, något som aldrig kommer att bli det samma igen. Du har förlorat den du älskar, ert förhållande är slut och det är en oerhört stor sorg. Önskar jag kunde ge dig en stor varm kram // Sofie

    Svar: Tack för dina ord Sofie.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-08 | 12:02:57

Kommentera inlägget här: