trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 22 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Ögonen
Någon skrev för några dagar sen att det kan vara svårt att möta andra människors blick. Att man inte vill se andra i ögonen. Så är det. I alla fall för mig. Jag har egentligen alltid haft svårt för det. Det har känts som att jag har blottat mig för mycket då. Som att de ser den riktiga mig inunder allt det jag säger och alla mina gester. Jag har varit medveten om det. Tänkt på det och försökt bli bättre. Men nu. Nu känns det nästan omöjligt. På psykiatrimottagningen noterade världens bästa sköterska det. Att jag inte mötte någons blick. Undvek ögonen. Det gör bara så ont. Så ont att titta in i någon annans ögon och blotta sig själv. På riktigt. Inte bara det man väljer att dela med världen. Utan det inunder. Ögonen säger allt tycker jag. Och det skrämmer mig.
 
Jag tittade bara in i hans ögon. Där vilade jag min blick ofta. Han fick se mig. Han fick se den riktiga mig. Allt det fula, allt det man anstränger sig så hårt för att dölja för världen. Jag blottade mig för honom. Han kände mig innan och utan. Varje litet skrymsle och vrå i mitt inre hade han fått se. Och jag kände mig älskad för att jag var just jag. Ingen annan. Bara jag.
 
Ingen får längre se vad som finns därinne. Djupt därinne under alla skyddslager. Ingen har någonsin sett förutom han. Jag vet inte hur jag någonsin ska våga låta någon komma in där igen. För han hade sett allt och han ville inte ha det mer. Vem ska då vilja ha det?

Kommentarer

  • S säger:

    Varför vill du gömma vem du är? Du skriver att ingen förutom han verkligen har sett dig, att du inte har släppt in någon förutom han, och då förstår jag att det gör extra ont att han lämnar dig. MEN, du verkar ju inte ha gett någon annan en chans? :/ Hur ska andra kunna älska dig som person (som vän eller partner), om du inte tillåter dem? Ingen förväntar sig att du ska vara perfekt. Ingen är perfekt!

    Svar: Jag är generellt en väldigt öppen person, alltid extremt ärlig, men det allra innersta, det vågade jag bara låta honom se. Det kanske är konstigt, jag vet inte. Har alltid haft svårt för att möta andras blick. Känner mig utelämnad då på något sätt. Han var den enda jag var helt bekväm med att titta rakt in i. Men jag jobbar på det. Jag gör det. Nu har det bara fått en ny svår dimension. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-21 | 16:49:52

Kommentera inlägget här: