trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 26 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Ingenmansland
Jag skrev förut idag ett mail till en verkligt fin människa som genomlidit samma sak och värre. Hon vill hjälpa och stödja trots att hon bär sitt egna tunga ok. Jag skrev att jag känner mig desperat. Jag känner mig så obeskrivligt desperat för att jag kommer längre och längre från en framtid med honom, men samtidigt inte ett steg närmare acceptans av ett liv utan honom. Var lämnar det mig då? I ett ingenmansland. På en tom, ensam, sorgsen plats där jag aldrig kommer kunna känna lycka. Där det mörka i mitt hjärta till slut kommer ta över hela min kropp och endast lämna kvar en vandrande vålnad. En vandrande vålnad som sakta tynar bort till ingenting.
 
Jag har blivit bättre på att fejka. Jag ler, pratar, äter. Gör mitt yttersta för att verka vanlig. Men ingenting händer inombords. Där är det fortfarande svartare än natten. Jag lever i ett vakuum. Antingen väntandes eller uppgiven. Det finns bara de två alternativen. Antingen känner jag hopp i mitt hjärta om att jag ska få honom tillbaka, eller så känner jag meningslöshet - en känsla av att bara vilja ge upp. Helst här och nu. Men åtminstone efter mitt år. Jag vill inte bryta det mål jag har satt. Men efter det ser jag ingenting. Där är det bara svart.
 
Jag vill så gärna kunna ta klivet ut. Klivet ur den här gropen av hopplöshet, av ologiska och irrationella tankar som enbart är destruktiva. Jag kan uppbringa styrkan, jag tror att jag kan det, men där det brister, är viljan. Jag vill inte må dåligt, men jag vill inte släppa taget om det förgångna, om de drömmar jag en gång haft och som upptagit hela mig och min existens. Jag är inte beredd att ge upp det. Fastän jag vet att det enbart skadar mig att hålla fast så här. Hålla fast så här krampaktigt i något som jag inte kan rå över.
 
Jag önskar jag kunde styra mina känslor i samma logiska riktning som jag alltid har lyckats styra mina handlingar. För jag är en rationell och logisk person. Det har jag alltid varit. Men i detta. I detta helvete har jag tappat bort mig själv, tappat bort det som förut definierade mig. Och jag vet ärligt talat inte hur jag någonsin ska kunna hitta mig själv igen. Hur jag någonsin ska kunna bli den jag en gång var. Jag tror faktiskt inte att det är möjligt. Den människan finns inte kvar. Hon har försvunnit och jag vet verkligen inte hur jag ska klara att bygga ett nytt jag. Det känns oöverstigligt. Och dessutom vill jag helt enkelt inte. Vill bara vara mitt gamla jag med mitt gamla liv. Kan inte komma ur den tankegången, trots att jag vet att det är en omöjlighet och dessutom bara destruktivt att tänka så. Men jag klarar inte att med våld placera andra drömmar, andra viljor, andra känslor i min kropp. Jag klarar det bara inte.

Kommentarer

  • Emma säger:

    När du skriver att du blivit bättre på att fejka känns det som att du beskriver det som nått dåligt. Jag tänker att det kanske ändå är en del i läkprocessen. Att du nu kan le utåt, det kommer så småningom smitta av sig på insidan också. Jag tror du gör större framsteg än du tror och än du ger dig själv credit för. Det finns bara framåt att gå och du är på väg ditåt. Kram!

    Svar: Emma. Det kanske är så. Förlåt för sent svar. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-25 | 19:40:45
  • agnes säger:

    tänker på dig. <3
    många kramar

    2013-11-25 | 21:15:57
  • Lina säger:

    Älskade du!
    En vacker dag läser du igenom det här, och precis som vi andra nu gör kommer du att se de små stegen du tar..

    Att utåt sätt börja bete sig hyffsat normalt, det är dock ett enormt steg (TROTS att det kan braka samman ibland).

    Jag har förlorat mitt livs kärlek och det kan fortfarande göra ont. Saker som påminner, dofter, musik. Så ont.. Men. Jag är lyckligt gift och har en underbar dotter med mitt livs andra kärlek. Skulle inte ändra något, för allt i världen. Det stavas tid..

    Svar: Hej Lina. Förlåt för otroligt sent svar. Jag hoppas att tiden någon gång kan börja kännas som min vän. Det hoppas jag. Tack Lina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-25 | 21:57:40
  • Larah säger:

    Jag tror detta är extra svårt för dig för han va din första kärlek,,du har inget annat att jämföra med,,när hjärtat krossas såhär första gången,blir allt extra jobbigt och extra svårt,,första gången blir det extra av allting,,har själv varit där,,trodde ALDRIG nånsin jag skulle komma över eller gå vidare,i min värld fanns bara EN och bara HAN,,men jag har gått vidare och det kommer du också göra,,promise you<3

    2013-11-26 | 00:15:37
  • Anna säger:

    Hej fina du!
    Jag känner inte dig, men har halkat in här och följer din blogg och märker hur stora steg du faktiskt tar. Jag har varit i din sits och jag känner igen typ allt du skriver. Allt! När jag var som längst ner på botten började jag gå i terapi och såg efter efter ett tag ljuset någonstans långt där borta. En vetskap att det här kommer att bli bra. Något som gav mig en kick och ett jävlaranamma att fan fixa det här! Förnuftet riktade in sig på att ta sig dit, men känslorna! Herregud vad långt efter de låg. Jag såg det framför mig som att förnuftet var flera kilometer framför och känslorna kom efter en bit bort och när jag insåg det blev det "lättare" för mig att bara låta mig vara i allt jobbigt som sköljde över mig varje dag. För ja, det tar tid. Och det måste det få göra. Men varje dag blir du lite lite starkare och för varje gång du faller ner igen blir fallet lite grundare.

    Du är otroligt stark och jag vet att det kanske känns tröstlöst just nu, men du kommer att ta dig upp igen. Starkare än någonsin. Stora kramar!

    2013-11-26 | 08:25:28

Kommentera inlägget här: