trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 153 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Lägenhet, folkbokföring och orkidéer 

Hans mammas mail. Ni är en hel drös som undrar. Jag förstår det. Å andra sidan är det egentligen inte så mycket att säga. För det är inte vad hon skriver som gör ont. Det är vad hon inte skriver. Det är att hon inte skriver ett ord om hur dåligt han mår. Det är att hon inte skriver ett ord om hur olycklig han är med henne. Det är att hon inte skriver att de såklart inte är tillsammans längre. Det är att hon inte skriver att han saknar mig.

Hennes mail handlade om en lägenhet. En lägenhet som hon bor i men som jag står på kontraktet på. Vår gamla lägenhet. Jag var dumsnäll i höstas och sa att det var okej. Att hon kunde bo där de månaderna som vi tillsammans hade lovat henne från början. Jag ville vara noga med att göra skillnad på honom och hans familj. Jag ville inte göra illa de människor som också kommit att bli en del av min familj. Inte som han. Han som fullkomligt krossade varenda människa i min närhet som någonsin har brytt sig om honom.

Så hon fick bo där. Jag har betalat hyran och hon har fört över pengar till mig. Det har inte varit roligt. Det har faktiskt varit jättejobbigt. Men jag har inte kunnat säga nej. Ni minns säkert inte, men för en eller kanske till och med två månader sen skrev jag att det var något jävligt som hade hänt. Men jag berättade aldrig vad. Jag orkade inte skriva om det. Än mindre ta tag i det.

En dag kom min syster hem med posten från min lägenhet. Mitt i all reklam ligger ett papper som jag direkt känner igen handstilen på. Hans handstil. Det är ett överlåtelseavtal av com hem-abonnemanget han tecknade i somras. Jag hade bett honom flera månader tidigare att överlåta det men jag antar att det inte direkt var hans första prioritet då. Under överlåtarens namn skulle dennes nuvarande adress fyllas i. I rutan stod vår gamla lägenhet. Den lägenhet hans mamma nu bor i. Där har alltså han skrivit sig.

Jag kommer ihåg hur hans mamma berättade för mig att han inte kunde vara skriven hos den där jävla kvinnan. Gud vet varför, men en gissning är att det inte såg så bra ut i chefens ögon, eftersom deras relation hade lett till diverse mindre trevliga utredningar. Därutöver kanske hon inte direkt ville ha en ny man skriven där en sekund efter att hennes förra flyttade ut. Ja, egentligen vet jag ju ingenting, men det jag kan konstatera, är att både han och hans mamma tyckte att det var en bra idé att han skrev sig hos sin mamma. I min lägenhet. I den lägenhet som jag hjälpte henne flytta in i. I den lägenhet som jag hjälpte henne röja ut i, eftersom han struntat i det den där dagen när han istället åkte hem till henne och var otrogen. I den jävla lägenheten skrev han sig för att slippa potentiella problem.

Det gör mig så vidrigt förbannad när jag tänker på alla sätt han har utnyttjat min godtrogenhet och min oförmåga till att visa ilska mot honom. Det gör mig helt vansinnig. När det där papperet dök upp i min post tappade jag all sans. Det riktigt bultade i hela mig av ilska. Jag bad min mamma säga till hans mamma att hans adress skulle bort därifrån omedelbart. Mamma påstod att hon försökte ringa, men när jag hade frågat henne fem gånger hur det hade gått blev det för jobbigt. För smärtsamt och bara obehagligt. Så jag begravde ilskan.

Hans mammas mail igår handlade om att hon ville säga upp lägenheten. Hon bor mest i London varför den bara är onödig. Förutom lägenhetspratet skrev hon en rad om våra orkidéer. Våra miniorkidéer som jag en gång för många många år sen gav honom i en tid av nedgång. Vi var i den enda dalen vi någonsin hade i vårt förhållande och jag köpte de där orkidéerna på extrapris med vissna blommor som en symbol över att vi också skulle komma att blomma någon dag igen. Och det gjorde vi. Precis som orkidéerna. I höstas sa jag till hans mamma att ta hand om dem åt mig. I mailet skrev hon att de nu blommade igen.

En gång i tiden kanske jag skulle ha blivit glad för det. För att våra orkidéer blommade igen. Men nu, när jag vet att han är med henne, blir jag bara äcklad. Äcklad och förtvivlad över att den sista symboliken jag hade satt tilltro till är borta. Orkidéerna blommar, men inte för oss.

Jag bad henne kasta dem. Eller ännu bättre ge dem till den som ursprungligen fått dem i present, hennes son. Han kanske vill ha dem i sitt nya förhållande. Så skrev jag. Responsen var noll. Hon yttrar inte ett ord om det. För det finns inte ett enda ord av hopp eller ljus att yttra. Snart har sju månader gått. Orkidéerna blommar. Men han väljer fortfarande henne.

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    http://tinybuddha.com/blog/how-to-heal-a-broken-heart-and-wounded-spirit/

    Tänkte på dig när jag läste detta :) Inte för att jag vet om det hjälper dig, men kände ändå att jag ville dela länken med dig - så att om du vill, får chansen att läsa.

    Svar: Åh, tack, det var en bra text.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-02 | 00:33:21
  • GC säger:

    Ojdå vilken soppa som finns kvar av ditt gamla liv. Synd att bli uppriven igen. Hoppas att du kommer fram till att nu får det vara nog. Ta bort adresser, telefonnummer, mailadresser från dessa människor. Kram.

    2014-04-02 | 06:02:43
  • linda säger:

    Fy vilken jobbig situation du är i, känner verkligen med dig. Men det är dags att sätta ner foten. Detta bevisar (återigen) vilket svin du var tillsammans med, att bara kunna med att utnyttja dig på detta sätt, både han och hans mamma ska ut ur lägenheten fortast möjligast. Säg upp lägenheten eller byt mot någon annan. Behöver du verkligen hans comhem abonnemang, det är väl hans problem?!
    Använd din nyvunna ilska! Lycka till

    Svar: Nej, com hem-abonnemang har jag för länge sen skaffat eget. Eftersom hans mamma berättade att han sagt upp det. Och lägenheten är nu äntligen uppsagd..
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-02 | 07:19:21
  • Erika säger:

    Jag tycker det är märkligt att mamman inte skriver något annat än formaliteter till dig. Men hon kanske inte vet hur hon ska göra. Men något annat borde hon väl kunna få ur sig. Hur ledsen hon är över hur det blivit ja något.

    Ja dom där orkiderna behöver du inte. DU behöver något nytt nu kanske en annan växt. Annat som inte påminner så mycket.

    Alla är vi olika men jag gjorde mig av med allt direkt. Packade ner allt i lådor direkt. Blommorna var döda redan ändå för jag är dålig på sådant.

    Sedan så är ju minnen alltid de svåraste att koppla bort tyvärr. Men det kommer med tiden också även om den väntan är lång och outhärdlig ibland.

    Och att du är godtrogen det visar ju bara på att du är den större personen. Du kanske ser det som att vara godtrogen men jag ser det som att du är den större personen här. Du gör det som är rätt du beter dig.

    Du är saklig och du låter de vara och du skriver av dig här. Finns så många som skulle gjort väldigt annorlunda.

    Det är en oerhörd styrka verkligen att ha den kraften att bete sig sakligt och bra gentemot någon som sårat dig så.

    Sedan att han inte kan bete sig på ett bra vis och ha den kontakt med sig som behövs och be om ursäkt och allt det där det är hans svaghet och hans misstag och han som förlorar på det.

    Det är kanske inte mycket för världen men det du vinner är s mycket större och så mycket mer. Det är äran av att vara en bra människa.

    Sedan kan du ta ut all ilska på andra vis så som i den här bloggen och kanske på i olika träningspass.

    Jag önskar dig en bra jobbdag. Massa kramar till dig fina du.

    2014-04-02 | 07:31:42
    Bloggadress: http://ericaceae.blogg.se
  • Natalia säger:

    Det är bättre att vara arg än ledsen! Och visst är det för jävligt rent ut sagt när man försöker vissa respekt och omtanke och det utnyttjas. Det är verkligen inte okej.

    2014-04-02 | 08:05:08
    Bloggadress: http://www.girlytalk.se/natalia
  • Elsa säger:

    vill bara säga att du verkar otroligt stark och att du kommer klara det här! Du äger, kom ihåg det!

    styrkekramar!!!

    2014-04-02 | 13:04:43
  • Emma säger:

    Kram.

    2014-04-02 | 17:49:47
  • Johanna säger:

    Han verkar lite omogen den där, fast han enligt beräkningar borde vara äldre än jag. När min första pojkvän lämnade mig (PÅ VÅR ETTÅRSDAG! EFTER ATT JAG BJUDIT PÅ KONSERT OCH PIZZA!) var jag också i ett mörker, inte lika länge som du - men kanske lika länge i proportion till förhållandenas längd och innehåll. Han hade också träffat en annan, som han försökte mörka i början - himla sjukt beteende ändå, och det säger mycket om hans karaktär om han inte ens kunde vara rak om "sin nya kärlek". Tror han har mycket växa upp att göra närmsta åren, och en vacker dag kanske han förstår.

    Poängen med allt är dock, att som du skrev i ett inlägg ovan, kunna lyssna på glad musik ändå. Och som så många andra här skrivit förr: att deras förhållande började ur något dåligt, tomater kan växa i gödselhögar men du är fortfarande inte så pepp på att äta dem eftersom de... ja växt ur djurbajs och avfall...! De som då och då anser att din "sorgeperiod" borde vara över måste ta en tankevända till och förstå att alla inte är lika, har aldrig förstått det där ordspråket "behandla andra som du vill bli behandlad själv" eftersom det är upplagt för missförstånd (och för att ditt ex uppenbarligen vill bli psykiskt misshandlad isf...)

    Jag tycker du verkar kämpa efter bästa förmåga, och det är egentligen vad man kan begära! Tokiga perioder (såsom ditt "psyko-sms" och sånt ;) hör ibland till sjukdomsbilden depression, och man säger ju inte åt en med brutet ben att sluta klåpa och prova gå, och att det bara handlar om inställning och vilja.

    Just nu handlar det om tid, och glad musik, och kanske våren och familjen och Göteborgs-sms och snälla kompisar. Jag tror du fixar det S, det tror jag faktiskt!

    Kram kram! :)

    2014-04-02 | 22:44:24

Kommentera inlägget här: