trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 154 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Något känns fel
Jag har en obehaglig känsla i kroppen. Obehag och oro. Jag är på bra humör, det är inte det. Men det är som att något hela tiden ligger och gnager. Jag tror att det är rädsla. Det är många på mitt jobb som numera vet om min blogg. Fråga mig inte hur det blev så, men på något sätt kom någon på vem jag var, och så var ordet ute. När jag fick reda på det för en dryg månad sen blev jag chockad. Chockad, upprörd, ledsen och förtvivlad. Vad skulle jag göra? Lägga ner det enda som jag var stolt över? Lägga ner det som utgjort min räddning så många gånger? Nej, det kunde jag inte. Så jag fortsatte att skriva. Kanske med något större restriktivitet, men fortfarande alltid sanningen.

De senaste dagarna har jag inbillat mig att jag ser blickar. Nyfikna, ibland dömande, blickar. Jag vet att såna där saker oftast bara sitter i ens eget huvud, men det har skapat en sån fruktansvärt olustig känsla i mig som jag bara inte blir av med. Först och främst känns det obehagligt att folk i min närhet kan koppla de känslor och tankar jag så naket har blottat för er alla, till mitt ansikte, till min person. Jag har skrivit saker här som jag inte har nämnt för någon annan människa och att det nu finns människor i min omgivning, människor jag inte känner, som vet dessa saker om mig gör mig alldeles knäsvag. Knäsvag på ett dåligt sätt.

Dessutom känner jag en bisarr rädsla för att på något sätt inte leva upp till min blogg. Jag är rädd för att någon ska bli besviken och tänka: men gud, är det bara hon, hon verkar ju så himla tråkig. För ja, jag är rätt tråkig. Jag är rätt slätstruken. Och jag är en helt vanlig person som svär (för ofta), blir arg, säger dumma saker, är bitter osv. Listan på negativa saker jag ser hos mig själv kan pågå i all oändlighet. Det som var bra med den här bloggen, är att jag faktiskt försökte ställa om mitt tänkande från att alltid trycka ner mig själv. Vad är jag bra på, vad gillar jag, hur fungerar jag, hur kan jag bli mitt bästa jag? De tankarna är svåra att ge uttryck för här nu. För det jag skriver är inte längre ord i rymden, det är ord som jag måste bära med mig här på jobbet varje dag.

Skriver jag att jag är ledsen känner jag mig falsk när jag försöker le nere vid kaffeautomaten. Skriver jag att jag är glad känner jag en press att jag måste fortsätta vara glad. Det har blivit konstigt helt enkelt. Och jag vill inte att det ska kännas konstigt. För jag älskar min blogg. Jag älskar den verkligen. Jag älskar att få ha ett forum där jag får skriva vad jag vill. Jag älskar att få dela sorg med er, jag älskar att få dela glädje. Min fina blogg med världens snällaste läsare. Läsare som tipsar, hejar, peppar, tröstar och berättar. Läsare som bara finns någonstans därute. Det känns väldigt fint ska ni veta.

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med det här inlägget. Jag är säker på att jag kommer vilja fortsätta dela med mig. Bloggen har blivit min snuttefilt som hjälper mig över varenda grej jag snubblar på och utan den skulle jag famla ännu mer än vad jag redan gör. Men helt klart är att något har hänt. Något känns annorlunda. Och jag vet inte riktigt hur jag ska få det att kännas rätt igen.

Kommentarer

  • alexandra säger:

    Jag har faktiskt märkt att dina inlägg har varit mer restrektiva på sistone, men nu förstår jag varför.

    Oavsett vilket, så tycker jag att du har kommit så långt.
    Och jag ska säga dig en positiv grej. Om två månader är det sommar. Sol, gröna ängar, sill och ägg, sommarhits, nyfunna vänner, festivaler( Roskilde kanske, Stevie Wonder ska dit:))
    Du har så mycket att se fram emot och så mycket du har lagt bakom dig redan. Kämpa på, du gör en grym resa som kommer belöna dig så mycket i framtiden:)

    2014-04-02 | 20:27:20
  • Amanda säger:

    Har precis hittat hit, men förstår på en gång vad du menar! :/ Man blir liksom osäker, det är som att bloggen är ett liv och 'irl-världen' ett annat, där man kan säga sånt man annars ibland inte kan! :/

    2014-04-02 | 20:34:20
    Bloggadress: http://asummerinparis.blogg.se/
  • Caroline säger:

    Sätt lösenord på bloggen då där vi läsare under några dagar får mejla en nyfixad bloggmejl och be om lösenord? Där får man väl ge en kort beskrivning av sig själv och hur man hittade din blogg. Om det känns ok skickar du då lösen.

    2014-04-02 | 20:34:57
  • Ina säger:

    Håller med Caroline! Kanske du kan fixa så att vissa inlägg är lösenordsskyddade och de som du skickat lösenord till kan läsa, medan vissa inlägg som är mera allmänna kan alla läsa? En idé:) Denhär bloggen skall aldrig behöva kännas som ett ställe som ger dig mera problem, eller ett ställe som ger dej press eller ett ställe där du känner du måste begränsa dig själv eller prestera på ett speciellt sätt. Bloggen är din resa, din tröst och en plats där du skall fritt kunna vädra allt som
    rör sig i ditt huvud och hjärta.

    2014-04-02 | 21:02:33
  • Nina säger:

    Se frammåt, kanske inte känns som en tröst just nu men snart kommer mer värme, ljus och liv, då kommer humöret också ska du se!♥

    2014-04-02 | 21:52:32
    Bloggadress: http://ladynina.blogg.se
  • C säger:

    Håller med, använd lösenord till iaf vissa inlägg om det kan få dig att känna dig bättre i ditt skrivande. Eller bättre är fel ord (du är ju redan bäst :) ), utan friare passar kanske ist.
    Kram <3

    2014-04-02 | 22:11:54
  • C säger:

    Håller med, använd lösenord till iaf vissa inlägg om det kan få dig att känna dig bättre i ditt skrivande. Eller bättre är fel ord (du är ju redan bäst :) ), utan friare passar kanske ist.
    Kram <3

    2014-04-02 | 22:11:54
  • GC säger:

    Din blogg är så bra och gripande. Du har så gripande berättat ditt öde för oss. Tänk också så många den har hjälp. Du ska vara stolt över vartenda ord du skrivet även om det kostat dig ett hav av tårar.
    Hoppas du aldrig någonsin slutar blogga. Kram.

    Svar: Åh, tack för de fantastiskt fina orden.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-02 | 22:19:43
  • H säger:

    Har aldrig kommenterat här förut för att jag inte riktigt har vetat vad jag ska skriva som låter någorlunda vettigt. Men är även jag i väldigt stor hjärtesorg just nu och det känns som att det aldrig ska bli bättre men jag hoppas du vet om hur mycket det du delar med dig hjälper folk i samma situation, vill bara säga stort tack till dig för att du är du! Kram

    Svar: Det är ett sattyg, denna hjärtesorg. Men det blir bättre. Det blir det. Stor kram till dig
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-02 | 22:29:05
  • Emma säger:

    Kram!

    2014-04-03 | 00:32:51
  • Larah säger:

    Älskar också din blogg:)kram<3

    2014-04-03 | 00:55:36
  • Angelica säger:

    Om du bara visste hur många tårar jag fällt framför din blogg. Känt igen mig, känt med dig, fnittrat åt dina små upptåg.

    Min sambo dumpade mig hastigt och definitivt i januari, inte för någon annan men för en ny stad, nytt jobb, nytt liv. Inom loppet av några timmar hann han dumpa mig, packa ihop sina saker och åka, helt iskall. Jag gick ner mig totalt, orkade inte jobba, inte äta, knappt andas. Grät i en hög på golvet, i sängen, i tvättstugan, på bussen, på gatan - you name it. Hade makalösa ångestattacker och overklighetskänslor. Som att marken öppnat sig under mig och jag bara svävade runt i ett stort mörkt eko utan något att greppa tag i. Som att någon bit för bit slet mig itu inifrån. Första månaden är bara som en enda lång minneslucka såhär i efterhand, helt blankt.

    I början av mars började vi prata igen: han saknade mig, ångrade hur han behandlat mig, överöste mig med fina ord om hur han förändrats, förbättrats och ville ses för att prata ut om allt, som vi inte gjort tidigare. Två veckor senare kryper det fram att han börjat dejta någon annan, samtidigt som han trissat upp mina förhoppningar igen....använt mig som någon slags ego-boost och avlastning för att tömma sitt hjärta (?). Han är nu känslomässigt förvirrad och väljer därför att totalt stänga mig ute ur sitt liv, utan några som helst svar. Återigen bröt jag ihop totalt...men bara i två intensiva dagar, sen var det som att något klickade till inom mig och allting bara föll på plats på något sätt.

    Han är en sorglig, ryggradslös ursäkt till människa. Han är inte längre den fantastiska människa jag älskat så överjävligt mycket, han är borta, död. Visst sörjer jag den han var, sörjer allt fint vi haft och att han var tvungen att smutsa ner det så förbannat. Men. Nu börjar en ny era där allt som var "vårt" och "vi" blir till "mitt" och "jag" igen. Han får vara en lärdom, oändligt många minnen och en sorg jag kanske kommer bära med mig för resten av mitt liv. Men han får inte vara mitt liv längre. Inte min mittpunkt, inte ens en sidmarginal i det nya liv jag så sakta börjat bygga.

    Du har varit och är fortfarande en tröst (även om det kanske låter själviskt?), en olyckssyster som finns där och visar att man inte är ensam. Det betyder hur mycket som helst när man krälar i sorg och gråter i förtvivlan på kalla golv. Att veta just att man aldrig är ensam i det där parallella universumet av hjärtesorg.

    2014-04-03 | 07:57:43
  • Linda säger:

    Hoppas du kommer fram till något som känns bra för dig! Jag förstår att det kan kännas som att du blottat dig mycket här på bloggen, men om allt har varit sant och ärligt så är ju även den sidan du visat här DU, även om det inte är samma sida du visar upp ute i verkliga livet. Det jag vill säga är väl att må inte dåligt över att alla dina olika sidor inte är likadana eller samma. Även det här är ju en del av dig!

    2014-04-03 | 09:01:17
  • Mallan säger:

    Åh vad jag känner igen mig. Jag skrev i en blogg förut, som jag valde att göra personlig. Men det var mest för att jag började skriva om mina känslor väldigt öppet och jag visste att mitt ex läste den. Jag inte alls många läsare som dig utan det var bara för mig och mina nära jag skrev. Men det kändes jobbigt att han kunde se mina tankar om hur jobbigt vårt uppbrott var mig, och därför gjorde jag den lösenordsskyddad.

    Självklart kan du göra detsamma! Men samtidigt är det som du säger, en del i det hela är ju att vi finns här och läser, stöttar och peppar dig genom den här tiden. Jag hoppas att du fortfarande vågar skriva så öppet och ärligt som du hittills gjort. Och ska jag vara ärlig så önskar jag att jag hade varit lika modig. För det är otroligt modigt gjort av dig att blotta dina känslor så ärligt och så öppet. Jag kan tänka mig att du har hjälpt många genom samma svårighet som du går igenom just genom att göra det.

    När det gäller kaffeautomaten, och att du känner att du vill le men känner dig falsk. Tänk inte så! Dom känslor du visar här på bloggen skriver du om just för att du inte orkar visa dom dagligen. Här är en "safe-zone" där du kan öppna dig och grubbla över saker du inte orkar prata om i verkliga livet. En plats där du kan skriva av dig för att just bli av med allt mörkt för en stund så att du orkar le vid kaffeautomaten och låtsas för omvärlden för en stund att du mår bra. Känner du för att sätta på ett leende vid kaffeautomaten och låtsas om att du mår bra framför dina kollegor - gör det! Strunta sen i vad dom tänker om dig.

    Dom måste ju också förstå att du inte orkar gå omkring och vara ledsen hela tiden, utan att det ibland kan vara skönt att låtsas ibland. Precis som det är skönt för dig att skriva av dig här.

    2014-04-03 | 10:30:56
  • Anna säger:

    Tycker inte du ska känna dig falsk för att du ler vid kaffeautomaten. Om dina kollegor läser här så vet de att du är en stark tjej som kämpar framåt. Skulle tro att de beundrar dig för det precis som vi andra som inte vet vem du är gör. :)

    2014-04-04 | 09:06:09

Kommentera inlägget här: