trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 160

Kategori: Allmänt

Helt fel person
Punkt. Pirret jag har känt i två veckors tid har nått vägs ände. Allt är plötsligt över. Borta, slut, försvunnet.
 
Jag förstörde det. På riktigt den här gången. "Det"? Ja, vad är egentligen "det"? Pirr? Fascination? Riktigt intresse? Vad det än var är det borta och plåstret som jag så omsorgsfullt hade klistrat ovanpå det onda slets av i ett nafs och kvar står jag, återigen med ett blödande sår och utan förband. Och herre jävlar vad det blöder.
 
"Jag är helt fel person." Så skrev han, den där göteborgaren, igår. Fantasin, plåstret, pirret. Så skrev han och så var det klart. Jag vet vad de orden betyder. Jag har själv yttrat exakt de orden för inte så länge sen. Det var inte räddningsbart då och det är inte räddningsbart nu. För det är inte timingen som är fel, det är inte sättet, det är inte någon annan yttre faktor som är föränderlig - det är jag. Bara, bara jag.
 
Vi har skickat hundratals sms. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Jag har försökt lägga band på mig, väntat in, avvaktat för att se om han hör av sig på eget initiativ, och på något sätt har det känts som att han har gjort det. Även om jag nu inser att det kanske också bara var i mitt huvud. Han har förmodligen känt en sån där tycka synd om-/smickrad-/lätt road-känsla. Jag har också känt den med andra. Men hundratals sms har jag inte skickat. Kanske har jag helt enkelt mött min överman i "tycka synd om-egenskaper". 
 
Men det är konstigt. Konstigt hur förkrossande ledsen jag blir. Konstigt vad det är som egentligen gör ont. Är det göteborgarens avsaknad av något typ av intresse? Kanske. Men troligtvis handlar det väl inte alls om det. Det handlar om något annat. Jag skrev orden till honom själv i de sms som följde efter hans konstaterande. "För mig handlar det mest om att slippa sakna. Längta efter något annat istället för att gå under av saknad."
 
Det var så skönt att få fantisera. Det var så skönt att få drömma om en annan verklighet, en verklighet som även om den kändes högst osannolik, var glad, rolig och spännande. Intressant. Värd att leva för.
 
Nu är jag tillbaka i saknad. Berövad på den längtan som jag så krampaktigt hade naglat mig fast i. Efter flera sms som satte hjärtat i halsgropen, (jag är lättpåverkad, glöm inte det), kom nådastöten. Den som jag kanske borde ha anat men ändå inte velat tro på. Jag är ett pity case. 
 
Han menar att så inte är fallet. Såklart han gör. Men för en gångs skull ligger faktan på bordet förhållandevis enkel att tolka. För två månader sen tog det slut med hans tjej. Jag har nog i hemlighet hoppats att det är där problemet ligger - tid. Men nej. Han har redan öppnat upp sitt hjärta för någon annan. För tillfället obesvarat, vad det verkar, men egentligen spelar det ju ingen roll. För det betyder att en sak är klar: felet ligger hos mig.
 
Kanske är han bortskämd med att känna "connection" med folk. Kanske har han inte känt någon sådan. I alla fall inte som jag. Kanske har han många tjejvänner som han smsar om ditten och datten med i tid och otid. Kanske har han fler tjejvänner han öppnar upp sig för. Öppnar upp sig på ett sätt som känns ovanligt. Eller så är det bara jag som är svältfödd på närhet. Det kan vara så.
 
Plåstret är i alla fall av. Ordentligt av och kvar sitter jag i den vedervärdiga saknaden. En sjuk känsla av att jag vill söka tröst hos honom, den honom som går under arbetsnamnet "odjuret" och som satte mig i tårar från allra första början, har jag. För vem tröstar bättre än han? Vem förstår bättre än han? Absolut ingen. Absolut ingen vet exakt hur jag fungerar mer än han. Jag försökte berätta för Göteborg, och ibland kändes det som att han förstod, men vad spelar det för roll när även han anser sig vara "fel person"? Ingen roll alls ska jag säga er. Ingen jävla roll alls.
 
Jag är inte ens ute efter att hitta "rätt person". Det finns inte ett korn av mig själv som tror att jag är ens nära redo för någonting annat än oskyldigt smsande. Herre Gud, jag har till och med stretat emot när Göteborg föreslagit att vi ska prata i telefon. Men ändå. Ändå räcker det med att han uttalar de där orden: "Du är en fin människa med ett jävligt stort hjärta, MEN... Det där stora "menet". Han känner noll. Nada. Just det är inte hans ord. Men för en gångs skull var tolkningen otvetydig. Jag är "trevlig". Kanske "rolig" rentav? Men inget annat.
 
Hade jag förväntat mig att han skulle tycka något annat? Att Dressmansnubben med det alldeles för vita leendet och det nyligen avslutade förhållandet skulle känna något mer? Nej. Inte alls. Jag förväntar mig aldrig såna känslor. Inte från såna som han. Aldrig någonsin.
 
Trots det, trots det har det bildats såna märkliga, nästan bubblande, känslor i min kropp. Bubbel och värme som jag, trots förmaningar både från mig själv och vänner, har låtit uppfylla mig till den grad att det inte längre bara kändes som oskyldigt smsande. Det bildades en varm, omslutande, skön längtan som uppföljde hela mig och som effektivt suddade ut den vidriga saknaden, den obarmhärtiga sorgen. 
 
Utan det där varma fryser jag igen. Fryser ända in i märgen. Och det finns just ingen där som kan värma. Jag är tillbaka i den totala ensamhet där jag en gång startade. Och den här gången känns det precis lika vidrigt plågsamt som förra gången. Hur fan gör jag nu? Jag orkar inte kravla mer. Gode Gud, låt mig slippa kravla mer. Jag har kravlat klart för bövelen. Men nej. Mer kravlande lär det bli. Ensamt, iskallt, plågsamt jävla kravlande. 

Kommentarer

  • Grönt säger:

    Jag vet, jag vet hur skönt det är med luftslott. Alla fick flytta in där, jag byggde högt och fint. Släppte in allt och alla. "Kom i mig, jag gör allt för dig för jag orkar inte mig."
    Tre år behövde jag för att hitta rätt. Tre år där jag hittade min väg, mina drömmar. Tre år för att hitta den i spegeln som stolt varmt log tillbaka varje morgon.
    Under tiden har jag haft kul, hängt upp min tanke på den ene och den andre.. Men det blir alltid som det ska vara till slut, jag lovar.
    Sen är ett avvisande alltid smärtsamt i magen och då spelar det ingen roll att tanken hela tiden visste ditt och datt.
    Jag tittar in här då och då, du skriver så ohämmat ärligt att det ibland känns som att läsa min egen dagbok för tre år sen. Kämpa S

    2014-04-08 | 09:29:07
  • autocorrect säger:

    Nåväl.. Kom TILL mig. Inte kom .i. mig i detta fall..

    2014-04-08 | 09:32:08
  • GM säger:

    Ville bara säga att jag förstår allt för väl hur du känner. Det tog nyligen slut med, vad som skulle vara, pappan till mina framtida barn. Sen dess har jag försökt gömma mig bakom tidsfördriv i form av män, vem spelar egentligen ingen roll, så länge jag inte behövt känna mig så ensam i mig själv och med alla dessa känslor. Mer specifikt, så föll jag handlöst för min bästa väns rumskompis - handlöst. Allt började handla om honom, hur jag skulle få möta honom igen och hur fantastiskt vi skulle ha det tillsammans, så lika som vi var, och så fin som han var. Men det visar sig att jag övertolkat allt, att jag varit mer eller mindre ensam i detta från början, utan att jag ens såg det. Och nu raseras alla korthus som jag byggt på honom, och på alla de andra jag börjat träffa bara för att sluta obsessa över honom, och kvar finns liksom bara en grumlig, överjävlig, ensamhet.

    Men, alla har sin historia, alla har sina anledningar, precis som vi hade när vi byggde dessa fantasivärldar på någon annan och lät dem ta över ansvaret för vår ensamhet. Det kommer ordna sig, och det kommer bli bra - vi kommer att komma ut ur den här dimman som uppgraderade versioner av oss själva. Jag tror på dig!

    2014-04-08 | 09:44:54
  • GC säger:

    Ååh, vad jag känner med dig. Din beskrivning av dina känslor och tankar sätter spår. Tråkigt att inte ha göteborgaren att dagdrömma med längre, men du kommer att komma över denna förlusten fortare än du tror. Du är liksom mer härdad nu. Kram på dig fina flicka.

    2014-04-08 | 10:01:09
  • Anonym säger:

    Det behöver inte vara så svartvitt.
    Kanske är göteborgaren bara rädd att bli "the rebound" om det skulle bli något mellan er, och rädd att han själv ska bli sårad.

    2014-04-08 | 10:20:30
  • Emma säger:

    Det är superbra att låta sig känna sånt hopp och nyfikenhet ändå! Var rädd om det. Jag stängde helt av efter två superkomplicerade förhållanden där jag mådde väldigt dåligt, och nu går jag i terapi för att jag inte kan hitta tillbaka till det p.g.a rädsla av att bli sårad igen.

    Så försök låta hjärtat härdas ändå, så det kan vara redo när resten av du också är det :)

    2014-04-08 | 11:43:17
  • Jessica säger:

    Känner så väl igen mig. Var med om liknande som du fast där var även barn inblandat samt att det inte "bara" var otrohet som uppdagades utan även många andra saker, bland annat missbruk. Och så hittade jag någon ny. Som jag faktiskt blev kär i. Som fick mig att förstå vad folk menar när de säger att man "klickar". Det var så uppenbart och tveklöst att vi var som gjorda för varandra. Men han blev aldrig kär tillbaka och jag kände bara att nu får det fan i helvete var nog. Jag har tagit mig igenom min del av helvete i livet, det är inte meningen att jag ska uppleva ytterligare ett. Jag överlever inte en gång till. Men på något konstigt sätt sitter jag här och lever ändå. Och mår rätt bra. Många säger att det som inte dödar gör en starkare men jag tror att det är lite tvärt om i vissa fall, att man blir mer känslig. Är man halvvägs ur ett helvete blir ett bakslag ännu svårare. Låt det vara jobbigt en stund och res dig sedan upp igen. Du fixar det. Man fixar faktiskt allt. Man gör det.

    2014-04-08 | 12:19:19
  • Triss säger:

    Nu vet jag inte vad ni har skrivit i smsen, om jag vore han så skulle jag vara livrädd för dig som är så intensiv med dina känslor . Men sluta att vara att vara rädd för "ensamheten", vad räds du för? Du är ju en underbar människa, varför vill du inte bara acceptera att ditt sällskap är gott nog. Just nu. Andas och njut av det du har just nu.

    Jisses vad jag blev dumpad för x antal efter10 år tillsammans 10 år sedan. Jag har fortfarande inte kommit över det. Han drog (jobbade)utomlands och jag bodde kvar trots att jag fått tag på en ny lägenhet, betalade dubbelhyra i 3 månader för jag fick panikångest av att flytta över mina saker till nya lägenheten. Jag får fortfarande hjärtklappning när jag tänker på den tiden.

    En vidrig tid. Jag försökte varje dag att åka till nya lägenheten med mina saker, jag lyckade kanske 2 gånger av 10.

    Till slut gick det, mindre gråt för varje dag. Vips Jag.Lyckades. Det var ett helvete. Ett litet mindre helvete idag. 2 år efter.

    Jag ser det som att mitt hjärta är ett öppet sår som är infekterat och blöder, det finns inte en chans att släppa in någon igen. Det lär ju bara leda till ytterligare infektion :-)

    Du måste erövra "er" lägenhet igen. Du kan faktiskt inte bo hos dina föräldrar hur länge som helst, jag vet att du får det, men kanske dags att bita i det sura äpplet. En bit i taget.

    Jag hejjar på dig <3

    2014-04-08 | 12:21:26
  • Triss säger:

    *suckar och rättstavar*
    Vi var tillsammans i 10 år och jag blev dumpad för ca 2 år sedan.
    Efter ca 1 månad så "fick" han en ny tjej,15 år yngre. .Skitsnygg.
    Nu bor han i hennes land trots att han har sagt at vi ska bo i Sverige forever, för att vi älskar Sverige.
    .

    2014-04-08 | 12:30:04
  • Ellen säger:

    Det kommer kännas bättre, håll ut!

    Ett tips om du vågar prova som kanske kan hjälpa dig är att testa gå i hypnosterapi och få hjälp med sorgen på sätt att du får lättare att släppa dina tankar på honom..

    Eller om du vill prova något lite mer annorlunda kan jag rekommendera regressionshypnos då man får hjälp att under hypnos ta kontakt med sina tidigare liv och på så sätt kan få förståelse och lättare kunna släppa sådant som är svårt för en i detta livet. Jag ska säga att jag själv inte är helt säker på teorin om att vi har flera liv, men jag gjorde en regressionshypnos ändå för några år sen och det har trots min osäkerhet kring vad jag tror hjälpt mig.

    På vilket sätt du än bearbetar detta så kommer du komma igenom det, du klarar det här!

    Kram

    2014-04-08 | 13:40:52
  • Emma säger:

    Kram!

    2014-04-08 | 16:38:38
  • Larah säger:

    Hoppas glädjen och kärleken kommer till dig snart,
    väldigt snart,
    Kramis<3

    2014-04-08 | 18:49:55
  • Mathilda säger:

    Väldigt fint skrivet. Kram

    2014-04-08 | 18:51:16
    Bloggadress: http://mathildis.blogg.se
  • Emma säger:

    Till Triss:
    Vem är du att tala om för författaren vad hon måste göra, att hon måste flytta från sin familj? Vad hon ska göra, eller hur är ju enbart hennes angelägenhet eller deras. Att bo med sin familj som skänker trygghet tycker jag låter oerhört klokt. Varför ska en kämpa ensam jämt? Det finns många platser i världen som förundras över detta synsätt. Hur vi inte tar hand om varandra mer. Jag tycker det är något väldigt fint att se det systraskap som växer fram här. Hur en delar med sig med varandra, stöttar och tröstar. Jag tror på att i sorg använda det skyddsnät en har. Alla har det inte, och alla vill det inte. Men förkasta snälla nån inte någon annans skyddsnät. Det tycker jag är lumpet! Jag förstår att det finns många som skriver kommentarer som dessa i all välmening. Men jag har väldigt svårt att se att de landar väl. Jag skulle i alla fall bli sårad.
    Till författaren: Kämpa på, det finns fler Göteborgare! Och du förtjänar dem alla, de fina. Jag läser dina rader och jag tvivlar inte en sekund.

    2014-04-08 | 21:24:47
  • Verzweiflung säger:

    Emma: prrtt

    Triss: <3

    Författaren: <3

    2014-04-08 | 23:03:15
  • Emma säger:

    Ursäkta? Vad är det där för slags svar?
    Helt menlöst, och onödigt.

    2014-04-09 | 09:16:29
  • Triss säger:

    Såå, nu har jag fått tid över att bemöta ditt svar Emma.
    Det är naturligt att försöka "erövra" sitt hem efter en separation. Jag förstår inte vad som fick dig att bli provocerad av mitt inlägg. Snälla förklara. Jag skriver brutal-ärligt om vad jag har varit med om. Jag ber om ursäkt ifall jag har gjort fel. MEN jag tycker ändå att det borde funderas på att "flytta hemifrån" igen. OCH skita i Göteborgaren!

    2014-04-10 | 19:53:50
  • Sofia säger:

    Gillar verkligen ditt sätt att skriva på! Naket och ärligt.

    2014-04-10 | 21:29:04
    Bloggadress: http://nattstad.se/sofiareflekterar

Kommentera inlägget här: