trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 161

Kategori: Allmänt

En bra helg

Dagen har varit okej. Jag var hos psykologen imorse. Det var skönt. Hon ger andra infallsvinklar på saker och ting. Tvingar mig ur hörnet jag så ofta målar in mig själv i. Igår, innan den där plågsamma sms-konversationen med göteborgaren ägde rum, satt jag och skrev på ett långt inlägg. Ett inlägg som andades lite positivitet. Hade tänkt skrota det, men precis som psykologen sa idag är det nog en god idé att försöka komma ihåg och reflektera över de bra stunder jag har. Så här får ni gårdagens tankar, om än ett dygn för sent.

Det här med bitterhet. Många människor skyr bitterhet som pesten. Jag förstår dem. Själv har jag ett tudelat förhållande till bitterhet. Äkta bitterhet, jag menar folk som verkligen på riktigt är tokbittra på allt hela tiden utan minsta ansträngning till att försöka göra saker bättre, såna typer, såna typer gör mig galen. Men den här andra sortens bitterhet, den ironiska, sarkastiska, tillfälliga bitterheten, den är rätt rolig tycker jag. Underhållande rentav. Jag är ganska ofta bitter. Lite för ofta nuförtiden, men sanningen är att det var en del av min personlighet redan innan.

Med det sagt. Så där överdrivet bitter har jag ingen lust att vara nu. För på något sätt saknar jag riktig glädje och därmed också den där nödvändiga glimten i ögat. Då blir bitterheten bara sorglig.

Det jag egentligen hade tänkt berätta för er är nämligen att jag har haft en jättefin helg. Jag var på AW med härliga kollegor (en aktivitet jag normalt sett är livrädd för), drack en dagens och blev löjligt berusad på uppskattningsvis en centimeter vin (både avskyr och tål inte alkohol). Jag var i Kista galleria och åt på mångfaldens food court - där samlas verkligen alla möjliga kulturer - vilken känsla! Jag gick på bio med mamma och syster och åt godis så det sprutade ur öronen. Jag fick ett skrattanfall på biotoaletten när min syster slet upp toadörren och utropade: "Men var är biljetterna?! Jag hade dem ju i munnen!" Och det där var bara fredagens äventyr. Ja, men ni förstår ju, många bra saker hände.

Lördagen spenderade jag på gymmet (hör hur ni applåderar) följt av en snabbvisit hos farmor och farfar. Finaste farmor och farfar. Skrev en wellness-plan på den där kursen jag gick för två veckor sen och det första på min lista var att spendera mer tid med farmor och farfar. Ibland tänker jag att det känns jobbigt, men efteråt är jag alltid så varm i själen. Det är obetalbart. Efter pratstunden hos dem gick jag en stund i affärer (ja, jag har utvecklat ett tycka synd om mig själv-beteende där jag unnar mig saker i tid och otid, snart måste det få ett stopp, snart...). Köpte diverse kontorskläder och väntade in världens raraste människa, min mammas vän som jag har känt sen jag var liten. Hon kom och vi åkte hem till mamma och systrar. Gjorde en fantastisk sallad och bara myste.

I söndags åkte jag och en syster till Sephora. Herre Gud, jag är värsta förespråkaren för Sephora känns det som. Jag som aldrig har ägt något annat än en enkel ansiktstvätt och lotion från Apoteket. Haha, times are changing. Som jag redan har berättat fick vi hjälp av världens gulligaste expedit som dessutom gav oss supermånga prover. När vi betalade och skulle gå sa hon: "Men va tråkigt att vi inte ska träffas mer, jag vill ju veta hur det går och träffa er igen... Och det är så fint hur ni uppmuntrar varandra." Haha, vi är såna sociala stjärnor, jag och min syster (ja, alltså det händer i alla fall någon gång per år att vi är sociala...). Väl hemma kom pappa tillbaka från fjällen på strålande humör och min syster grillade hamburgare ståendes så otroligt bredbent (oklart varför?) att till och med pappa liksom fnittrade lite. Hela familjen var på sånt bra humör att jag bara kurade ihop mig och njöt. Ja, det var en bra helg helt enkelt. En jättebra helg.

Kommentarer

  • Hanna Karlsson säger:

    Det låter verkligen som en bra helg. Härligt! :-)

    2014-04-08 | 20:25:07
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • GC säger:

    Såå trevligt du har haft det i helgen. Det var roligt att höra och dina kloka tankar för övrigt också. :)

    2014-04-08 | 20:41:51
  • Carro säger:

    Bra med pyskologen! Bra att få nya synvinklar, det är hur viktigt som helst.

    Angående Göteborgaren... jag känner igen mig i att vara driven och riven av sina egna känslostormar. Fläka ut hjärtat och sätta typ halva tillvaron till ifall man får svar på ett sms eller inte, och när, och vad det står, och och... att glädjen beror på det.

    Att han inte är rätt person kanske inte beror på att du är fel för honom. Det finns så mycket i det där... som någon annan skrev, rädsla för re-bound. Rädslor för att inte vara mer än en flykt, en hjälp, något annat så du inte längtar efter odjuret... du är ju fortfarande i sorg över allt som har hänt, och då är det oftast inte bra att en annan kliver in och att man lägger hela korgen ägg i den personens knä igen. Du säger själv att du inte är redo. Han kanske känner det med.

    Det behöver inte vara kört, över, finito. Som Quetzala Blanco (underhållande tjej med diverse udda åsikter och problem) säger: det är inte över förrän det är över. Ny tjej, ett nej just nu, eller att man typ skrikit till personen åt helvete för alltid din jävels jävel, innebär inte att det alltid är kört för hela livet.

    Kram!

    2014-04-08 | 21:50:05
  • Gabriella säger:

    Jag blir alltid så glad i själen och ler för mig själv när du skriver att du haft det bra <3

    2014-04-09 | 00:41:09
  • Anne säger:

    Åh, Kista food court är typ guds gåva till människan. Det är alltid första stället vi går till när vi är i Stockholm. Kista galleria över huvud taget.

    2014-04-09 | 09:33:01
  • linaq säger:

    suttit och läst igenom hela din blogg...

    2014-04-09 | 14:44:29
    Bloggadress: http://charisma.devote.se
  • A säger:

    Vilken bra helg! Håll fast vid den när det känns jobbigt.
    Stor kram

    2014-04-09 | 18:23:57
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här: