trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 174

Kategori: Allmänt

Att ge upp hoppet och hitta meningen med livet

Jag lagade mat idag. God mat. Min pappa har, och har alltid haft, en obsession för kött och potatis, varför vi äter det i tid och otid, särskilt på helger. (Det gör mig egentligen galen.) Ikväll var inget undantag. Jag gjorde vad jag kunde för att twista till maten lite. Det blev till slut marinerad och grillad rostasfilé, bakpotatis, bearnaisesås, vitlökssmör, tomatsallad med rödlök och fetaost samt en sallad med rödkål, machésallad, selleri, morötter, majs, gurka, pinjenötter och citrondressing. Trevligt var det. Väldigt trevligt faktiskt. Det var bara mamma, pappa och jag, vilket alltid innebär en smula ansträngd stämning. Det har alltid varit så. Stämningen tenderar att vara lite off när mina föräldrar inte omges av tillräckligt många andra människor. Det är rätt ironiskt egentligen. Förra sommaren var jag så orolig för att mina föräldrar helt plötsligt en dag skulle skiljas. Jag tyckte bara att de inte verkade trivas längre i varandras sällskap. Och som jag pratade med honom om det. Pratade om hur hemskt det måste vara att vakna upp och inse att man inte trivs i varandras sällskap längre. Inte som han och jag. Vi som alltid hade det så himla roligt, mysigt, spännande och trevligt tillsammans. Fy fan. Vilket jävla skämt han måste ha tyckt att jag var när jag sa så. Vilket jävla skämt. När den som måste ha trivts allra sämst var han. Fan va sjukt.

I övrigt kan jag ju dela med mig av det faktum att vi skulle ha firat 9,5 år idag. Ja, den 21 april var alltid lite särskild för oss. Inte så att vi gjorde oss till, mer att vi bara noterade att jaha, idag firar vi någonting och ett halvt. Varje gång jag noterar att det är den 21:a, oavsett månad, hajar jag till. Och så hugger det. Hugger i bröstet och stockar sig i halsen. Jag undrar vad jag ska göra den 12 juli. Den dagen vi skulle ha gift oss. Eller den 5 september. Dagen han lämnade mig. Eller den 21 oktober. Tioårsdagen som aldrig blir av. Eller ännu bättre hans födelsedag i slutet av sommaren. Va fan ska jag ta mig till då? Det är många vidriga datum som väntar. Många sömnlösa nätter, många gråtattacker. Ibland tänker jag verkligen att det kanske inte är värt det. Livet är bara inte så kul att det är värt all denna smärta. Och hur länge kan man leva ett meningsfullt liv enbart för andras skull? Kan man göra det hela livet tror ni? Kanske. Kanske kan man det. Jag inser ju att det finaste vore att själv hitta meningen. Men jag vet inte hur? Jag vet varken ut eller in. Jag har just nu ingen aning om vad jag ska ta mig till med mig själv, med livet, med allt. Alltid denna limbo. Evigt väntandes. Evigt väntandes på att någon annan ska komma och rädda mig. Men hörni, det verkar inte hända…?

Idag i bilen hem från fjällen läste jag en artikel som någon hade tipsat om på Facebook. En artikel om att hopp får oss att må dåligt och att det bästa vi kan göra är att ge upp hoppet. Artikeln avslutades med orden: ”After all, if you don't have hope, what's left? I suspect she'd answer: reality. In other words, everything.” Kanske det är så? Att hoppet om honom, om oss, om något bättre, om glädje, om lycka, om att något fantastiskt helt plötsligt ska inträffa hindrar mig från att leva i verkligheten, hindrar mig från att någonsin må riktigt bra igen. Kanske, kanske. Det är många kansken idag märker jag. Inser att jag inte har koll. Inser helt enkelt att det mesta är kansken för att jag bara inte vet. Vet just ingenting. Fasiken vad skönt det skulle vara att vakna upp en dag och bara veta. Bara veta hur, vad, var, när och varför. Meningen med livet – är det någon som känner till den? Eller bara har koll på vart jag kan hitta den? Någon?

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Jag söker också meningen med livet. Vet inte var den står att finna. Kanske mellan de stora frågorna? Kanske i en tomatsallad, i en helg i sol med familj, i ett nytt hångel och i... När man bara är. Men nä. Jag tror ju kärleken är meningen. Att dela saker med andra. Och jag känner mig helt lost i det. Rysligt ensam och helt tappad. Vet inte vem jag är eller vart jag är på väg heller. Rädd att jag aldrig hittar hem.
    Tack för dim blogg. Ps. Sälj lyan och flytta till nytt ifall det gamla är för hemskt. Varför tvinga sig. Du kanske skulle må gott av något nytt som blir ditt trygga.

    2014-04-21 | 23:18:08
  • Agge säger:

    Stark du är! Är själv i samma sits fast jag är på typ dag 5... Allt känns skit just nu!

    2014-04-21 | 23:26:51
  • Pia säger:

    Det blir bättre, hang in there <3 Jag kan nästan jämföra din situation med en långvarig panikångest : det kommer ljus, nya människor, nya möjligheter : och jag lovar att efter några år kommer du smått skratta till allt som har hänt : för det var meningen att detta skulle hända, meningen att du skulle gå genom alla dessa faser: meningen, då målet har varit någonting helt annat <3 Har suttit med samma tankar under mitt 43 år gamla liv och här är jag, stark, kär och rikare på många sätt. Lova att inte ge upp utan se framåt, små steg. Någonting bättre och större samt härligare väntar på dig <3 Jag lovar dig det <3 Livet är så fantastiskt, en berg och dalbana - på gott och ont :-) kram

    2014-04-21 | 23:38:50
  • Matilda Åkerman säger:

    5 september fyller jag år och det datumet suger för det var då jag kom till livet och de var då han lämna dig. Vi kan fira den som världens sämsta dag tillsammans om du vill?

    2014-04-22 | 00:05:07
  • Emma säger:

    Du har levt i 26 år, först 17 år utan honom sedan 9 år med honom. Säg att du blir 85år gammal, då har du 59år kvar att leva. På det stora hela kommer du ha spenderat 10% av ditt liv med honom och totalt 90% utan honom. Att han skulle vara din mening med livet är logiskt sätt inte alls logiskt. Inte för att livet är logiskt, men jag tycker om att leka med siffror när jag inte hittar svaren på något annat sätt. För siffror ljuger inte. Dom vet. Dom talar sanning. Och enligt mina beräkningar så ligger oddsen på din sida att hinna hitta alla dina svar och både lycka, mening och kärlek igen :) PS. Jag tror inte det finns en mening med livet, jag tror livet är en hel bok med oändligt många meningar och poängen kommer vi finna först när vi sätter sista punkten.

    2014-04-22 | 00:14:24
  • Ebba säger:

    Meningen med livet är att föröka sig.
    Så enkelt är det.

    2014-04-22 | 08:44:05
  • Cathrine säger:

    Förstår att det är tungt med vissa datum, speciellt bröllopet, men det som slår mig lite när du skriver om hoppet är att det nog kan hindra dig från att leva ditt liv.

    För egentligen, vad skulle du göra om han stod där utanför din dörr en dag? Och ville ta tillbaka allt? Skulle du kunna göra det? Jag tror inte det, för som du själv säger, har han ju förstört allt det som var fint. Och den tanken kanske hjälper dig att släppa honom, så småningom. Att det inte är nån mening att hoppas på något du själv aldrig skulle kunna genomföra?

    Det låter så mycket hårdare än vad jag tänkte.. Menar inget negativt, försöker bara vända lite på lådan..

    Kram

    2014-04-22 | 09:34:01
  • Týn säger:

    "reality. In other words, everything."

    Det är väl just det som är meningen? Att inte tänka att det finns en mening eller ett öde kan förvisso kännas tomt.. om man inte tänker på saken ordentligt. För gör man det, tror jag, att man tillslut inser att ALLT finns kvar.
    ALLT. Fattar du?
    Gillade också det någon ovanför skrev, siffrorna och oddsen talar för att det finns så mycket mer och så många dagar som kommer innehålla allt. Men självklart hänger det ju också på att så småningom, när du mår bättre, välja att ta tillvara på dagarna och allt vad de är. För då kan de bli så fina.
    Men tills dess kan du ju lugna dig med tanken att det kanske kommer vara svårt ibland och fint ibland, men att livet i vilket fall kommer föra dig vidare till de där 90% som innehåller oceaner av tid och möjligheter till precis allt.

    Vi är i alla fall så himla många som känner med dig och hejar på dig och vi vet att det kommer gå bra. :)

    2014-04-22 | 09:52:44
  • PineApple Resort säger:

    Mysig blogg! :)

    2014-04-22 | 10:24:01
    Bloggadress: http://pineapple-resort.com/
  • Frida säger:

    Meningen med livet, som jag ser det, är att vara glad och lycklig. Jag har inte lyckats med detta än, men någon gång kommer det väl förhoppningsvis.

    2014-04-22 | 13:17:08
  • Jennie säger:

    Okej! Nu har jag läst din blogg, det kan vara tre eller fyra dagar jag läst. Kvällar och mornar. Nu är jag klar. Nu är jag ikapp! Är så gripen av din historia att jag gråtit - ätit godis (främst kinderägg, min favorit) - gråtit lite till - skrattat, gråtit och bara velat ge dig världens största kram. Men jag kan inte det. Jag känner inte dig. Eller, det känns som att jag känner dig, men du känner inte mig. Jag har nu vandrat i din blogg från dag 1 till dag 174. På 4 dagar. Kanske 3. Jag har känt igen mig. Känt att dessa känslor, meningar och ord lika gärna kunnat komma från mig. Jag har velat ringa dig & stötta dig, köpa med mig cocacola-zero (även fast jag hatar det) och lära mig laga mat med dig samtidigt som jag förklarar hur ovärdig denna människa är dig. Du verkar grym på mat, och älskar det. Jag är för lat, & hatar det. För jag misslyckas (nästan) varje gång.

    Du vet att svåra saker, riktigt svåra saker (som att han bedrog dig) enbart händer människor som har styrkan att övervinna det, va? Enbart människor som har den där kämparglöden djupt inne i sig. Du har den. Enbart av att läsa dina texter så vet jag att du har den. En människa skulle aldrig orka upprepa alla dessa minnen om den inte vore stark. Så S, (vad du nu heter med bokstaven S) du har det. Du grejjar det. Och även om de känns långt borta så finner du den där lyckan i någon annan en vacker dag. Kanske inte idag. Du måste få dina dagar då du kan fortsätta gråta, minnas och hata. Sen blir allt de där hatet något som du kan lägga åt sidan för att ge rum åt att älska. Älska någon annan. Någon som ser dig, för den fina människa du är och som inte skulle byta ut dig mot någon jävla polis. Så är det. Ni var unga när i blev tillsammans, tyvärr brukar det inte ens hålla så länge som ert förhållande gjorde när de tog fart så tidigt - MEN, det gjorde det. Skit i polisen. Och hans nya polis. En dag, när du står där med en ny - kanske den dagen - förstår han att någon annan får ta del av allt de fina han en gång hade. Som du ser deras förhållande. Hon får allt de fina du en gång hade. Vänta du bara. Sålänge finns jag här och håller tummarna att varje dag ska kännas lite lättare.

    Typ världens största cyberkram!

    Svar: Åh, tack Jennie för dina fina ord. På något sätt blir jag så glad av att läsa det du skriver. Glad för att allt det hemska ändå kan beröra. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-22 | 15:36:38
    Bloggadress: http://tulls.blogg.se
  • isa säger:

    Hej. Jag är så glad att jag fann din blogg. Jag känner igen mig så mycket av det du skriver. För mig är det 65 dagar sedan ett nio år långt förhållande tog slut, jag var sexton när vi blev tillsammans och jag trodde det skulle vara för evigt. Nu vet jag inte vem jag är längre.

    2014-04-22 | 17:33:14
  • A säger:

    ❤️❤️

    2014-04-22 | 22:35:47
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • A säger:

    ❤️❤️

    2014-04-22 | 22:35:50
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Maria säger:

    Meningen med livet, det är min favoritfråga. För jag är helt övertygad om att meningen med livet är att hitta lycka. Och då pratar jag inte om total lycka, när alla bitar är på plats och livet är en dans på rosor (kommer man någonsin dit?) utan att hitta lycka i detaljer utifrån de förutsättningar man har.

    Jag är känslostyrd, ältande, överanalytisk och har kort stubin. Alltså ingen lugn person som tar allt med en klackspark. Men jag har lärt mig att bli lycklig av enkla saker med utgångspunkt på hur jag mår vid just det tillfället. Till exempel kom jag idag ur sängen och till jobbet trots en vidrig förkylning. Solen skiner och jag hade vårkappa och solglasögon på mig.

    Materiella saker är också okej att bli lycklig över! En fin klänning eller en bil. En flaska fint rödvin.

    Jag kan bli sprudlande glad av att hitta en ny, bra låt. Kontakt med djur gör mig lyckligast, då jag även hittar ett lugn med dem. Att bli nerkärad i en serie är underbart, för då längtar jag hem varje dag för att fortsätta titta på nästa avsnitt.

    Mitt liv är inte perfekt, även fast det ser ut så utåt med sambo, lägenhet och jobb. Jag är ofta nojjig och ångestfylld. Jag kan ha ångest idag, över att jag har en stressig kväll imorgon - trots att jag har ikväll helt oplanerat. Jag är lat och bekväm och vill bara umgås med de som känner mig bäst, fast helst inte så ofta. Men det här tänket, att hitta lycka i små saker, har hjälpt mig en massa. I allt självömkande och i all ångest kan jag fortfarande bli sprudlande glad över tanken att få komma hem efter jobbet och göra kastrullpopcorn.

    2014-04-23 | 08:46:52
  • MK säger:

    Meningen med livet är väl kanske just "levandet" i sig? Att någonstans inse att man faktiskt bara är en droppe i havet och att försöka finna lycka och glädje i att inte vara så jäkla lycklig och glad alltjämt. Acceptans, kärlek (först till sig själv, sen till andra) och sanning. Typ nåt sånt.

    Svar: Japp, du har nog rätt. :)
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-23 | 11:35:01

Kommentera inlägget här: