trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 104 Fortsättning

Kategori: Allmänt

En förvirrad och oordnad uppdatering
Hej kompisar. Jag mår bättre nu. Jag stapplade hem. Tog en varm dusch. Satte mig bredvid min syster och hennes uppsats igen. Och åt min absoluta favoritmat just nu - fil med müsli. Det är något jag har ätit mycket under min barndom och nu äter jag det så ofta att det snart börjar spruta fil ur öronen.
 
Jag har haft två okej sista dagar på jobbet. Jag fick exempelvis i uppgift att rita upp en märklig koncernstruktur med en massa flöden hit och dit. Det var precis rätt nivå för min hjärna. Tillräckligt ansträngande för att helt utestänga allt annat, men ändå inte "fried brain-svårt". 
 
Det sista jag gjorde innan jag gick från jobbet var att lämna in dator, mobil och passerkort. Jag vet inte varför, men det kändes jobbigt. Jag drabbades av en akut tomhet. Om jag inte har jobbet som kan ta plats i mitt huvud, vad ska jag då tänka på? Genast kom katastroftankarna och vart jag än tittade såg jag honom. Jag svär, ibland tror jag faktiskt att jag har blivit tokig på riktigt. 
 
Jag såg honom stå framför mig med en korg i varje hand inne på mataffären. Lite lätt uppgiven över att jag aldrig blev klar. Men alltid glad. Alltid snäll. Och så det där skrattet och gnistan i ögonen när jag kom dragande med hans favoritgrejer. Blue Alp. Det är en mild mögelost som inte finns på så många ställen. Han blev överlycklig varje gång jag hittade den. Oliver fyllda med mandlar. Det var hans pappas favorit och så också hans. Och så allt möjligt med skogsbärssmak. Yoghurt, smoothies, allt man kan tänka sig.
 
Dessa tankar kom när jag gick den där hemska promenaden från jobbet. Väl på tåget hade jag en sms-konversation med en vän från jobbet. Jag skrev att jag är rädd att jag aldrig kommer att träffa någon som jag kan tycka om igen. Jag har aldrig skrivit det förut tror jag. För jag har aldrig gått någon annanstans i tanken än att han måste komma tillbaka. Nu när jag försökte se en annan framtid blev det becksvart framför mig. Och tågtårarna var ett ofrånkomligt faktum.
 
Jag minns knappt om jag har berättat det för er, men jag är borta från jobbet i fyra veckor nu. Sen börjar jag igen. På ny kula. Med en hel hög ännu högre krav att leva upp till. Min chef vill såklart ha mig hundraprocentig men jag är inte ens säker på att det finns en sån version av mig själv längre. Men jag måste ha ett jobb. Och jag ska göra mitt bästa för att krama ur varenda procent jag kan hitta. Men det är alltså om fyra veckor. Och de två sista av de veckorna spenderar jag och min ena lillasyster hos mina fastrar och kusiner i Boston respektive Montreal. Det blir bra.
 
Inser nu att det här blev ett oerhört virrigt och oordnat inlägg om allt möjligt. Men jag har på något sätt halkat efter i att uppdatera er om saker och ting. Jag har inte hittat orden. Mina vanliga ord tycks fortfarande vara lite borttappade, men nu har jag i alla fall fyra veckor att fundera fritt åt alla håll och kanter. Sortera och få lite ordning i huvudet. Om det nu ens går. Ofta tänker jag att jag nog är ett förlorat fall. För förstörd, för förvirrad, för att det någonsin ska bli rätt i mitt huvud igen.
 
På detta mycket otillfredsställande sätt, utan ett naturligt avslut eller återkoppling till inledningen, har detta inlägg nått sin ände. Imorgon bitti kan jag sova hur länge som helst. Vilken lyx. Måtte bara mardrömmarna hålla sig borta. Men ändå, vilken lyx.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Känner igen filen och flingorna! Märkligt, när man får hjärtat krossat så tar man tillbaka mycket av hur man var som barn. (vill vara nära familjen, sova med filt/nalle/kudde, maten osv.)

    Ytterligare två steg i rätt riktning:
    1.Du klarar av att oroa dig för att inte kunna bli lika kär i någon annan än honom. (JA det ÄR ett framsteg!)
    2. Du har inte tid/ork/lust att skriva ner exakt varenda tanke.
    Superbra! Heja heja dig!

    2014-02-11 | 23:42:47
  • Johanna säger:

    Jag tror att dessa veckor kan vara jättebra för dig! Du har tidiagare sagt att jobbet är ungefär det enda du klarar så att nu ha en månad då du kan fokusera på annat och kanske främst dig själv kanske är skönt på vissa sätt! Hoppas att du får det galet bra, både dina veckor i sverige och utomlands, är det någon som förtjänar ett break är det du!

    2014-02-12 | 00:47:25
  • Emeli säger:

    Underbart!❤️ Ta hand om dig nu och sov sov sov så mycket du bara kan. Jag kan bli deppig för vad som helst när jag inte sovit ordentligt under en period och du har ju inte gjort det på ett halvår så du har mycket att ta igen. Sen håller jag tummarna att du får det lättare att bearbeta hjärnspöken och sorg.
    Hoppas ni får en underbar resa till släktingarna!
    Kram

    2014-02-12 | 06:29:31
  • Hanna säger:

    Precis som ovanstående skriver så är det ett steg i rätt riktning med att du börjar oroa dig för att inte bli kär i någon annan. Tro det eller ej.
    Skönt att du åker iväg också :) Hoppas du får en underbar resa!

    2014-02-12 | 08:50:13
    Bloggadress: http://haannae.blogg.se
  • Elsa säger:

    Det är en sån himla skillnad på hur du skriver nu och för bara en månad sen, mycket mera positivt! Tänk när det gått 100 dagar till. Du kommer må bra tillslut, och jag vet att det verkar som att det inte finns någon annan. Men jag tror att det finns flera personer som är "rätt" för en, man måste bara hitta dem.

    Men jag är också orolig över att inte kunna älska någon annan. Pratade med mitt ex igår (första gången på en månad) och det kändes som kolsyra i hjärtat efteråt, alldeles bubbligt och pirrigt och liksom fan, jag är ju fortfarande kär. Vill inte vara det något mer, för han vill inte vara med mig. Det var så uppenbart att han bara ser mig som en "vän" numera. Jag spyr på den tanken. Till detta hör att jag börjat dejta en ny kille, och jag hade nästan lyckats övertala mig själv om att jag är lite kär i honom. Men efter det där telefonsamtalet vet jag att så inte är fallet. Antar att man inte kan tvinga fram känslorna, men jag VÄGRAR låta mitt ex vara "mitt livs stora kärlek" om han inte vill vara min. Någon gång blir jag kär igen, det måste jag, för jag har så mycket kärlek att ge. Och det tror jag gäller för dig också.

    Tror förresten att det kommer vara jättenyttigt att åka utomlands! <3

    2014-02-12 | 11:05:25
  • Linda säger:

    Hej! Jag har läst din blogg sne start,men aldrig kommenterat.


    Jag tycker att det är skönt att se att du mår lite bättre idag. Jag hoppas att det fortsätter framåt. Blev själv dumpad på ett groteskt sätt för 3 årsen. trodde aldrig att jag skulle komma över min första stora kärlek,men nu bor jag med min verkliga stora kärlek. En som får mitt förra förhållande att se ut som en påse med vakum. Du klarar det! Håller på dig!

    2014-02-12 | 21:50:18
    Bloggadress: http://Bambiloves.blogg.se
  • Linda säger:

    Tycker inte det är konstigt att du inte vet om du kan hitta någon ny, han var ju din första pojkvän, eller hur? Du har ingen erfarenhet av att träffa någon ny. Det är en erfarenhet du kommer vara rikare senare när du väl är där, för du kommer dit. Det är jag säker på.

    2014-02-13 | 16:45:16

Kommentera inlägget här: