trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 109 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Äppelpaj och marsansås
Jag bakade äppelpaj nyss. Och den blev gudomligt god. Smörstekta äppelklyftor med kanel och farinsocker, täckta med kokosflingor och hackad mandel. Och så världens bästa smuldeg på toppen. Möjligtvis blev jag lite girig och gjorde för mycket smuldeg. Jag känner att proportionerna är lite off. Men ändå. Det smakar väldigt gott.
 
Jag bad min syster vispa ihop marsansåsen. Den där jäkla marsansåsen innehåller för mycket minnen. Jag blir helt konstig när jag ställs inför såna uppgifter. Men sen kunde jag såklart inte sluta tänka på marsansåsminnet ändå. Och då måste jag bara få ut det. Bort från mig. Ut till er.
 
Minnet är från för några år sen. Faktiskt exakt tre år sen då det var i anslutning till min farfars 80-årsdag. Jag hade (dumt nog) erbjudit mig att göra tolv stycken princesstårtor till farfars gigantiska födelsedagsfest. Och som vanligt fick min räddande ängel rädda mig och om igen i den där tårtprocessen. Jag körde på halvfabrikat hela vägen. Bland annat vaniljkrämen. Vi vispade på riktigt flera liter marsan.
 
Sent kvällen innan festen, när tårtorna egentligen skulle ha varit klara, satte jag igång med den sista satsen marsan. Jag vispade. Och vispade. Men inget hände med den dumma såsen. Han tog då upp förpackningen och kunde under stora skratt förkunna att jag av misstag hade köpt en förpackning av den varianten man är tvungen att koka. Inga problem tänkte jag, jag kokar upp alltsammans och så löser det sig. Efter bara tio sekunder på spisen inser jag att något är fel. Vispen sitter stenhårt fast i smetjäveln. Alltså stenhårt. Jag förstår ingenting. Men så tar vi upp kartongen och läser instruktionerna. Jag läser triumferande upp: "7 liter mjölk till hela paketet pulver. Precis det jag har tagit." Han tittar på mig och skakar på huvudet. "Var fick du 7 liter mjölk ifrån då?" Tystnad. "Helvete, jag tog 7 deciliter."
 
Alltså, jag tror inte ni förstår hur mycket vi skrattade. Han gjorde givetvis en liten film av det hela och jag har nog aldrig fnittrat så mycket. Vispen satt så himla hårt fast. Jag hade gjort superklister. Och trots att vi var så in i bängen trötta och stressade, skrattade vi oss dubbelvikta.
 
Jag ska erkänna att det där inte är enda gången jag har tagit mig vatten över huvudet i fråga om mat- eller bakprojekt. Det hände ganska ofta faktiskt. Och han hjälpte mig alltid att komma igenom det. Trots att jag skällde och hade mig, stod han vid min sida och hjälpte till. Och i princip alltid slutade projekten i stora skratt. För det fanns inte mycket annat att göra när jag stod med choklad i hela ansiktet och svetten lackandes på pannan efter att ha doppat 80 stycken chokladbiskvier klockan tre på natten. Det fanns verkligen inget annat att göra än att skratta då. Och Gud vad jag saknar hans skratt. Hans lite lågmälda skratt som alltid gjorde mig alldeles varm i hjärtat. Fan, vad jag saknar honom.

Kommentarer

  • Elsa säger:

    Usch, om man bara kunde radera alla minnen på en gång, eller liksom kapa av den känslomässiga kopplingen. Igår visade en kompis mig och några andra ett litet filmklipp från Valborg förra året, på en annan kompis som dansade fuldans. Alla skrattade såklart men det enda jag såg var HAN i bakgrunden som smekte ett knä, mitt knä. Även om man knappt såg att det var så, så visste jag för jag kom ihåg. Och han skrattade och log och näe. Nu gråter jag. Aldrig kommer han göra det igen.
    Men jag försökte verkligen stänga ute och kväva de känslorna som bubblade upp, all saknad, och istället tänka "Jaha, det var fint då, jag var glad, men jag kan bli glad igen. Jag kan skapa nya fina minnen utan honom. Jag får vara glad över att jag hade det fint, det är inte alla som har det." Jag vägrar låta det vara på något annat sätt. Jag vägrar sakna honom förevigt. Det här går över, det måste det.

    2014-02-16 | 22:39:24
  • GC säger:

    Usch vilket jobbigt minne. Stackars dig kära flicka. Kram och jag hoppas att denna dagen blir en bra dag för dig.

    2014-02-17 | 07:33:41
  • E säger:

    Jag har varit nere på botten och vänt. Det enda jag vet är att man väljer själv. Det är bara jag som kan välja att bli glad, ge mig själv upprättelse, ge mig själv lycka och kärlek igen. Ska jag förlita mig på att andra ska ge mig allt det så kommer jag att få gå olycklig genom livet. Insikten gjorde mig sjukt rädd och nervös, men samtidigt genomfors jag av en enorm lättnad och glädje. För även om ansvaret känns stort, att ensam bära ansvaret för min egen lycka, så finns det inte heller någon som kan ta den ifrån mig!

    Jag är min egen sol och jag lyser så starkt som bara jag kan. Och när jag är så här lycklig och lyser så starkt, så finns det ingen som kan motstå mig, ingen som klarar att ge mig annat än lycka och kärlek!

    Och när jag började ge mig själv uppskattning, kärlek, lycka och glädje så fanns det plötsligt någon där som ville dela det med mig! Bra va!

    2014-02-17 | 08:47:09
  • Anonym säger:

    Du saknar inte honom, du saknar de ni hade känns det som... Låt säga att du såg honom och hörde hans skratt skulle du inte känna en massa avsky då? (Jag känner avsky bara att tänka på det)

    Svar: Jag antar att jag tänker att han är en del av det vi hade, så ja, jag saknar honom olyckligt nog verkligen hela tiden.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-17 | 09:09:04
  • * säger:

    Det är okej att sakna, det är okej att vilja spola tillbaka tiden. Men, låt inte saknaden och tillbaka blickarna förstöra underbara stunder i nuet. Sakna så mycket du vill, men kom ihåg, att de där skratten i dina minnen är dina, inte hans. Kom ihåg din egen del i minnena. Du skapade stunden, inte han. Våga byta ut gamla minnen mot de du skapar nu. Försök inte glömma och förtränga, eller förändra det som varit. Spara de fina minnena, lämna de fula bakom dig och försök lägga energin på att skapa nya, helt fantastiska minnen med alla underbara människor i din närhet. Jag vet att det är svårt, men en vacker dag kommer du blicka tillbaka, och dessa nya minnen kommer vara det första du tänker på. Våga ta tillbaka marsansåsen och våga skapa nya minnen. Det kommer att bli okej.

    Svar: Det var klokt skrivet. Tack. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-17 | 14:39:53
    Bloggadress: http://dygnetsallatimmar.blogg.se
  • Frida säger:

    Åh. Kram!

    Svar: Kram tillbaka.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-17 | 17:50:51
  • Patricia Karlsson säger:

    Du är stark !!! <3

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-17 | 18:02:04
    Bloggadress: http://patriciakarlssons.blogg.se
  • Moa säger:

    Blir så glad när jag läser detta. Alltså, förstår hur mycket du saknar honom osv, men du har ändå kommit så långt om man jämför med de inlägg du skrev för bara en månad sedan. Kämpa på. Kram.

    Svar: Tack Moa.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-17 | 21:30:47

Kommentera inlägget här: