trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 117

Kategori: Allmänt

En förbjuden tanke
Det är konstigt. Jag har tyckt att det har känts bättre. Bättre, lättare och ljusare. Dagarna har kommit och gått och jag har haft timmar där ledsamheten faktiskt har känts ganska långt borta. Timmar där tv:n har slukat min uppmärksamhet, timmar där jag har skrattat högt med mina systrar och timmar där jag har haft fina samtal med olika vänner.

Men som ni kanske har märkt slog allt lite slint i helgen. I fredags, när jag körde genom regn och rusk för att titta till lägenheten, kom jag på mig själv med att fundera över hur jag praktiskt skulle göra om jag en dag bestämmer mig för att ha kämpat nog. Om jag en dag inte orkar bära den här sorgen mer. Om jag en dag ger upp för gott.

Jag tänkte att ett bra sätt nog skulle vara att köra av vägen sent en kväll. Sent en kväll när inga andra bilar är ute. Jag såg framför mig hur jag med en lätt rörelse styrde ratten och så vips skulle smärtan försvinna. På en sekund skulle jag slippa ha så ont. På en sekund skulle jag vara borta för alltid. Jag insåg att ögonen till och med sökte efter en lämplig plats längs med vägen. En plats där jag inte skulle göra någon annan illa, en plats där jag med säkerhet skulle få försvinna.

Jag vet att det finns många därute som blir upprörda nu. Systrar, kusiner, vänner och tusentals människor som följer mig genom bloggen. Några kanske till och med blir fly förbannade på mig. Andra blir kanske ledsna, uppgivna eller förtvivlade. Och så finns det säkert dem som inte bryr sig ett dugg. Jag kan förstå varenda en av de känslorna. Jag förstår och tycker att allihop är rättmätiga på sitt sätt.

Jag har länge tyckt att självmord är en fruktansvärt egoistisk handling. Jag har till och med varit arg på soldater som frivilligt ger sig ut i krig för att tjäna sitt land. Jag har tyckt att det är egoistiskt mot soldatens familj. Egoistiskt att utsätta sig själv för fara när man har människor i sitt liv som är beroende av en, människor som kanske aldrig kan komma över den sorg som förlusten av en närstående innebär. Trots att jag känner så funderar jag numera ganska ofta på det här med självmord. Inte på att göra det här och nu. Absolut inte. Men ofta när helvetet öppnar sig i mitt sinne går jag till den tanken. Och vetskapen om att jag faktiskt kan välja att försvinna för gott tröstar mig. Tröstar och lugnar mig för stunden. För tanken på att må så här i ett helt liv är outhärdlig. Absolut outhärdlig.

Jag vet vad jag har lovat mig själv. Ett år av stenhårt kämpande. Det löftet kommer jag aldrig att svika. Men efter det året har jag gett mig själv rätten att utvärdera. Jag vet att det låter fruktansvärt. Men som det är nu ser jag inga lösningar. Ser ingen framtid som jag vill leva i. Och då känns det tryggt att veta att jag faktiskt har ett val. Jag kan själv välja om jag vill ta bort smärtan för gott. Ja, den vägen skulle leda till att jag förorsakade min familj stort lidande. Det vill jag såklart inte. Men samtidigt. Det är jag som måste leva mitt liv. Varje morgon måste jag gå upp och ta mig igenom varenda minut, varenda sekund av dagen. Ingen annan. Bara jag. Och hur mycket jag än skulle vilja tror jag inte att jag klarar av att leva ett helt liv bara för min familjs skull. Jag tror inte att jag orkar åratal av smärta och mörker bara av den anledningen. Jag ska försöka. Men just nu är jag inte alls säker på att det går.

Kommentarer

  • Natalia säger:

    Jag har också tänkt tanken. Googlat tanken till och med. Finns väldigt mycket att läsa om misslyckad försök vilket väl kanske är bra.
    Jag vet inte varför jag inte gör det dels för att jag är rädd, dels för att jag inte vågar och förmodligen till stor del för att jag inte vill. Men jag tror man måste få tänka tanken. Ibland räcker det att bara tänka på det för att det ska kännas lättare.

    2014-02-24 | 13:48:40
    Bloggadress: http://www.girlytalk.se/natalia
  • Katarina säger:

    Så du menar att du har rätten att fullständigt förstöra livet för din familj? För alltid? Nej där håller iaf inte jag med dig....

    2014-02-24 | 14:10:20
  • J säger:

    Jag har också tänkt tanken,s särskilt när jag varit arg. Jag tror det är rätt normalt och förekommer hos många personer...

    Det är ju lite av en räddning, att tänka i de banorna. Även fast man lovar sig själv att man aldrig skulle göra. För det skulle man ju inte?

    MEN, att det finns en "lösning" på eländet, kan vara ganska skönt att veta, och det kan lugna en aning.. Sedan tror jag måste tänker på självmord särskilt för att det skulle kännas som en hämnd på något sätt. Man hämnas på människan som svek en, och nu är man borta. Dock funkar ju det inte riktigt så i praktiken. Den bästa hämnden är ju att ha ett bra liv och vara omkring människor som fyller en med kärlek och energi (och att man likgiltig till personen i fråga.)

    Som sagt, det kan vara ganska skönt och avreagerande att ha ett sånt destruktivt tänkande en stund. Dock är livet förjävla underbart i sin helhet för att bara dra!
    Massor av kramar.

    2014-02-24 | 14:10:47
  • emma med litet e säger:

    Jag gjorde samma sak. Men jag tror jag hade ett annorlunda mål, för när den där dagen kom, det där datumet jag hade satt upp, då var mitt mål att om jag mådde bättre, oavsett hur mycket bättre, bara det var lite lite bättre, så var det värt det. Så var det nog. Och jag mådde ju förstås lite lite bättre, precis som du gör nu. Lite lite bättre är det allt. I efterhand får jag avgrundsdjup ångest om jag tänker på det jag hade missat - skulle mitt liv sluta pga av någon annan? Skulle han som redan smulat sönder mitt liv också få mig att missa att träffa mannen i mitt liv, att få träffa min fantastiska son? HELL NO. Jag är värd mer än att lägga mitt värde och mitt livs värde i någon annans händer. Hur mycket jag än älskade honom.

    2014-02-24 | 14:39:22
  • Citrin säger:

    Jag kan förstå dina tankar. För två år sedan kraschade så mycket i mitt liv. Jag letade hetsigt efter nytt jobb eftersom det jag hade brände ut mig, jag hade någon månad på mig att hitta ny lägenhet (för mina vänner, jepp vänner, ville plötsligt flytta från vår gemensamma) och jag var relativt nydumpad av en kille jag haft ett jobbigt förhållande med. När jag hittat jobb så var det tillfälligt, bara tre månader, och när jag hittat lägenhet så var även det tillfälligt, bara 4 månader. Så hela tiden satt jag på blocket och letade lägenhet, på platsbanken och letade jobb... All fritid gick åt till att städa upp kaoset.

    Mina kompisar låtsades som om det regnade, så jag höll allt inombords. Men i den vevan så fick jag vid ett tillfälle nog. Jag orkade inte med att allting skulle vara en sådan kamp hela tiden. Och den våren bestämde jag mig för att om ingenting var bättre då skulle jag avsluta mitt liv den 1:e september. När jag väl bestämt det datumet, och hur det skulle ske, så kände jag mig lugnare och kunde fortsätta kämpa med boende, jobb och vänner som svek.

    Den 1:e september kom och jag skämdes över de planer jag hade haft. För allting hade ordnat sig! Jag fick ett års kontrakt på lägenhet i huset bredvid, mitt vikariat blev förlängt, och utan att jag hade försökt hitta någon ny kille så träffade jag världens finaste som jag idag bor ihop med (har aldrig haft en så sund och fin relation).

    Så jag kan å ena sidan önska att jag hade haft mer hopp och inte behövt tänka såna tankar. Men samtidigt gjorde "utvägen" mig mycket lugnare, höll bort panik och ångest. Även om inte "allt" hade klickat så bra som det gjorde så tror jag att jag den 1:e september hade suttit och ändå hittat ljusglimtar som hållit mig kvar. Man har ofta mer överlevnadsinstinkt än vad man tror.

    Oj detta blev långt... Ville bara säga att du inte behöver känna dig ensam i dessa tankar, vi är fler som varit där. Kramar!

    Svar: Tack för att du delar med dig, Citrin. Jag skäms för att erkänna det, men jag måste tänka så här, annars bryter jag ihop ännu mer.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-24 | 15:58:02
    Bloggadress: http://nolovestory.wordpress.com
  • Greta säger:

    Jag känner igen ditt resonemang. Jag har också tänkt sådär ibland… På något sätt är det en tröst att det har ett slut. Men vet du, det har det ändå. Det här lidandet är inte för alltid. Det är bara det att du inte kan bestämma exakt vilken dag det ska ske. Men det kommer att ske.

    Jag tror det kan vara en god idé att berätta detta för psykologen du går hos, hur du känner runt detta och hur tankarna går.

    Många kramar till dig

    2014-02-24 | 16:34:26
  • Amanda säger:

    Du är faktiskt inte riktigt klok som tänker på att avsluta ditt liv. Bara för en killes skull! För det är precis det han är, bara en kille. Han är inte mannen du kommer gifta dig med och få barn med.

    Någonstans inom dig så måste du ha känt det. Ni valde helt olika riktningar på era liv. Ni gled isär. Det står att läsa i det du skriver men ändå så ser du inte det framför dig!

    Ge inte upp! Fortsätt att kämpa. Jag vet att du kommer att må bra snart!

    Svar: Amanda. En sak är helt klart. Jag hade inte den blekaste aning. Jag tycker inte att vi hade glidit isär det minsta. Inte ens en millimeter. Att vi valde olika karriärer - ja. Men inte riktning i livet. Absolut inte. Men ja, jag är väl inte riktigt klok som har tänkt dessa tankar. Men bara för att det är okloka tankar gör det inte dem mindre verkliga.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-24 | 18:57:00
  • Klara säger:

    Jag tror på dig! :)

    Och jag tror verkligen på dig när du säger att du inte hade en aning. Jag vet många som varit med om liknande, vissa har anat något, andra har inte anat det alls. Och det handlar inte om att man är naiv eller blind, utan det handlar om att vissa partners är så skickliga på att gå bakom ryggen, att dupera och att föra bakom ljuset.

    Kram!!

    2014-02-24 | 22:55:39
  • Elena säger:

    Jag har läst din blogg i perioder, men har inte kommenterat tidigare. Jag tror att det handlar om att ha ett val. Just nu kämpar du mot lidande som är resultatet av vad annan människa gjort mot dig. Du har inte valt det och har ingen möjlighet att påverka den situationen du finner sig i. Och själva tanken att du kan själv styra ditt liv och avsluta lidandet ger dig hopp. Nej, det är inte sjukt att fundera på självmordet. Du visar sig själv hur stark du är.

    2014-02-24 | 23:01:03
  • si säger:

    Tiden är det enda som kan bevisa för dig att du inte alltid kommer att må såhär. låt den få hinna göra det också.snälla.
    Alla tänker vi att vi kanske kommer vara den där som fastnar och som aldrig kommer vidare. Men det vore som att säga att man inte är människa. för människor utvecklas hela tiden. och med det kommer förändring, lärdom om sig själv och tillslut en förbättring.
    Du kommer att fixa detta! Och i slutändan så är det för din egen skull. Även om det inte känns så nu.
    Tror på dig. kram!


    2014-02-25 | 01:21:18
  • Elsa säger:

    Jag känner exakt samma. Varenda ord är som om det kom från mig. Jag vet inte hur man fortsätter.

    2014-10-18 | 16:24:25

Kommentera inlägget här: