trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 99 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Psykopat?
Jag sitter och väntar på att tåget ska gå. Det är minst två timmar för sent att ta en sömntablett nu. Det betyder en orolig och i värsta fall sömnlös natt. Jag kommer från en middag på jobbet. Sjöng en sång i kör med några andra nyanställda och deltog i ett musikquiz. När aktiviteterna var slut var det bara att mingla som återstod. Jag är ingen minglare. Förr brukade jag bara längta tills jag fick ta upp och telefonen och ringa honom. Nu finns det ingen som väntar på mitt samtal. 
 
Jag sitter med hög musik i öronen som jag inte ens tycker om. Allt för att trycka bort. Det är inte lätt att vara inne i stan ensam på kvällen. Det toppar nästan listan över situationer som medför mest ångest och saknad. 
 
Mitt enda försök till minglande ikväll var att jag stod och pratade med en tjej på mitt jobb som jag inte riktigt fått tillfälle att prata med förut. Hon vet vad som har hänt, men inga detaljer. Jag vräkte ur mig nästan varenda detalj där på stället. Hon sa att han måste vara psykopat. Rakt av psykopat. När jag var hos psykologen i tisdags och även då var tvungen att dra historien igen, sa hon: det är ett övergrepp, ett psykiskt övergrepp. 
 
Är det så, att den man som har gett mig nio år av sitt liv och varenda dag behandlat mig som det finaste i hela världen, är en psykopat? Jag kan inte ta till mig det. Jag bara saknar. Jag saknar honom så att jag inte kan sitta upprätt. Jag saknar honom  hela tiden. Och det gör så vidrigt ont.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Jag har svårt att se honom som en psykopat.. För mig är han en person som blev ofrivilligt kär i en annan. Känslorna kan han inte styra över, det kan han verkligen inte. Ingen kan det. Det vet du nog bättre än någon annan. Men de val han gjorde, dem var så otroligt vidriga och smutsiga och själviska och.. ja där var han en väldigt elak människa! Men psykopat..nä inte enligt mig.

    2014-02-06 | 23:15:49
  • Hej hej! säger:

    Jag har läst samtliga blogginlägg! Och jag har gjort en analys. Helvete vad du underskattar dig själv! Du förtjänar så mycket bättre än en kille som spelar ett dubbelspel och dumpar dig när ni är förlovade. Men det allra mest tragiska är att den största boven i detta dramat är du själv. Du måste själv inse hur mycket du har att ge, inse hur grym du är och att livet kommer att le mot dig för att du förtjänar det! Livet är alldeles för kort för att du ska nedvärdera dig själv på det här sättet. Jag hoppas verkligen att allt vänder för dig och att du lär dig att tycka om dig själv!

    2014-02-06 | 23:32:48
  • kerstin säger:

    Han är ingen psykopat. Livet kom bara emellan och ibland blir det inte som man tänkt det. Det betyder dock inte att det inte kommer att bli ett bra liv, bara inte just det som du tänkt de senaste 9 åren. Du kommer att bli lycklig igen var så säker och han är ingen psykopat, de väntar inte så länge som nio år innan "de slår till" Kram

    2014-02-07 | 04:50:49
  • Julia säger:

    Hej fina du! Vill bara säga att du bör lyssna på din psykolog. När hon säger att det är ett psykiskt övergrepp så är det antagligen det. Hon har utbildat sig i att förstå människor. Underskatta inte det när du ser alla kommentaren om vad främlingar tycker är rätt och fel. Låt dig själv ta beslut och uppfattningar om mannen du levde med, och om du inte kan se klart; låt en människa som är utbildad i ämnet hjälpa dig. Lyssna inte på alla miljoner åsikter från ansiktslösa människor på internet. (Jag är fullt medveten att jag skriver så är motsägande då jag har en åsikt om hur du bör göra, men se det som den sista åsikten du bör lyssna på!)

    2014-02-07 | 06:21:16
  • Karin säger:

    Psykopat? Nej. Människa? Ja. Jag har flera gånger blivit rädd och framförallt oroad när jag har läst kommentarer, tips och råd du får bland dina inlägg. Många unga tjejer som inte har en aning, som riskerar att dra dig ännu längre ner i skiten. Som någon skrivit tidigare bland kommentarerna till det här inlägget så är det din psykolog du ska lyssna på. Du måste se DIG i detta, DIN väg mot en ljus framtid. För framtiden ÄR ljus om du vågar släppa det som varit och blicka framåt. Du måste våga vakna upp lite lite lite gladare i morgon och inse att du har all rätt att göra just det.

    2014-02-07 | 09:24:09
  • Johanna säger:

    Psykopat känns som ett väldigt långt steg. Psykiskt övergrepp däremot, det kan jag absolut köpa! Men lyssna på din psykolog, förhoppningsvis kan hon ge dig bra stöd och råd.
    Nu har det gått 100 dagar och jag hoppas du är medveten om hur mycket positivare du blivit i dina texter sen dess, du har absolut kommit en bit på resan till ditt eget liv! Var stolt! :)

    2014-02-07 | 10:37:40
  • Anna säger:

    Nej någon psykopat är han inte men visst är det ett övergrepp du blivit utsatt för. Jag har varit i exakt samma situation som du och nu, elva år senare, fattar jag inte varför jag la så otroligt mycket tid på att vilja ha honom tillbaka! Varför jag ville ha någon som gjort mig så illa och som uppenbarligen inte älskade mig? Sånt oerhört slöseri med mig.

    2014-02-07 | 12:20:35
  • Pernilla B säger:

    Oavsett vad man har varit med om för svåra händelser så är det inte rätt att ösa ur sig sitt elände på en jobbmiddag. Det gör man inte av flera orsaker. Det är inte okej. Tycker jag.

    Svar: Pernilla, jag håller med. Jag uttryckte mig nog lite fel, det var en kollega som jag känner ganska väl men inte haft tid att prata med förut. Det var hon som frågade om jag ville prata om det eftersom vi inte fått till en pratstund tidigare. Kanske det upplevs som dumt gjort av mig ändå, men det kändes i alla fall inte olämpligt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-07 | 12:53:08
  • Pernilla B säger:

    Tack för att du svarade. Tror att jag förstår bättre nu. Ett förtroligt samtal med en nära kollega kan jag bättre förstå. Det andra kändes bara trist men det här låter betydligt mer sympatiskt. Hej på dej!!!

    2014-02-07 | 15:20:06
  • Kim säger:

    Jag tror inte han är psykopat. Det ska ganska mycket till för att vara det. Jag tror snarare att han är slarvig med sin empatiska förmåga. Men det du har varit med om är definitivt ett övergrepp. När jag blev sviken på ett liknande sätt som du sa någon till mig att jag måste tillåta mig själv att sörja som om den andra personen dött. För det är i princip det som händer, relationen dör. Men sedan måste man också vid någon tidpunkt försöka inse att relationen år just död, den kommer inte tillbaka, och skapa ett nytt eget liv.

    2014-02-07 | 21:22:28

Kommentera inlägget här: