trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 134

Kategori: Allmänt

Ideation
Dagens skratt.
 
Idag på jobbet gjorde jag ett test för att identifiera mina styrkor. Jag ska på en kurs nästnästa vecka där vi ska prata om hur man på bästa sätt tar tillvara på sina styrkor. Jag gjorde testet och kände mig högst schizofren under tiden. Mina svar verkade flyga högt och lågt och ofta vet jag inte varför jag svarade som jag gjorde. Det känns på något sätt som att jag inte känner mig själv lika bra längre. 
 
I alla fall. När jag så äntligen var klar med testet fick jag mina fem främsta styrkor uppradade framför mig på datorskärmen. Överst stod "ideation". "Ideation" - det lät ju trevligt och kreativt, tänkte jag för mig själv. Eftersom jag inte kunde komma på den exakta översättningen på svenska skrev jag in ordet i Google Translate (ja, Google Translate är min bästa vän på jobbet). Gissa vad jag fick upp. Eller ännu bättre, skriv in det själva och se vad ni får fram.
 
Just det. SJÄLVMORDSTANKAR.
 
Det är min främsta styrka. Hurra!! Alltså, ni förstår inte hur mycket jag skrattade. Jag skrattade så mycket att jag grät. Ingen annan skrattade. Möjligtvis fnittrade de lite. De är nog för finkänsliga för att skratta åt något så nedrigt. Eller så var det bara inte så kul som jag tyckte att det var. Men seriöst, är det inte helt ofattbart hur typiskt det är att det händer just mig. Ideation. Haha, jag skrattar högt inombords varenda gång jag tänker på det. 

Kommentarer

  • Tina säger:

    Jag tror din styrka är att du kan skratta även fast saker och ting inte är så bra (inte bra alls). Och det är fan en styrka man kommer långt på!

    :)

    2014-03-13 | 18:50:20
    Bloggadress: http://tinis.me
  • Katarina säger:

    Hej du! Ideation betyder inte självmordstankar (men det finns något som heter suicidal ideation som har med det att göra). Ideation betyder ideskapande! En mycket god egenskap.

    Svar: Åh, jag förstod... :) Tyckte bara att Googles översättning var rolig. Har en hel rapport nu på exakt vad ideation innebär.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-03-13 | 19:37:45
  • Madde säger:

    Haha jag skrattade också när jag läste det. Känns så komiskt :) men också att det kan vara en styrka är ju ganska knäppt!

    2014-03-13 | 19:41:41
  • S säger:

    Som Katarina säger! Nu vet jag dock inte om du trodde på att det betydde "självmordstankar" eller om du var ironisk. MEN! Hur som helst, Idéskapande it is!

    2014-03-13 | 19:45:19
  • S säger:

    Som Katarina säger! Nu vet jag dock inte om du trodde på att det betydde "självmordstankar" eller om du var ironisk. MEN! Hur som helst, Idéskapande it is!

    2014-03-13 | 19:45:22
  • A säger:

    Att du skrattar är såååå bra! ❤️❤️

    2014-03-13 | 19:57:20
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Madde säger:

    Ett tips är att använda www.tyda.se för att översätta enstaka ord, de har superbra och exakta översättningar. Tycker google translate är kanon när man översätter långa texter, men vid enstaka ord kan de bli lite knasigt, som denna gången :)

    Ha en alldeles underbar dag!

    2014-03-14 | 08:33:16
  • C säger:

    Hahaha ja google translate kan bli så himla roligt ibland! xD

    2014-03-14 | 11:00:47
  • M säger:

    Personlighetstester och liknande kan verka flummiga och inte ett dugg vetenskapliga ibland MEN med det sagt vill jag tipsa om Myers-Briggs-testet! Nu gjorde jag iofs den utförliga versionen som man (läs:mitt jobb) betalar för men har fått samma resultat på gratis-versionerna jag googlat fram och provat.

    När du svarat på frågorna ser du vilken personlighetstyp du tillhör just nu (kan förändras så klart, personlig utveckling and all that) och sen kan du läsa på om vad det innebär och kanske kan få dig att tänka om. För mig var det en aha-upplevelse som gjorde att jag förstod varför jag tänker som jag gör ibland och varför jag t ex inte förstår när kollega X försöker förklara något för mig - vi hade helt motsatta personlighetstyper som tog in information på motsatt sätt.

    Gör det för skoj skull, för att lära dig mer om dig själv eller varför inte både och? Sköt om dig!

    2014-03-14 | 14:09:37
  • Ardny säger:

    Stay strong!♥

    2014-03-14 | 15:58:24
    Bloggadress: http://www.ardny.blogg.se
  • Mikaela säger:

    Hej kära fina du. Alla bearbetar sorg på olika sätt så jag skall inte ljuga och säga att jag varit där du är eller vet hur du känner dig. Men jag har gått igenom ett uppbrott efter en ungdomskärlek som varade i över fem år. Och nu är jag med mitt livs kärlek. Hade någon sagt det till mig för ett år sedan hade jag spottat den personen i ansiktet. Jag kommer aldrig att komma över honom upprepade jag som ett mantra, länge. Försökte dejta och gå vidare. hahaha. Efter nästan ett år vaknade jag en morgon och han var inte det första jag tänkte på. En annan dag fick jag en plötslig lyckokänsla av vårvädret. Och några månader senare insåg jag att det var länge sedan jag tänkte på honom alls. Och att jag, äntligen, var lycklig i mig själv. Hittar jag någon så hittar jag någon, om inte känns det ganska bra att vara själv just nu ändå. Och sedan kom han, killen med stort K. När jag trott att jag aldrig skulle släppa in någon igen, tillåta mig själv att vara sårbar inför någon. Så stod han där, utan att ens bryta sig igenom muren, bara stod där plötsligt på andra sidan och log. Och sedan dess är jag tacksam varje dag för mitt svin till ex - för annars hade jag inte träffat mannen i mitt liv.Jag har bara ett råd till dig, jag vet att du måste få hur många som helst och att det kan vara svårt att ta till sig. Men du måste radera honom. Flytta inte in i lägenheten, vad du än gör. Radera alla sms, bilder, ta bort honom som vän på facebook. Jag förstår om du vill vara nära din familj, men om du kan och orkar - byt stad. Flytta långt bort, till salt havsluft i göteborg eller gröna slätter i skåne. Det finns byråer överallt. Jag hade nog aldrig kommit över honom om jag inte för några månader fick slippa oroa mig över att springa på honom, eller ännu värre dem tillsammans. Jag vet att det är vidrigt och läskigt, men en omstart är det absolut bästa du kan ge dig själv tror jag, någonstans där ni inte har några minnen och inte alla vet. Kanske kan du då försöka bygga vem du är som person, och få andas lite en stund, med kollegor etc. som inte redan har placerat dig i ett fack. Jag skickar all styrka jag har nu, som jag inte hade för två år sen till dig! Du är starkare än vad du tror, ge inte upp! Kramar en nätsyster tillika jurist :)

    2014-03-14 | 16:10:37

Kommentera inlägget här: