trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 140

Kategori: Allmänt

Inga men ändå jättemånga ord
Jag har ingen lust att skriva något idag. Det känns konstigt, tomt och sorgligt på något sätt. Jag älskar ju att skriva här. Jag älskar känslan av att veta att det finns någon på andra sidan skärmen som lyssnar, känslan av att inte vara helt ensam. Och jag älskar att sätta ord på allt som snurrar; konkretisera och ordna upp i den mosiga massa som numera utgör min hjärna. Det är skönt, tillfredsställande och dessutom ger det mig en känsla av produktivitet. En känsla av att inte vara så fullkomligt värdelös hela tiden. 
 
Men idag sitter jag bara och tittar på mobilen. Har skrivit texter om både bra och dåliga saker. Jag har skrivit om roliga upplevelser vi delade men som nu bara är plågsamma minnen lömskt smygande bakom varje hörn. Jag har skrivit om recept, en av mina stora passioner i livet, och jag har skrivit om diverse dråpliga incidenter som drabbar mig dagligen. Men inget, absolut inget, blir klart. Inget låter som jag vill. Inget känns rätt. 
 
Vilken fasansfull känsla det är. För en sak som faktiskt har skänkt mig någon sorts glädje i det här, är just hur naturligt skrivandet har kommit sig för mig. Orden har bara forsat ut och bildat meningar som på riktigt betyder något, meningar som känns. Idag känns meningarna mest bara slätstrukna och tråkiga. Kanske är det så att jag har börjat närma mig någon form av normaltillstånd, där jag varken är speedad och uppåt eller i brutal misär.
 
Det är skönt att slippa de långvariga dipparna. Dipparna som varar i flera dagar och som gör att jag på riktigt vill göra illa mig själv. Såna dippar är faktiskt väldigt ovanliga nu. De finns där, hela tiden lurar de i skuggorna, men de håller inte alls i sig på samma sätt. Jag har verkligen blivit bra på att trycka bort hemskheterna. Åtminstone om jag har folk runt mig som kan distrahera. I ensamhet är det fortfarande svårt. Där är jag fortfarande så oerhört skör och sårbar. Men ofta när bilderna av dem tillsammans smyger sig in lyckas jag faktiskt trycka bort dem. Jag tappar andan och blir alldeles stel, men om jag bara tvingar bort fokus från mitt inre till något annat så brukar det lätta. Det gör faktiskt det. Det gör banne mig det. Och det är jag väldigt tacksam för.
 
Så. Ett inlägg som skulle handla om att jag inte känner för att skriva ett inlägg idag får sluta med en smula tacksamhet. Det är bra. Och orden, de kommer nog aldrig att ta slut tror jag. Det finns för mycket som stångas och brottas i mitt huvud för att orden någonsin ska sina. Vad ska jag så göra med alla mina ord dag 366 månntro?

Kommentarer

  • Bea säger:

    Jag hoppas du fortsätter blogga även när de 365 dagarna är över ... :-) Läser det du skriver varje dag och skulle sakna det om du slutade.

    2014-03-19 | 20:34:51
  • Anonym säger:

    jag med.

    2014-03-19 | 20:37:32
  • GC säger:

    Roligt då du skriver. Och jag hoppas också du fortätter efter dag 365. :)

    2014-03-19 | 20:40:58
  • Evelina säger:

    Jag tror de är positivt att känna så. När ja mådde som sämst och ahde m´hur mkt knasiga och fasliga tankar som bara surrade och gjorde mig galen av känslor som ja inte visste vart ja skulle göra av, då skrev jag dagbok varje gång ja kände för de men oftast varje kväll innan jag gick och la mig. De blev min grej. Ja kom in i de så mycket och kände exakt som du beskriver. De fick rätta på mina tankar. Ibland gick ja bara och läste några sidor i dagboken för att få se mina tankar med ögonen för att lättare få kontroll över mina tankar.

    Men ju mer tiden gick, nu mer osnurriga tankar fick jag. Jag som älskade detta, hade samlat på mig 3 böcker inom loppet av ett år som var fyllda med tankar.

    En dag mitt i en ny snurr period så träffade jag en kille som skulle visa sig vara mitt livs kärlek och plötsligt fylldes mina tankar med honom och sedan dess har jag inte kunnat skriva. Har saknat de och köpt en ny. Men har bara inte kunnat. Vet inte vad som stoppar mig. Trots lyckan med honom har jag haft otroligt mycket som hänt inom jobb och vänner som ja lika gärna skulle kunna skriva av mig i. Men de går inte längre. Jag har tappat de helt. Har min vanliga blogg som ibland kan bli lite för personlig så antar att den blivit min nya dagbok. Vilket ja inte gillar för den har aldrig varit så känslosamt personlig förut.

    blabla. Älskar att skriva, så måste stoppa här. Ville bara säga att de kanske är positivt att känna så. För då kanske du fått koll och kontroll på dig själv. Lite mer iallafall ?

    2014-03-19 | 20:42:19
  • Moa säger:

    När ska du lägga ut bild på dig själv så man får se dig, du verkar vara en helt fantastisk människa <3

    2014-03-19 | 22:51:46
  • Emma säger:

    Gud får redan abstinens. Hoppas innerligt du fortsätter.

    2014-03-19 | 22:55:28
  • Emeli säger:

    Kram på dig❤️
    Är så glad att höra att de djupa deppiga perioderna är färre. Du har kommit så långt redan!
    Hoppas du får sova gott och har en underbar dag imorgon.

    2014-03-19 | 23:51:09
  • Larah säger:

    Jag hoppas du fortsätter att skriva,,
    du är så duktig,
    så klok,
    så fantastiskt,,,Kramis<3

    2014-03-19 | 23:59:09
  • C säger:

    När de 365 dagarna är slut så skriver du en bok :)

    2014-03-20 | 07:30:24
  • Sarah säger:

    Jag håller med C - när de 365 dagarna har gått så sätter du ihop texterna till en bok. Jag hade köpt direkt. Dina ord är fantastiska.

    2014-03-20 | 16:18:58
  • murre säger:

    Är din blogg hemlig?
    Eller kan vem som helst som googlar på dig hitta din blogg?

    2014-03-20 | 17:31:32

Kommentera inlägget här: