trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 2

Kategori: Allmänt

Det är slut

Den 5 september 2013. Det har gått åtta veckor nu. Åtta veckor sen han sa det. Sen mitt livs kärlek, min framtida make, han som skulle bli pappan till mina barn, mitt allt, sa att han inte älskade mig längre. Att det var slut, över, klart, fanns inget att prata om, inget att jobba på, inget att försöka rädda. På en sekund var allt över. Det fanns inga förklaringar. Ingen logik. Bara svart på vitt, han älskar mig inte längre. 

Vi hade varit tillsammans i nästan nio år. Sedan jag var knappt sjutton år. Varit varandras allt. Levt i symbios. Gjort allt tillsammans. Bodde ihop i sju år. Byggde ett liv tillsammans. Det enda liv jag kan minnas att jag någonsin haft. Vi blev vuxna tillsammans. Drömde om samma saker. Planerade hela vår framtid.

En dryg vecka innan han sa det skickade vi ut save the date-mail till vårt bröllop. Det skulle ha varit i juli nästa sommar. Vi hade bokat kyrka och festlokal. Jag gjorde ett kort på nätet med foton av oss. Han hjälpte mig välja de finaste fotona. Satt och spelade den låt vi hade bestämt skulle spelas på bröllopet. ”Utan dina andetag”. Om och om igen spelade vi den. Jag var så oerhört lycklig. Mitt hjärta svämmade över av kärlek till honom. Han gjorde allt han kunde för att övertyga mig om att han älskade mig mer än någonsin. Att jag var hans allt. Såsom han var mitt allt.

I juli köpte vi vår första lägenhet. Innan det har vi bott i studentlägenhet. Vi har sparat i år till den där lägenheten. Den representerade sju års slit. Sju år av att inte unna oss saker. Leva lite på paus. Det kändes som att det skulle vara värt det. För vi skulle få det fantastiskt i vår lägenhet. Där skulle vi bygga ett hem. Ett hem vi kunde få vårt första barn i. Ett hem vi skulle inreda precis som vi ville. Unna oss. Vi inredde lägenheten med iver. Vi målade. Köpte möbler. Stod i underkläder och målade hela nätterna. Lyssnade på musik. Var så fruktansvärt glada. Han ville köpa heltäckningsmatta till sovrummet. För att jag alltid frös. Så att det inte skulle bli kallt när jag gick upp ur sängen på morgonen.

I juni åkte vi till New York. För att fira att jag äntligen tagit examen. Jag har hoppat mellan utbildningar, varit osäker, inte vetat vad jag ville. Vet fortfarande inte vad jag vill, men jag tog den där examen. Och vi åkte till New York för att fira. För att köpa fina ringar. För att fira oss. För att fira vår förlovning. Vi gick på Tiffany’s. Höll handen och tittade på ringar vi inte hade råd med. Var så nära att köpa en ring på Macy’s. Han hade fört över alldeles för mycket pengar på sitt konto för att ha råd med en fin ring. Vi gick på restauranger och strosade runt. Upplevde saker tillsammans.

I slutet av maj tatuerade han in mitt födelsedatum på armen. Han hade pratat om det några månader och sen bestämde han sig. Jag tyckte att det var onödigt på ett sätt, men inombords var jag överlycklig. Överlycklig över att jag hade någon i mitt liv som älskade mig så. Som ville dela med sig till hela världen att han älskade mig. Jag vet att tatueringar går att tatuera över. Men jag såg det som en kärleksförklaring. För evigt. Nu vet jag inte vad det var.

Kämpa

I veckor har jag varit förlamad. Inte ätit ordentligt och rasat i vikt. Inte sovit och tappat all energi. Inte kunnat jobba för att tankarna på honom förstör all min tankeförmåga. Inte kunnat göra något som utgör ett liv. Jag har haft stunder där jag försökt, där jag ansträngt mig för att göra ”bra” saker. Tränat försiktigt, köpt kläder, gått till frisören, pratat med vänner. Men ångesten byggs på hög och hinner ikapp mig förr eller senare. Panikångesten tar över och gör att jag tappar all kontroll. Vill gå ut i gatan. Önskar att någon körde på mig. Önskar att någon kunde göra så att det slutar göra så förbannat ont. Men nu får det vara nog. Jag måste kämpa emot det. Jag måste låta det komma, men inse att det bara är tankar, känslor, att jag kommer leva vidare, att det kommer gå över, att det inte är en utväg att ge upp.

Har tränat en stund idag. Det var tungt, jag var yr. Sitter nu i lägenheten. Lägenheten som bara för några månader sen var vårt hem. Vår framtid. En plats där vi skulle vara så jäkla lyckliga. Lägenheten är min nu. Från och med idag är den min. Jag kommer betala av skulden till mina föräldrar i all evig tid, men jag har ändå något eget nu. Och även om minnena av honom finns kvar tänker jag inte låta dem förstöra för mig. Han finns överallt. Jag kan inte leva mitt liv och undvika allt som jag förknippar med honom. För det är allt. Allt. När jag duschar och håller duschmunstycket på ett visst sätt som han brukade reta mig på skoj för. När jag borstar tänderna och tittar upp i spegeln där bilden av honom saknas snett bakom mig. Alla mina kläder, alla mina saker, påminner om honom, är på något sätt knutna till ett minne. För vi gjorde allt tillsammans. När mina naglar växer tänker jag på hur han brukade fixa dem. Ser hans händer framför mig. Världens finaste jävla händer har han. Sen den dagen jag träffade honom har jag tyckt det. På kvällarna när det är kallt under täcket saknar jag hans varma kropp mot min. Det gör så fruktansvärt ont.

Kommentarer

  • Jessica säger:

    Hej tjejen,

    Blir tagen av det du skriver och jag lider med dig. Jag kan inte på något sätt förstå vad du går igenom men jag känner så väl igen det du känner. Ett tips från mig är att det är okej att släppa eller tappa kontrollen, det är en del av det som gör oss till dom människor vi är. Det är okej att gråta, vara arg och det är minst lika okej att skratta i en tragedi. Det kommer bli härligt att få följa din resa till drömmen, för dit kommer du komma!

    Svar: Hej Jessica. Psykiatriker har sagt just det till mig. Att jag måste släppa kontrollen. Men det är så svårt. Tycker inte att jag just nu besitter någon kontroll som jag ens kan försöka släppa. Vet inte hur. De senaste dagarna har jag känt hur jag har råkat dra på munnen när någon sagt något roligt, men det har sjukt nog nästan känts som att jag inte får var glad. Jag tar med mig dina ord och ska försöka låta leendet komma nästa gång. Nu börjar verkligen den här resan, det gör den. Tack för din kommentar.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-02 | 19:58:17
  • G säger:

    Jag känner verkligen med dig, och det är helt fruktansvärt att förlora en person man vuxit upp med och som man delat allt med. I våras gick jag igenom ett liknande scenario, fast minus bröllopsplaner. Men vi hade varit ett par i över 7 år, byggt en framtid, planerat vart vi skulle bo efter studierna, barn, förlovning till sommaren osv. Men dagen efter min födelsedag och tre dagar innan vi skulle flytta från student orten och hem till nya lägenheten berättade han att han inte älskade mig längre att jag kvävde honom. Så fegt av honom att påstå det, eftersom jag två sekunder efter det uppdagade att han varit otrogen och bevis fanns blandannat på instagram. Hela min värld raserades och trodde i den stunden att jag aldrig skulle ta mig igenom sorgen, men det gjorde jag. Sakta men säkert blev det bättre, jag lät mig själv vara ledsen men sen så bestämde jag mig för att aldrig mera gråta eller vara ledsen över någon som gjort mig så illa, för jag var värd att vara lycklig precis som han var nu med sin nya tjej som han blev tillsammans med 3 dagar efter vårat uppbrott.

    Jag förstår din smärta, och jag tycker att du ska tillåta dig känna den så länge det behövs. Men kom
    Alltid ihåg att du förtjänar bättre än så, än att gråta över någon som utan några problem och utan att titta tillbaka kunde rasera och förstöra det ni hade trots ett kommande bröllop och nyinköpt lägenhet. Du förtjänar att vara glad och det kommer du bli, det lovar jag!

    Kram

    Svar: Det gör så ont att andra också ska behöva uppleva detta hemska, onda, som just nu härjar i min kropp. Du är fantastisk som tog dig igenom det. Kram
    Sara

    2013-11-03 | 05:03:15
  • Jessica säger:

    När du väl skrattar eller ler, berätta för oss! Vi kommer att glädjas med dig! Lycka till nu, jag kommer följa dig med på vägen.
    Luftkram!

    Svar: Jag lovar. Jag försöker le ibland redan nu. Har gjort de tre senaste dagarna. Men det tar sig inte upp till ögonen... Inte in till hjärtat. Om en stund hoppas jag att det kan göra det igen. Kram.
    Sara

    2013-11-05 | 22:13:27
  • Jessica säger:

    Det är en början, det är värmande att höra!
    Kram

    2013-11-05 | 22:34:43
  • A säger:

    Du är en person utan honom också. En fantastisk person som dina vänner och din familj älskar. Det faktum att han inte är en del av dig längre påverkar inte det. För alla andra är du den fantastiska du, och snart kommer du känna likadant. Kom ihåg det!

    2013-12-03 | 22:15:17

Kommentera inlägget här: