trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 355

Kategori: Allmänt

Höstledsamhet, bekräftelse, peppförråd och allt det där andra
Fem dagar sen. Det var fem dagar sen jag skrev här. Jag har varit inne många gånger. Knappat på tangenterna. Flipprat på mobilen. Men inget har kommit ut och nått er. Vad har så hänt sen vi sist hördes? Tja, inte mycket. Dagarna går och jag går med dem. Jag har kommit in i någon slags obehaglig höstledsamhet, där saker i mitt liv skapar både oro och en distinkt känsla av att inte allt står riktigt rätt till.
 
Jobbet är inte det minsta roligt. Jag har jobb att göra så det räcker i en timme och sen sitter jag där, närmast illamående över känslan att inte bidra, att inte hjälpa till, att inte vara uppskattad. Säkerligen ett uttryck av ett djupt bekräftelsebehov. Bekräftelse från andra om att jag visst är duktig och bekräftelse från mig själv om att jag är en sån hjälpsam, arbetsam och driftig människa som jag vill vara. Inget av det där är på plats just nu. Och det lämnar mig med en tung känsla av otillräcklighet och sorgsamhet över att inte känna mig meningsfull.
 
Därutöver är det något som känns fel i min familj. Jag vet inte vad det är men jag ser inte så mycket glädje längre. Det är mycket trötta, sorgsna miner och det gör mig vansinnigt orolig att inte veta hur jag ska fixa det. Min pappa ler alldeles för sällan och får ofta en frånvarande blick i ansiktet som gör att jag undrar vad som försiggår därinne. En syster verkar ha på tok för mycket att stå och den andra verkar bara lite nedstämd. Det gör mig orolig.
 
På det är det lite svårt att få tag på mina vänner. De verkar helt enkelt inte riktigt ha tid med mig. Kanske är det karma för att jag har verkat så upptagen med R. Jag vet inte. Även om jag verkligen har försökt och gjort klart för både mig själv och R att mina vänner är livsviktiga och inte får bortprioriteras någonsin, kanske jag har råkat gjort det. Av misstag. Av trötthet. Jag vet inte. I vart fall behöver jag dem på något sätt. Så känns det.
 
Magen är för övrigt ett stort kaospaket. Så oklart vad som händer därnere men helt klart är att något inte står riktigt rätt till. Den är liksom bara upprörd och jävlig. Trots att jag försöker charma den allt jag kan. Ger den varm dryck och mellanmål. Men nej, helt värdelöst beter den sig. Tröttsamt är det.
 
Ja, hörni, det här blev ju en jädra gnällhärva. Sorry för det. Sorry för att jag kommer här med mina tjatiga höstdeppigheter. Jag har egentligen inget att gnälla på. Inget som är på riktigt i alla fall. Det är mer en allmän känsla av ledsamhet i kroppen. En känsla som inte riktigt ger med sig. Jag känner mig slut, färdig, kaputt av det här höstmörkret och alltför ofta smyger sig minnena av förra hösten på. Precis så här kallt och jävligt kändes det förra helveteshösten. Precis så här ruggigt och ensamt kändes det då. Men jag är ju inte ensam. Jag är aldrig någonsin ensam och på det har jag blivit en mycket starkare version av mig själv. Jag vet det. Innerst inne vet jag det. Men när jag går ensam hem i mörkret och kylan en kväll, efter ytterligare en dag på jobbet där jag inte uträttar ett smack av värde, då känns det fan precis som då. Då sveper den där obehagliga känslan in som en hagelskur och orsakar kaos i mitt huvud.
 
Ja, jag mår bättre nu, men inte fan är livet så där jävla bra? Inte fan är livet så där bra som jag hade tänkt mig? Eller är jag bara bortskämd nu? Förmodligen är det väl så. Bortskämd med lyckan jag kände i somras kanske. Men fan, hörni, den här hösten känns inte så jäkla peppig liksom? Vad har jag egentligen förlagt den där peppen som jag sparade från i somras? Vart är mitt peppförråd när jag behöver det som bäst?

Kommentarer

  • Malin s säger:

    Är ditt ex och hans nya gravida? Såg dem häromdagen.

    2014-10-19 | 15:11:57
  • maja-gabriella säger:

    jag tror det funkar lite såhär, att man går igenom en djup kris. kommer igenom den. euforin man känner av att inte längre vara i det värsta håller i sig ett tag. tills livet börjar jämna ut sig igen. man landar i nåt nytt. och då försvinner euforin och kanske känner man sig tom en stund då, när man är van vid den där känslan. men sen rullar det på som livet liksom gör, och blir kul och jobbigt om vartannat, för man är varken i en jättekris eller i euforitiden strax efter krisen.

    kan ha fel. har ev tanketourettes idag.

    kram på dig s.

    2014-10-19 | 16:04:15
  • Jennie säger:

    Börja med vitamin och D-vitamin tillskott! Solen försvann också allas humör. Det är inte så illa som det verkar. <3

    2014-10-19 | 16:34:35
  • Elin säger:

    Vad ska du skriva på dag nr 365??? 1-årsjubelum eller ska du stänga ner?

    2014-10-19 | 16:43:52
  • Emeli säger:

    Det du skriver låter som hur jag känner mig när jag har PMS. Ingenting är bra eller roligt och "alla hatar mig". Tur att det går över snabbt.
    Sen har varit väldigt grått å kallt sista tiden (ja jag vet att det är oktober) men efter en så varm och fantastiskt lång sommar så blir man lite snopen över att det inte går att gå bar bent längre. Kan kännas lite sorgligt för sommaren skulle ju stanna för evigt kändes det som.
    Hoppas du har en trevlig söndag kväll iallafall och myser i soffan med ljus och en filt. Det bästa med hösten enligt mig.
    PS. Jag tycker ditt jobb verkar ta mer än det ger dig. Kanske ska tänka på att byta karriär? Man är där såååå många timmar i veckan/sitt liv. Varför nöja sig med något man inte trivs med?
    Kram❤️

    2014-10-19 | 16:44:45
  • Anne säger:

    Jag har själv varit med om något.. jobbigt.. på en höst. Det var 3 år sedan. Efter det var höstarna vidriga, trots att jag själv kände/känner att jag kommit över det som hände. Men ändå blev jag smått deprimerad varje höst trots att jag alltid gillat hösten. Första hösten (ett år efter) satt jag på sängkanten och grät mig igen hela hösten trots att jag mått bra hela sommaren. Nästa höst (två år efter) blev jag deppig och arg men det kändes bättre än året innan. Nästa år (i år) vände allting. :) Till slut släppte tydligen kroppen det där minnet om att den "ska" må dåligt på hösten.. Skönt!! Nu gillar jag hösten igen. Så I guess att min poäng är att, liksom, i mitt fall var det typ "muskelminne" att må dåligt på hösten. Men det GICK över! :) Om det kanske är så i ditt fall också.

    2014-10-19 | 16:56:59
  • Emma säger:

    Vad skönt att höra att jag inte är ensam om min "bortskämda" deppighet. Jag har ett himla bra liv med en underbar familj, massor med vänner och utbildning som kommer ta mig framåt, men ändå så är inte livet så jävla kul. Gråter ofta och är allmänt nere. Men jag tror det är okej att ha dippar även om livet i annars är himla bra. Det är okej att inte skratta hela jävla tiden, faktiskt <3

    2014-10-19 | 20:05:51
  • sara säger:

    Har aldrig förstått människor som hatar måndagar. Som singel är söndagar (internationella mysdagen typ) den dag jag fasar för hela veckan. Spelar ingen roll att man inte alls är ensam, utan omgiven av fina människor som älskar dig, söndagar är ändå ensamhetens dag för mig. Kanske någon som har bra tips på hur man kan göra för att slippa spendera hela dagen liggandes i sängen med en knut i bröstet?

    2014-10-19 | 20:17:38
  • Katta säger:

    Det är höst. Det kan göra vem som helst nedstämd. D-vitamin, extra frukt och grönt, sova mycket och göra njutbara saker. Promenera/träna, kramas mycket och låt det bråka klart i kropp och själ.
    Du hade en tuff höst förra året och en lång och jobbig process. Även om du har haft en toppensommar och hittat kärleken så kommer det ta tid innan exet och alla känslor därifrån har rensats ur och allt småtrasigt har läkt.

    Jag tror du hittar peppen snart. Sen skulle det säkert underlätta om du fick mer att göra på arbetet, våga gå och be om mer att göra.
    Och hitta på något roligt med familj, kärlek och vänner. En rolig fest, en liten kryssning eller en bowlingkväll kanske? :)

    2014-10-19 | 20:41:03
  • Jennifer säger:

    Jag tycker fortfarande du gick ut tidigt med att hitta en ny. Alldelens för tidigt. Du har inte hunnit landat än, du var inte ens halvvägs innan du var inne på kärleksspåren igen. Tycker det är tragiskt att behöva ha killar runt sig för att behöva må bra.

    Du känner inte dig själv, när du är SJÄLV.

    Då är det svårt med alla nya uppfattningar.

    2014-10-19 | 21:40:26
  • Asse säger:

    GUD vad jag stör mig på alla som kommenterar som säkert vill väl men som exempelvis Jennifer ovan som berättar för dig att du gjort fel och som vet vad du känner. Jag är inte bättre själv eftersom jag också kritiserar här, men inte fan DIG. DU (och alla!) får göra som man vill och känner. Det finns inga för tidiga dagar, händer det så händer det. Händer det inte så händer det inte.
    Lättare att säga, visserligen. Jag är nydumpad och drömmer om att vara där du är nu. I en ny relation. Även fast jag fortfarande är kär. Jag kommer inte må bättre av att för evigt vara kär i någon som inte vill ha mig, eller vända sakta på att kärleken ska brinna ut. Det är ett lidande. Jag vill också dejta även om det känns omöjligt nu. Men jag vill ut, inte en dag för tidigt eller för sent. Och jag hade skjutit den som klagat då.

    Jag känner igen mig i så mycket du skriver, S. Min enda tröst är att allt händer av en anledning. Låt oss hoppas så. Och att askan är den bästa jorden.

    2014-10-19 | 22:45:42
  • Linda säger:

    Vilken förstå sig på-are Jennifer är då. Hon verkar veta vad du känner och när det är rätt för dig eller inte. Suck.

    Tycker det låter som du tar så fruktansvärt mycket ansvar för alla områden omkring dig i ditt liv. Kände mycket igen mig i att du undrar vad du ska göra för att fixa så familjen blir gladare och lyckligare. Varför ska du fixa något? Man kan må otroligt dåligt över att gå och ta ansvar för en mssa saker hela tiden som egentligen inte ligger på ens axlar. Släpp och låt folk ta det som de ska ha. Kanske inte stämmer på dig men så var det för mig. Man kan inte bära andra på sina axlar och må dåligt över deras mående hela tiden.

    2014-10-20 | 01:02:28
  • Sarah säger:

    När man har levt i ett euforiskt tillstånd ett tag och det lägger sig så känner man sig lätt nedstämd, har jag märkt. Det är inget konstigt att du har blivit van vid att leva i en kärleksbubbla och ett lyckorus, alla gör vi det någon gång. Tror på att det bara är att bita ihop och ta sig igenom den lite jobbiga tiden, för snart blir det så där löjligt bra igen. Precis som någon ovan skrev så vill jag även tipsa om D-vitamin som tillskott. Blir gärna oförklarligt nedstämd på hösten, men sen jag började med extra D-vitamin har jag blivit gladare och piggare (brist på D-vitamin är vanligt och leder till just sådant som trötthet och nedstämdhet). Kram på dig!

    2014-10-20 | 11:24:57
  • Tove säger:

    Så där tycker jag min sinnesstämning svänger, med jämna mellanrum. Ibland är allt deppigt, och det är inte så himla farligt att känna så. Det spelar ingen roll om man gör allting enligt reglerna, och t ex hittar sig själv (som folk säger) innan man blir tillsammans med någon ny eller vad som helst. Dippar kommer ibland ändå. Så länge man inte hamnar allt för djupt så tycker jag de där dipparna kan vara till hjälp, få en att ta tag i saker man inte mår bra av och ger kontraster.


    (konstig ide tycker jag förresten att hitta sig själv är något man får avklarat och sen bom är det ok att skaffa kille. Är inte hitta sig själv mer en utan en livslång process? Och varifrån kommer idén att man slutar utvecklas om man går in i ett förhållande?)

    2014-10-20 | 13:18:56
  • Tjejen med lilla hunden säger:

    Din mage…du har säkert nära vänner och din familj att prata med när det gäller den men om du mot förmodan inte har det så kan du ventilera hos mig. Jag har också en kronisk tarmsjukdom och jag vet hur mycket den kan påverka ens mående.

    kram

    2014-10-20 | 18:26:28

Kommentera inlägget här: