trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 34

Kategori: Allmänt

Hej ni älskade läsare.

Ni är många som läser här nu. Men det kan också bara vara just igår som folk trillade in. Jag vet inte. Jag har förstått att många kanske undrar varför bloggen är anonym. Kanske tycker ni att anonymiteten förtar värdet av min berättelse. Jag hoppas inte det, för åtminstone just nu, vill jag gärna vara anonym. Så anonym man kan vara när man skriver så detaljerat som jag gör. För jag inser att de som känner mig och råkar läsa direkt vet. För några veckor sen frågade faktiskt en snäll jobbkollega mig om jag skrev en blogg. För hon hade blivit rekommenderad att läsa en blogg av en vän och kände att det kunde vara jag som skrev.

Jag skriver om mitt allra innersta. Ger detaljerade beskrivningar av saker, känslor och händelser som jag inte ens har berättat om för mina närmaste. Jag skriver för att få ur mig några av de hemska tankar och känslor som just nu upptar mitt inre. Att skriva ut en tanke här ger så ofattbart mycket hjälp. Hjälp att bära några av de bördor som tynger mig just nu. Om ni bara visste hur mycket den här bloggen betyder för mig. Alla som läser, alla som kommenterar. Den här bloggen utgör just nu en av få strimmor ljus i mitt liv. Det enda stället där jag får vara precis så ledsen, sorgsen, panikslagen och förtvivlad som jag behöver vara ibland.

Jag vet att jag kan sätta lösenord på bloggen. Ta den ur offentligheten. När jag skrev på Elaine Eksvärds blogg för en månad sen var jag desperat. Desperat efter stöd. Och ja, jag är rädd att jag kanske skrivit för utlämnande, för detaljerat ibland, men samtidigt är jag oändligt tacksam för att det finns så många som läser. Som tar sig tid. Som bryr sig.

Det finns säkert de som undrar om jag inte överdriver. Lägger till saker. Hittar på. Jag vet inte om det spelar någon roll för er men jag lovar att varenda liten detalj som jag har skrivit är sann. Det är så klart min sida av vad som hänt, mitt perspektiv, och därmed också bara min sanning. Jag önskar innerligt att jag någon gång får ta del av hans sanning också.

En dag kanske inte bloggen behöver vara anonym längre. En dag kanske jag känner mig redo att visa er, inte bara mitt inre, utan även mitt yttre. Jag vet inte, det kanske är först då ni kan känna och relatera till allt på riktigt. Jag vet inte hur viktigt det är med ett namn och ett ansikte till en berättelse. Det kanske är viktigt. Kanske kan jag en dag ge er det också.

 

 

Kommentarer

  • T säger:

    Jag länkade till din blogg igår i blondinbellas blogg och skrev att alla borde klicka in hit och kommentera något fint.
    Kram!

    2013-12-03 | 08:18:48
  • Anonym säger:

    Jag tycker inte att du ska behöva förklara dig. Det syns att du är genomgod. Det du gör för människor i din omgivning trots att du mår så dåligt bevisar hur fin du är som människa.
    Det spelar inte heller någon roll om vad han har att säga, även om han "inte var kär i dig" längre så innebr det inte att hans beteende är acceptabelt.

    2013-12-03 | 08:23:35
  • Anonym säger:

    Fina du. En hel kväll har jag suttit och läst dina ord. Gråtit, känt igen mig själv och relaterat dina känslor till de känslor som jag bar på för en tid sedan. Jag träffade honom sommaren 08. Jag skulle ljuga om jag sa att det var kärlek vid första ögonkastet, för det skulle dröja ytterligare 9 månader innan det blev vi. Vi var 18 år och jag hade aldrig haft en pojkvän förut. Vi delade allt. Han var mitt allt. När vi flyttade ihop så var lyckan fullbordad. Jag byggde drömmar för en hel livstid. Föreställde mig hur vårt framtida hus skulle se ut, döpte våra framtida barn och planerade vilken hundras vi skulle köpa. Allt var redan förutbestämt. Jag kunde inte tänka mig ett liv där han inte existerade. Hösten 2012 så kom han hem från jobbet och vände upp och ned på hela min värld. Han hade tagit beslutet att lämna mig. Jag minns fortfarande hur jag tvingades dra orden ur honom, att han inte riktigt klarade av det själv genom egen kraft. Och jag minns smärtan, andningssvårigheterna och besvikelsen. Han hade redan informerat sin familj och sin umgängeskrets om sitt beslut. Alla visste om att våra år utav kärlek hade kommit till sitt slut. Alla utom jag. Jag fick aldrig chansen att förändra, förbättra eller förklara. Allt jag fick var orden "det blir bäst såhär". Och sedan lämnade han lägenheten för att flytta ut två dagar senare. Jag vet att du inte behöver snyfthistorier när du går igenom helvetet och jag vet att klyschor som "det blir bättre sen" inte biter på någon som varit i livets mörker och vänt. Jag vill bara stryka dig på ryggen och säga att du får tillåta dig själv att vara ledsen. Du får hata, du får älska och du får älta. Bara du lovar mig att du reser dig igen sedan. När processen är färdig. Jag vet att det känns långt borta just nu men det kommer att dyka upp dagar då du fått sova en hel natts sömn, kunna äta en hel måltid samt känna livsglädjen igen. Idag har det gått över 15 månader sedan han lämnade mig. För ungefär 12 månader sedan så skaffade han en ny flickvän och för några veckor sedan så såg jag dem ute tillsammans för första gången. Att han valde att lämna mig var den absolut jobbigaste processen jag har genomgått i hela mitt liv. Men även den mest stärkande. Jag har byggt upp mig själv så många gånger det här året. Bit för bit. Ibland har hela bygget raserats och jag har tvingats börja om från början. Jag säger inte att det är lätt. Jag säger att det är värt det. Några månader efter hans flytt ur vår bostad så sökte jag tröst i en annan mans famn. Han gav mig tryggheten som jag var i behov av just då. Och jag upplevde det som att han lyssnade när jag pratade. Vi träffades mycket under två månaders tid och jag var tydlig mot honom vad gällde tidigare erfarenheter inom förhållanden, precis som jag beskrev rädslan över att bli lämnad igen. Han sa att han förstod. När vi började bli något seriösare så slutade han tvärt att höra av sig och efter två veckors ickekontakt så bytte han status på facebook till ”i ett förhållande”. Fina du. Det finns grisar där ute. Och det skulle dröja ytterligare innan jag litade på en man igen. De män jag träffade därefter fick bara den ytliga biten av mig då jag ansåg att mitt inre var för skört att dela med någon igen. Ganska exakt efter ett år som singel så insåg jag att en hel sommar hade passerat utan någon form av ångestladdade känslor. Var jag hel igen nu? Nu när jag glömt att känna efter? Jag minns att jag beskrev känslan för en nära vän, känslan av självständighet och lycka. ”Äntligen känner jag känslan av att jag inte behöver en man för att vara lycklig. Jag har precis haft den bästa sommaren i mitt liv och den tror jag inte att jag hade haft om jag fortfarande hade varit i ett förhållande tillsammans med honom” skrev jag. Någon vecka senare så träffade jag en helt fantastisk man på en fest. Och vi har kontakt sedan dess. Jag tror att man måste bygga sin fasta grund och sin egen lycka innan man kan dela den med någon annan och jag tror verkligen på dig. Du beskriver känslorna som jag kände på ett helt nytt sätt och sätter saker och ting i perspektiv. Efter några timmars läsning så känns det som att du är en av mina närmsta vänner. När jag genomgick sorgeprocessen med sömnlösa nätter, viktminskning, tårar, panikattacker och ångest så minns jag ensamheten som en av de tyngre faktorerna, tillsammans med att ingen annan visste hur jag egentligen mådde. Det jag vill säga till dig är att du inte är ensam. Inte någonstans. Du kommer att inse det så småningom, vad många fina människor du har bakom dig som tar emot dig varje gång du faller. Ibland har man bara för ont för att se. Jag tror på dig och jag vet att när dessa 365 dagar har passerat så är du starkare och friskare än någonsin.

    2013-12-03 | 08:40:17
  • Marcus säger:

    Hej,
    Vill du ha en egen domän till bloggen? Jag tycker din idé med bloggen är intressant och vill gärna vara med och bidra. Om du är intresserad så skicka ett mail till mig så pratar vi mer.

    2013-12-03 | 09:12:28
    Bloggadress: http://switta.se
  • agnes säger:

    finaste. jag förstår till fullo att du vill vara anonym. självklart! jag kommer fortsätta läsa bloggen så länge du skriver, oavsett anonymitet eller inte.
    <3
    du är stark. nu tar vi tisdagen.

    2013-12-03 | 09:17:57
  • Sofie säger:

    Vet inte om du sett det men Bloggkommentatorerna länkade till din blogg igår. Det är bra, bloggen förtjänar uppmärksamhet. Kära du, jag har läst alla dina inlägg sedan Elaine skrev om dig. Kan inte föreställa mig vad du går igenom. Men vi är många spm läser och som stöttar dig. Kram

    2013-12-03 | 09:24:20
  • michaela- mamma till tre 💗 säger:

    åh. jag tycker att du gör helt rätt som är anonym. faktiskt. fast att jag kan vilja ha ett ansikte på dig ibland så kan jag också se att jag får veta mer om dina känslor och vad du går igenom så länge du faktiskt är anonym. har man en gång visat vem man är, det är då man också börjar begränsa sig.
    TACK för att du delar med dig. du är fantastisk och jag hejar på dig ♥

    2013-12-03 | 09:31:22
    Bloggadress: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
  • Citrin säger:

    Jag tycker det är otroligt märkligt att folk tror att din blogg är påhittad bara för att ditt språk är bra och du är anonym. Det finns många välskrivna bloggar därute, alla skriver ju inte som Blondinbella som hoppade av gymnasiet... Det räcker att ha läst mycket i sitt liv för att kunna skriva mer målande än någon som aldrig har öppnat en bok, tror jag i alla fall.

    Sedan förstår jag att du är anonym. Jag brukade vara det och det var oerhört skönt, eftersom jag själv skrev mycket om personliga känslor, om depression, ångest, självskador och självhat. Klart jag inte vill ha en bild av mitt ansikte precis bredvid då! Ibland är det så mycket lättare att få ur sig alla jobbiga tankar när man kan känna sig okänd.

    Stor kram! Jag fortsätter följa din blogg och hoppas varje dag att du blivit liiite gladare!

    2013-12-03 | 10:22:41
    Bloggadress: http://nolovestory.wordpress.com
  • Josefin säger:

    Jag har varit där du är oxå.... Dock även lämnad med en liten åttamånaders baby. Det tog lång tid att sörja och komma tillbaks, men jag gjorde det. Det hände mig för många år sedan, idag tänker jag aldrig på det längre, livet gick vidare. Så bra som jag har det idag hade jag aldrig trott den dagen för många, många år sedan. Du kommer må gott igen, det kan jag lova dig även om det känns avlägset just nu!
    Många kramar från mig till dig som känt exakt det du känner just nu! ❤️

    2013-12-03 | 10:26:45
  • Matilda Karlsson säger:

    Absolut ingen press på att släppa anonymiteten. Jag läser ändå och det spelar ingen som helst roll hur du ser ut och vem du är utsidan! Bloggen finns till för Din skull och det är DU som bestämmer precis vad och hur du vill skriva. Som flera nämnt tidigare har du ett väldigt bra språk som gör att dina texter blir så levande och de berör verkligen. Det sista du behöver är press från olika läsare och vad de vill. Bry dig bara om och ta till dig de kommentarer du vill, skit i de andra.
    Stor KRAM till dig!

    2013-12-03 | 10:42:46
  • Mici säger:

    Jag har precis läst igenom hela bloggen i ett sträck och kommer fortsätta läsa varje dag. Vi är så lika på många sätt du och jag och ibland när du uttrycker dig på ett sätt som jag också skulle gjort hugger det till i hjärtat. Jag är inne i en svacka i mitt liv också, och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den. Har skjutit upp att ta tag i mina känslor så länge och vet inte om jag riktigt orkar med att göra det nu heller...
    Jag kommer fortsätta läsa din blogg, för även om det gör ont i mig att läsa om din olycka så kan vi kämpa tillsammans! När det blir bättre för dig (för det måste det bli) kanske det kan bli bättre för mig (för det måste det bli). Punkt.
    Fortsätt skriv, så fortsätter vi här på andra sidan skärmen stödja dig. Varje dag.

    Svar: Ett så sent svar men: kämpa på fina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-03 | 10:49:16
  • Hanna Karlsson säger:

    Jag förstår att du vill vara anonym. Känn ingen press att du måste blotta dig och visa vem du är till det yttre också. Kram

    2013-12-03 | 10:51:12
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Louise säger:

    Tror att din blogg blir så fin och vacker och ärlig för att den är just anonym! du skriver så vackert! jag har senaste tiden pratat om din blogg med flera av mina närmaste, inte för att berätta om någon som varit med om något hemskt, för det är det fler som har, nej enbart för att jag är nästan säker på att det här kommer bli en bok en dag! du har en sådan otrolig talang, dina ord blir så påtagliga och verkliga! fortsätt som du gör! vi hejar alla på dig och är alla medvetna om att du snart är tillbaka till dig själv som en starkare och lyckligare person även fast det är svårt för dig att se det än!! massa kramar!!!

    2013-12-03 | 11:00:28
  • hanna säger:

    Vi är många tysta läsare här varje dag. Jag tänker ofta att jag borde skriva något "peppande" men ofta känns orden för små i jämförelse med tankarna och den empati jag känner och tankestöd jag vill ge. Vill heller inte vara för peppande eftersom det du går igenom är ditt hittills största livstrauma. Ibland svarar du lite förnekande på kommentarer om att du skulle vara stark. Jag tycker att du är så stark för att du tvingas genomlida det här men samtidigt lever du med dina känslor och inte förnekar dem (som många människor gör när de utsätts för svåra saker..) och dessutom kan du sätta ord på dem. Inte nog med att du sätter ord på dem, du gör det på ett otroligt vackert sätt, vilket visar vilken jättetalang du har för att skriva.

    2013-12-03 | 11:20:00
  • Lina säger:

    Fina du, som du berör med denna blogg! Jag lider så med dig och skulle vilja trösta. Livet kan verkligen vara tufft. Många styrkekramar till dig!

    2013-12-03 | 11:25:41
  • Miss Michaela - Skandal Beauty säger:

    Har du lust att bli veckans blogg? Gå in på min blogg och anmäl dig, vinnaren avslöjas ikväll! :)

    2013-12-03 | 12:38:28
    Bloggadress: http://SkandalBeauty.blogg.se
  • Ellen säger:

    När jag var 17 (23 nu) så stack min pappa, och lämnade min mamma, mig och min bror ensamma. Mamma och pappa hade varit gifta i snart 30 år, och att dom skulle skiljas kom som en chock för mig. Jag hade ingen aning. Han var otrogen mot min mamma i ett år, med en 15 år yngre kvinna som han nu bor tillsammans med. Min mamma var trasig ganska länge efteråt, men jag ville bara säga att hon mår bra nu. Nu har hon en ny man i sitt liv som hon bor med, och hon är lycklig. Och jag tror att du kommer bli lycklig också. Jag tror på dig!

    2013-12-03 | 12:53:32
  • Karin säger:

    Det var 15 år sen jag gick igenom det du gör nu. Det var helvetitiskt och väcker många minnen men ändå läkande att veta att jag är inte inte ensam. Jag fick för ett knappt år sen en dödsdom i en kroniskt sjukdom och den kan inte mäta sig i smärta med den smärtan som separation som skilsmässässan innebar. Att skiljas var så många, många gånger värre. Det går inte att jämföra. Känslor är inte logiska. Just nu är jag lyckligare än jag någonsin varit. Konstigt? Ja, livet och lyckan kan inte regisseras.

    2013-12-03 | 19:34:49
  • Karin säger:

    Det jag menade var att din berättelse väckte min. Internet fanns inte på den tiden (förra seklet, bevars).

    2013-12-03 | 19:49:31
  • Mary säger:

    Det här är DIN blogg som du skriver för DIN egen sak. Inte för någon annans skull egentligen även om det säkert kommer att hjälpa många. Du äger din blogg, du bestämmer spelreglerna här inne. Du har endast skyldigheter till dig själv. Du regerar här. Det är konstigt hur läsare i bloggvärlden tycker sig ha någon form av makt över bloggskribenter. Som när de inte uppdaterar så ofta som det förväntas eller visar vem de är. Var anonym, nu, sen eller för evigt. Jag skulle vara anonym om jag var du.

    2013-12-04 | 02:10:31
  • Julia säger:

    Självklart ska du får vara anonym! Som andra redan skrivit så är detta din blogg och du väljer själv vad du ska visa. Och om det hjälper dig att skriva av dig här så tycker jag verkligen att du ska göra det, anonym eller inte, så länge du vill och känner att det ger dig något så tycker jag att du ska fortsätta blogga! Kram

    2013-12-05 | 10:25:10
  • malin säger:

    Jag kom in på din blogg via en tjej som heter Sandra och hennes blogg.. jag vart helt stum och kände en klump i magen, tårar bakom ögonlocken. Du är stark och måste så vara! du kan helt klart vara anonym, det är din blogg, ditt skriveri och många finns här för dig ser jag redan nu! jag är en av dom som följer din resa hädanefter. stor kram!

    2013-12-08 | 16:21:58
    Bloggadress: http://rockabillyfitnessbymaliin.blogspot.se/
  • Linda säger:

    Personligen älskar jag att du är anonym! Det är en så sorglig men ändå fin berättelse du delar med dig av, jag är övertygad (även om inte du är det ännu) om att det kommer sluta lyckligt på ett eller annat sätt. Att du är anonym gör att denna historia blir applicerbar på så många andras liv. Tror det kan skänka tröst till andra som läser det här. Blir spännande att få se om du vill berätta vem du är senare, men misstänker att en del av det fina med denna hemska kärlekshistoria kanske försvinner då.
    Galet många styrkekramar till dig! <3

    2013-12-10 | 16:21:50
  • Emily säger:

    Ta dig tid att läsa min KORT VITTNESBÖRD som kan vara användbara FÖR DIG ELLER EN PERSON NÄRA DIG.
    Hej
    Mitt namn är fru Emily James. Jag vill dela denna korta vittnesbörd med de goda människorna i den här världen. Det kan vara användbart för dig på ett eller annat sätt. Det här är min historia.
    Min man tycker att månggifte är inte fel, har han sett en annan tjej för det gångna 1 år nu, och jag sa till honom att han måste sluta, men han säger att han är kär i henne, de har till och med talat om varit tillsammans "FOREVER" och även
    henne flytta in hos oss. min man älskar mig fortfarande, han ångrar att få in detta i första hand, men inte villig att bryta upp med henne, säger han, om han så break-up, kommer det inte finnas någon annan relation utanför deras matrimony.One dag som jag var går via internet på jakt efter jobb, jag såg olika vittnesbörd om om hur en profet hjälpt dem med deras problem. En av dem sa att han hjälpte honom botade sina sjukdomar, den andra sa att han hjälpte henne blev gravid efter 11 år av att vara barnlös och jag såg en annan som sa att han hjälpte henne räddade hennes äktenskap och få ett bra jobb, hon tappade E i denna stora man, så jag bestämde att ge mannen en rättegång och jag kontaktade honom på hans e-post: [email protected] denne store man berättade för mig att min man var under damens förtrollning. Men han kunde bryta förtrollningen och min man slutade relationen med damen inom 48 timmar och han kom tillbaka till mig att be om ursäkt för allt han gjorde och bad om min förlåtelse. Vänner inte kvar i tystnad eftersom de säger "ETT PROBLEM DELAD ÄR ETT PROBLEM HALF LÖST" Men jag säger ett problem som delas med denna stora man är "ETT PROBLEM PERMANENT LÖST" eftersom någon gillar DR OKOSU har en lösning på alla dina problem oavsett problemet bara att kontakta honom på hans e-post: [email protected] jag lever lyckligt nu med min man och min 2 underbara kids.DR OKOSU berättade jag kunde också kontakta honom på något av följande problem:

    (1) vill att ditt ex tillbaka.
    (2) Du har alltid mardrömmar.
    (3) För att främjas på kontoret
    (4) Vill ett barn.
    (5) Vill du bli rik.
    (6) vill hålla din man / fru att bli din ensam för evigt.
    (7) behöver ekonomiskt stöd.
    8) Vill du ha kontroll över er äktenskap
    9) Vill du bli attraherad av människor
    10) Barnlöshet
    11) BEHÖVER make / maka
    12) Cure för någon sjukdom.
    Kontakta DR OKOSU idag och du kommer inte att ångra dig. E-post: [email protected]
    Tack för din tid .....

    2014-08-13 | 09:37:40

Kommentera inlägget här: