trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 35

Kategori: Allmänt

Prestera sömn

Det är så svårt med sömnen. Det är så fruktansvärt svårt. Jag sover antingen dåligt - vaknar flera gånger och drömmer hemska mardrömmar - eller så somnar jag inte alls. Ligger och vrider mig i ångest och svett tills natten äntligen är över. Stapplar mig till jobbet utan att veta hur jag ens kom på tåget. Knaprar flera tabletter rosenrot för att hålla ögonen öppna.

Förra gången sa sjukgymnasten något till mig angående mina svårigheter att sova. Hon sa: "Sömn kan man inte prestera. Det handlar om att släppa taget och det är svårt." 

Ja, det är verkligen svårt. Och om jag inte kan prestera sömn, hur ska jag då kunna bli bättre på att sova? Jag faller snart sönder av den här sömnbristen.

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Hej
    Har sträckläst din blogg sedan häromdagen. Jag blir helt tagen och lider verkligen med dig. Jag vet att hur mycket jag vill trösta stötta med ord så finns det inget just nu som hjälper. Men en dag kommer det kännas lite bättre, lite ljusare. Jag tror verkligen på att dela sin sorg med andra som du gör här. Även om vi är för dig okända människor så kanske du känner du dig lite mindre ensam. Jag har inte gått igenom det du gör men vet hur det är att leva med panik och panikångest. Du är så himla bra som söker hjälp och stöd. Jag tror verkligen att du kommer klara deta. Stor Kram till dig

    2013-12-04 | 08:39:26
  • SSG säger:

    Hej
    Jag blir så extremt berörd av din blogg och hoppas verkligen att det kommer att kännas bättre för dig en dag.
    Jag går just nu på gravidyoga och vår instruktör där har tipsat oss om något som heter Yoga Nidra för att hjälpa till att slappna av och somna. Det finns särskilda program för att somna in. Det kanske inte alls är något som funkar för dig, men jag tänkte ändå tipsa om det så du kan kolla upp och kanske testa. Det finns program på Spotify och på Youtube.
    Kram!

    2013-12-04 | 08:48:43
  • Emma säger:

    Att bli ihop med någon som behandlat/behandlat sitt ex illa kan ju vara det osmartaste man kan göra, finns ju inget som säger mer om en människa än det. Underbar som partner, underbar när allt väl är bra, men det är när man gör slut som den riktiga människan kommer fram. Jag skulle vara rädd varje dag om jag var hans nya tjej. Tänk på det när du försöker somna, att det äntligen är över för dig, nu har du fått veta vem han är, det gör skitont nu och kommer göra ett bra tag framöver, men nu kan det bara bli bättre. Nu är du påväg att komma över, hon däremot går ett dåligt öde till mötes. Eller han, för hon kanske är lika opålitlig och oempatisk när det väl gäller. Blunda och tänk att det spelar ingen roll hur det känns nu för i framtiden kommer allt bli bra, då får väl ett år va åt helvete då. Ett år är ju egentligen så lite i slutändan, om alla andra är bra. Så tänkte jag, varje natt, varje dag, jag går sönder av olycka nu men i framtiden blir det bra. Nu är det äntligen bra. Vägen hit var jobbig och lång men nu är det bättre än någonsin även om jag varken är kär eller har någon som älskar mig över allt annat (förutom min mamma), det är bra för att jag äntligen inte är kär i någon idiot utan är stark i mig själv istället.

    2013-12-04 | 09:06:18
  • Citrin säger:

    Sömn kan vara ett jävla helvete. Jag har haft sömnproblem i 15 år och tänker regelbundet: hur kan något så naturligt och livsviktigt ibland vara så otroligt svårt?!

    Trots så långvariga problem, erfarenhet av terapi (typ tre olika sorter), sömnmediciner och böcker och Gud vet vad, så har jag svårt att ge bra tips. :( Men när läget verkligen är ohållbart och jag bara känner att jag MÅSTE få sova en natt, då brukar jag köra på ett varmt bad, inga tekniska prylar 2 timmar innan läggdags, lyssna på en ljudbok, köra en avslappningsövning och faktiskt: ta en bra sömntablett. De brukar för det mesta ge mig en bra natt och det kan man leva på ett tag när det är kris! Tabletter är så olika men ett tips som funkar för ganska många tror jag, är Imovane (kallas även Zopiklon). Fungerar men ändå inte så starkt att man blir helt utslagen, vilket ju är en fördel. ;)

    Men det är verkligen ett helvete att slå bort tankar just på kvällen när man är själv och det är tyst och mörkt... Det är ju verkligen så att ju mer man tänker "Okej får INTE tänka på just det där jobbiga!" ja då tänker man på det...
    Kram på dig!

    2013-12-04 | 09:13:18
    Bloggadress: http://nolovestory.wordpress.com
  • Emilia säger:

    Det är så dumt att just sömn som är så jävla livsviktigt ska vara så himla svårt att få till.
    Allt blir ju dessutom jobbigare och mer svårhanterligt när man har sovit dåligt.
    Jag lider av insomnia och har gjort det ända sedan jag var 11-12 år, men det är inget man vänjer sig vid.
    Jag vågar inte ta mina sömntabletter, för jag är livrädd för att bli snurrig och tappa kontrollen.
    Men varje dag jag sitter på jobbet efter att ha sovit två timmar ytlig sömn så sitter jag bara och håller tummarna och ber att det inte ska hända något idag som kräver min uppmärksamhet eller som får mig att bli ledsen. Jag är ju redan ett jävla vrak, jag skulle aldrig kunna hantera ett telefonsamtal om att en närstående ligger på akuten eller ens att någon har hittat mitt passerkort på gatan och jag måste möta upp hen för att få tillbaka det. Varenda uppgift är som att klättra uppför ett berg.
    De enda gångerna jag får en skön natts sömn är om jag tar mod till mig och tar en sömntablett, men det är så obehagligt innan jag väl somnar.
    Jag är så imponerad av dig, hur du orkar. Särskilt när du inte får sova ordentligt. Jag är helt övertygad om att när bara sömnen löser sig kommer allt kännas typ 50% bättre bara av det, bara för att man är så bräcklig när man inte är utsövd. Jag vill så gärna trösta och säga snälla ord men jag vet inte vad, förutom att det kommer bli bättre. Kanske blir det 0.1% bättre för varje dag, och man märker det inte för det är så lite. Men vips har det gått tio dagar och allt känns lite, lite ljusare utan att man märkte när det hände. Det händer hela tiden, bara långsamt.

    2013-12-04 | 09:21:35
  • Anna säger:

    Lycka till med föredragningen!

    2013-12-04 | 10:18:49
  • Anna säger:

    Såg en länk till din blogg via en annan sida och har läst stora delar av den. Tårarna rinner och det känns som att jag slungas tillbaka två år i tiden då samma sak hände mig. Mannen i mitt liv, mina barns far, mitt bästa vän valde att lämna mig för en annan kvinna. Gick bakom min rygg och träffade henne i x antal månader innan sanningen kom fram. Hela min värld slogs i spillror. Jag lider verkligen med dig av hela mitt hjärta!

    2013-12-04 | 10:37:22
  • Gunilla säger:

    Kanske just rosenroten bidrar lite till att du inte kan sova. Visst är det din sorg som är största boven, men rosenroten kan göra en hel del också. Ät stärkande vitaminer, b, d är bra. Gör din kropp stark. Även om du tvivlar så finns det en bra framtid för dig också. Kram.

    2013-12-04 | 11:13:09
  • Noor säger:

    Vännen, jag tänker på dig.

    Lyssna på henne..

    http://www.youtube.com/watch?v=e3Ks1ceHkus&list=PLCD0998382DAC2F10

    2013-12-04 | 11:35:47
  • Desiré säger:

    En dag kommer du vakna upp och, kanske sakna honom, men inse att du inte skulle vilja ha honom tillbaks. Inse att du är värd så mycket mer än det han gjort mot dig. En dag vaknar man bara och man kan andas igen. En dag vaknar man och ser att det faktiskt gått en timme/en dag/en vecka sen man tänkte på honom sist. En dag kommer den. Jag lovar! Håll huvudet högt, eller lågt, men håll dig ovanför ytan så lovar jag att dagen kommer. Det gjorde den för mig, och kommer göra för dig!

    2013-12-04 | 12:09:09
    Bloggadress: http://imgonnascrewyougently.blogg.se/
  • Michael säger:

    Jag är ingen förespråkare av sömntabletter, men i ett sådant akut känsloläge som du befinner dig i, är det extremt viktigt att få sova. Mentala övningar, yoga etc. fungerar när man kommit någorlunda på fötter. Mitt råd är att du ser till att få utskrivet sömnmedicin. Värme till dig!

    2013-12-04 | 13:10:46
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • A säger:

    Jag har med sträckläst din blogg från början nu och kan inte hålla tårarna tillbaka. Jag blir både ledsen och arg över vad som har hänt dig och jag önskar dig all styrka i världen för att må bra igen. Jag förstår att alla säger att det blir bättre med tiden men att det inte känns så för dig, men det blir bättre. Tiden läker kanske inte alla sår men den gör åtminstone att de gör lite mindre ont och att tiden gör det lättare att leva med såren. Det kommer att komma ny kärlek, andra kärlekar. Nya låtar, soffor, resor, minnen och maträtter. Med andra människor och på andra sätt, men det kommer också att vara bra och vackert och fantastiskt. Tack för att du delar med dig av din historia!

    2013-12-04 | 13:15:03
  • Johanna säger:

    Hej fina du!
    Det här med sömn är så himla knepigt. När hjärnan går på högvarv och vägrar stänga av. Alla har sina knep. Mitt absolut bästa som låter så självklart men kan vara så svårt att följa är att helt enkelt bestämma sig för att inte öppna ögonen förrän klockan ringer på morgonen. Det är mycket svårare än det låter men bestämmer man sig för att ligga helt helt still och blunda så brukar man tillslut somna. Det sköna för min del är att man då inte kollar på klockan och blir stressad av hur snart man ska gå upp. Sen sa någon till mig en gång att om man slappnar av hela kroppen och blundar så somnar man efter en kvart oavsett. Sen är ju avslappningsbiten inte alltid helt lätt.

    Lycka till! Kram

    2013-12-04 | 14:15:31
  • Kelley säger:

    Hej!
    Jag läste bara de sista inläggen och dom 4 första.
    Nu är jag så illamående och tårarna rinner.
    jag. en helt random person.

    Jag vill skriva så mycket men är helt mållös.

    fan. KRAM till dig!


    2013-12-04 | 14:19:12
    Bloggadress: http://lynntyra.blogg.se
  • hanna säger:

    Jag känner igen mig i så mycket du skriver. När min första kärlek gjorde slut med mig trodde jag att jag skulle dö. Han träffade en ny tjej kort därefter, han var aldrig otrogen mot mig men jag kunde bara inte förstå hur han kunde gå vidare så snabbt. Jag ältade deras förhållande i det oändliga, om han tittade på henne på samma sätt som han tittat på mig, om han sa samma saker till henne och så vidare och så vidare. Jag kände att han lika gärna hade kunnat slå mig hårt i ansiktet och spotta på mig, så ont gjorde det att tänka på att han slutat älska mig bara sådär. Jag grät mig till söms i månader. Mina vänner tröttnade på mig och mitt ältande, jag skämdes för att jag inte kunde komma över det. Men tillslut började det göra mindre och mindre ont för varje månad som gick och en dag träffade jag en ny kille. Vi har varit ihop i 5 år nu och jag är superkär i honom. Ibland springer jag på mitt ex, han sa en gång till mig att det dummaste han gjort i hela sitt liv är att göra slut med mig och att han ångrar sig så sjukt mkt, att han aldrig kommer hitta någon bättre för honom. Det känns skönt men vemodigt. Han kommer alltid finnas i mitt hjärta men jag är glad att jag tillslut gick vidare ändå. Det kommer du också att göra hur klyschigt det än låter och hur ogärna du än vill det. En dag kommer han fatta vad han gjort och då tycker jag synd om honom.

    2013-12-04 | 14:40:42
  • Emilia säger:

    Hej tjejen! Jag hoppas du haft en bättre dag än de andra du skrivit om här. Jag har läst igenom din blogg och jag blir berörd och ledsen av det du skriver.

    Jag har också haft min beskärda del av prövningar i livet, min mamma sa för två år sen till mig när jag också var där nere djupt på botten av en helt annan anledning "att ur allt kommer något gott" det kanske är svårt att se det nu, men det kommer komma något gott av det här också!

    Ta min mammas lilla citat och krama det i din hand som om det vore en sten, lägg sen när det i fickan och plocka upp det när du behöver det som bäst!

    De ljusa dagarna är på väg för din del, det vet jag, du kommer inte märke det själv när du är där, du kommer märka av det först när du vart där ett tag och då är det bara att fortsätta :)

    2013-12-04 | 16:16:04
  • Anonym säger:

    Jag har varit i tammetusan exakt samma situation som du. Herregud vad jag känner igen mig. Därför kan jag med glädje meddela dig att du kommer må bättre. Kanske inte imorgon eller nästa vecka men det fina kommer att så småningom smyga sig på dig och en dag kommer du vakna och känna dig lugn. Du kommer inte tänka på honom och allt som varit det första du gör utan det kommer finnas annat som är viktigare. Du kommer känna dig obeskrivligt fri och lätt en dag. Jag lovar lovar lovar dig att det här kommer att gå över och det kan jag lova för att jag har varit där du är nu. Jag minns hur fruktansvärt smärtsamt det var och man tror att aldrig någonsin i livet kommer jag över det och det finns ingen annan för mig. Åh du har ett fint liv som väntar. Ett liv som är dig värdigt! Med människor omkring dig som älskar dig och bara dig.
    Konkreta tips som hjälpte mig:
    Skaffa en rumskompis. Det var det bästa jag gjort, få får man förhoppningsvis en ny härlig vänkrets på köpet.
    Sporta. Tråkigt, men jag hade nog varit död om jag inte hade tvingat mig att motionera tills ångesten intenorkade få fäste i kroppen.
    Om du har möjlighet och vill skaffa en hund eller katt. Det är tusen gånger bättre än nån gammal rutten kille som inte har vett nog att bete sig.

    Sen vill jag önska dig all lycka till i världen och tacka för att du delar med dig. Beundrar dig för det. Puss och kram. PS. Idag har jag ett nytt förhållande. Ett som är på riktigt. Jag är lycklig. Du kommer dit snart. Ds.

    2013-12-04 | 17:36:17
  • Sophie säger:

    Nu har jag aldrig haft extrema sömnproblem men såg att någon skrev att man skulle låta bli teknik 2 timmar innan sömn och det är ett väldigt bra råd.
    De kvällar jag har lite svårt att sova brukar jag gå in på www.frija.se via telefonen och lyssna på en insomningsberättelse. Klicka dig in på avslappning och välj sen "sov gott".
    Hon som har skapat sidan säger att man ska lyssna på henne tills man somnar, även om man behöver starta om "berättelsen" flera gånger.
    Nu har min hjärna lärt sig att den ska sova när den sätts på så jag somnar redan vid musiken i början :)

    2013-12-04 | 18:51:33
  • Anonym säger:

    Hej!
    Jag började läsa din blogg igår efter att en vän länkat bloggen på fb och rekommenderade den starkt. Jag har precis nyss läst klart alla dina inlägg, och jag måste bara få säga att du skriver så jäkla bra. Det är så hemskt det du skriver, och jag gråter, skriker och kan för mitt liv inte sluta läsa. Det är som en bok. Tills jag läser sista meningen i varje inlägg och inser att det är någons riktiga liv. Det är så fruktansvärt hemskt! Jag har aldrig någonsin varit med själv i en liknande situation så jag kan inte säga att jag förstår dig, men jag känner med dig i allt du skriver.

    Jag vill att du ska veta att du förtjänar att bli bättre behandlad. INGEN ska behöva utstå detta! Han borde ha pratat med dig i våras, han skulle verkligen inte ha fortsatt som vanligt. Att låtsas är så jävla fegt! Allt du har berättat gör mig så jäkla förbannad. Att han dessutom är så nonchalant till allt, varför han gjorde slut och allt vad som gäller den här andra tjejen, gör mig mörkrädd!

    Jag kommer fortsätta följa dig, och hålla alla tummar och tår för att du ska börja må bättre. Jag hoppas också en dag att du får den förklaringen du förtjänar, vare sig det blir ni igen eller om du börjar ett nytt liv utan honom. Ge inte upp livet!

    2013-12-04 | 20:07:39
  • Julia Lindström säger:

    Hej!
    Jag började läsa din blogg igår efter att en vän länkat bloggen på fb och rekommenderade den starkt. Jag har precis nyss läst klart alla dina inlägg, och jag måste bara få säga att du skriver så jäkla bra. Det är så hemskt det du skriver, och jag gråter, skriker och kan för mitt liv inte sluta läsa. Det är som en bok. Tills jag läser sista meningen i varje inlägg och inser att det är någons riktiga liv. Det är så fruktansvärt hemskt! Jag har aldrig någonsin varit med själv i en liknande situation så jag kan inte säga att jag förstår dig, men jag känner med dig i allt du skriver.

    Jag vill att du ska veta att du förtjänar att bli bättre behandlad. INGEN ska behöva utstå detta! Han borde ha pratat med dig i våras, han skulle verkligen inte ha fortsatt som vanligt. Att låtsas är så jävla fegt! Allt du har berättat gör mig så jäkla förbannad. Att han dessutom är så nonchalant till allt, varför han gjorde slut och allt vad som gäller den här andra tjejen, gör mig mörkrädd!

    Jag kommer fortsätta följa dig, och hålla alla tummar och tår för att du ska börja må bättre. Jag hoppas också en dag att du får den förklaringen du förtjänar, vare sig det blir ni igen eller om du börjar ett nytt liv utan honom. Ge inte upp livet!

    2013-12-04 | 20:08:29
    Bloggadress: http://lulibell.blogg.se/

Kommentera inlägget här: