trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 54 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Mitt allra bästa jag
Är nyss hemkommen från en tur till lägenheten och ett köpcentrum med min vän från Canada. Det var bra. Det var inte gapskratt och hejdlös glädje, men det var hundra mil bättre än vad jag har mått de senaste veckorna. Jag önskar att hon bodde här. Att hon bodde här och jag kunde få försvinna bort i hennes sällskap oftare.
 
Men hon gör inte det. Hon åker hem till sin pojkvän i Canada om bara några dagar. Och då återgår mitt liv till det som hittills har varit. Jag vet inte hur jag ska klara mer av det. Jag orkar inte. Jag är så trött. Depressionen står och lurar runt knuten för jag kan inte hitta ljuset i mig själv.
 
Den här bloggen har bara blivit ett evigt upprepande. Jag skriver inget nytt. Jag ältar samma saker. Jag har samma sorts panik. Jag gråter samma sorts tårar. Jag avskyr honom för det han har gjort. Men jag älskar honom ändå. Och jag vill fortfarande ha honom tillbaka. Det ändras inte. Inte ens lite.
 
Önskar jag kunde komma med något nytt. Något som både ni och jag ser är ett framsteg. Något som kan glädja och inspirera. Men jag vet inte vad det skulle vara.
 
Försöker att åtminstone planera för nya tider i det nya året. Det är egentligen kanske det största misstaget man kan göra - att tro att ett nytt år automatiskt innebär bättre tider - men i mitt fall tar jag det jag kan för att kunna hänga upp livet på någonting. Även om det bara är en illusion om att något bättre väntar.
 
De två första månaderna späkte jag mig själv. Främst på grund av överväldigande illamående och konstant tryck över bröstet. När maten gick att svälja och vissa smaker åter trädde fram, bestämde jag mig för att ätandets tid var inne. Jag försökte finna glädjen i maten igen. Nu har jag ätit i snart två månader. Princesstårta och kladdkaka. Pasta och mackor. 
 
Såg framför mig någon form av "Eat, pray, love". Efter nyår måste det vara dags för en ny fas. Träning. Både fysisk och psykisk. Utseende. Kanske ska jag satsa på att se så bra ut som möjligt. Det kanske är det som måste bli nästa års fokus. Försöka bättra på min sargade utsida och på så sätt i alla fall skapa lite bättre förutsättningar för att läka mitt inre.
 
Det är det nya jag har i huvudet idag. Även om jag inte riktigt tror på det. Ser inte varifrån jag ska få orken att träna, orken att sminka mig mer än den nödvändiga mascaran och eyelinern som jag nu desperat har använt för att ta bort i alla fall lite fokus från spåren av de eviga tårarna.
 
Även om jag just nu inte vet hur, är det det som är planen. Planen som jag återkommer till när tiden känns oändlig och allt hopplöst. Innan jag ens funderar på att ge upp ska jag bli mitt bästa jag. På alla sätt och vis. Det måste jag bli. Mitt allra, allra bästa jag.

Kommentarer

  • Linda säger:

    Ta det stegvis.
    Jag har varit där; ibland panik över att vara själv (ensamheten kändes enorm) och när jag styrt upp något alt låtit mig bli uppstyrd ville jag till slut bara hem och vara just själv. Allt och alla blev energitjuvar och dränerade min ork och glädje. Ett moment 22 som fick finnas ett tag.
    Men, precis som med vintern och mörkret, så vänder det. Lite mer ork och lust att göra något... Träna /promenera /gå på spa/ fika/ shoppa.... Och en dag känner man en annans uppskattande blick och får panik... :-)
    Man är inte redo. Inte överhuvudtaget.
    Men man inser att det finns andra och även om det inte är nu, med just honom/henne så finns man och syns och gillas. Sen en dag är det mer glädje än mörker ...

    2013-12-23 | 19:38:04
  • Britta säger:

    Du kanske inte tror det, men - Du kommer att få vara nykär igen! Sådär pirrande, gnagande, himlastormande, gå-på-moln-kär igen. Sådär som man aldrig någonsin kan bli när kärleken redan har landat.

    2013-12-23 | 20:42:03
  • Emma säger:

    Kan du inte följa med din vän till canada, fly verkligheten lite och bara komma bort!
    Behöver inte vara en lång tid utan bara så du får andas lite och skingra tankarna. Kanske skratta lite ocv inte hela tiden bli påmind av platser och folk.
    Många styrkekramar

    Svar: Kan inte för jobbet just nu. Annars hade jag nog gjort det. Planerar för att resa dit i mars. Men är livrädd för att flyga ensam. Klara mig själv. Känner mig som ett barn.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-23 | 22:00:24
  • S säger:

    Du sätter för mycket press på dig själv! Strunta i vad du "borde" skriva, vad du "egentligen" skulle vilja skriva. Strunta i det!!! Skriv precis vad du känner för! Ingen press. Alls. Om du inte klarar det så tycker jag du borde skriva i en stängd blogg också, där du kan få ut alla hemska tankar utan att behöva bry dig om vad alla som läser tycker.

    Och jag tror inte tanken om att "du måste bli ditt allra bästa jag" heller är särskilt hälsosam. Du ska försöka att vara ditt bästa jag absolut, men du ska absolut inte känna att du MÅSTE vara ditt bästa jag, att du måste vara perfekt! Det bidrar bara med ännu med ångestkänslor!

    Kom igen nu vännen, kämpa på <3

    2013-12-23 | 22:49:11
  • S säger:

    Du sätter för mycket press på dig själv! Strunta i vad du "borde" skriva, vad du "egentligen" skulle vilja skriva. Strunta i det!!! Skriv precis vad du känner för! Ingen press. Alls. Om du inte klarar det så tycker jag du borde skriva i en stängd blogg också, där du kan få ut alla hemska tankar utan att behöva bry dig om vad alla som läser tycker.

    Och jag tror inte tanken om att "du måste bli ditt allra bästa jag" heller är särskilt hälsosam. Du ska försöka att vara ditt bästa jag absolut, men du ska absolut inte känna att du MÅSTE vara ditt bästa jag, att du måste vara perfekt! Det bidrar bara med ännu med ångestkänslor!

    Kom igen nu vännen, kämpa på <3

    Svar: Men bara mitt bästa jag, inte perfekt? Även om jag just nu brottas med känslor av absolut otillräcklighet.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-23 | 22:49:17
  • Emeli säger:

    Ge det tid. Fortsätt "älta" för det hjälper. Jag tror inte att jag är ensam om att märka framsteg. Om än små så finns de där... redan❤️ Ge det tid. Kram

    2013-12-23 | 23:51:10
  • Anonym säger:

    Kanske Eat, pray, SLEEP, love? Tror att du kommer få tillbaka kraft om du börjar sova bättre. Det kan vara ett projekt i sig, men det finns knep, såsom yoga, meditation eller annan form av avslappning som funkar. Att låta kroppen och huvudet vila är viktigt :)

    Svar: Du har rätt. Jag glömde skriva det. Det ingår. Du har så rätt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 00:02:27
  • s säger:

    jag tror alla som läser märker framsteg. Bara att du vill ha en plan och vill se framåt är ju hur starkt som helst med tanke på det svåra du går igenom!
    och som tidigare skriver så ha inte så mycket press på dig själv. De som läser vill mest finnas här och stötta dig även fast vi inte känner dig. men man känner ju igen lidandet.

    styrkekramar och hoppas du får en fin jul du med <3

    2013-12-24 | 00:43:02
  • So säger:

    Jag tycker mig se förändring! I början var det mest ältande (inget fel i det, utan förståeligt). Nu skriver du om framtiden och hur den bör vara. Att våga fantisera om framtiden känns som ett bra steg framåt!

    2013-12-25 | 13:53:05
  • Josephine säger:

    Jag tänker att du inte behöver förändra allting pang bom en bestämd dag. Allting behöver inte ske första dagen på det nya året, eller en måndag på en ny vecka. Du går igenom något så oerhört svårt, och det kommer inte släppa bara sådär. Men jag kan lova dig att det kommer komma en morgon då du vaknar och det första du tänker på är inte honom. Det kommer komma en tid då du går hela dagar, på ställen som varit era, utan att associera saker till honom, det kommer komma nätter utan att era minnen sliter dig itu. Du har redan kommit en väldigt bra bit på vägen, och det kommer fortfarande vara jobbiga stunder då du ger upp, men det kommer du inte göra, du kommer fortsätta kämpa och tillsist är du fri. Finaste finaste du, du kommer att bli fri.

    Svar: Nej, inte på en dag. Vet inte heller hur det ska gå till. Men gör någon form av patetiska planer nu för att kunna hänga upp livet på något... Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-25 | 14:08:41
  • Emma säger:

    Boka en resa till Kanada och åk i mars. Då har du något att se framemot istället för att varje dag går på rutin och blir en kamp. Mars är inte långt bort och jag tror att när den dagen kommer så kommer du att andas betydligt lättare! Du kommer våga flyga själv för då har du insett att du överlevt det värsta du gått igenom och då kan inte en sketen flygresa hindra dig <3
    Heja dig!

    2013-12-26 | 21:07:46

Kommentera inlägget här: