trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 55

Kategori: Allmänt

Julafton och kampen går vidare
Världens bästa småsystrar, de nittonåriga tvillingarna, låg i min säng till sent igår kväll och tittade på Ugly Betty. Sen sov min ena syster kvar bredvid mig. Det var bra. Vaknade stressad och orolig klockan sex. Det verkar som att jag bara inte kan sova mer än drygt fyra timmar i sträck utan för många sömntabletter. Låg vaken och vred mig i några timmar tills ångesten blev outhärdlig och jag inte kunde stå emot. Kved till av gråt. Tappade andan. Min syster tog min hand och gjorde att jag överlevde ytterligare en gång.
 
Vi har precis varit vid mormors grav och tänt ljus. Hon dog för elva år sen.  Endast sextiofem år gammal. Hon rycktes från oss i förtid. En dag stannade hennes hjärta när hon var på väg hem från bussen. Jag var femton år då. Kommer ihåg att sorgen var förlamande. Kommer ihåg att jag grät hejdlöst. Men kommer också ihåg att det till slut gick över. 
 
Mormor brukade vara hemma hos oss flera gånger i veckan. Tog hand om mina systrar. Hon var en del av mitt liv och när hon försvann lämnade hon efter sig ett stort tomrum. Hon var en stor del av mitt liv men även om hon gick bort alltför tidigt var hon inte min framtid. 
 
Han, min person, lever och andas, och kanske borde sorgen vara mildare då, men det är den inte. Han var inte bara en del av mitt liv, han var mitt allt. Och han var min framtid. Han lämnade mig med ett helt liv framför mig att uthärda utan honom. Jag har gråtit lika hämningslöst som jag gjorde för elva år sen. Men skillnaden är att tårarna inte tar slut. Och paniken och ångesten är helt annorlunda. Den tar över hela mig och gör att precis allt känns hopplöst. Över. Slut. Lika bra att ge upp.
 
Men vänner. Jag har skrivit det förr. Idag är inte dagen jag ger upp. Idag är inte dagen vi ger upp. Idag är dagen vi kämpar lite extra. 
 
Tack för att ni har funnits där i dessa 55 dagar. Jag hoppas att ni får en fin julafton, hur den än ser ut. Ta hand om er.

Kommentarer

  • Cornelia säger:

    God Jul till dig också! Även om du känner dig ensammast på jorden är vi många som läser och känner med dig, systrar i hjärtesorg kan man säga, och hoppas innerligt att du får några fina stunder under julen.

    För några dagar sen skrev du att du är trött på att stå och stampa på samma ställe och skriva samma sak om igen. Du ser det nog inte själv men du har kommit en bra bit framåt sen bloggens början, tonen har ändrats och sättet du skriver på, det känns som att du håller på att lyfta blicken framåt, uppåt, trots att en del av dig inte alls vill. Livsgnistan i dig är starkare än du tror...

    Svar: Tack för dina ord Cornelia. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 14:26:11
  • Lina säger:

    God jul fina du, önskar varje gång jag går in här att du skrivit att du mår bättre, om än lite. Hoppas att du skriver det snart. Inte imorgon kanske men ganska snart. Att du skriver att du är nyförälskad och lycklig och mår bättre än på länge! Hoppas du får en så ok julafton som det bara går och att du iaf känner värmen ifrån alla oss som följer dig och att du får styrka i det och av din familj! Varm Kram

    Svar: Jag hoppas också det. Tack fina. God jul. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 14:35:40
  • A säger:

    Ja, vi kämpar. Idag är en skitdag för mig. Men jag kämpar på. Man får ha sådana dagar när allt bara känns skit men i morgon känns det bättre!
    Stor kram och God Jul!

    Svar: Ja. Snälla kämpa på. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 15:39:37
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Lovisa säger:

    God jul fina fina du, du klarar det här!

    Svar: God jul. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 17:29:07
  • Matilda säger:

    En vacker dag kommer livet att kännas fantastiskt igen och jag vet att det känns så långt till självklart som det bara kan göra, men jag och alla andra här vet att det kommer bli så och tills du själv också gör det så fokuserar du bara på ett andetag åt gång och ett steg i taget, så vet vi det åt dig så länge. Kram och God Jul.

    Svar: Tack Matilda. Tack. Ett andetag åt gången. Det är bara så lätt att tappa bort mig i sorgen och glömma bort att ta en sak i taget. Stor kram och god jul. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 17:52:09
  • Fanny säger:

    Kämpa på, fina du. Jag har följt dig sedan dag ett, och du har (trots att det kan vara svårt att se själv) gjort framsteg. För mig var högtider det absolut svåraste att ta mig igenom efter att ha blivit bedragen, förnedrad och dumpad av mitt ex. Den första högtiden jag firade utan honom var allra svårast - midsommar. Jag grät mig igenom hela dagen. Jag ska inte ljuga och säga att jul, nyår, årsdag osv. var lätta det första året, för det var de inte. De första året var svårt. Men sen hade man liksom redan gjort det, allt, en gång utan honom. Jag tror att det blev lite lättare att handskas med - och att du nu firar jul, klarar dig igenom den första högtiden (vad jag förstår) utan att ha honom där - det är stort. För, trots att jag inte trodde på det själv alls då när jag gick igenom detta, så läker tiden nästan alla sår. Visst, man har kvar ärr och ärr kan klia ibland... Men det går. Naturligtvis tar det olika lång tid för alla - för mig tog det nästan ett och ett halvt år att komma över mitt två år långa förhållande. Huvudsaken är att du kämpar, och att du inser att varje dag, varje högtid, är ett simtag närmare ytan, närmare solen...

    God jul och många kramar!

    2013-12-24 | 18:52:13
  • Heidi säger:

    Jag kikar ju in på bloggen ibland, och jag märker att du gör framsteg, vilket gör mig så glad! Du är ju en riktigt kämpe! Nu är det jul, snart nyår och det innebär nya resor i livet! Kan kännas som en nystart vid nyår.

    Nu kämpar VI! God jul. kram.

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 19:06:52
  • Greta säger:

    Kanske är det svårare att acceptera och gå vidare just för att han fortfarande lever.

    Varje dag är en seger, glöm inte det!! För varje sekund som går har du tagit ett litet steg framåt. Som föregående talare skriver så visst, man har sina ärr kvar och det smärtar ibland. Men det går. Det kommer en dag då det inte är outhärdligt längre.

    När jag hade blivit bedragen kunde jag trösta mig med min kunskap om krisreaktioner och sorgebearbetning. Jag tror det var det som höll mig levande. Att jag visste att tiden skulle läka mitt sår så småningom, även om jag inte visste hur lång tid det skulle ta och även om det gjorde förbannat jävla skitont så visste jag att smärtan skulle avta.

    http://www.1177.se/Skane/Tema/Psykisk-halsa/Diagnoser-och-besvar/Barn-och-unga/Att-hamna-i-kris1/
    På den sidan står det lite om kriser och hur människan reagerar, och varför. Även om alla trauman och så alltid är individuella, så kan det ibland kanske vara skönt att veta att även de följer ett visst mönster.

    Du kämpar på bra, du kommer klara det! God jul på dig!

    Svar: Tack. Jag ska läsa.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 19:43:13
  • Erika säger:

    Jag har kommenterat förr. Jag gör det igen fast att jag inte vet varför. Jag vet att det jag säger inte gör någon nytta i din situation. Jag blev lämnad för drygt tre år sedan. Man far dog för drygt 12 år sedan i skelettcancer. Det sjuka är att jag aldrig någonsin varit så ledsen, så hjälplös, så tröstlös som då jag blev lämnad av honom. Min kärlek. I dag, på julafton, 12 år senare, 3 år senare, saknar jag min far. Det har jag iofs alltid gjort. Honom... Tänker jag på. Men jag saknar honom inte. Jag vill inte ha honom tillbaka. Jag saknar honom inte. Jag är lycklig. Jag mår bra. Igen... Snart gör du det med. Kram fina!!! Och god jul!!

    Svar: Jag förstår. Jag gör det. Men mitt hjärta tar inte in det. Tar inte in att det finns värre saker därute och att det som jag upplever inte är det värsta. Det är så svårt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-24 | 22:57:26
  • Erika säger:

    God jul och god fortsättning finaste du. Jag har varit borta och off från bloggandet. Men jag har tänkt på dig i massor och undrat hur du har det, hur det går och hur din jul artade sig.

    Fint att du får kärlek av dina systrar och att de sover bredvid dig. Det kan lindra i massor för stunden.

    Din blogg är inte ett enda ältande det är en process du behöver. Det är din blogg det är vad du behöver få ur dig just nu. Och i varje enstaka inlägg du skriver så är det ett nytt inlägg hela tiden.

    De som får dig att tänka att du skriver bara om samma hela tiden försök att slå bort det tänket. Det är ju därför du skriver för att bli helad igen och orka med, du behöver få ur dig.

    Kram på dig fina du.

    Svar: Ville bara säga tack för alla dina kommentarer ännu en gång. Så tack finaste Rabarberkalas-Erika.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-28 | 11:20:11
    Bloggadress: http://rabarberkalas.blogg.se

Kommentera inlägget här: