trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 56

Kategori: Allmänt

Förtvivlade frågetecken och huvudet ner i sanden
Jag undrar vad de pratade om den kvällen. Den kvällen han satt mellan klockan tre på eftermiddagen till halv ett på natten och pratade med henne innan han kom hem och sa att det var slut. Fram till klockan halv åtta bedyrade han att han skulle komma hem snart. Att jag kunde vänta med att laga mat tills han kom så att vi kunde laga tillsammans. Vid tolv skickade han ett sms om att han skulle komma hem snart och att vi skulle prata om vad han kände och ta det därifrån. När han väl kom hem fanns det inget att prata om. Det var bara slut och jag var tvungen att flytta hem till mina föräldrar, annars skulle han åka, även om han inte hade någonstans att ta vägen. 
 
Jag undrar vad de pratade om. Vad hon sa till honom. Hon hade en pojkvän som verkade finnas med i bilden några dagar till. Jag undrar vad hon sa som ändå fick honom att ta steget. Som fick honom övertygad om att han skulle lämna mig. Trots att han hade gjort allt han kunnat för att upprätthålla fasaden. Jag mår illa när jag tänker på det. Jag mår illa när jag tänker på att det var med henne han diskuterade vår framtid. Det var med henne han diskuterade sina känslor för mig. Jag var inte ens värd det. Jag var inte ens värd att få vara med en smula i beslutet att krossa mig, att förstöra allt som vi byggt upp hela vårt liv kring.
 
Det har vid ett tillfälle varit dåligt mellan oss. När jag var nitton år, började Handelshögskolan och träffade massa nya spännande människor. Önskade då att jag hade träffat honom några år senare istället. Så att det kunde bli vi i slutändan men jag inte skulle behöva gå genom livet och undra hur det kändes att få den där uppskattningen och bekräftelsen igen. Han bodde i mitt flickrum, jobbade hos min pappa och var allmänt trött på livet. Jag kände mig fruktansvärd som hade de känslorna. Men de fanns där och därför berättade jag också för honom om dem. Det har jag alltid gjort. Berättat hur jag känner för honom. Han har aldrig behövt undra vad som försiggår, vad som rör sig i mina ibland förvirrade och märkliga tankar. För hur jobbig sanningen än är har jag berättat.
 
Kan inte för mitt liv förstå varför han inte kunde göra detsamma för mig. Varför han inte berättade att något kändes fel så att vi haft en chans att rätta till det. Trodde att jag kände hans allra innersta såsom han kände mitt. När jag har vandrat på villostigar bort från oss, har jag alltid hittat hem igen. Insett att det vi har är så fint och unikt att jag inte kan önska mig något bättre. Insett att jag älskar honom mer än livet självt och att han inte är värd att offra för något. 
 
Tror att han kände så också. Att något kändes fel men att han ville att det skulle bli bra för att han älskade det vi hade. Och istället för att prata med mig om vad jag tror var en känsla av brist på passion och spänning, valde han att trycka bort det tills han en dag hittade det han saknade hos någon annan. Utan att jag visste, utan att jag visste att han saknade något. Jag hade kunnat ge honom det. Men jag visste inte. Och jag var så bekväm. Älskade vårt liv så mycket att jag inte hade en tanke på att jag skulle anstränga mig. Anstränga mig för att han skulle få känna den där passionen. För vi hade det inom oss. Det sa han själv.  Det var bara orimligt sällan jag tyckte att det var värt att plocka fram det. För i bakgrunden lurade alltid rädslan. Rädslan för att det skulle göra för ont och jag skulle behöva göra honom besviken. Som så många gånger förr.
 
Men vi hade det inom oss. Jag vet det. Sättet han tittade på mig bara några veckor innan. Det brann i hans ögon. Men jag fick så sällan till glöden i mina egna ögon. Den var kvävd av smärtor och så svår att få till. Även om jag ville. Även om det inte fanns något jag hellre ville så fick jag inte till det.
 
Jag önskar bara att jag hade fått chansen. Fått chansen att ge honom mitt allt. Inte bara omtanke, omhändertagande och kärlek, för det fick han i drivor, utan det där extra. Den där passionen som hade gömt sig i min kropp och var så svår att få fram. Jag hade kunnat ta fram den. Om det hade gett mig honom för livet hade jag struntat i allt annat och lagt ner min själ i att bli av med det onda. Tända glöden i mina egna ögon igen.
 
Jag älskar honom oändligt mycket. Idag och varje dag älskar jag honom oändligt mycket. Har staplat hans vidriga handlingar på hög men den högen är så låg i jämförelse med högen han skapat under de nio föregående åren. Den högen sträcker sig till himlen och tillbaka och jag vill inte släppa taget. 
 
Igår skickade jag ett långt mail till honom. Ville inte tänka på det, ville inte låta det förstöra min julafton. Gjorde det från jobbmobilen och gav den sen till min syster. Skrev att han krossat mig fullständigt sönder och samman, att hans handlingar var vedervärdiga och sen frågade jag varför. Varför han gjort som han gjort. Hur han kan vända blad och aldrig se tillbaka. Jag förväntar mig inga svar. Är arg på mig själv för att jag skickade. Hade bestämt att jag inte skulle. Men vaknade i panik och tårar, och ville inte att han skulle få trycka undan vad han har gjort ännu en dag. Det var dumt gjort av mig. Så dumt. Men nu är det gjort. Och nu måste huvudet ner i sanden. På något sätt måste det ner till en plats där jag inte låter min kärlek till honom förgöra mig.
 
Juldag idag. En dag då jag går promenad, jobbar lite, tittar på film och umgås med familjen. Så måste det bli. Ner i sanden.

Kommentarer

  • Erika säger:

    Jag tror att det kan vara nyttigt för dig att få ut lite av allt det som växer inom dig. Att låta honom veta vad han gjort, hur du känner.
    Däremot kan det bli jobbigt för dig nu, om han inte svarar. Då är även det ett nedslag.

    Tänker på dig.

    2013-12-25 | 11:44:18
    Bloggadress: http://aekr.se
  • <3 säger:

    läs här! http://rodeo.net/niotillfem/2013/04/att-komma-over-nagon/

    det blir bättre. jag lovar dig!

    2013-12-25 | 11:53:02
  • Anonym säger:

    kan du lägga upp mailet?

    2013-12-25 | 13:45:13
  • Matilda 17 år och rullstolsburen säger:

    Första gången jag tittar in här och Måste bara säga att jag tycker du skriver på ett otroligt fin sätt!

    Svar: Tack. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-25 | 14:24:31
    Bloggadress: http://skogsrusset.se
  • si säger:

    i slutändan så tror jag nog att du skulle ångra att du inte fått säga det du känner. det brukar kunna vara så. oavsett om man får svar eller ej.

    jag fick inte svar vilket var jättesvårt att ta emot först. men jag ångrar aldrig att jag lät honom veta att hans passivtet genom hela slutat sårat mig så mycket.
    Tro mig, i längden gör det det enklare att gå vidare och man kan känna sig mer stolt över sig själv.

    Jag är imponerad av att du också vågade! kram

    2013-12-25 | 15:13:32
  • Anonym säger:

    Du ska inte ångra att du skickat honom mailet. Det är bra att han vet hur du mår och vilken smärta han orsakat dig. Han har nog förträngt allt ont han orsakat dig. Det är bra att du via mailet öppnade ditt hjärta och beskrev din smärta. Det där kan vara sunt för dig med, att du lättat ditt hjärta. Nu vet han iallafall vad han orsakat dig och jag hoppas att han har dåligt samvete för det.

    2013-12-25 | 17:13:19
  • Gunilla säger:

    Radera hans nummer på alla ställen du vet det finns. Ta bort adresser till honom också. Slå bort alla tankar på honom så gott det går. Hittar du kort på honom så klipp söder det. Rensa ut precis allt som har med han att göra du hittar. Snart ska du se att du inte orkar att tänka så mycket på en person som gått åt ett annat håll längre. Kram.

    2013-12-25 | 17:50:22
  • Angelica säger:

    håller med föregående kommentarer - det var bra att du skickade mejlet! Hur det än blir med svar eller ej, så är det bra att du har fått ur dig lite av den där ilskan och de där frågorna. Bra gjort <3

    2013-12-25 | 23:22:56
  • S säger:

    Fortsätt maila och skriv till honom, så länge du behöver. Gör det som känns bäst för dig. Han behöver veta hur svinigt han skött sig. Jag skrev långa mail. Jag ville få ur mig allt jag ensam gick och bar på. Efter ett halvår fick jag svar. Då var jag inte i behov av svar längre men jag var lättad över att han då genom att läsa mina mail börjat reflektera över hur mycket han skadat mig, och han bad om ursäkt.

    Ditt ex och hans nya parters relation vilar på väldigt svaga, fula och oärliga grunder. Det finns inget vackert alls i hur de träffades. Hur de kan se varandra i ögonen och inte känna ånger eller dåligt samvete varje gång är en gåta. Jag får dessutom en känsla av att hon styrt honom ganska mycket från första början. Dock vill jag inte på något sätt plocka ifrån honom hans ansvar över otroheten och uppbrottet. Men nu bor dom ihop - inte av längtan efter att äntligen få dela hushållsbestyr och vardagsliv tillsammans - utan för att de är tvungna, när han gjort sig bostadslös. Det är ingen bra start. Utanför sovrummet känner de förmodligen inte varandra särskilt bra alls. Snart ebbar första förälskelsen ut och vad händer då? Jag tänker att de rimliga är att dom vaknar upp ur bubblan och börjar hata varandra.

    2013-12-25 | 23:36:59
  • Donna säger:

    Hej. Håller med S sista paragraf där uppe. Tänk på dem. De kommer inte hålla. Varje gång de bråkar om något som rör den andres handlingar eller personlighet, kommer de använda sig av ditt och hans/hennes och hennes ex slut som ursäkt. De kommer misstänka varandra om otrohet, för de vet att båda är kapabla till det pga erfarenheten båda haft genom att vara otrogna mot andra för varandra. Om någon är otrogen mot en annan för att vara med dig, är chansen större att hen kommer vara otrogen mot dig med för att vara med någon annan. Det kommer alltid någon ny för sådana människor. De är kapabla för sådant. De anser att sådant är okej. Det kommer de alltid att göra tills de får smaka på sin egen medicin, vilket jag hoppas att båda de kommer få göra. Då kommer du förhoppningsvis vara gladare. Kanske lycklig. Du kommer vara stolt för att du var trogen. Ärlig. Uppriktig. Medan de kan leva i sin egen skam. Berätta för sina barnbarn på julafton om 50 år att de träffades genom att vara otrogna. Inspirerande, hah. Du förtjänar mer än så. Du är snäppet högre upp på näringskedjan.

    2013-12-26 | 00:10:54
  • R säger:

    Pluggade du juridik på Handelshögskolan?

    Svar: Nej. Ekonomi. I drygt 1,5 år innan jag bytte helt till juridik. Är en förvirrad fågel som inte vet vad jag vill. Har hoppat som en galning mellan utbildningar...
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-26 | 00:19:11
  • Charlotte säger:

    Nu har jag bara läst det här inlägget, och syftar mest på kommentarerna ovan, man kan ju faktiskt träffa ngn ny trots att man har en relation- bli tillsammans med den och leva lyckliga i alla sina dagar....? Eller hur menar ni som skriver att deras relation inte kommer hålla?

    Jag och min man träffades när jag var i en relation- en relation med mitt äldsta barns pappa men jag lämnade han och lever än idag tillsammans med "den nya mannen".... 8år senare, två gemensamma barn och ja, fortfarande lycklig!

    2013-12-26 | 00:59:37
  • Stine säger:

    Charlotte: ja alla utgångar är väl möjliga. Finns säkert fd. otrogna som lever i sunda relationer, det är ju ingen här som ifrågasätter ditt förhållande. Men hur motiverat är det för dig att i denna kontext meddela hur bra det gick i ditt fall? Jag kan tänka mig att det finns bättre forum på internet för att diskutera lyckade otrohetsaffärer än denna blogg.

    2013-12-26 | 01:31:59
  • Erika säger:

    Det är så fruktansvärt att han diskuterade ert privatliv med den han skulle komma att lämna dig för. Men det visar ju bara hur svårt det än är att se det så hur lågt han sjunkit i allt även om du älskar honom och det ni hade.

    Han hade ingen rätt till det och respekterade dig inte i något när han tog alla dessa felaktiga steg. Hade han varit resonlig hade han diskuterat med dig från första början då han kände att han kände minsta lilla för någon annan.

    Vill man själv bli behandlad med respekt och rättvisa måste man själv bete sig på det viset annars kommer det bara tillbaka till en själv.

    Och dom kanske förtjänar varandra för hon verkar inte bete sig med respekt eller visa respekt heller. Så kanske var de ämnade för varandra. Det kanske låter hårt men ingen ska behandla någon så och nu kan de bete sig elakt mot varandra får de känna på hur det känns och tar på krafterna.

    Och du gör det så himla bra fina du. Kram

    2013-12-28 | 11:28:22
    Bloggadress: http://rabarberkalas.blogg.se

Kommentera inlägget här: