trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Ett djupdyk

Kategori: Allmänt

Ibland kommer det över mig. Det går inte att stoppa. Det går inte att trycka bort. Det måste ut. Ut och bort den vägen. Jag klarar bara inte att hålla det inom mig.
 
Kanske är det ett återfall. Eller bara ett fall ner i dyngan. För återfallen är väl egentligen när jag bara älskar och behöver. Det här är kanske bara ett temporärt djupdyk ner i helvetet.
 
Ett djupdyk för att få bort allt innan det här året är slut. För den djävulskap han har utsatt mig för vill jag inte ska få följa med in i 2014. Den får bara inte det. Därför måste den ut och bort. Nu.
 
Här kommer det:
Kan bara inte förstå att du fortsatte ljuga. Att du inte ens hade tänkt berätta sanningen. Det kommer jag aldrig någonsin förstå. Du lät mig sitta hemma hos mina föräldrar söndertrasad, förstörd, knappt levande, medan du fortsatte ljuga. Jag fick inte ens komma till lägenheten för att hämta mina saker, för du var för upptagen med att dejta henne. Det är så vedervärdigt äckligt. 
 
När jag ville komma för att hämta mina kläder sa du först att jag inte kunde komma för att du skulle ha skjutträning. Men givetvis var det lögn. Du bjöd ut henne den kvällen. Nästa lögn var att du var tvungen att sova eftersom du jobbat över. Men du hade inte jobbat en sekund - du hade varit med henne hela tiden. Och när jag väl fick komma hade hon varit där minuten innan och kom tillbaka minuten efter. Fy fan för dig. Fy, fy, fy.
 
Du tog henne till dyra restauranger som vi hade planerat att gå till - jag har sett kvittot. Du köpte fin mat i oändliga mängder till er som du tog kort på och skickade till henne för att göra henne glad. Samtidigt sa du till mig att du hade det tufft ekonomiskt. Jag tyckte så synd om dig. Frågade din mamma om jag inte skulle erbjuda mig att hjälpa till. Du tog våra julklappspengar som låg i garderoben. Tog dem hem till henne. Samtidigt betalade jag din Spotify som du använde för att skicka låtar till henne. Usch, det är så elakt och uselt gjort.
 
Du har krävt pengar för tusen saker. Pengar som mina föräldrar i desperation gett dig för att lidandet ska få ett slut. Pengar som jag kommer få slita som ett djur för att kunna betala tillbaka till dem. Du har fått pengar för att kunna lösa de lån som du bestämde dig för att binda i slutet av juli. Då du nu påstår att du redan hade tappat känslorna för mig. Hur har du kunnat kräva de pengarna rakryggat? Det är så fullkomligt vidrigt gjort. Allt du har gjort är så förbannat vidrigt att jag inte förstår att det är dig jag pratar om. Jag kan bara inte förstå.
 
Jag vet att jag kommer komma på nya saker hela tiden. Jag vet att jag kanske kommer att upprepa samma saker igen. Och det är så tradigt, irriterande och jobbigt att jag inte bara kan sluta. För det tjänar inget till. Jag vet det. Men jag måste leva med dessa tankar, och på något sätt känns det bra att de är nedskrivna, att de finns kvar någon annanstans än i mitt huvud. För då är det lättare att låta dem försvinna. Lättare att inte låta dem blockera andra tankar, bättre tankar. 
 
Jag vill förlåta. Jag kan förlåta. Men jag kommer aldrig att glömma. Aldrig någonsin. Och så länge han är med henne vill jag i ärlighetens namn inte ens det.

Kommentarer

  • Larah säger:

    Snälla,,ge honom varken mer tårar eller tankar,
    han är INTE värd dina tårar eller dina tankar,,
    du var för fin för honom,,
    du ÄR för fin för en sådan människa,,
    ta hand om dig på bästa sätt inför det nya året 2014,,
    jag hoppas det kommer med glädje och hopp inför din framtid,,kram<3

    2013-12-31 | 03:40:36
  • Anonym säger:

    Jag tycker inte du ska se det som ett djupdyk, du resonerar sunt och verkar nästan lite arg, det tänker jag är bra!!!

    2013-12-31 | 05:57:53
  • Lina säger:

    Bästa du. Det måste nog helt enkelt ut, allting fult. Jag vet att du vill ha honom tillbaka men tror du verkligen att det skulle fungera? Jag tror att detta skulle förgifta ert liv och det skulle bli svårt med tillit. Från dig till honom. Minsta övertid eller ngn annan oplanerad sak, så skulle du må dåligt. För nu har du sett en sida hos honom som han också har, precis som den fina sidan du också sett. Hoppas och ber om ett fantastiskt 2014 för dig! Tusen varma kramar från mig!

    2013-12-31 | 07:06:29
  • Anna säger:

    Va arg! Va så jävla arg du kan bli! Ingen förtjänar att bli behandlad på detta sätt. Även om man vill göra slut så sköter man det sjysst och inte så jävla fegt som han gjort. Han har verkligen tagit den fega vägen ut, antagligen låtit henne styra hans känslor och det finns inget fegare man kan göra! Samtidigt som han Inte ens kan stå för sina handlingar. De kommer slå tillbaka mot honom och dem.
    Du hat verkligen kommit långt och de måste få ta den tid de tar. Gott nytt år, 2014 blir bara bättre!

    Svar: Tack Anna. Jag hoppas på ett bättre 2014.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-31 | 09:09:00
  • A säger:

    Förra nyår bestämde jag mig: jag får må dåligt, jag får känna alla känslor men NU måste jag tänka på mig själv först! Det har gått bra men såklart är man sviken så är man. Jag gjorde ett medvetetet val och det har hjälp mig att gå vidare. Jag hoppas för din skull att du mår lite bättre snart!
    Stora kramar ❤️

    2013-12-31 | 09:30:18
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • anybody säger:

    En resa börjar alltid med ett första steg och på den 60:e dagen verkar det som om du påbörjat resan mot ett nytt liv .. grattis!

    Om ytterligare 60 dagar kanske du till och med inser att det kan finnas en vinst i att du fick upptäcka den sidan av ditt ex som du inte hade en aning om, trots att ni levt 9 år tillsammans? För opålitlighet, hänsynslöshet och girighet är betydligt lättare att hantera innan bröllop och barn. För tro mig .. livet är inte slut efter 25, det är då det verkligen börjar!!

    Jag har aldrig varit särskilt intresserad av lyrik och läser inte ofta dikter, men för många år sedan hittade jag en dikt som gick rakt in i mitt hjärta. Den är tagen ur Lars Ahlins ” Din livsfrukt” ...

    "Ta livet lätt, skratta och ha det lustigt!
    Det är bara dumma människor som surar och plågar sig.
    Att ta livet på allvar är att misskänna sin obetydliga roll i världen.

    Begriper du inte att livet är kortvarigt,
    det går undan som en dans, ett huj och så är det slut.
    De flesta blir snopna på ålderns dar när de märker hur fåfängt det var att de bråkade så mycket, grät och slet i håret.
    Man ska leva som när man åker skridskor på glatt is – elegant,
    i full balans, med glidande långa skär, snabbt, i vintersol
    och med frisk vind svepande runt huvudet."

    Jag har de här orden på väggen i mitt arbetsrum och ser dem varje dag. Det är nog få ord som fått så stor betydelse för mig och jag försöker leva på samma livsbejakande sätt .. även om jag tar felskär, snubblar och ramlar ibland. Jag har aldrig varit något vidare på skridskoåkning, tyvärr.

    Svar: Tack snälla. Folk säger det till mig, att jag ska vara glad för att det hände nu, men jag kan bara inte känna det...
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-31 | 09:58:16
    Bloggadress: http://anybodys-place.blogspot.com
  • Kliar och sticks säger:

    Är det inte lite ilska som skymtar?;) Hejja dig!! Skriv ut skiten!!

    Svar: Ja, jag blir arg ibland. Det blir jag.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-31 | 10:16:18
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se
  • Sara säger:

    Jaaaa!! Lite ilska! Även om ilskan kommer sällan, så börjar den skina igenom lite då och då.. Längre fram kommer den komma oftare, sen tar den över.. Och ännu ännu länge fram kommer det glädje.

    STOLT över dig.

    2013-12-31 | 11:11:46
  • M säger:

    Det där är en metod som funkat för mig när liknande svek drabbat mig, det känns så himla nyttigt och som ett stort steg i rätt riktning! Att skriva ner varje fånig detalj, allt man ältar och allt som man tycker är motsägelsefullt, för att slippa konstant aktivt tänka och komma ihåg inombords. För att kunna släppa tankarna, kanske bara i några sekunder till en början, men veta att allt finns kvar och är dokumenterat.

    När man sedan bara tänker på det då och då kan man gå tillbaka, läsa, bli arg. Till slut (och jag lovar, det kommer, oavsett när så kommer det) kan du läsa om precis allt han sagt, gjort, lovat och sedan brutit, och bara bli förundrad. Inte arg, bara paff över hur någon kan bete sig som han gjort utan att gå sönder av skam och dåligt samvete. Tiden kommer och jag är så himla glad att du är på sån god väg!

    En bra sak att tänka på förresten är att det lär gå upp och ner även när du börjar må hundra ggr bättre, det som är viktigt att komma ihåg är att det är okej - det ska till och med vara så! Känslor går sällan i en stadig kurva och jag tänker att det är lätt att glömma det när man får ett återfall. Det är så lätt att ta det som en motgång och misslyckande, då det egentligen bara är något som kommer göra att du mår ännu bättre när du passerat den låga stunden.

    Sköt om dig och gott nytt år!

    Svar: Tack. Jag hoppas att det är så som du skriver. Och ett sent gott nytt år till dig också.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-31 | 14:24:52
  • Amanda säger:

    Äntligen börjar du bli arg. Härligt! Ditt ex är ett riktigt svin och han förtjänar inte dig.

    Jag har funderat över en sak som du skrivit om att han brinner för polisen, han gillar den miljön. Då ditt ex och jag är i samma bransch så undrar jag hur länge han jobbat som polis när han träffade den andra kvinnan.


    Svar: Snart var det tre år sen han tog sin examen och jag höll på att spricka av stolthet när han tog emot sitt diplom i Blå Hallen. Han lever för polisen. Och känslan är att det eskalerade i våras.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-31 | 16:09:17
  • Sara säger:

    Jag tycker att du låter starkare nu. Det kanske går långsamt, men du kommer komma ur det här. Du är värd bättre.
    Önskar dig ett fantastiskt 2014! Stor kram!

    2013-12-31 | 23:20:55
    Bloggadress: http://helgur.blogg.se

Kommentera inlägget här: