trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Macarena

Kategori: Allmänt

Fick precis två "jibjab-kort" på mailen av min äldsta och i många avseenden också bästa vän. Hon hade satt in våra ansikten i dels en jullåt med tillhörande dans, dels "Macarena-låten" med diverse märkliga moves iklädda älgdräkter. När vi var små dansade vårt volleybollag till Macarena. Uppträdde och hade oss. Barndomsflashback skrev hon. Kanske försöker hon plantera andra tankar, andra minnen, i min förtvivlade hjärna. Det är fint. Hon är fin. En av de finaste.
 
När marken försvann under mina fötter och allt ljus försvann var hon den jag automatiskt tydde mig mest till. Vet inte varför. Vi pratar egentligen väldigt sällan. Hon bor nu i Canada och innan det har hon varit två år i Australien. Men hon är min äldsta vän. När vi var två år flyttade vi till samma område. Och hon har varit min vän, ofta min bästa vän, sen dess. Hon har känt mig i många år när jag bara var jag och inte en del av en tvåsamhet. Hon är kanske min enda länk till ett självständigt jag. Den som kände mig bäst innan han kom in i mitt liv. Samtidigt var hon också den som kände honom bäst. Den som gav honom brevet som startade allt, den som såg mig bli kär och börja älska.
 
De första veckorna kunde jag ligga gråtandes i min säng hela nätterna och skriva till henne. Hon är åtta timmar efter oss och ägnade varenda ledig stund till att svara på mina desperata frågor. Om och om igen frågade jag henne om det verkligen kunde vara så att han inte hade älskat mig på länge. Jag frågade hur han kunde göra som han gjorde. Hon hade svar på allt. Ibland var det saker som inte gick att förklara. Men hon lyckades oftast styra in mig på ett annat spår, ett lite mindre destruktivt spår. Hon visste det nog inte själv. Men hon betydde allt under en tid. Jag har sagt det till henne. Men vet egentligen inte om det nådde riktigt fram.
 
I somras när vi träffades satt vi mest och tittade på ringar och brudklänningar. Hon var så himla glad åt att få komma hem och gå på bröllop. Jag berättade för henne först av alla. Hon skulle fixa möhippa. På ett sätt känns det som att det var evigheter sen. Som att det var i ett annat liv som vi satt där i vår soffa och surfade. Han satt bredvid, till synes nöjd och glad. Han fixade streaming av film på TV:n och jag tog fram miljoner godsaker att äta. Livet var perfekt. Trodde jag. Men tänker nu att han redan då måste ha börjat sin resa bort från mig. För det var bara två månader senare som han kastade bort mig som en bit betydelselöst skräp.
 
På söndag kommer hon hem igen på besök. En vecka bara. Men jag hoppas att vi hinner vara i min lägenhet en dag. Placera nya minnen där. Kanske dansa Macarena igen. Det känns väldigt långt borta. Det känns som att jag kommer att gråta. Sitta med tom blick. Men för stunden försöker jag glädjas åt att vi i alla fall har möjlighet att dansa Macarena. Vi har i alla fall möjlighet.
 
Jag inser att jag har möjlighet att göra många saker. Många spännande och bra saker. Jag hoppas att jag en dag också kan hitta orken, viljan och lusten att ta tillvara på alla dessa möjligheter. Jag hoppas verkligen det. Även om det känns alldeles för långt borta nu. Alldeles, alldeles för långt borta.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Hon låter som en fantastisk vän! Tycker du ska dansa dig svettig i lägenheten med henne! Det förtjänar du!

    2013-12-21 | 00:13:33
  • Anneli säger:

    Tycker verkligen du ska "pinka" in ditt revir i din lägenhet tillsammans med din bästa vän, laga mat dricka lite vin, bädda med fina nya lakan i sängen. Ha pyjamasparty som när man var ung.

    Ha så mysigt :) kram Anneli

    2013-12-21 | 03:07:21
  • Matilda säger:

    Vet inte heller hur jag ska klara att han lämnade mig. Känner mig stark iblan men idag bara gråter jag.. Jag saknar honom, så jävla mycket. Vi måste fixa detta. Vi bara måste bli glada igen.

    2013-12-21 | 07:18:17
  • Matilda säger:

    Vet inte heller hur jag ska klara att han lämnade mig. Känner mig stark iblan men idag bara gråter jag.. Jag saknar honom, så jävla mycket. Vi måste fixa detta. Vi bara måste bli glada igen.

    2013-12-21 | 07:22:24
  • kerstin säger:

    Vilket härligt sätt att börja min lördag på=) En strimma av glädje över att ha en så fin vän som du har=) Klart att ni ska fixa till lite nya minnen, roliga minnen! Med henne behöver du ju inte berätta allt för eftersom hon vet allt. Ni vet båda vad som hänt och kan bara med en blick förstå vad den andra menar...Då kan det finnas tid och ork för glada saker. Då får det behagliga ta plats,kanske t.o.m ett stort asgarv.=) Ha en bra lördag fina du.njut av att det är ett steg närmare....

    2013-12-21 | 07:45:12
  • kerstin säger:

    Hej igen!
    En kommentar som du fått rådde dig till att läsa niotillfems tips om hur man går vidare...Jag var tvungen att tills till där och än en gång läsa de och jag råder också dig att göra det samma..klockrent(april 2013) Hon har ju gått igenom samma sak som du och har ju dessutom ordets förmåga att dela med sig på ett bra sätt. LÄS!

    2013-12-21 | 08:02:45
  • Zandra säger:

    http://m.youtube.com/watch?v=AgqWelrvkwQ

    Moving on, kom att tänka på dig! Ett steg i taget, det är okej att stanna och även ta något steg bakåt ibland, bara du har blicken framåt!

    Kram

    2013-12-21 | 09:27:15
  • Annaj säger:

    Bra jobbat S! De senaste dagarnas inlägg har andats försiktig optimism. Eftersom du så många gånger skrivit hur du med din hjärna och dina tankar har förmågan att påverka dig är det jättebra att du försöker plantera nya tankar, försiktigt optimistiska. Det är en enorm kraft du har där, dina tankar, som du ju i många inlägg förbannat. Men vet du, precis samma tankeförmåga kan du använda åt andra hållet också, till dessa försiktigt optimistiska tankar.

    2013-12-21 | 09:45:31
  • Sara säger:

    "De senaste dagarnas inlägg har andats försiktig optimism.". EXAKT vad jag också tänkt. Även om du inte känner dig mindre sorgsen, så tror jag din hjärna börjar tänka lite lite bättre tankar i mellan åt. STORT.

    2013-12-21 | 10:05:55
  • Michael säger:

    Det som du går igenom nu tvingar dig att lära känna dig själv bättre och på sikt tycka om den du är. Smärta KAN gör att vi växer som människor. Du vill inte vara med någon som kastar brödsmulor till dig. Du vill ha någon som älskar dig för den du är och står kvar oavsett vad. Börjar se små ljusglimtar när jag läser dina inlägg.

    2013-12-21 | 10:06:17
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • Anonym säger:

    Åh så glad jag blir när jag ser lite glädje i din blogg. Du gör så fina och stora framsteg!

    2013-12-21 | 12:54:50

Kommentera inlägget här: