trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 12 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Ovärdigt

Genom allt det här har jag lyckats bli arg framför honom en gång. För några korta sekunder lyckades jag frambringa lite ilska. Ni skriver ofta att jag verkar vara en godhjärtad och bra person. Usch, jag beter mig verkligen inte alltid så.

Jag glömde skriva en sak häromdagen. Jag blev arg den där dagen efter de förbannade sms:en. För några sekunder kände jag en våg av ilska skölja över mig. Jag ångrar mig nu. För jag använde inte ilskan på ett konstruktivt sätt. Jag sa något så fruktansvärt ovärdigt. Något som jag nu ångrar. Bilden på hennes nakna bröst visades i panoramavinkel i min hjärna. Vi satt vid köksbordet. Det som en gång varit vårt köksbord, som min pappa snickrat ihop till sin och min mammas första lägenhet, var nu kladdigt efter resterna av deras pannkaksmåltid. Jag tittade honom rakt in i ögonen och sa: Trodde att du gillade lite större bröst? Du kanske vill ha en bild på mina bröst också nu så att du kan rada upp dina troféer…? Han tittade på mig med avsky och sa: Fy fan. Nu har du sjunkit så jävla lågt. Lägre än vad jag någonsin skulle göra. Jag började gråta. Kurade ihop mig på stolen. Nederlaget var inte bara ett faktum. Det stod och piskade mig i ansiktet om och om igen. Jag var på botten.

Kommentarer

  • Melissa säger:

    Lyssna (läs!) noga nu för detta ska du banka in i ditt huvud! Du har och kommer aldrig sjunka lika lågt som honom, förstår du det? Att han ens vågar säga något sånt låter inte ens som en frisk människa. Jag menar, vem är det som har varit otrogen här? Du har all rätt att säga vad du vill och när du vill för det är HAN som har sjunkit lågt och det är HAN som har behandlat dig som smutsen under sina skor inte du! Jävligt fegt av honom att få DIG att må dåligt för en sån kommentar när det är han som förtjänar det värsta.

    Du är starkare än vad du tror!!

    2013-11-11 | 13:23:05
  • Hanna säger:

    Men alltså... "lägre än vad jag någonsin skulle göra?"!? Jag blir så less på hur han inte verkar kunna se vad det är han själv gör, det är som om han lever i någon slags förnekelse. Sådana här situationer tar fram det ovärdigaste i människor och man kommer säga saker man i efterhand kanske inte är så stolt över men det är ju för att känslorna svämmar över. De går inte att kontrollera. Tror du att han förstår vad det är han har gjort? Varför hans familj är så arg på honom? Eller är hans beteende för honom helt rimligt och okej?

    Svar: Jag tror inte att han förstår ett dugg. Jag tror att han tror att jag går vidare, ledsen, men att det ändå går bra. Jag tror inte att han har en aning om hur illa han betett sig. Inte en aning.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 13:36:25
  • Lina säger:

    Jag önskar att jag hade haft en enda sekund av den styrkan under mitt helvete. Att verkligen med ord visa hur avskyvärt hans handlande var. Det man ger får man igen, och ha fick bara en bråkdel av den ilska och det förakt som han gett dig. Än idag håller jag inne min ilska inför pappan till mitt barn, och det är inte nyttigt och inte konstruktivt. Det betyder att vi har så mycket olöst fortfarande, han är den ende som fått agera ut och jag har lagt band på mig. Det hämmar vår kommunikation. DU har RÄTT att agera ut, och det är hälsosamt och i längden nödvändigt för att du inte ska känna att du utplånat dig själv och dina egna arga känslor och bara låtit hans ta plats. Skäms inte för att du är arg, bär din ilska med stolthet och tänk att den gör dig stark i längden. Låt hans gliringar om att du skulle ha sjunkit lågt rinna av dig, det är hans halmstrå, något han söker och greppar desperat för att känna att han har någon slags rätt att handla som han gör, för att rättfärdiga sig inför sig själv, ett försök att få er att hamna "lika". Låt honom inte ta det. Styrka och kamp till dig!<3

    Svar: Jag vill inte vara arg på honom för jag vill att han ska älska mig. Det är där det faller. Styrka tillbaka till dig fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 13:43:50
  • Carro säger:

    Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att din kommentar var klockren, och han har sjunkit under en nivå som inte ens är mänsklig. Kram på dig!

    2013-11-11 | 14:32:26
    Bloggadress: http://justblonde.blogg.se
  • Helgledigt säger:

    Det hade varit märkligt om du kom ut ur en sån här situation 100% värdig och rationell. Eller om du lyckades leva ett helt liv så till och med. Det går inte. Det var inte så farligt. Just det här med att man "inte är sån" eller "det är inte likt mig", det finns inget sådant tror jag. Alla människor är nog närmare "galenskap" än vad dom vill tro. Det är viktigt att människor accepterar sina dåliga känslor precis som dom bra, eftersom båda är lika äkta och lika mycket värda.

    2013-11-11 | 14:47:27
  • A. säger:

    Ush, sa han verkligen så? Tragiskt. Som alla andra säger, du har inte sjunkit till hans nivå, inte ens i närheten. Du kan med gott samvete säga lite mer elaka kommentarer!

    Svar: Ja, han gjorde tyvärr det.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 15:24:16
  • Lisa säger:

    Du ska inte få dåligt samvete för den elaka kommentaren du sa. Jag tycker fortfarande att du verkar vara en godhjärtad person. Tycker att det var bra att du fick ut lite av din ilska mot honom. Han förtjänade det efter allt han gjort bakom din rygg. Du bevisa genom din elaka kommentar att han nöjde sig med något mindre. Att du inte är imponerad av den nya tjejen. Ditt ex har sjunkit så lågt som man kan sjunka. Han borde skämmas att han sa att du sjunkit lågt. Du har väl rätt att vara arg efter vad han gjort bakom din rygg?... Jag tycker att du varit för snäll mot honom. Hade jag varit i din sits, då skulle jag ha ställt honom mot väggen. Han har tagit hem den nya tjejen till ERT
    hem. Han har genom det bevisat att han inte har respekt för dig. Du verkar vara en toppen tjej och du förtjänar en kille som ser ditt värde. Ditt ex gjorde sitt livs misstag, när han lämnade dig. Se ditt värde och se honom som förloraren.




    Svar: Jag ser förvisso ut som en dålig kopia av henne... Jävligt är det. Jag vet vad han gjort, och det är skit, men jag vill ändå bara ha honom. Skit är det.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 16:05:48
  • Li säger:

    Instämmer till fullo med Lina som kommenterade lite högre upp med följande ord: "Låt hans gliringar om att du skulle ha sjunkit lågt rinna av dig, det är hans halmstrå, något han söker och greppar desperat för att känna att han har någon slags rätt att handla som han gör, för att rättfärdiga sig inför sig själv, ett försök att få er att hamna "lika". Låt honom inte ta det."
    HAN HAR INGEN RÄTT ATT GÖRA ELLER SÄGA SÅ MOT DIG! INGEN RÄTT ALLS, älskade syster!
    Stå på dig! Det du känner, det jävliga som han gjort mot dig, det får du säga till honom. Det du känner är sant för dig. Han måste kunna ta det och hantera det, utan att bete sig på det där viset, kan han inte ta det så är han ingen man eller människa värd att älskas eller respekteras av dig.

    Jag fick själv höra liknande ord från mitt X, som du fick höra från ditt, efter det att jag uttryckt rent ut sagt allt det jag kände och tänkte om honom och hans otrohet, direkt till honom.

    "Som tur var" hade en god vän till mig uppmuntrat mig mkt innan till att FAKTISKT våga säga allt det där jag kände och tänkte i ren ilska till honom (för han hade, genom sin otrohet, förlorat rätten att bli bemött med medmänsklighet, vänlighet och schyssta ord). Han hade bränt sina broar, han hade bränt sin "rätt" till respekt och rätten att bli bemött med någon som helst förståelse från min sida.

    Jag är idag otroligt tacksam för att jag gjorde det där och då, även om det en tid efteråt fick mig att tänka på allt jag sagt och uttryckt (inget som hör till vanligheterna från min sida, det är svårt att bli så heligt förbannad på en människa tycker jag).
    Men det ska jag säga, att en otrohet är det förjävligaste man kan utsätta en annan människa för i en kärleksrelation. Det är min personliga åsikt.
    När mitt X gjorde det, tappade han all rätt till respekt och medkänsla från mitt håll. Det kostade på att våga vara så rättmätigt arg som jag var då (och fortfarande stundtals är), men jag kan aldrig under några omständigheter som helst låta en sådan vedervärdig person få del av mitt liv och mitt jag igen.

    Uttryck dina känslor, dina ord, din vrede (när den kommer), tillåt känslorna att komma och sedan gå. Det är hemskt och vidrigt och inget man vill gå igenom, men man bara måste göra det om man vill komma ut på andra sidan igen.

    Stå på dig, finaste du! All kärlek till dig!

    Svar: Jag bara älskar honom så att det är svårt att bli arg på riktigt.. Tack för dina ord. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 17:18:32
  • Mia säger:

    Bli MER arg! Bli asförbannad och kalla honom för allt du kan komma på! Han har gjort något riktigt jävligt svinigt och han verkar inte ångra sig speciellt mycket så varför ska DU vara ett offer, ifrågasätta ditt värde eller vad du skulle ha gjort annorlunda? Det är han som borde ha gjort väldigt mycket annorlunda. Klart att du är ledsen. Men glöm inte bort att bli arg också. Det var först efter att jag blev riktigt förbannad på mitt ex för vad han gjorde mot mig som jag började kunna må bra igen och släppa känslan av att om jag bara hade gjort så eller varit si hade det fungerat.

    Svar: Det är svårt att bli arg när jag bara vill ha honom tillbaka... Det är svårt. Det är inte logiskt, men det är sanningen...
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 20:33:18
  • Hanna säger:

    När jag gjorde slut med mitt ex för ett antal år sen, gjorde han något som han aldrig gjorde för mig - stod upp för sin nya tjej (oh yes, han var otrogen han också) och jag, mitt fega as, kunde inte få för mig att stå upp för mig själv. Det är något jag ångrat sen dess, att jag inte bad honom dra åt h-vete, men just då vågade jag inte.

    Vad jag vill få ut med detta? Jo, även om du just nu ångrar att du kommenterade bröst-bilden, så ska du ALDRIG ångra att du stod upp för dig själv! Om inte du står upp för dig, vem ska då göra det?

    Svar: Jag ångrar mig för att jag inte vill vara den personen. Och dessutom vill jag bara att han ska älska mig. Jag vet just nu inte hur jag ska stå upp för mig själv.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 22:10:07
  • Erika säger:

    Du har all rätt att vara arg, men det är svårt att var arg när man är ledsen. Ett av dina tidigare inlägg fick mig att tänka på en av mina favoritlåtar om krossade hjärtan, Duffys Too hurt to dance, var bara tvungen att nämna det.
    "If they call it heartache,
    if they call it heartache
    Why is the rest of my body aching?
    why is the rest of my body shaking?"

    Han är genom sina handlingar så långt ner man kan komma och en dag kommer han att inse det. Oavsett vad du gör kan du aldrig sjunka lägre än vad han har gjort. Jag vet hur svårt det är att släppa taget om någon man älskar och jag hoppas att du en dag hittar styrkan att göra det, precis som jag gjorde.
    Kramar


    Svar: Tack Erika. Jag ska lyssna.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-11 | 23:02:19
  • Emsan säger:

    Jag kan inte låta bli att le när jag läser vad du sa till honom, för det är exakt en sådan sak som också skulle kunna säga i det läget. Jag kan inte hjälpa att jag tyckte det var bra sagt, men ledsen över att du mådde dåligt efteråt.
    Hans kommentar är så vidrig för du har inte på långa vägar sjunkit så lågt son honom. Gud vad jag önskar att du haft styrka att svara honom just det.
    Jag önskar så att du var mer arg på honom. Vet att du skrev någonstans att han var arg för att du fått hans mamma och bror att vända sig mot honom. Fan vilken skit han är, det är ju inte du som gjort det utan han har klarat det helt på egen hand!!
    Styrkekramar!!!

    2013-11-12 | 13:29:31
  • gabrielle säger:

    Det är så hemskt att han kan skuldbelägga dig, att han faktiskt gör det. Det är så fel, aldrig att du sjunkit längre än vad han gjorde. Det är nästan omöjligt, och genom att påstå det, att du är lägre än honom, gör bara att han sjunker mer.

    Svar: Någon sa till mig att det är ett klassiskt försvarsbeteende när man vet att man gjort fel själv. Men jag vet inte. Vet ingenting.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-17 | 19:43:43

Kommentera inlägget här: