trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 16

Kategori: Allmänt

Ett namn

Jag hade redan mentalt bytt namn. Jag vet att det låter dumt, men jag hade det. Beställde namnskylt i somras när jag började mitt nya jobb och jag tänkte för mig själv att den här kommer jag bara använda någon enstaka gång. Han visste det. Min familj brukade skoja om att de ville att han skulle ta mitt namn. Jag ville inte det. Inte för att det är något fel, inte för att man måste ta mannens namn, utan för att jag hade längtat i flera år efter att få ta hans namn. Hade längtat efter att vi skulle bli en egen familj med ett eget namn. Ett eget namn fritt från mitt gamla namn. Han brukade prata om att det var så fint att vi skulle bli en egen familj. Att han var överlycklig över att jag ville ta hans namn.

Nu, nu vill jag helst inte kännas vid mitt efternamn. En kollega på jobbet tilltalade mig igår med bara mitt efternamn. Direkt kom kalla kårar krypandes längs med ryggraden. Jag hade redan mentalt bytt namn. Jag hade redan sagt till mina kollegor på jobbet att jag var glad över att snart slippa mitt gamla namn. Jag hade redan bytt namn i huvudet och nu sitter jag här. Med mitt gamla namn. Det namn som förvisso varit mitt hela livet, men som aldrig har känts rätt. Som jag för länge sen slutade identifiera mig med. Jag måste börja identifiera mig med det nu. Jag måste låta mig själv vara den personen. Jag är inte längre den som ska bli hans fru. Bli hans familj. Ta hans namn. Jag måste vara min egen. Med mitt eget namn. Ett namn som jag inte vill ha just nu. Men som jag måste börja lära mig älska.

Att något sådant som ett namn blir en stor sak i mitt huvud kan tyckas konstigt. Det kan tyckas märkligt och helt enkelt dumt. Men det är så jag fungerar. Jag hade målat upp hela livet. Stora, stora drömmar som inte längre får finnas kvar. Att påminnas genom att bli kallad för mitt efternamn, det efternamn jag redan hade bytt mentalt, det sätter sig som en nål i mitt bröst. Jag börjar inte gråta där och då. Det gör jag inte. Men det planteras ett frö. Det planteras ett frö av oro, panik och sorg. Några timmar senare, när kvällen nästan blivit natt och fröet har fått husera fritt i min kropp hela dagen – då gråter jag. Då gråter jag mig svullen i hela ansiktet över ett förlorat efternamn. En förlorad framtid. En förlorad kärlek. Sorgen griper tag i min kropp och jag har återigen fallit.

Ja, jag föll. I natt föll jag igen. Men i morse när klockan ringde klev jag upp. Klev upp trots ett svullet ansikte, trots en dunkande huvudvärk och trots ett sinne svartare än mörkret utanför mitt fönster. Jag klev ändå upp. Och just nu, hur patetiskt det än låter, är det en seger i sig.

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Det är verkligen en seger och det är så fantastiskt bra att du ser det! Du är så bra! Även detaljer i helheten, som namnet, måste få sörjas och för varje "liten" sorg så tror jag ett du lägger ytterligare en pusselbit på rätt plats och sakta men säkert så kommer det trasiga pussel som är du just nu bli klart. Oj vilken fånig liknelse men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

    2013-11-15 | 11:24:14
  • På Selmas gata säger:

    Fina du!
    Jag har läst igenom din blogg nu och jag tycker mig kunna känna din sorg genom skärmen. Att sörja att du inte längre kommer att bli den du skulle, ett namn som inte blir ditt, låter inte alls konstigt. När man mår dåligt så är det ofta inte EN sak utan många många små som tillsammans blir till ett berg som känns oöverstigligt. Och du är fantastiskt duktig som kliver upp trots att det tar emot. Många kramar!


    Svar: Tack fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-15 | 14:27:03
    Bloggadress: http://selmasgata.blogspot.se/
  • Nathalie säger:

    Fina, fina du. Ta igen ditt namn. Jag kan lova och svära att en dag kommer du känna att du inget annat vill. För just så känner jag mig nu. Min skilsmässoprocess är en långdragen jävel. Jag måste varje dag skriva under mail och papper med hans efternamn. Jag vill inget annat än att få tillbaks mitt egna. Mitt fina efternamn. Mitt egna efternamn. Jag ser det som min egna identitet. Mitt egna efternamn - det är jag. Just nu är jag.. hans fru, fastän han inte ville vara min man. Jag sitter fast i skiten med hans efternamn och umgås i stort sett med människor som enbart känner mig under det efternamnet. Hans efternamn. Jag är inte min egna. Jag vill få tillbaks min identitet, jag vill vara mig själv. Värna om ditt efternamn. Jag förstår dig till fullo, för en gång i tiden var jag stolt över efternamnet som jag nu drar efter mig som en säck med en massa tunga stenar. I grund och botten gillar jag det efternamnet jag nu bär. Men det är inte mitt. Det har - egentligen - aldrig varit mitt. Det var hans från första början. Och när man tänker efter så är det sjukt att gifta människor inte stannar vid sina egna efternamn. Man borde förbjuda namnbyten. Göra som i Spanien och andra spansk-talande länder. Kvinnan har kvar sina efternamn, mannen sina, barnen får mammans första efternamn och pappans första efternamn. Det är genialiskt.
    Tro mig. Du kommer vara väldigt glad över ditt efternamn en dag. Ge det tid. Stressa inte. Massa kramar <3

    Svar: Nathalie. Jag hoppas att du orkar fortsätta kämpa. Kämpa så att du får tillbaka ditt namn. Din identitet. Jag önskar att jag en dag vill ha mitt också. Just nu hatar jag mitt namn. Men jag ska lära mig älska det. Det ska jag. Tack för din kommentar. Och kämpa på. Stora kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-16 | 22:27:53

Kommentera inlägget här: