trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 20

Kategori: Allmänt

Inse och acceptera
 
Johanna skrev så här igår:
Det här är bara en teori, men den här paniken du har börjat få ibland. Det kanske är för att du långsamt börjat acceptera att allt är förstört. Att även om han skulle ändra sig nu så skulle inget ändå vara som förr. Det är en läskig känsla. Det måste vara så överväldigande. Om det är så, så kommer kanske paniken från att du inte vill inse, inte vill acceptera och stretar emot. Som sagt är det här en gissning,men om det stämmer bara lite i alla fall så det som ett steg på vägen. Att veta att inget kommer bli som förr är ett steg framåt, oavsett hur jobbigt det steget är. Ingen vet hur ditt liv kommer se ut. Kanske kommer ni om ett år bearbeta allt och bygga något nytt , eller så står du stadigt på dina egna ben eller kanske till och med med någon annan. Men jag tror att alla jobbiga känslor som kommer nu är för att du tagit ett steg framåt och upptäckt nya utmaningar. Det betyder att du har hanterat och kommit förbi de första utmaningarna. De som handlade om att äta, gå till jobbet, överleva. Nu står du inför nästa fight, den som handlar om att bygga ett nytt liv. Du klarar den fighten också!
 
Ja det är säkert så det är. Till slut måste jag inse. Acceptera. Jag vet inte. Men just nu är jag inte beredd att släppa taget. Är inte redo. Klarar inte att släppa det vi har haft. Vet inte hur jag ska kunna leva i en värld där det är helt borta. Där det inte bara är borta för stunden, utan faktiskt borta på riktigt. Jag klarar inte det. Såna tankar gör att jag kollapsar. Och även om jag vet att det kommer att komma en dag då det inte går längre, är det just nu viktigare att hålla mig ovanför ytan. Jag kanske intalar mig själv osanningar. Jag kanske ljuger för mig själv. Men jag klarar inget annat just nu. Jag klarar inte en verklighet där det vi har haft inte finns kvar någonstans i hans hjärta. En verklighet där allt vi har delat är borta. Det går inte. Jag kan inte tro att det är så. Det är idiotiskt och patetiskt. Jag vet att bevisen för att verkligheten inte är den jag vill, för att det inte kommer att bli såsom jag hoppas, brer ut sig framför mig. Piskar mig i ansiktet till och med. Jag vet det. Men jag klarar inget annat. Just nu klarar jag inte att släppa taget om vår kärlek.

Kommentarer

  • Michael säger:

    Du måste ingenting! Du behöver inte släppa taget. Du är mitt uppe i en sorgeprocess och då är bl.a. hoppet ens närmaste vän. Ingen vet någonting om framtiden och vart processen tar dig. Det är inte "idiotiskt och patetiskt" utan mänskligt det du gör. Värme till dig!

    Svar: Tack. Men det har gått så lång tid nu, och jag vet att jag inte kan fortsätta älta så här. Men jag kan inte sluta, stänga av, trycka bort. Klarar inte.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-19 | 09:54:12
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • Anonym säger:

    Jag förstår att detta är en otroligt jobbig sits du hamnat i, en sits du aldrig vart med om förut. Och jag har alltid vart en sån som ältar, inte släpper taget och vill ha tillbaka saker som försvunnit. Men har tillslut med mycket filosoferande och många händelser i bagaget insett, att ingenting är oföränderligt. Det enda du kan lita på är att allt förändras, bra som dåligt. Det som är dåligt nu kommer att förändras, det kommer inte vara för evigt. Och ju mer man fokuserar på vad man INTE vill, ju mindre fokuserar man på vad man faktiskt VILL. Och det är kanske just det jag vill säga dig, ett litet tips om att försöka tänka på vad du VILL ska hända, vad du vill göra om dagarna, istället för att älta allt du inte vill ska försvinna. Det är borta, det som varit är borta, vad VILL du göra nu, hur VILL du må? Istället för att tänka "jag vill inte detta..." sluta bara mitt i den tanken och forcera fram vad du faktiskt vill just nu. Är det att ta dig upp ur sängen, tänk bara på hur mycket du vill upp. Punkt. Inget mer, ingenting om vad du inte vill, bara vad du vill. Och sedan, allt förändras, även detta. This too shall pass.

    Svar: Du har rätt. Såklart. Jag ska försöka. Tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-20 | 06:19:39

Kommentera inlägget här: