trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 22 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Här och nu
Var hos sjukgymnasten idag. Fick ligga på golvet och fokusera på kroppsdelarna, en i taget. Det var svårt. Jag lyckades ägna några få sekunders uppmärksamhet åt kroppen och sen tog associationer mig bort i tanken. Långt, långt bort till ett minne. Ett minne av oss, av något vi gjort tillsammans.  Och smärtan högg till i bröstet. Gång på gång. Sjukgymnasten, en underbar liten kvinna, frågade efter varje rörelse om det gjorde ont eftersom jag grimaserade. Jag sa nej. Jag ljög. Ville inte förklara där och då. Men det gjorde ont i hjärtat. I bröstet. Så vedervärdigt ont gjorde det. 
 
Sen sa hon,  du måste låta tankarna komma, det är okej, men låt dem sen också gå. Se dem som små moln som flyter ovanför dig. Det var enormt svårt. Men de få sekunder jag faktiskt lyckades fokusera helt och hållet på min kropp, det var ändå några sekunder i frid. Så fort sekunderna var över, så fort fokuseringen bröts av min spinnande hjärna, då slog smärtan till med full kraft i mitt bröst. Men det känns okej att den gjorde det. Det känns faktiskt okej. 
 
Det sista sjukgymnasten sa till mig var: "Vi vet inte vad som händer i framtiden, vi måste bara lära oss att göra det bästa av det vi har att jobba med just nu, och leva i nuet, för allt annat kommer konstant att förändras. Varje andetag du tar är ett nytt andetag, som skiljer sig från det föregående. Lägg dåtiden till höger och framtiden till vänster och fokusera sen här och nu." Det är svårt men jag vet att jag måste försöka tänka så.
 
När jag gick ut därifrån kom tårarna. Jag lät några falla nerför min kind. Torkade sen bort dem med en vante och gick tillbaka till jobbet. Nedbruten och ledsen, men ändå med ett verktyg rikare.

Kommentarer

  • Venessa säger:

    <3

    2013-11-21 | 18:08:21
  • Venessa säger:

    <3

    2013-11-21 | 18:08:23
  • Venessa säger:

    <3

    Svar: ❤❤❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-21 | 18:08:32
  • Anonym säger:

    Det här är nog nyttigt för dig. Dessutom ser jag så många framsteg på bara tre veckor. Du är så bra. Så bra!

    Svar: Det tror jag med. Nyttigt för alla säkert. Men särskilt för mig nu. Livsviktigt tror jag. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-21 | 18:41:18
  • Matilda Karlsson säger:

    Små, små, små, men ack så betydelsefulla, steg i rätt riktning <3

    Svar: <3 Jag hoppas det.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-21 | 21:11:56

Kommentera inlägget här: