trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 29 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Duktig
Jag fick precis ett mail av min farfar. Han avslutade med: "Stå ut - du är för duktig för att knäckas av det som hänt."
 
Alla säger att jag är så duktig. Det har jag fått höra hela mitt liv. Duktig, duktig, duktig i allt jag gör. Men min farfar har fel. Jag är inte duktig nog för att inte låta det här knäcka mig. Jag har aldrig varit duktig på det sättet som nu krävs av mig. Aldrig varit känslomässigt stark. Ja, jag har bitit ihop utanpå, men alltid fallit sönder inuti.
 
Det här har redan knäckt, krossat, förstört mig till grunden. Det finns ingen återvändo från den väg jag hittills har vandrat. Det finns bara ett sätt nu - att bygga nytt. Jag vet det, men inte en fiber i min kropp vill vara med. Den stretar emot med allt den har. Och jag orkar inte kämpa emot just nu.

Kommentarer

  • S säger:

    Släpp alla andras förväntningar på dig, strunta i vad de tycker! Du måste få din tid att sörja och läka. Strunta i om andra tycker det tar för lång tid! Strunta i om andra tycker att du har tagit det för hårt! Det här är en investering du måste göra för dig själv. Du måste ta tid och utrymme till att lappa ihop dig själv, och att sluta leva efter andras förväntningar på dig! Kramar

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-28 | 14:55:38
  • maja säger:

    skrev för ett tag sen om att jag skrev lång kommentar kring hur saker faktiskt går över, och sen 2 veckor senare också blev dumpad. på dåligt sätt. har gått några veckor sen jag blev det. varit som en dimma. gått runt hemma, knappt gått ut. inte varit duktig i något, någonstans. känner mig rätt värdelös faktiskt. på gränsen till självhat. ser en blek tragisk skugga i spegeln. har inte sett dagsljus på 21 dar typ och är i princip genomskinlig i mitt pigment. tänker saker som "vad gör jag med mig själv?" och blir ledsen för att jag inte orkar vara en bra vän eller dotter just nu.

    men jag kom att tänka på att det är vår förbannade rättighet att vara oduktiga just nu. det finns en tid då man måste vara duktig och det finns en tid när man måste få falla i bitar och ligga kvar ett tag. för att det inte går att bara resa sig direkt.

    jag orkar knappt gå upp ur sängen. har ingen motivation till det. känner ingen glädje för något. och jag tänker att det är helt okej. det får vara såhär ett tag. jag väntar ut denna shitstorm. jag får vara tråkig, dålig på att engagera mig i andras liv, självisk, bitter och en rad andra negativa saker just nu. inte för alltid men just nu och ett litet tag fram. det får du också. verkligen.
    skit i "duktig". skit i att du känner dig som en dålig vän.
    när man blir avslängd från något så hårt att man tappar andan måste man få ligga kvar en stund. de som inte har förståelse för det är inga vänner.

    obs. viktigt ATT ta sig upp ur skiten om ett tag. inte bli bitter eller melankolisk permanent. det kommer bli bättre. men. just nu kanske det är enklast att bara ta det för vad det är. skit. och inte ha för höga krav på sig själv.
    du har sorg. du behöver inte vara duktig. du är duktig nog som tar dig igenom dagarna just nu, det räcker.
    så, ligg kvar i sängen, gråt hur mkt du vill, ät massa glass, lämna inte lägenheten på ett par dar om du känner för det. det ändrar inte hur bra du är. tänk alla tankar, även de du inte vill ha. låt dig själv vara svartsjuk, arg, ledsen. den där duktiga bra tjejen du vill vara finns inom dig och är där hela tiden men just nu ligger en massa skit i vägen. det går inte att vara stark för andra om man knappt kan stå själv.

    har haft en del heartbreaks senaste åren. lärt mig hur det funkar. och hittills har jag förstått att det kommer en dag när man vaknar och förvånas över att det känns lite mer okej helt plötsligt. nu väntar vi in den dagen och tills dess behöver vi inte vara duktigare än vi orkar med. ok?


    Svar: Hej Maja. Förlåt för sent svar. Är så ledsen att höra att du behöver gå igenom det här. Hoppas att du själv gör så som du så klokt råder mig. Ta hand om dig bästa Maja. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-28 | 15:15:00
  • Hanna säger:

    Kan inte annat än hålla med S. Du FÅR gå sönder, det får ta precis den tid det tar att läka sen och du måste verkligen inte vara duktig eller stark! Det handlar om en person som du levt med och älskat (och fortfarande älskar) i många år som plötsligt inte finns i ditt liv längre. Självklart kommer det inte kännas bättre på några yttiga veckor. Ge dig själv tid, en dag kommer du börja lägga tid nya byggstenar men det blir när det blir. Idag gäller det att försiktigt försöka ta sig fram på spillrorna av de gamla utan att ramla allt för långt ner. Vi är många som är med dig.

    Svar: Ber om ursäkt för sent svar. Tack för din kommentar Hanna. Tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-28 | 15:16:38
  • Mary säger:

    Du är mänsklig. Du har känslor som tar över efter en förlust. Det betyder inte att man inte är stark eller svag. Duktig är inte ett ord man kan sätta på känslor. Jag tror att han försöker peppa dig och visa att han tror på dig. Ord kan ha stor betydelse. Den här sorgeprocessen är inget som du ska få betyg för i något som helst ämne. Det är något som måste läka och jag måste berömma dig för att jag tycker att du tar stort ansvar för att försöka få må bättre och komma igenom sorgen. Du gör verkligen ditt bästa tycker jag det verkar som. Sköt om dig och strunta i duktig-kommentarer. Läs böcker om duktig-flicka syndrom. Du är långt ifrån ensam på den punkten. Var dig själv, inte någons förväntning på dig. Kram

    2013-12-04 | 01:43:19
  • Frida säger:

    Jag är så ledsen över att höra det som hänt dig, jag gråter när jag läser dina texter. Men en fördel med att krossas, brytas ner totalt, bli trampad på.. Det är att när du väl kommer upp igen, så är du 1000 gånger starkare. Då finns det ingenting du inte klarar av. Och det är den bästa känslan av dom alla.

    2014-01-06 | 03:34:37

Kommentera inlägget här: