trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 4

Kategori: Allmänt

Panik och illamående

Jag vet att jag inte bestämmer över hans liv. Att han måste få leva som han vill. Med vem han vill. Hur han vill. Jag vet att jag inte är mer än en tillfällig besökare i hans liv. Även om jag vet är det som att mitt undermedvetna inte förstår. Inte kan greppa att han är borta. Drömde i natt att han var där. Drömde att hans hand var i min. Jag vaknar och allt kommer över mig. Den där verkligheten. Den verklighet där han håller någon annans hand. Håller om någon annan på nätterna. Kysser någon annan. Och det gör mig illamående. Att han som var min, han som var den jag skulle gifta mig med, han som skulle bli pappan till mina barn, han som jag skulle dela hela livet med, nu väljer att leva med någon annan. Fy fan, det gör så jävla ont. Ondare än vad man kan föreställa sig. Jag får fysiskt ont i bröstet och andetagen vägrar gå ner i lungorna. Stannar i halsgropen. Hur kan han älska någon annan när jag älskar honom så här? Hur kan jag älska någon som behandlat mig vidrigare än vad jag någonsin trodde att jag skulle bli behandlad? Hur kan jag älska någon som har ljugit mig rakt upp i ansiktet? Som har ljugit och sagt att han älskar mig samtidigt som han inleder en relation med en annan kvinna? Som har hållit om mig på natten och när jag somnat skickat sms om sin kärlek till någon annan? Jag vet inte varför, men jag vet att jag älskar honom så att det känns som att jag ska gå sönder. Efter New York-resan där vi tittade på vigselringar, efter lägenhetsköpet och efter att vi gått runt i kyrkan vi skulle gifta oss i, var jag så kär. Kär i den underbara människa jag trodde att han var. Pirrig. Efter nio år tillsammans var jag pirrig och förälskad. Och samtidigt planerade han att lämna mig. Kände inte längre för mig. Men han sa ingenting. Sa ingenting förrän det var för sent. Sa ingenting förrän han redan hade blivit förälskad i någon annan. Och inte ens då berättade han hela sanningen. Hur kunde han göra så mot mig?

Stöd

Hundratals gånger. Hundratals gånger har jag har berättat för människor i min omgivning vad som hänt. Frågat dem hur det kunde bli så här. Berättat om allt vi gjort de senaste månaderna. Spytt ut mina känslor om och om igen. Gråtit i telefonen och tryckt den så hårt mot kinden att jag fått små sår där. Hur mycket jag än ältar, hur förstående min omgivning än är, hur mycket de än försöker ge mig svar, försöker hjälpa mig på olika sätt, så är det som att något i min hjärna inte förstår. Förstår inte att det är slut. Förstår inte att det inte ska vara vi. Förstår inte hur det någonsin ska kunna kännas bättre.

Igår var jag i en djupare svacka än vanligt. Mardrömmarna jagade mig hela natten och fastän jag vaknade och gick upp, förföljde de mig. Lät mig inte vara i fred. Om och om igen hörde jag hans röst: ”Jag väljer henne. Du betyder ingenting för mig.” Paniken sköljde över mig. Jag gick in på Elaines blogg. Försökte se ljuset, känna värmen, få mig själv att inse att jag en dag kommer att må bättre. Jag har läst hennes blogg länge, men har de senaste veckorna inte riktigt klarat av det. Jag vill vara glad för andras lycka, för andras glädje, men det har på något sätt gjort mer ont i mig då. Jag vill inte vara en sån som inte kan glädjas med andra. Jag vill kunna glädjas med dem. Jag gick in på hennes blogg men jag kunde inte mota bort tårarna. Tårarna och paniken. Lämnade då en kommentar där. Jag kände mig som ensammast i hela världen och känslan var outhärdlig. På något sätt kändes det bra att dela med sig. Ensamheten blev lite mindre påtaglig då. Elaine skrev ett svar till mig. Förstår inte att hon tog sig tid att skriva ett svar. Kan inte förstå att det finns människor därute som bryr sig så. Som tar sig tid att hjälpa även en främling. Hon skrev ett svar som ger en strimma ljus. En strimma hopp. Även om jag ofta inte kan värja mig mot ångesten, måste jag tänka på att det finns människor därute som bryr sig. Fantastiska människor, både i min närhet och långt därute i världen, som faktiskt bryr sig på riktigt. Även om den som var min person, den som jag trodde brydde sig mest, inte bryr sig längre, finns det andra som tar sig tid, öppnar sina hjärtan och skickar moln av omtanke som jag försöker ta till mig. Tack till alla er. Tack till Elaine som gav mig möjlighet att se att det finns så många som bryr sig, tack till alla er som kommenterat, tack till alla er som läst min berättelse. Ni kan inte förstå hur mycket det betyder för mig. Jag känner mig så fruktansvärt trasig inombords men den värme som finns därute måste till slut även hitta in i mig, hitta in och långsamt laga det som gått sönder. Nu kämpar vi vidare. Tack för att ni är med mig. Jag vill så gärna svara på alla kommentarer. Men även om jag inte gör det ska ni veta att jag tänker på er alla. Värdesätter alla så högt, så högt. Alla som talar om att de bryr sig, alla som skriver att de skickar styrka och kärlek. Alla som vågar berätta sin historia och delar med sig av sina innersta känslor. Från djupet av mitt hjärta – tack.

Nu finns det inget annat. Jag måste klara det. Vi måste klara det.

Kommentarer

  • agnes säger:

    vill bara krama dig. du är så jävla stark!!!

    Svar: Tack. <3
    Sara

    2013-11-03 | 11:31:21
  • C säger:

    Dina ord hade jag själv kunnat skriva för drygt ett halvår sedan. Inte exakt samma händelser, men samma känslor, tankar och funderingar. Jag tog hjälp, professionell hjälp och började gå i samtalsterapi. Jag såg inget ljus, jag förstod inte hur jag skulle kunna låta bli att gråta igen.
    Idag mår jag fint. Såret finns såklart där, men smärtan är nästintill obefintlig nu.
    Det blir bättre, jag vet att det är otroligt men det blir det. Ta hjälp, GRÅT, bli arg! Få utlopp för allt.
    Du skriver så rörande och det känns så mycket.
    Önskar dig all lycka!

    Svar: Jag får också hjälp. Men det känns ändå svart ibland. För ofta. Tack för din kommentar. Stor kram.
    Sara

    2013-11-03 | 12:02:51
  • Panchi säger:

    Hej starka du,
    Vi är ett par nära vänner som ramlade in på din blogg. Jag har suttit och haft högläsning med utdrag från din blogg. Vi har bara suttit helt chockade och kan inte förstå att det finns så hemska människor som ditt ex.

    Du har säkert hört allt förut; "det blir bättre", "du kommer hitta någon annan" etc etc... Vilket du kommer! Men det är svårt att blicka framåt när sveket du fått uppleva är mer än vad många får uppleva under en hel livstid. Men du ska veta att vi är fyra tjejer som sitter i vardagsrummet och hoppas på att du under dessa 365 dagar ska bli det bästa du någonsin kan bli och kunna blicka tillbaka och känna att du tog dig ur en jobbig period i ditt liv.

    Vi tycker att du ska tillåta dig själv att agera ut alla dina känslor - skrik, gråt, få ut allt du känner så att de inte ligger inom dig och äter upp dig.

    Vi hoppas som medmänniskor men framförallt som kvinnor att du tar dig ur den här svackan i ditt liv, för det är en svacka och något du ska ta dig ur.

    "There are far more better things ahead than any we leave behind"

    Svar: Hej Panchi och vänner. Jag vill så gärna bli det bästa jag kan bli. Fan bara att jag inte kan sluta älska honom. Jag skriver ut allt här. Eller på lappar överallt runtomkring mig. Orkar inte bära sakerna själv längre. Jag sparar dina slutord nära hjärtat. Tack.
    Sara

    2013-11-03 | 12:11:17
  • Martina säger:

    Du kommer klara det.
    Jag tycker att du väldigt modig som skriver om det så öppet och ärligt.
    Vet inte vad jag ska skriva, men vill att du ska veta att jag tror på dig och att jag håller tummarna för dig.

    Svar: Det är inte meningen att vara modig. Det bara blev. Tack för att du bryr dig så Martina.
    Sara

    2013-11-03 | 12:15:04
  • anna säger:

    All kärlek åt dig! Du kommer ta dig igenom detta!!

    Svar: <3
    Sara

    2013-11-03 | 12:23:30
  • Evelina säger:

    Jag tänker som så här, att det inte är honom du älskar längre. Du älskar skepnaden av den han en gång var och de ni en gång var. Men han dog i samma stund han ens tänkte på att vara med någon annan. Han blev inget annat än ett svin utan värdighet. Jag hatar honom åt dig, hatar honom så mycket.

    Du är stark, keep on swimming!

    Svar: Jag förstår att det kanske är så man måste se det. Men hjärtat förstår inte. Någonstans därinne måste han ju finnas? Den människa jag älskat i nio år. Stor kram.
    Sara

    2013-11-03 | 12:24:04
  • Johanna säger:

    starka människa! och så vackert du skriver mitt i allt. Det finns ingen bitterhet i texten, bara ärlighet och känslor. Du kommer ur det här, starkare. kram

    Svar: Åh, jag vill tro det. <3
    Sara

    2013-11-03 | 12:32:49
    Bloggadress: http://www.lady-tramp.se
  • Malin säger:

    Jag vill börja med att beklaga över det som har hänt dig. Du är verkligen stark och du kommer ta dig igenom detta med tidens gång.

    Du skriver så vackert och det berör mig. Du får mig att stanna upp och tänka efter vad jag har i livet.

    Tack för att du delar med dig av din berättelse!

    Styrkekramar!

    Svar: Ta inget för givet. Uppskatta det fina du har i livet. Tack för dina ord, Malin.
    Sara

    2013-11-03 | 13:23:35
    Bloggadress: http://www.malinasworld.bloggo.nu
  • Michael säger:

    Jag följer dina ord och kan känna igen mig i mycket av det du skriver. För några år sedan gick jag genom ett liknande helvete som nu är mitt uppe i. Skrivandet kommer att hjälpa dig - lovar! För varje dag kommer du att bli lite, lite starkare. Ibland faller man ned i mörkret, men inte lika djupt som förra gången. Påminn dig om att du mer än känslorna, sorgen och smärtan. Som du upptäckt är du inte ensam i det här. Behöver du prata med någon i tel som finns jag för dig. Jag jobbar med sådant här och bjuder dig gärna på gratis sessioner om du vill. Kram Michael

    Svar: Tack Michael. Min morbror brukar säga samma till mig: jag är mer än mina känslor. Tack för dina fina ord. Just nu har jag psykolog, psykiatriker, sjukgymnast - ja alla, som hjälper. Men i framtiden kanske. Tack.
    Sara

    2013-11-03 | 13:29:59
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • lina säger:

    "sometimes good things fall apart so better things can fall together" <3 tänker på dig

    2013-11-03 | 13:36:00
  • Li säger:

    Kärlek kan man inte stänga av "bara sådär", hur för jävligt det än är. Trots att man förnuftsmässigt "vet" att det inte kommer att bli något med den som man planerat sitt liv, sin framtid och sin kommande familj med.
    Vissa dagar, dygn, stunder, nätter är det som att den där oförståeliga kärleken man fortfarande känner till den där personen äter upp en, andra stunder rinner den över i korta/långa perioder av ren ilska. "Hur kunde han göra det? Helvetes jävla skitmänniska!"
    Tyvärr är det nog så, vilket jag fått lära mig att tänka om och om igen, att den där personen (som man fortfarande vettlöst och utan sans älskar) lämnade en långt innan det kom fram, långt innan han erkände vad som hänt. Förjävligheternas förjävlighet vill jag kalla det, i brist på andra ord. Därför står man där, med ett hjärta och en själ som bultar av kärlek till en person som på det mest vidriga och utstuderat otänkbara sätt har dumpat en. Lämnat en. Bara sådär.
    Ett helvetes jävla skitliv får man. Och ett hjärta som vettlöst och utan logik fortsätter älska den största av världens skitstövlar...
    Det är ofattbart.

    Styrka och systerlig kärlek, till dig min mycket okända syster och vän.

    Det kom en tid, efter att chocken släppt för mig (chockperioden är olika lång för olika människor), då jag så småningom började rensa ut allt som påminde om honom. Alltifrån minnen, dofter, till saker han köpt, lappar han skrivit. Det var hemskt jobbigt. Men det hjälpte mig. Det renade. Allt färre ting och dofter som påminner om honom. Se det som ett tips i all välmening, när och om tiden är rätt så kan du göra samma sak. Bara det känns rätt för dig.

    Jag börjar bli min egen, en person med kontroll och makt över mitt liv, mina tankar, min själ och mitt hjärta. En person med ett heligt jävlar anamma och med ett hjärta som läks dag för dag till att bli starkare än det någonsin varit. Vi klarar det här, finaste. Vi klarar det här. En dag i taget. Sedan är vi där. På andra sidan.

    Svar: Hej Li. Jag förstår inte hur jan kan älska honom så här. Förstår bara inte. Vill ju vara arg. Är ju arg ibland. Men bara korta stunder. Just nu är det lite så. Jag vill inte ha bort honom. Jag vill att han ska finnas kvar i mitt liv. Men jag klarar inte att påminnas. Inte just nu. Det gör för ont. Så jag försöker också rensa. Bara det att den där rensningen tar all min kraft, all energi, och fullkomligt slår mig sönder och samman till ett vrak. Dina sista ord. "Jag börjar bli min egen, en person med kontroll och makt över mitt liv, mina tankar, min själ och mitt hjärta. En person med ett heligt jävlar anamma och med ett hjärta som läks dag för dag till att bli starkare än det någonsin varit. Vi klarar det här, finaste. Vi klarar det här. En dag i taget. Sedan är vi där. På andra sidan." Jag sparar dem. Tack fina du.
    Sara

    2013-11-03 | 13:56:59
  • lina säger:

    "sometimes good things fall apart so better things can fall together". <3
    kram tänker på dig

    Svar: Ja, det är kanske så. Det är bara jäkligt att det ska göra så ont när det går sönder. Fy vad ont. Kramar.
    Sara

    2013-11-03 | 14:00:26
  • Sara säger:

    Jag mår illa, blir tårögd och det skär i hjärtat mitt. Vi var inte tillsammans i nio år, vi skulle inte gifta oss, men ändå. Smärtan och minnerna är detsamma. Det tog tid. Lång lång tid. Jag rasade 10kg och grät tills jag inte längre fick luft. Jag vet att det gör ont på ställen man inte ens visste fanns. Man tror ingen egentligen förstår. För ingen kan någonsin ha älskar någon lika mycket som du älskar honom. Men det kommer bli bättre. Det kommer komma en dag, när du inser att om du fick välja att få honom tillbaka eller att få den där nya killen du börjat förälskat dig i.. Så kommer du välja den nya, utan tvekan.

    Du kommer kunna andas igen. Du kommer känna kärlek. Du kommer vara pirrig. Och du kommer till och med känna att det var tur att du kom ifrån denna hemska man.

    ALL KÄRLEK till dig.

    Svar: Jag orkar inte gråta mer. Jag orkar inte gråta mer. Det är så. Jag tror inte att någon kan förstå hur mycket jag älskar honom. Det är så. Jag vill ju inte ha någon annan. Och det har gått två månader. Åh, jag önskar att du har rätt. Jag önskar det så. Stor kram
    Sara

    2013-11-03 | 14:04:04
  • Anna säger:

    Hej,

    Jag har läst varenda ord du har skrivit och känner tyvärr igen mig alltför väl. Det är ett obeskrivligt mörker. Jag är lika gammal som du och har blivit bedragen av min make. Vi gifte oss förra året, då hade vi varit ihop i sex år. Jag kan fortfarande knappt förstå det. Om du vill, kontakta mig gärna. Vi kanske kan ta en fika?

    Svar: Fy. Det är fruktansvärt. Just nu är jag knappt människa. Vågar inte göra planer för jag är för opålitlig. Jag lovar återkomma snart, på din mail. När jag vågar göra planer igen. Stor kram
    Sara

    2013-11-03 | 14:44:58
  • Sanna säger:

    Tack Elaine för att du länkade hit! OM jag vill skicka tusen kilo styrka och kärlek till bloggsystern!

    Jag kan inte sätta ord på din sorg, jag kan inte trösta dig tillräckligt för att sudda ut det som gör ont. Men jag kan påminna dig om, som alla andra här gör, att en dag, när du är på dag 365, kommer du se tillbaka på dag 1 och tänka "Usch så dåligt jag mådde då! Jag trodde aldrig att det skulle gå över" och känna en lättnad över att du faktiskt överlevde skiten, hur jobbigt det än var.
    Jag skrev några rader till min bästa vän när hon var där du är nu. Du får dom om du vill ha dom.

    "Sorgen är som en mörk skog. Den ser oändlig och ogenomtränlig ut. Men finner du modet att kliva rakt in bland träden kommer du upptäcka att där finns både ljus och liv och att skogen faktisk tar slut om du bara vågar fortsätta gå. Så gå nu min kära. Gå nu så möter jag dig på andra sidan. "



    Svar: Det var otroligt fint skrivet. Jag bär med mig de orden. Tack snälla.
    Sara

    2013-11-03 | 14:45:23
  • paula säger:

    Jag vet vad du menar med att du inte riktigt kan förstå. När det hände mig drömde jag varje natt i ca2 mån att allt var som vanligt för att vakna på morgonen och inse att han inte fanns där längre. Jag kunde inte ta in att han inte fanns där längre, jag försökte förklara och rättfärdiga på alla sätt jag kunde. Men sanningen är att om han hade älskat mig hade han stannat hos mig. Om man vill ha någon och älskar dem så lämnar man inte och man gör inte illa. Han är inte den personen du trodde att han var men det kommer att ta ett tag att förstå. Det är ok att älta, att må dåligt , att förneka. Till slut kommer sanningen in lite i taget men den kommer när man kan hantera den. Försök att hitta på något kul. Böcker och serier är min räddning när jag mår dåligt, att kunna fly ett litet tag. kram <3

    Svar: Drömmer varje natt att han är där. Varför gör jag det? Det har gått två månader. Förstår inte. Stor kram
    Sara

    2013-11-03 | 15:02:46
  • Helena säger:

    Det kommer vara tufft framöver men tillåt dig själv att känna alla dessa känslor. Att kroppen gråter och gör ont är ett steg i läkningen. Jag hejar på dig!

    Svar: <3
    Sara

    2013-11-03 | 15:15:35
  • Matilda säger:

    Det är vidrigt att du behöver gå igenom detta, och det är vidrigt att det finns så många som behöver göra det! Jag har skonats från detta, och jag hoppas att jag aldrig behöver gå igenom något liknande. Men det finns alltid tillfällen då det känns som att man befinner sig i ett djupt hål och allt känns mörkt och jobbigt. Vid såna tillfällen tycker jag det är jobbigt att höra "Vad du är stark!" - jag menar, vad har jag egentligen för val? Men att vara "stark" har fått en annan betydelse för mig och dikten nedan har hjälpt mig många gånger. Jag hejar på dig och som du ser finns det många människor som stöttar dig igenom detta. Ta hand om dig och var aldrig rädd för att be människor om hjälp!

    "Att vara stark är inte att aldrig falla, att alltid veta, att alltid kunna.
    Att vara stark är inte att alltid orka skratta, att hoppa högst eller vilja mest.
    Att vara stark är inte att lyfta tyngst, att komma längst eller att alltid lyckas.
    Att vara stark är att se livet som det är, att acceptera dess kraft och ta del av den, att falla till botten, slå sig hårt och alltid komma igen.
    Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast.
    Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå dit."

    Svar: Tack bästa bästa du. Jag ska ta dikten och spara den. Tack.
    Sara

    2013-11-03 | 17:30:45
  • Linda säger:

    Ar det bara jag som blir fylld av hat bara av att tanka pa att en manniska faktigst kan behandla en annan pa det har viset? Jag kanner inte honom, men jag forstar anda inte. Hur kan man gora nagon sa illa? Hur tanker han? Har han inga kanslor? Varfor gjorde och sa han allt han sa nar han viste vad som komma skall? Faan va arg jag blir. Och blir jag sa arg kan jag ju bara tanka mig hur arg du kommer att bli nar du gar vidare till den fasen i sorgearbetet. Nog om det...

    Jag onskar att jag kunde hjalpa dig pa natt satt, men det kan jag inte. Jag vill sa garna fa dig att forsta att det finns ett liv efter det har. Du kommer ga vidare, och du kommer bli lycklig igen. Han kan inte ta det ifran dig. Du ar stark, och du KOMMER att lyckas. Ja, det kommer att ta tid. Ja, du kommer att fa kampa sa javla hart att du kommer vilja ge upp manga ganger. MEN, du kommer att komma dit. OCH du kommer att bli starkare av den har resan som du nu har paborjat. Du kan. Jag tror pa dig, vi alla tror pa dig. Och vi hejar pa dig. hela vagen. Men ta din tid, stressa inte fram lyckan. Du har tid.
    Jag skickar massa kramar och styrka over till dig, och jag hoppas att du forstar att alla vi har finns for dig nar du behover oss. Vi kanner inte dig, men vi forstar dig.
    <3

    Svar: Tack fina Linda. Det har bara gjort ont så länge nu. När ska det gå över? När ska det bli uthärdligt? Jag förstår inte. Tack för att du bryr dig.
    Sara

    2013-11-03 | 18:06:32
  • Arijola säger:

    Jag vet precis hur du känner, suttit i samma sits, slitit med samma sak. En annan berättelse men känslor och tankar var densamma. Som många redan sagt att du har förmodligen redan hört de "vanliga" meningar, allt löser sig, m.m. Jag hatade när folk sa sådant till mig, jag ville någon skulle komma med något vettigt som att typ det skulle bli vi igen. Men nej, så var det inte istället fick jag fundera över om allt var så bra egentligen? Det är så himla enkelt att bara minnas det underbara stunderna man hade. Jag fick tvinga mig själv att komma när jag inte tyckte han var rättvis mot mig, gick igenom alla dagar vi hade tillsammans för att hitta. Konstigt sätt, men det fick mig att se att allt var inte så bra alltid som jag trodde.
    Fan va stark du kommer vara när du kommer ut från ditt hål. Men ta dagarna som det kommer, att smälta att det som har hänt faktiskt är sant. Resten kommer sedan
    STOR KRAM <3

    Svar: Tack för dina ord Arijola. Det jävliga är bara att det var bra. Det var en väldigt bra relation på alla sätt. Nu i efterhand ser jag vad som kan ha varit fel. Men de sakerna kunde vi ha fixat. Vi skrattade, pratade, bråkade aldrig, var alltid nära, gjorde saker tillsammans, drömde om samma saker i livet. Det är sjukt, men det var så. Fan vad jag saknar honom. Stor kram
    Sara

    2013-11-03 | 18:32:52
    Bloggadress: http://arijoladelija.se/blogg
  • S säger:

    Hej!
    Läste på Elaines blogg och vill bara säga att det är helt fruktansvärt vad han utsatt dig för! Vilken ynkrygg, sådär gör man helt enkelt inte. Och att du förtjänar någon bättre.

    Du tar dig igenom det här! Tänk bara att det var inte menat att det skulle bli ni två, och som Elaine skrev, bättre att du fick veta det nu än när ni hade gift er/skaffat barn.

    Ge dig själv tid att sörja, gråt hur mycket du vill men när det kommer en dag då du plötsligt känner för att skratta - skratta! Du kommer hitta någon alldeles underbar på andra sidan, det är jag helt övertygad om.

    Låt inte det här knäcka dig! Stor kram

    Svar: Jag önskar att jag kunde tänka det. Jag önskar så att jag kunde det. Men hjärtat har hakat upp sig. Åh, jag vill upp ur det här hålet.
    Sara

    2013-11-03 | 19:19:00
  • T säger:

    Jag läser din historia och min mage vänds ut och in. Exakt samma känslor som jag hade för snart exakt 6 år sedan. Min berättelse kanske sticker i andras ögon, kanske inte kan förstå, ibland inte jag heller..
    Efter 3.5 år tillsammans, precis köpt vår andra lägenhet, en större, hunden var nästan 2 och vi båda hade jobb. Vi hade det inte jättebra (jag lägger inte skulden på mig själv när jag säger det!), men vi tog oss igenom det mesta tillsammans. Livet var inte lätt innan den tiden heller. Jag jobbade obekväma tider men träffade nya kompisar och ung som man var så festade vi en del tillsammans. En tjej fastnade jag för direkt. Några år yngre men hon hade allt det där som jag ville ha- många kompisar, omtyckt, levde livet och var allmänt rolig. Min pojkvän hängde då och då med ut när jag träffade mina nya kompisar. Som sagt, det började se ljusare ut för mig rent socialt och därför tyckte jag att det blev bättre hemma.
    Efter några månader på jobb så åkte jag utomlands till min familj. Jag kom hem en fredag och vi hade planerar idol. Vi sätter oss i soffan, min resväska står fortfarande i hallen, när han säger att det är slut. VA? Med min mamma kvar utomlands ringde jag till min syster där jag fick bo. I över 1 vecka hade han inte anledning till separationen direkt. Mitt i natten låg jag då hemma hos min mamma när han ringde och var full. Han berättade att han träffat en annan men att han inte kunde säga vem. Min första tanke var Anna (inte det riktiga), kompisen som jag så gärna ville vara som. Min nya kompis som hade torkat mina tårar när jag sagt att han lämnat mig, som kramat mig och sagt att allt blir bra! Samma jävla kompis! Hon ville ha mitt liv, MITT! Det skulle ju vara tvärtom. Min mage vändes och jag kunde inte få ut ett ord. JAG VAR SÅ JÄVLA ARG! Dom var så kära sa dom. Hela mitt liv raderades, var nerpackat i väskan som var packat sedan snart 1 månad tillbaka. Jag gick inte till jobb eftersom hon jobbade där. Hon tog över hela min värld. Vissa dagar ville jag somna in i badkaret, vissa var jag så satans stark. Jag rasade 10 kg på några veckor och hela jag var likgiltig, som ett barn som behövde trygghet hos sin mamma.
    Jag älskade honom så! Efter 1.5 månad insåg han att han gjort fel och jag stod där med öppna armar och tog emot. Nu hoppar jag lite. Så enkelt var det inte. Det tog lång tid, många bråk, många tårar men jag bestämde mig att jag ville kämpa för det vi en gång hade, det han kastade bort på en natt med henne. Jag tittade inte ens åt hennes håll, hon äcklar mig fortfarande på något sätt. Sviket från henne gjorde 100 gånger ondare av någon anledning. Så gör inte kompisar. Nu kommer egentligen min poäng (var nog bara tvungen att dela med mig!). Min pojkvän har berättat för mig att han gjorde ett misstag, men efter det misstaget så kände han att han var tvungen att fullfölja det. Han var tvungen att visa hur mycket han älskade henne för att visa för mig att det inte var ett misstag. Att visa att det var rätt det dom gjorde. Deras "förhållande" varade inte ens i 1 månad men dom hann så mycket- för att visa att det var dom, att det var rätt. 6 år senare sitter jag i ett hus med samma kille som var ett sånt svin men som jag lärt mig att förlåta, att lita på ännu mer. Vi har ett barn och ett på väg, samma hårboll till hund och jag är så glad och tacksam över att jag tog tillbaka honom. Nu vill jag betona att jag inte säger att det är det RÄTTA! Alla gör vad dom vill och är redo för- såklart! Jag vill även ge dig en härlig och hård kram. Jag vet från erfarenhet att dom själv, innerst inne vet att dom gör fel och försök att överföra din ångest på dom. Dom känner den men förnekar, tro mig! Nu 6 år senare så slår hjärtat en volt om jag hör hennes namn eller råkar se hennes fula ansikte på stan. Men samtidigt så visar jag gärna upp min stora mage och barnvagn och visar att hon är ensam med sin ångest, att jag är lycklig. Jag vet att hon känner den, att hon tänker på mig. Jag hatar henne för att ha gjort så som hon gjort men tacksam över vad som hände för nu är jag lyckligare än någonsin.

    Det tar tid. Som sagt, 6 år och jag mår illa när jag skriver om min berättelse. Det blir en sak att stoppa i ryggsäcken och bli vän med! Det gör dig starkare..
    Jag ser fram emot att läsa om ditt år då du växer som person, oavsett hur det slutar! Låt dig själv att gråta, att bli stark igen för att sedan falla.. 💕

    Svar: Jag vill att min historia ska vara som din. Jag vill det så fruktansvärt gärna. Men det har gått exakt två månader idag. Två månader sen han gjorde slut. Och han har precis varit på nån kärleksresa med henne. Bor med henne. Det gör så jävla ont, och allt i min kropp skriker efter att jag vill ha det du fick, men jag ser det inte. Fan, jag ser det inte. Jag älskar honom så oerhört mycket. Vet att det skulle vara svårt att lita på honom. Men jag vill förlåta. Men han vill inte ha med mig att göra. Är nöjd med sitt liv. Säger att han inte älskat mig på länge. Det är så fruktansvärt. Och jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag vill ha det du skriver. Även om det gör ont för dig än idag. Även om det var hemskt att uppleva. Jag vill ha honom. Jag vet att jag skulle bli så jäkla lycklig med just honom. Även om det är tvärtemot vad alla tror. Vad alla säger. Jag kanske är i ett vaakum och inte ser klart. Men just nu älskar jag honom. Kram och tack för din berättelse.
    Sara

    2013-11-03 | 20:52:11
  • Frida säger:

    Åh. Det värker i bröstet när jag läser dina texter.Jag finner inga ord för det du har utsätts för. Vill bara skicka dig en massa styrkekramar! Jag tror på dig! Du klarar det här! Det måste du. Fortsätt kämpa! 361 dagar kvar. <3

    Svar: Tack fina du.
    Sara

    2013-11-03 | 22:17:27
  • Lina säger:

    Jag känner igen det där med att hjärnan inte kan förstå, känslan av att det är nåt därinne som inte klaffar ordentligt. Han lämnade mig mitt i letandet efter en ny lägenhet åt oss och vårt då ofödda barn, jag var gravid och han hade pratat och längtat så länge efter ett barn tillsammans. Sen bara lämnade han. Och fortfarande kan jag inte förstå hur han kunde göra som han gjorde. Jag kände mig innesluten i en svart sopsäck av sorg, smärta och mörker, och när jag försökte riva hål på den där säcken vällde det bara in rädsla och ångest. Och frågor. Jag tror såhär i efterhand att det värsta egentligen inte var ATT han lämnade, att kärleken inte räckte eller vad det nu berodde på (även om det naturligtvis var vidrigt att inse att jag inte var värd att älskas, hade vårt barn i magen och alla drömmar om ett liv tillsammans krossades), utan HUR han gjorde det, och att jag blev lämnad så brutalt och utan förvarning, aldrig fick någon förklaring, och den där hemska hemska känslan av att det FANNS något att förstå men att jag helt enkelt inte kunde det. Hjärnan var som paralyserad. Det släppte så småningom, jag var ju tvungen att lägga allt åt sidan och ta hand om vårt barn, och jag tänker nu att det kommer aldrig gå att förstå en annan människas agerande i en sådan situation. Men också att det inte är viktigt i det långa loppet. Just då kändes det som att bara jag kunde förstå så skulle det bli lättare att stå ut med allt, men jag tror inte det hade gjort någon skillnad. All sorg och smärta måste läka ut och det måste ta sin tid, alla försök till förklaringar och förståelse är kanske en del av processen, men för mig visade det sig att trots att jag fortfarande inte förstår ett enda dugg av hans agerande så kunde jag gå vidare till slut. Det tog en helvetes massa tid och satte spår i mig som förändrade mig i det innersta, men det gick till slut. För att det måste. Styrka och ljus till dig, du kommer att överleva.

    Svar: Fina fina du. Det låter helt fruktansvärt. Hans mamma brukar säga det. Han slog till mig när jag var så högt upp man kan komma, undantaget om jag hade varit gravid. Som du. Det låter helt fruktansvärt. Samtidigt är det riktigt sjuka, det riktiga märkliga i min hjärna, att jag ibland bara kan tänka: om vi ändå hade haft barn. Då hade vi haft ett band för evigt. Då hade jag haft något kvar av honom för evigt. Så egoistiskt är det. Det förstår jag när jag läser din historia. Starka du som gått vidare. Just nu ser jag inte att jag skulle vara så stark, att jag kommer klara det, men jag vet att jag måste försöka. Stor kram.
    Sara

    2013-11-04 | 02:32:19
  • Ylva säger:

    Kram!!

    Svar: Kram tillbaka.
    Sara

    2013-11-05 | 08:16:47
  • Larah säger:

    Kram<3

    2013-11-05 | 23:56:51

Kommentera inlägget här: