trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 6

Kategori: Allmänt

Ge inte upp

Sitter på jobbet och tittar in i datorn. Regnet öser ner. Det är kallt, obehagligt och ensamt. Har sovit några få timmar, känner mig svag. Saknaden efter honom väller över mig. Gud vad jag älskar honom. I nästan nio år har vi haft allt och han har varit fantastisk. Varje dag. Vi har skrattat, pratat, hållt om varandra, levt livet till fullo. Han är mitt livs kärlek, jag vet det. Men han väljer att vara med någon annan. Det gör så ont. Jag vill bara ge upp. Varje sekund vill jag ge upp. En tår letar sig nerför kinden. Min kollega går förbi, vänder bort blicken när han ser mig. Allt händer här och nu, och jag får inte fatt i den där kämpaglöden, den där styrkan som måste leda mig genom det här. Usch, vad jag saknar honom. Var är hans famn nu när jag behöver den som mest? Saknaden efter honom river sönder mitt bröst. Jag orkar inte mer. Vill bara ge upp.

 

Den här texten från Olof Röhlander hjälper mig.  När tårarna inte slutar rinna läser jag den  om och om igen.

JUST DÄRFÖR GER DU INTE UPP

En morgon som denna funderar ett antal människor på om det fortfarande är värt det.

Några har genomlidit ännu en sömnlös natt av grubbel.

Andra väcktes av mardrömmar som aldrig vill sluta spela och till en framtid som inte längre lockar. Varför gå upp ur sängen?

En tredje startar återigen dagen med ett nattduksbord fullt av smärtstillande tabletter som knappt hjälper längre.

En fjärde vaknar med sorg i blicken efter en oåterkallelig förlust.

Möjligtvis finns det tillfällen då motståndet känns för stort, där en inkastad handduk ses som en utväg, men du får inte ge upp.

Att ge upp vore lika absurt som att ta en krita, måla upp konturerna av en liggande människa på gatan och sedan lägga sig i det markerade fältet. Det är inte du. Det har aldrig varit du.

Det här kanske blir ännu en dag då du får spela en tuff match mot livet, men då får det bli så. En dag till. Lite att förlora och mycket att vinna. Är det kamp som gäller idag, då tar vi upp kampen.

Det spelar ingen roll om andra inte förstår vad du går igenom. Kanske får du göra det ensam, var då din egen bäste vän.

Du kan ha förlorat mycket, men kom ihåg att du har trumfkortet kvar; Din möjlighet att formulera tankar som gör det värt det igen. Just därför ger du inte upp. Inte nu, inte än, inte någonsin.

 

Jag vet att jag inte får ge upp. Men smärtan är obeskrivlig. Orkar inte. Klarar inte. Hur ska jag hitta styrka när allt bara är svart?

Kommentarer

  • Siri säger:

    Komigen nu! Han kanske var ett av dina livs kärlekar, men vi är 7 miljarder människor, och jag är helt övertygad om att någon av dessa kan göra dig precis lika lycklig, kan få dig att älska precis lika mycket - om inte mer - OCH SOM KAN VARA TROGEN. Det du gör nu är att välja den lätta vägen. Att vilja gå tillbaka för att du var lycklig då. Att vilja gå tillbaka till honom för att du var lycklig med honom. Men du är inte lycklig nu, och vems fel är det? Han har behandlat dig som skit, han har legat med en annan kvinna och valt henne över dig, han har ljugit, och han ville inte ta hand om resterna han lämnade efter sig när han sa att det var slut. Han ville sova. Så gör inte ett livs kärlek! Aldrig!
    Välj inte den där lätta vägen. Det kommer vara svårt att ta sig upp ur det här hålet, det kommer göra ont och det kommer ta tid. Men det kommer vara så värt det! När du om några år sitter där med en man som är helt fantastisk, som älskar dig mer än han trodde att han skulle kunna älska någon, ni kanske har en liten nyfödd i armarna. Och du är så lycklig. Då är det du som har gjort en vinst. Du förlorade någon som i och för sig gjorde dig lycklig, men som i slutändan visade sig vara någon helt annan. Men du har vunnit något så mycket bättre.

    Det jag gjorde när jag blev dumpad och bedragen av min pojkvän var att jag började träna. 2 h/ dag minst 4 dagar i veckan. Det hjälpte mig både att tänka på annat, få ut all min besvikelse och ilska, och att få tillbaka matlusten, gå upp de kilon jag förlorat.

    När jag väl hade kommit över honom så kände jag mig så stark. Jag hade klarat det! Nu var jag lycklig för att JAG var lycklig, inte för att jag var beroende av honom. Jag kunde gör precis vad JAG ville och det kändes underbart. Och nu har jag en pojkvän som är 100x bättre än den förra :)

    Önskar dig mitt allra största Lycka till! Många kramar. Kämpa(!!!!!!).

    Svar: Jag ska träna. Det är väldigt bra. Det är nog det bästa. För allting. Jag vet att det måste bli så, att man är lycklig i sig själv bara. Men det är svårt...
    Sara

    2013-11-05 | 10:03:49
  • Malin säger:

    Du är värd så mycket mer än en oärlig och feg jäkel. För det är precis vad han är. Jag förstår att det gör ont och att man bara inte kan sluta älska någon. Men han är inte värd dig.

    Jag hoppas verkligen att du kämpar vidare och tar dig upp igen, för det finns många ärliga och fina killar därute som väntar på någon som dig (åh, jag vet att det inte hjälper ett skit att jag skriver så nu och att det för stunden inte spelar någon roll att det finns många fler därute), men jag lovar dig att du kommer ta dig igenom det här och efteråt kommer bara ilskan att finnas kvar.

    Jag önskar dig all lycka och jag hoppas innerligt att du hittar någon som är värd dig.
    Massor med kramar.

    Svar: <3
    Sara

    2013-11-05 | 10:51:14
    Bloggadress: http://maley.se
  • Frida säger:

    Du. Kom igen nu! Kom tillbaka!
    Du är dödligt sårad och du behöver ingenting. Behöver inte vara glad, ens ok. Du behöver inte vara snäll, se hopp, framtid. Du behöver inte försöka. Du gör som du vill. Men jag är säker på att någonstans inom dig finns lite jävlaranamma. Försök inte tänka framtid, men här och nu. Här och nu, vad kan hjälpa?
    För min del funkade några saker. Jag tog långa duschar te.x. Jag satte på mig hörlurar med extremt hög musik, gärna rock, och det väckte en gnista i mig. Jag drog ner gardinerna och hoppade och boxade och sjöng högt. Jag blev arg och det var underbart. Sen började jag träna. Stark är bra. Först måste du hitta nån gnista, nåt jävlaranamma. Ska han få ta allt från dig? Kom tillbaka!!

    Svar: Jag överlevde gårdagen. Det var bra. Jag vill bli stark. Den mesta musiken gör fortfarande ont. Jag har några få låtar jag klarar att lyssna på ibland. Tack för dina fina tips.
    Sara

    2013-11-05 | 10:53:29
  • Michael säger:

    Det kanske känns som om han var ditt livs kärlek, men det är han inte. Ditt livs kärlek kommer inte att utsätta dig för det du nu går igenom. Förstår känslan av att vilja ge upp, men gör det inte. Det är svårt att ta in, men något/någon bättre väntar på dig. Du kan skriva eller ringa när du vill.

    Kram till dig.

    Svar: Tack Michael.
    Sara

    2013-11-05 | 10:59:04
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • Helgledigt säger:

    Så glad att du ändå skapat den här bloggen, tror att det var det bästa du kunde göra. Det finns många som varit i liknande situationer att få stöd från och en dag kommer du kunna se tillbaka på hela den här resan med nya ögon.

    Det är liksom inte HONOM du är kär i, det är tanken om honom. Svårt att skilja på det vet jag ju. Och den där tomheten. När man haft något som glittrat i livet och som försvinner. Så tomt. Man tappar sitt sammanhang och det tar tid att hitta nytt.

    Jag hade ett distansförhållande med en kille i fyra år. Vi skulle leva resten av våra liv ihop, det hade vi ju bestämt. Vi hade varit ihop sen vi var 16 och visste inget annat. Jag åkte till Hultsfredsfestivalen, skulle åka direkt till honom sen. Första dagen på festivalen RINGDE han och berättade att det var slut och att jag inte behövde komma. Jag var full och helt förstörd. Jag visste då att jag aldrig mer skulle träffa den här personen, aldrig få en sista kram, en sista kyss, aldrig få känna hans värme eller höra honom säga att han älskade mig. Aldrig. Några dagar efter kom förklaringen, han hade en annan tjej där. Han ville "testa" om han fortfarande var kär i mig genom att träffa henne, det var han inte. Ville helst bara dö, kände mig så ensam. Det fanns ingen mening i något jag gjorde. Jag var med mina finaste vänner, jag gick på fester, jag åkte till andra städer, men inget glittrade. Inget var kul. Inget hade mening.

    Veckorna efter uppdagades märkligare och märkligare saker, han hade skickat bilder till mina vänner? hade ett nickname som hette "knullaralla" på sexsidor? Han hade tom raggat på mina vänner när han var på fest med mig? Killen var ju sjuk och jag hade inte sett någonting på fem år?! aldrig känt mig så dum och äcklad. Eller arg. Eller besviken på dom som skulle vara mina bästa vänner och inte sagt något fast dom visste.

    Efter några veckor var han trött på sin nya tjej. Han försökte vara otrogen mot henne med mig. Skrev sms när hon sov. Skickade bilder. Sa att han tänkte på mig. Dom gjorde slut. Han skaffade en ny tjej. Samma sak. Dom gjorde slut, sen skaffade han ännu en tjej, dom gjorde slut, sen skaffade han en tjej, dom gjorde slut. Nu är han visst förlovad med någon som heter likadant som jag, och har samma frisyr. Tillfällighet hoppas jag.

    Och vad gör jag då?
    Efter 5 veckor fick jag nog av att vara ledsen, jag letade rebound och skulle leva det omtalade singellivet!! Kändes såklart lite destruktivt men vad gör man inte för att hålla sig över ytan. Allt man mår bättre av räknas väl?

    Misslyckades rejält iaf, andra killen jag träffade råkade nämligen vara den RIKTIGA (hoppas jag, kan ju ej veta säkert förrän om ca 70 år) kärleken i mitt liv. Nu har vi varit ihop i fem år och han är mitt finaste.

    Klickar fortfarande in på mitt ex facebook ibland och ser vad han gör nuförtin. Känner inget annat än glädje över att vara där jag är idag istället för med honom.

    Kram på dig!

    Svar: Vilken fruktansvärd berättelse. Men så underbart fint att du hittat någon som är ditt finaste. Stor kram
    Sara

    2013-11-05 | 11:51:29
  • Anna säger:

    hej vännen!
    dina ord kunde vara mina, de har varit mina. jag vet vad du går igenom. jag vet att du kommer klara det, jag vet att du kommer hitta lyckan och pappan till dina barn i en annan. du tror att du aldrig kommer älska igen. jag lovar dig att det kommer du att göra. jag lovar dig också att han någon gång, någonstans kommer att ångra sig. kanske får du höra det genom någon, kanske kommer han säga det till dig. kanske kommer han till och med krypande och ber dig om en andra chans.oavsett så kommer han ångra sig. men du kommer aldrig att ångra dig. du kommer bli stark och självständig och hitta en kärlek som inte sviker. han kommer inte göra såhär endast en gång. och nästa gång är det inte dina tårar och ditt krossade hjärta. jag lovar dig, ok? vet inte vem du är, eller var du bormen jag känner så oerhört med dig och skulle så gärna bara vilja ta dig 5 år framåt i tiden och visa dig hur lycklig du kommer vara då. eller om bara trehudrasextiofem dagar från nu.
    jag lovar.

    varmaste kramar!
    anna.

    Svar: Tack Anna. Tack så innerligt. För varje gång någon skriver att han kommer komma tillbaka lyfts jag. Jag vet att det är fel. Men så är det. Många kramar
    Sara

    2013-11-05 | 12:29:27
  • isabell säger:

    Hej, igen!

    Känner än en gång så väl igen mig i dina texter.
    När jag var inne i det mörka, svarta hål du är i nu så satt jag i skolan. På en föreläsning med ca 60pers runt mig och tänkte på honom. En liten tår rann ner men jag torkade snabbt bort den. Tänkte att alla tankar fick komma tillbaka när jag satt på tåget på väg hem.

    För mig var den första månaden åt helvetet jobbig. När jag inte behövde vara i skolan låg jag under mitt täcke och grät. Varje dag. Försökte sova, många gånger fanns han i drömmarna men vissa nätter så kunde jag drömma om något annat.
    Då blev sömnen en flyktväg in till något annat.

    Efter den första månaden försökte jag tänka att jag klarar mig utan honom. Jag försökte leva som jag klarade mig utan honom. Att det finns fler, bättre och SNÄLLARE killar runt omkring en. Men vissa dagar så fick jag ett "återfall". Då jag mådde lika dåligt som jag gjorde den första veckan efter han lämnade mig. Hemskt.

    Men, mitt "tips" till dig är att LÅT dig vara ledsen, var nere, tänk att allt är jobbigt och tungt. För du måste bearbeta detta innan du kan ta dig vidare. Puttar du bort alla dessa känslor nu så kommer de tillbaka till dig en annan tidpunkt, då du kanske är mycket gladare. Då vill du inte ha alla sorgsna tankar.

    Visst, så kommer det alltid komma dagar då man känner av sveket lite mer. Men det kanske bara är någon timma en gång i månaden. Det blir bättre.
    Jag lovar!

    Tveka inte att maila om du så vill. :)

    Svar: Ja, det är så lätt att åka ner i hålet igen... Starka, fantastiska du som tog dig ur. Och tack för att du kommenterar. Jag ska spara din mailadress. Massor av kramar.
    Sara

    2013-11-05 | 13:34:08
  • Annaj säger:

    Du orkar. Du klarar det. Jag vet det. Kram.

    2013-11-05 | 14:18:46

Kommentera inlägget här: