trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 7

Kategori: Allmänt

Analyserar och försöker förstå

Alla era kommentarer berör mig så. Påverkar mig. Hjälper mig. Lyfter mig en smula uppåt. Ni fyller mig med styrka, kärlek och jävlar anamma. Får mig inse att jag, och alla som utsätts för något sånt här, förtjänar bättre. Det är så. Jag vet det egentligen och jag värdesätter alla dessa kommentarer oändligt. Men samtidigt, samtidigt kan jag inte släppa tanken på att det ska vara vi. Att vi är menade för varandra. Jag kan inte. Det är närmast en manisk tanke.

Jag försöker att i tanken pröva att föreställa mig ett liv utan honom. Jag insuper alla kloka kommentarer om att det faktiskt finns något mycket bättre där på andra sidan. I ljuset. Att jag när de här 365 dagarna har gått inte kommer att känna så här. Att något fantastiskt väntar ovan hålfanskapet jag ligger i nu. Men jag klarar det inte. Är inte tillräckligt stark. Tappar allt och hamnar i paniktillstånd. Ångesten kväver mig.

Jag älskar honom så fruktansvärt mycket. Logiska saker, som att han faktiskt inte vill vara med mig och att jag, även om han en dag skulle vilja ha mig tillbaka, aldrig skulle kunna lita på honom igen, får inte fäste i min hjärna. Jag hör mina vänner säga det, jag läser era kommentarer om att det är så, men hjärnan förstår inte när hjärtat säger annorlunda. Jag vill så gärna ha honom tillbaka, någon gång i framtiden, när såren har läkts och jag har vuxit mig starkare. Hur vidrigt han än betett sig, och hur ofattbart svårt det skulle vara för mig att någonsin lita på honom igen, är det det som vilar innerst i mitt hjärta. Varje dag. Varje sekund. Jag får inte bort det. Hoppet om att han ska älska mig igen. Att det djupt därinne i hans hjärta ska finnas något kvar som älskar mig. Jag vet att allt han säger och gör just nu talar för att han redan har gått vidare. Att han är klar med mig. Att han går vidare med henne. Men jag kan inte få bort tankarna längst där bak, i mitt undermedvetna, som säger mig att det inte kan vara så. Att ingen kan spela ett sånt bra dubbelspel. Att han måste ha älskat mig. Trots att han säger att han inte gjort det på länge. Trots att han säger att han bara visat kärlek på rutin, att han vetat exakt hur han ska göra för att han har gjort det så länge.

Hade han stått och nickat och bara hållit med, bara kramats tillbaks, men aldrig tagit några egna initiativ, då hade jag kanske förstått. Men det var inte så. Han ansträngde sig till sitt yttersta för att visa hur mycket han älskade mig. Engagerade sig i att hitta den perfekta vigselringen. Pratade om hur nervös han var för att hålla tal på bröllopet. Att han ville att det skulle bli lika fint som den danske kronprinsens. Satt i timmar och tittade på när jag och mina kusiner prövade att göra olika bröllopsfrisyrer. Tittade på alla brudklänningar jag tog fram på olika sidor. Han var absolut stensäker på att lägenheten vi köpte i juli skulle bli perfekt. Han var den som tog kommandot. När vi skulle ta lån ville han att vi skulle binda en stor del av lånen. För tryggheten. Så vi band räntorna på flera år. Han ville att vi skulle köpa halva Ikea till vår nya lägenhet. Den 11 augusti var vi där och köpte tusen saker. Tusen saker som vi förut aldrig skulle ha unnat oss. Han ville alltid vara nära mig. Alltid. Drog sig inte undan, var aldrig undvikande. Mötte mig vid tunnelbanan efter jobbet om han var hemma. Stod utanför provrummet i oändlighet när jag provade kläder. Höll om mig varje kväll. Varenda kväll somnade jag på hans arm. Herregud, sista veckan i maj gjorde han en tio centimeter stor tatuering av mitt födelsedatum på armen. Men nu säger han att han var osäker redan då. Vem gör så? Är det ens möjligt?

Även om jag förstår att han inte kan ha varit lika lycklig som jag var, förstår jag inte hur allt bara kan ha varit fejk. Förstår inte hur han kan säga att han inte har älskat mig på länge. Jag förstår att något kändes fel för honom. Han skulle inte kasta bort ett nio år långt förhållande för en förälskelse på några dagar. Något var fel. Jag har analyserat och vänt ut och in på allt. Hittat saker som jag tror kan ha påverkat. Men han tror ingenting. Han tänker ingenting. Han analyserar inte. Har bara bestämt sig för att det var givet. Att han inte älskar mig mer och att vad vi än hade gjort hade inget förändrat det. Att hon inte ens har med det att göra. För kärleken för mig saknades ändå. Det spelar ingen roll hur mycket jag analyserar då. För han har bestämt sig. Det spelar ingen roll om jag gör förändringar. Om jag fixar det som jag tror var fel. För han har bestämt sig. Jag vet inte vad han tänker. Men jag vet att han inte vill tänka på mig, han är klar med mig. Han vill inte att något ska lösa sig mellan oss. Han vill bara bort. Hur har han kommit dit när jag trodde att vi var lyckligast i hela världen? Hur har han kunnat upprätthålla en sån fasad, spelat ett sånt dubbelspel? Jag har inte ens sett en spricka i den fasaden. Jag har aldrig varit så lycklig som veckorna innan han lämnade mig. Hur är det ens möjligt?

Han säger att känslan försvann i våras. Att han tappade gnistan. Han tänkte att om han gjorde alla sakerna; tatuering, förlovning, lägenhet, giftermål, då skulle känslan komma tillbaka. Men att den inte gjorde det. Hur skulle känslan kunna komma tillbaka när han ljög om sina känslor för mig? Hur skulle han kunna känna något äkta när han bar på en sån hemlighet? Varför sa han ingenting? Jag hade kunnat göra förändringar. Ansträngt mig för att vi skulle hitta gnistan. Såklart att man inte alltid kan fixa en förlorad känsla. Ibland är den kanske bara inte där. Men så här i efterhand ser jag att vi inte hade några förutsättningar för att klara det. Jag fixade inte till mig, klädde inte upp mig, var trött och sjuk, orolig och nervös inför nytt jobb, ville mest ligga i soffan. Jag var bekväm. Min lyckligaste stund var att bara få sitta i soffan med honom. Gå en promenad med honom. Ligga och mysa med honom. Laga våra favoriträtter tillsammans. Så jag gjorde det. Jag var helt övertygad om att han också ville det helst.

Det fanns små tecken. Tecken som jag inte såg då, kanske inte ville se dem för att jag var så lycklig, var så otroligt kär i honom. Nu ser jag att han hade förändrats. Han tränade mer. Brydde sig mer om sitt utseende. Var mer lättretlig. Inte lika tolerant mot andras beteenden. Körde fort med bilen, trots att jag bad honom sakta ner. Han sa att han visste vad han gjorde, att det var säkert. Han pratade mycket om sitt jobb, och dömde de som inte förstod. Jag var kanske en av dem. Jag förstod inte varför han tog det på sånt allvar. Jag var naiv, trodde att jag var det viktigaste i hans liv, för han var det viktigaste i mitt. Men nu ser jag att jag inte varit det viktigaste för honom på länge. Då, var det nästintill omöjligt för mig att se det. Han höjde aldrig tonen mot mig, var alltid genomsnäll, ödmjuk, omhändertagande, kärleksfull. Förutom jobb, lade han all sin tid på mig. Ville alltid vara med mig. Pratade om framtiden. Barn. Smekmånad. Bröllop. Höll om mig. Ville alltid vara nära mig, hålla handen, krama mig, kyssa mig. Jag tyckte inte alltid att det var lika viktigt som han gjorde. Varför gjorde jag inte det? Är så arg på mig själv för att jag tog honom för given. Trodde att han alltid skulle vara där. Trodde att han avgudade mig. Mina vänner sa det om och om igen. Att man såg att han verkligen älskade mig, avgudade mig. Att vi var det ”perfekta paret”. Så fruktansvärt dumt. Han bad mig ofta om att jag skulle komma och mysa i sängen med honom efter att jag gått upp. Ibland ville jag inte. Ville komma igång med dagen. Nu skulle jag ge allt för att bara få en minut i hans famn. Hans famn där någon annan ligger nu. Känner hans kärlek. Känner tryggheten. Det som var min kärlek, min trygghet. Jag har ingenting kvar. Även om det finns fantastiska människor därute, människor som bryr sig, här på bloggen och i min omgivning, saknas han mig. Och den saknaden gör att jag känner mig så fruktansvärt ensam.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Kära du, fantastiska människa.
    Jag vet hur ont den där förbaskade knuten gör, knuten som håller fast ditt hjärta och aldrig släpper taget om det. Som blockerar andningen och allt annat. Som ständigt påminner dig om din smärta som aldrig låter dig komma på andra tankar.

    Idag är du på botten, det finns inga andra nivåer under dig för där du befinner dig är det lägsta nivået man kan komma. Hur hemskt det än låter så är det ändå helt fantastiskt. FÖR INGENTING KAN SÄNKA DEJ ÄNNU MER. Du kan inte sjunka ännu mer! Nu finns det bara en väg och det är uppåt och det är dit du ska!

    Massa styrkekramar

    Svar: Nej, det kanske är så. Men just nu lever jag på hoppet. Tänk om han gifter sig med henne. Skaffar barn med henne. Hur överlever jag då? Det är en ny botten. En botten som jag inte klarar. Kramar
    Sara

    2013-11-06 | 12:23:34
  • Linn säger:

    Det blir bättre, men det kan du inte tro nu. Du kommer att bli lycklig igen, men det kan du inte tro nu. Du kommer att älska igen, men det kan du inte tro nu. Det kommer att hända, våga hoppas, våga tro.
    Det gör ont att skriva och det gör ont att läsa. Du verkar ha bra personer runt dig, tänk på att du inte är ensam.
    Kram till en okänd från en annan okänd.

    Svar: Tack bästa bästa du. Och kramar.
    Sara

    2013-11-06 | 12:38:57
  • ella säger:

    Hej!

    Det är inte honom du vill ha tillbaka.
    Du vill ha tillbaka den känslan av tvåsamhet, den uppskattning, kärlek och tillgivenhet som han har gett dig under dessa år.
    Du kommer att få tillbaka allt det och mycket mer men inte av denna man.
    Precis som du själv säger, du kommer förmodligen inte kunna lita på honom även om han vill ha dig tillbaka.
    Du kommer hitta en man som älskar dig precis som det ska vara. Du vet ju att den kärleken finns där ute. Du har ju läst om det tex i Elaines blogg.
    Alla män är inte som ditt ex.
    Du ska bearbeta och sörja, du ska bli arg och frustrerad och ledsen och du ska gå igenom allt du behöver, men sen kommer du - likt en fenix - kliva stärkt ur detta och träffa en man som du kommer få allt det du vill ha tillsammans med.

    Ingen kan veta vad som drivit ditt ex till detta, men jag kan gissa att han inte mår bra. Han har antingen gjort nått tidigare eller varit med om något han vill glömma och så försöker han hitta ett medel till att må bra och nu råkade medlet vara en kollega - jag rättfärdigar inte vad han gjort mot dig, men jag tror han mår dåligt över nått och har dåligt samvete mot dig och försökt reparera det med massa "löften" sen sprack luftslottet.

    Jag har varit med om liknande där jag mådde dåligt och skadade många i min närhet - om du vill kan du maila mig så kan jag berätta mer

    Du är stark och du är värd bättre!

    Svar: Det kanske är så. Du kanske har rätt. Men gud vad jag saknar just honom nu. Inte bara nån, just honom. Jag förstår inte hur han kunnat agera som han gjorde. Inte en glimt osäkerhet har jag sett. Jag sparar din mailadress och återkommer fina du.
    Sara

    2013-11-06 | 12:49:07
  • Farah säger:

    Fantastiska människa,

    Det här en process som kommer gå över fastän du inte kan se ljuset i slutet av den här mörka tunneln. Han älskar dig, och han kommer komma tillbaka till dig. Jag hoppas innerligt att när han gör det, ber och bönar dig om att förlåta honom att ta tillbaka honom, att du är tillräckligt stark att säga nej, och vara medveten om att du förtjänar det allra bästa.Att du förtjänar en man som tar hand om dig, bryr sig, älskar dig, får dig att skratta, delar med sig livets roliga stunder. En man som älskar dig ända in till revbenen och avundar dig.

    Så fina du, ta dig igenom den här processen. Den kommer vara smärtsam, du kommer tänka mycket och önska mer. Men fokusera inte på det. Fokusera på att bygga upp dig igen. Massa kärlek och kramar till dig. Försök ät dina favoritmaträtter, se dina favoritfilmer, umgås med underbara människor som du säkerligen har i din omgivning. Önskar dig det allra bästa.

    Svar: Tack du fina för denna kommentar. Allt där det står att han visst älskar mig suger jag åt mig. Fastän inget tyder på det. Inget. Det är det värsta. Att jag är borta ur hans hjärta. När han upptar hela mitt.
    Sara

    2013-11-06 | 13:18:50
    Bloggadress: http://Farahs.blogg.se
  • Li säger:

    Det är otroligt starkt av dig att våga pröva tanken på hur livet kan se ut där han inte finns med i bilden. Det är hemskt, vidrigt och fruktansvärt jobbigt att försöka våga tänka så ibland (men nånstans tror jag att det "bra" att försöka göra det - när/om man orkar - inte alltid, men ibland). Det väcker mkt känslor och ångest, och det kväver en nästintill; men det kommer ett ögonblick längre fram, då det inte kväver och ångesten blivit mindre (än det gör nu).
    Och det ögonblicket växer, i sin egen takt, och sen kommer den där dagen, då det inte är

    Jag har en vän som, när jag befann mig i början av mitt helvetshål, sa att det är lite som att vägen mellan hjärta och hjärna är full av skit och bråte på grund av det som hände när X erkände sin otrohet. Det är som att den värsta trafikolycka man kan tänka sig har inträffat någonstans på vägen/vägarna mellan ens hjärta och hjärna, och därför känner man en sak "fortfarande" och vet förnuftsmässigt att det inte är så längre och att det typ är därför som hjärtat säger en sak och hjärnan en annan. Känslorna tar tid på sig att ebba ut, det tar tid för hjärta och hjärna att komma i samklang med varandra igen.
    Hennes ord hjälpte mig när det var som värst. Att leva med den konflikten är skitjobbig, och inget jag önskar någon, allra minst dig...men man måste bara ta sig igenom den.

    Du är en fantastiskt stark människa, även om det inte känns så nu och även om du själv inte känner så just nu - just för att du skriver av dig, pratar pratar pratar, rensar, tänker, känner, gråter, andas etc igenom allt detta svarta mörka - och vi som finns här, som kommenterar, läser, gråter med och lider med dig...jag tror vi alla tycker det, att du är stark och modig som delar med dig av det hemska och jobbiga.

    Svar: Det låter förnuftigt. Jag ska tänka så. Jag känner mig så jäkla svag. Men det kanske är det som egentligen är starkt. Jag vet inte. Vet inte nåt längre.
    Sara

    2013-11-06 | 13:52:58
  • Sara säger:

    När jag befann mig där du befinner dig nu minns jag att jag önskade att han hade dött istället. Jag önskade att han dött istället för lämna mig frivilligt, för det kunde omöjligt ha gjort lika ont.

    Smärtan. Den smärtan när det trycker så hårt i bröstet att man undrar hur man någonsin ska kunna andas normalt igen. Jag minns hur jag inte kunde möta andras ögon på flera veckor.. månader.. Att jag kände mig så.. smutsig och skör. Att jag undvek all ögonkontakt, för att överleva. Hur jag grät i min mammas famn tills jag somnade av utmattning.

    Jag ser att alla skriver att det kommer ta tid, och det kommer det. Två månader är ingenting. Ett år är kanske inte heller tillräckligt. Men jag lovar dig; ge det först 6 månader. Överlev 6 månader så ska du se att tankarna börjar bli annorlunda. Sorgen går över till ilska. Det kan vara så mycket skönare att vara arg på någon, än att vara helt förkrossad och skör. Ge det 6 månader, och sen ger du det 6 månader till. DET KOMMER BLI BÄTTRE.

    Men två månader är ingenting. Ingen förväntar sig att du ska må bättre efter två månader. Ingen förväntar sig att en förälder som förlorat sitt barn ska må bättre efter två månader, eller sex..


    Svar: Åh fina du. Ögonkontakten är också omöjlig för mig. Många säger till mig att jag ska se honom som död. Men det går inte. Han finns ju, lever och andas. Och är med henne. Det gör mest ont. Varje dag säger jag till mig själv. Bara till imorgon. Överlev till imorgon iaf. Många kramar
    Sara

    2013-11-06 | 14:19:35
  • Mia säger:

    Jag har varit där du är nu. Lika plötsligt som en blixt från en klar himmel kom min kille hem från en jobbresa till USA i januari för snart två år sedan och var fullständigt förändrad. Tog inte på mig, såg inte på mig, hörde inte av sig med små söta sms som han alltid annars gjorde. Tre dagar tog det för mig innan jag med väldigt brysk ton i telefonen tvingade honom att säga vad det var för fel. Jag märkte ju att något var fel. Han ville inte berätta. Detta var ren tortyr och till slut fick jag nog. I telefon i ett rum på jobbet öppnades mitt helvete. Han ville inte mer. Sa inte varför. Vi la på och jag fick lämna över mitt jobb till min kollega och satte mig i bilen och körde hela vägen hem med tårarna rinnandes nerför kinderna. Jag anade ingenting. Detta var killen jag skulle gifta mig med. Köpa hus med. Bilda familj med. Jag lämnade vår gemensamma lägenhet kl 05.00 dagen efter och körde 30 mil med tårarna rinnandes nerför mina kinder till min hemstad och familj. Åt knappt. Sov knappt. Rasade i vikt. Stannade några dagar innan jag åkte upp till Stockholm igen. Grät floder på jobbet. Kollegorna tröstade. Tre månader gick. Vi bestämde oss för att gå till en terapeut. Lyckades lappa ihop vårt trasiga förhållande. Hade en jättefin sommar. Men när hösten kom började han ljuga. Ljuga om var han var, vem han träffade. Jag snokade och ifrågasatte. Han blev knappt arg när jag snokade utan mer lättad. Ett jättekonstigt beteende både från hans och min sida. Jag betedde mig på ett sätt som jag aldrig skulle bete mig annars. Och han försatte ljuga. Medvetet tror jag. För att på något sätt skjuta bort mig. När året gått och mars månad kommit hade vi gått igenom så mycket och jag var helt tömd på både känslor och energi. Hade inget att ge mer än hat och ilska. Jag hatar sättet han betedde sig mot mig. Att han inte kunde vara vuxen och ärlig och ge mig den respekt jag förtjänar. För jag gör det. Du gör det. Respekt är så viktigt. Jag förstår dig till fullo. Valet att lämna var i mitt fall mitt men när detta först hände så kom det lika plötsligt som för dig. Och jag var helt förstörd. Men omge dug med människor som lyfter dig. Tröstar dig. Finns där för dig. Det kommer att bli ljusare. Det kommer att finnas fler prinsar. Du kommer att få dina underbara barn. Din underbara man. Låt känslorna komma när de kommer. De stärker dig. Du kommer bli stärkt av detta. Det känns bara inte då just nu och det är fan i mig helt naturligt.
    Stor stor kram Mia

    Svar: Hej Mia. Tack för din berättelse. Jag vet ju att det är så som du säger, men jag ser det inte. Inte nu. Många kramar till dig.
    Sara

    2013-11-06 | 14:30:44
  • Josefine säger:

    Jag vet att det är svårt, att man så gärna håller kvar i allt fint som varit. Men den personen som du berättar om, han finns inte, han kommer aldrig finnas mer. så det du borde göra nu är att fokusera på allt det dåliga som var med honom, alla de där små sakerna som man lärt sig leva med endast för att man måste ha överseende i förhållanden. du beskriver honom som världen bästa, men vi vet ju alla nu att han inte var det. och visst måste det finnas mer dåliga sidor att ta fram. och sen när man saknar personen, då tar man bara fram listan och så ska man tänka, " gud va skönt att det där svinet är borta från mitt liv, för alltid. Nu slipper jag stå ut med allt det här.".

    Svar: Det finns inga... Det finns faktiskt inga. Helvete det finns inga.
    Sara

    2013-11-06 | 14:34:22
    Bloggadress: http://idakristinajosefine.se
  • isabell säger:

    Hej, igen! haha. Känns som jag alltid är inne och kommenterar. Men det är väl också bra på sitt vis. Man ska stötta varandra. Jag behövde vissa vänner mer under den tiden jag var i ett svart, mörkt hål. Men här kan vi alla stötta, dela erfarenheter med varandra. :)

    Jag hade samma tankar. Att jag tog honom för givet, jag skulle klätt upp mig mer, vara en annan person så skulle han inte lämnat mig.
    Men allt det där är bara hjärnan som spökar med dig. För det stämmer inte. Han hade redan bestämt sig, du hade inte kunnat gjort det annorlunda. För är man kär, så uppskattar man allt, även de små sakerna. Som att sitta i myskläder i soffan och kolla på tv en vardagskväll. Att ta promenaden bort till ICA för att handla lite mat.
    Jag vet att tankarna inte kommer försvinna och att du kommer älta allt om och om igen. Men försök att ha i bakhuvudet att det inte hade spelat någon roll. Tyvärr.

    Mitt EX lämnade mig bara sådär, plötsligt. Utan förvarning och skyllde allt på mig. Jag var orsaken till att han lämnade mig. Jag och min personlighet. Jag var tvungen att ändra mig, passa in i hans mall.

    Det hade varit slut i 3 månader, sedan hittade vi tillbak till varandra. Vi lovade båda att ändra på oss. Men det gick tre månader. Sen var han densamme som han var innan. Krävde saker, tog mig för givet, prioriterade bort mig för att vännerna var roligare och jag borde förstå det.
    Tyvärr gick det över ett år innan jag tog tag i saken och gjorde slut.
    Men jag var då på botten. Han hade brytit ner mig psykiskt och jag hade inget självförtroende eller självkänsla kvar alls.

    En del av mig ångrar mig för jag blev tillsammans med honom, men en annan del ångrar inget. Det året fick mig att växa som människa. Jag såg att han inte alls kunde bättra sig.

    Men precis som du sa, skulle han komma tillbaka så skulle det ta tid för dig att kunna lita på honom igen.

    Men, som jag sagt i de andra kommentarerna.
    Du måste ha dessa tankar. De måste få gå geneom huvudet. För efter allt det mörka så ser man det ljusa sen. man kan lämna all skit på botten av hålet och sedan gräva ner det.
    Och tyvärr fattar inte hjärtat vad hjärnan vill.
    Kom ihåg, har du en gång mått så här dåligt. Så kommer du troligtvis aldrig göra det igen. :)


    Svar: Det är fantastiskt fint att du är här inne och kommenterar. Tar dig tid. Jag tror inte att min f.d. pojkvän hade en mall. Bara saknade vissa saker. Jag ska berätta. Snart... Är så ledsen att du behövt uppleva botten. Jag känner igen det med självkänslan. Även om det inte är han som brutit ned den. Det är jag själv här och nu... Tack för att du finns här. Många kramar.
    Sara

    2013-11-06 | 15:06:27
  • Sofia säger:

    Jag hejjar på dig, tänker på dig dagligen hur du mår. Du saknar honom, men har han kunnat gjort såhär mot dig nu, vad säger att han inte skulle göra det igen? Det finns så fina killar där ute (jag förstår att du inte ser det nu) men det finns så många som skulle göra vad som helst för dig.
    Jag var tillsammans med en kille förut, som låg med en av mina närmaste vänner, och jag kände som du, jag gjorde vad som helst. Han stampade på mitt hjärta varje dag, för han fortsatt vara med henne, fast han sa att dom hade brytit kontakten. Jag mådde dåligt otroligt länge, fick dålig självkänsla och ville inte kliva upp. Men det blir bättre! Idag bor jag ihop med en fantastisk kille som ser mig som det bästa i världen. Kämpa på kära du, du kommer se ljuset och leva livet igen! kärlek till dig!

    Svar: Tack Sofia. Jag vet inte, min hjärna fungerar inte nu. Kanske du har rätt. Stor kram
    Sara

    2013-11-06 | 15:29:14
  • Lina säger:

    Någon sa att det tar tre månader (uppskattad tid och förmodligen individuell) för en förälskelse som bygger på attraktion att lägga sig. Nåt med de kemiska processerna i hjärnan, att man i ca tre månader är påverkad och inte fungerar helt rationellt och "nyktert". Och att det är efter den tiden som det visar sig om det djupnar till beständig kärlek eller om det klingar ut och försvinner. Och åtminstone jag kan relatera till det. Jag tänker att kanske är det där han befinner sig nu, din kärlek? Att anledningen till att han inte vill tänka, analysera eller förklara något beror på att han inte kan helt enkelt? Det är kanske inte så konstruktivt att skriva såhär till dig, jag borde kanske stötta på annat sätt och be dig ge upp alla tankar på honom, glömma, gå vidare. Men jag minns själv att det är omöjligt att tvinga sig till såna tankar en viss period under sorgeprocessen. Hoppet finns där av en anledning, kanske måste det få göra det just här och nu, för att ta dig genom nästa timme, nästa dag, nästa natt? Kanske måste allt ta den tid det tar helt enkelt, och kanske är du lite hjälpt av att tänka att det finns en stopptid för det tillstånd han och den andra kvinnan befinner sig i just nu. Först därefter kanske ni kan prata med varandra och reda ut vad som hänt? Ljus och styrka till dig

    Svar: Åh jag önskar så att det är så. Det här han gör nu med henne är så outhärdligt. Outhärdligt. Tack för dina kommentarer. De är super.
    Sara

    2013-11-06 | 15:42:18
  • m säger:

    jag läste om dig på Elaine blogg, när ja läste texten som hon citerat från din blogg så tappade jag nästan hakan. Trodde faktiskt inte att det fanns människor som kunde göra något sådant mot någon som de en gång har älskat.

    Jag tycker att du är så fruktansvärt stark och modig som skriver ut dina tankar och funderingar. Jag tror även att bloggen kommer att hjälpa dig eftersom man behöver få "ut" allt innan man någelunda kan lägga det bakom sig. försök att låta dig själv vara leden, arg, besviken osvosvosv.. Finn dig i det att okej, idag är en sämre dag, det får vara så för att det han har gjort mot mig är fruktansvärt och jag är stark som försöker.

    Jag kommer att följa dig och du kommer att klara det här. Jag har försökt tänka mig in i din situation (vilket inte ens går i min värsta mardröm) och jag vet ärligt talat inte hur jag skulle kunna hantera det. Så att du har bestämt dig och att du försöker är så JÄVLA starkt. Och som alla andra säger du förtjänar bättre, SÅ mkt bättre! Kram och glöm inte att vi är många som stöttar dig.

    Svar: Det är overkligt alltihop. Overkligt. Det hjälper så fruktansvärt mycket att skriva. Är så tacksam för att det finns någon därute som läser. Gör det lättare. Tack och kram.
    Sara

    2013-11-06 | 16:00:52
  • Karin säger:

    Jag lider något oerhört med dig! Skickar massa kramar och tänkte dela med mig av lite sätt att tänka som har hjälpt mig.

    När det tog slut med mitt ex för 3 år sedan (blev dumpad från ingenstans och fick efter en tid reda på från 3e part att han träffat en annan....) och jag var nere i det djupaste djupa så gav det mig hopp att tänka:

    "Tänk alla människor som finns i världen som är 50+...de har med största sannolikhet fått sitt hjärta krossat minst en gång under sin livstid! Och de flesta av dem verkar ju faktiskt ganska lyckliga med sina liv! Om alla de kan bli lyckliga igen...då kan JAG också!!"

    Det kan låta banalt men det gav mig faktiskt hopp om att det en dag skulle sluta göra ont! Och som de flesta säger så blir det bättre! Jag LOVAR!

    Den där mörka hösten för 3år sedan gjorde jag en deal med mig själv att när våren kom och jag kunde höra snön smälta och känna solens värme på kinderna då skulle jag minsann vara på väg tillbaka, och så blev det! Jag var inte 100% lycklig men jag hade hopp om att bli det igen och jag kunde börja se framåt och tro på framtiden.

    En annan sak som hjälpte mig var att jag bad en av mina bästa vänner att hon skulle "ta hand" om mitt hjärta (alltså det som slår inom mig....inte svinet till ex haha!) då jag hade för ont i det för att orka just då! Det blev som en mental bild av att jag lämnade över det till henne och hon skulle rå om det åt mig tills jag kände att jag var redo att ta hand om det själv igen. Kanske låter jätteknäppt men det blev som en hjälp och min fina vän var med på noterna utan att tänka att jag blivit galen. Efter ca ett år av att hon hade "passat" mitt hjärta kände jag mig redo för att få det tillbaka och vi kom överens om att jag nu var redo! Detta var väldigt symboliskt såklart men också väldigt befriande på något sätt!

    Jag tror att din blogg och din mentala bild av det du ska ha uppnått om 365 dagar är toppen och jag hejar på dig!! Kommer följa dig och glädjas då du gör framsteg!
    Många kramar

    Svar: Är ledsen att du fått uppleva det. Men en så fin berättelse om ditt hjärta. Jag bär med mig den. Du är stark som tog dig tillbaka. Många kramar
    Sara

    2013-11-06 | 16:19:44
  • Erika säger:

    Men snälla söta du, vad han har gjort beror INTE på hur du klädde dig, hur "slapp" du var, eller vad du inte gjorde.
    En normalt funtad människa bedrar inte sin partner. Punkt. Det är enbart hans fel.
    En normalt funtad människa skulle också prata med sin partner om saker som tynger, som oroar, som är på gång.

    Det är han som är en skitstövel och du behöver säga det. Han är en jävla idiot. Säg det högt. Skriv det. Intala dig själv att så är det. Även om du inte tror på det nu så kommer du så småningom att inse att det faktiskt är sanningen.

    Jag hejar på dig, alltid!

    Kram

    Svar: Tack snälla rara. Jag får bara inte bort känslan av att jag kunde ha gjort något. Jag vet att vi hade kunnat rädda vårt förhållande. För allt var bra. Förutom några saker. Som vi kunde fixa. Jag ska berätta. Snart. Den tjejen han har träffat har gett honom det han saknat. Det svider i mig. Drar och sliter. Tack för dina ord, Erika. Det är fantastiskt att ha människor därute så här.
    Sara

    2013-11-06 | 18:28:15
  • Karin säger:

    Jag känner igen varenda känsla du beskriver. De maniska tankarna, paniken av att inte veta vad han gör eller hur han mår, ältandet om vad jag själv gjort fel.

    Du är grym som berättar! Kommer aldrig sluta läsa dina texter!

    Svar: Tack Karin. Det är sorgligt att så många behövt uppleva det bara.
    Sara

    2013-11-06 | 18:43:44
  • Lisa säger:

    Håller med Erika här ovan. Det är inte ditt fel att han tröttnade! Givetvis ska man inte ta varandra för givet men det är nästan ofrånkomligt att man gör emellanåt när man haft en lång relation. Sedan bör man även klara motgångar som t.ex. sjukdom. Är kärleken stark nog så stärks relationen av dem. Vet att du inte är mottaglig för det nu men på sikt tror jag att du kommer vara glad att ni inte hann gifta er, skaffa barn osv innan han lämnade dig. Som sagt, vet att du inte kan tänka så nu, men på sikt kommer du bli arg på honom för allt illa han gjort dig och vara lättad över att du slapp undan i tid. Önskar dig allt gott!

    Svar: Det kanske är så. Allt du skriver. Just nu kan jag inte bli så arg. Tack för att du tar dig att skriva fina du.
    Sara

    2013-11-06 | 18:44:07
  • Lisa säger:

    Jag hoppas och tror att du kommer till den punkten att du kan känna ilska. Ilska är så mycket enklare att bära än sorg och känslan av vanmakt. Vet att det är för tidigt än dock... Det får ta den tid det tar för dig. Alla stadier i en sorgeprocess måste gås igenom, hur smärtsamma de än är. Önskar dig som sagt allt gott och som du ser är vi många som stöttar dig 💜

    Svar: Tack. <3
    Sara

    2013-11-06 | 19:23:09
  • Sofia säger:

    När jag läser det du skriver kan jag ibland känna igen mig i det du tänker o känner. Även om jag inte har varit i närheten av detta du går igenom så har jag också varit kär och kärleken har tagit slut och jag har blivit ensam kvar. De va då jag tänkte så som du gör nu, att jag skulle gjort allt för att få honom tillbaka eller få den där stunden man drömmer om som man hade tillsammans . Saken är att, vi säger att han kommer tillbaka till dig om ett halvår... Skulle du få efter all den här tiden som ni varit ifrån varandra o efter allt han gjort dig kunnat tänka dig att ens lyssna på vad han har att säga? Hur hade du vetat att han talade sanning? Den där människan är i mina ögon ingen som du kan lita på och jag tror inte att du kommer kunna känna tillit not honom igen även om du försökt. Han har krossat en del av ditt hjärta och nu är de du som måste reparera det.
    Jag förstår att man kan tappa gnistan efter lång tid i ett förhållande och av de jag läser så känns de som att han försökte få tillbaka den.
    Saken är bara, jag tänker på, när började han träffa den där andra kvinnan?
    Offrar man ett 9år långt förhållande så måste de va mer än en flirt och då måste de väl ha pågått ett tag? Hur kan man annars ge upp allt o flytta hem till ens ragg liksom? Ofattbart! Han har ju uppenbarligen tillåtit sig att se sig om efter andra osv. Är man lycklig i ett förhållande har man väl inte ens ögon för någon annan?
    Jag tycker du verkar vara fantastisk och du är stark och klok och har vettiga tankar o funderingar. Jag vet att du kommer gå vidare när ditt hjärta är redo för det. De viktiga är att du ger dig själv tid. Tid att läka. Tid att hitta nya vanor i vardagen som inte inkluderar honom tex. Tid att hitta dig själv igen. De kommer inte att vara lätt, de varken tror jag eller säger jag, men de kommer komma en dag när du själv inser att du inte tänkt på honom på ett par dagar. Den dagen strävar vi mot!
    Det han gjort mot dig va inte schysst men du måste också tänka på dig själv och jobba framåt o tänka på dig själv ! Bara så kommer allt bli bra igen! Lycka till o vi finns här för o hjälpa dig! Kram

    Svar: Tack för din fina långa kommentar. Han kom tillbaka från semestern den 13 augusti. Hon hade börjat på hans jobb den 1 augusti. Den 5 september gjorde han slut. Han hade bara träffat henne en kort kort stund. Men bestämt sig för att hon var något att satsa på. Det stod i smsen. Han hade ju ändå inte älskat mig på länge. Den 12 augusti skrev han ett sms till mig där det stod: 11 månader kvar tills vi ska gifta oss. Längtar. Jag tror honom när han säger att han tappat gnistan. Annars skulle han inte slänga bort mig efter några dagar med henne. Men han gjorde allt han kunde för att övertyga mig att allt var bra. Att allt var perfekt. Han dolde de känslor han bar på. Hur skulle han då kunna hitta nån gnista? Det går inte. Jag älskar honom mer än någonsin. Han fick mig dit. Och han visste det hela tiden. Kan inte förstå att jag inte finns kvar någonstans i hans hjärta. Hur han lyckats spela så bra. Jag förstår inte det.
    Sara

    2013-11-06 | 21:41:50
  • MS säger:

    Jag trodde att tjejer höll varandra om ryggen och även så killar. Otrohet är det absolut VIDRIGASTE jag vet. Min första kärlek var otrogen mot mig, jag var liten då- 15 år. Jag förstod nog inte riktigt var ortohet var då, men jag minns att det gjord ont.

    Det jag egentligen ville berätta/ fråga,
    Jag har till och från träffat en kille från Februari oc nu i Oktober fick jag reda på att under tiden han och jag träffades har han haft en flickvän vid sidan av. Jag har aldrig riktigt öppnat upp mig och fått känslor för honom då han har betett sig väldigt konstigt (nu förstår jag varaför) Hade jag vetat att han haft tjej skulle jag aldrig ens ha stött på honom.

    Nu till mig fråga, ska man höra av sig till hans flickvän och berätta om mig? Hon verkar vara sååå himla kär i den här idioten till kille och på något sätt vill jag inte "förstöra" hennes lycka. MEN han är en idiot och han borde straffas, han ska inte bara kunda glida ur det här utan att ens få känna en gnista ånger och dåligt samvete. Vad hade du gjort?

    Sänder massvis med styrkekramar till dig!!!

    Svar: Ett sent svar: Jag vet inte riktigt. Men berätta antar jag. Ärlighet måste komma först. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-03 | 13:35:28
  • Anonym säger:

    KÄRA VÄN, det är inte naivt att tro på att någon älskar en. Det är jätte, jätte, jättemodigt. Och det kräver styrka.

    En person som är kapabel att aktivt begå sådana handlingar som den rimligen måste förstå sårar någon den håller kär såhär djupt, kan inte vara riktigt frisk. Det är inte ett acceptabelt beteende. Sen om det är omogenhet eller ren ondska som föranleder det, låter jag vara osagt. Men poängen är att den här personen måste ha någon typ av psykiska problem för att vara kapabel att hantera en sån här situationen på ett så skitdåligt sätt.

    En frisk, vuxen människa hade kunnat hantera situationen radikalt annorlunda - även i samma scenario. Det att sluta vara kär i någon och bli kär i någon annan är ju ohjälpligt och en del av vad som kan hända i livet som människa, men planerad otrohet och dubbelspel tyder på att den här människan har problem med sig själv som gör att han inte kan bete sig bra på ett sådant sätt som en vuxen person borde kunna förväntas göra.

    De här problemen hade förr eller senare kommit upp i er relation på något sätt, nu råkade det bli genom en relation till någon annan, men det hade lika gärna kunna vara något annat. Det jag menar är att -

    att ens partner kanske slutar vara kär och blir kär i någon annan, är sånt som händer

    men det finns VÄLDIGT olika sätt som partnern kan hantera det på.

    Om partnern gör som du beskriver här - ljuger, går bakom ryggen, ger löften som den själv förstår är omöjliga att hålla - så tyder detta på att denne person har djupare problem än scenariot -kär i någon annan-



    Det är otvivelaktigt att du har bättre chans att bygga dig ett stabilt, kärleksfullt liv utan en sån giftig person i ditt liv. Nu när du är befriad från att hantera den här personens osäkerhet/elakhet så har du en äkta chans att faktiskt leva lyckligt.

    Hoppas det inte blev för otydligt.
    Jag hejar på dig <3

    Svar: Jag vet att han har gjort så fel, så fel. Men jag älskar honom villkorslöst ändå. Det kanske är något fel på mig. Men jag gör det. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-09 | 16:05:44

Kommentera inlägget här: