trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 8 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Söka hjälp

Jag sökte hjälp på en gång. Professionell hjälp. Det var nödvändigt. Åt inte. Sov inte. Hade svårt att andas. Grät. Hela tiden grät jag. Jag har varit hos läkare, psykolog, psykiatriker, sjukgymnast. Med hjälp av min mamma har jag panikslaget sökt all hjälp jag kunnat få. Det har varit bra att få prata om det. Samtidigt har det känts hopplöst. Alla har sagt att tiden är min vän, att det kommer mattas, att det kommer kännas bättre. Små, små stunder har jag kunnat mota bort ångesten och tårarna. Tränat försiktigt. Tittat på frisyrer och kläder. Suttit några timmar på jobbet. Men jag får inte bort tankarna på att allt jag gör, gör jag för att få honom tillbaka.

Psykologen säger att han inte tycker att jag ska gå hos honom mer. Jag har ”bara” 22 gånger via jobbförsäkringen och han tycker inte att jag ska slösa dem nu. För nu vill jag bara ha honom tillbaka. Han säger att jag måste acceptera att han inte kommer tillbaka. Inte någonsin. Att jag måste sluta hoppas. Annars kan han inte hjälpa mig. Är det så? Måste jag verkligen sluta hoppas? Jag vet att han har betett sig vidrigt. Jag vet att han väljer att leva med någon annan nu. Jag vet att det vi en gång har haft är borta. Men måste jag verkligen sluta hoppas på att vi ska få de där barnen jag redan såg framför mig? Att jag någon gång ska få honom tillbaka och att vi ska få bli gamla tillsammans? Att vi ska kunna bygga något nytt? Alla säger till mig att jag inte kommer vilja det. Att jag inte kommer vilja ha honom. Det kanske är så. Men måste jag verkligen sluta hoppas? Det kanske jag måste. Jag vet inte. Vet bara att jag just nu inte kan sluta hoppas. Det är som en mani och även om jag försöker tänka på annat, även om jag anstränger mig av full kraft för att koncentrera mig på andra saker i livet, ligger det och maler där i bakhuvudet. Han måste komma tillbaka. Nån gång. Inte nu. Men nån gång.

På akutpsykiatrimottagningen har de varit fantastiska. Fantastiska människor som jobbar där. De säger inte mycket, de lyssnar mest, men det de säger, är så viktigt. De säger att jag måste koncentrera mig på mig själv. Måste äta. Sova. Försöka leva vidare. Just nu måste jag koncentrera mig på att må bra själv. Sorgen, smärtan, ledsamheten, ensamheten, den kommer inte att försvinna. Men jag måste ändå ta hand om mig själv. Jag har frågat vad jag ska göra när paniken väller över. När den tar över min kropp så att jag är nära att ge upp. När tårarna flödar trots att jag står mitt i gatan. Trots att jag sitter i en fullsatt tunnelbanevagn. De säger att jag ska tillåta känslorna komma. Tillåta mig själv känna. Inte försöka ta kontroll. Inte pressa mig själv att sluta. Inte pressa mig själv till att må bättre. Utan bara släppa kontrollen och se vad som händer. Är hela tiden rädd att jag inte ska klara nästa attack. Nästa panik. För det är omöjligt att föreställa sig hur svart allt känns. Hur otroligt hopplöst och meningslöst livet känns. Som att det saknar värde och därmed lika gärna kan kastas bort.

Jag har fått sömntabletter. Både såna som gör en trött och såna som man somnar in av. Utan dem hade jag dött på riktigt. Har inte sovit mer än en halvtimme i taget utan dem. Jag måste börja få bort dem ur mitt liv. Men jag vet just nu inte hur.

På psykiatrimottagningen har de erbjudit mig alla möjliga sorters hjälp. Jag har fått ett fantastiskt bemötande där. Fantastiska människor. De har erbjudit remiss till KBT, precis som många av er skriver är bra. Hjälp att inte bara nu, i det här vedervärdiga, komma vidare och börja leva ett normalt liv, utan även sen. Hjälp att försöka kunna leva ett liv utan så mycket krav, utan så mycket press, utan så mycket ångest. Jag är en högpresterande person. Jag tror det i alla fall. Det är så jag definierar mig själv. Det är så andra definierar mig. Om jag möter hinder, och det har jag verkligen gjort, då övervinner jag dem. Biter ihop och tar mig igenom det svåra. Med det inte sagt att jag inte ofta har varit svag. Ofta har jag fallit, gått sönder inombords, för att det jobbiga känns för tungt. Men då har han varit där. Han har alltid varit där för att fånga mig. Varit där med sin kärlek och gjort att jag orkat. Gjort att jag kämpat vidare. Kämpat vidare genom sjukdomar och höga krav från familj. Vet inte hur jag ska klara det utan honom. Vet bara inte det. Men jag vet att jag måste försöka. Tack för att ni finns där.

Kommentarer

  • Jessica säger:

    Fastande för dina sista ord i inlägget "vet inte hur jag ska klara mig utan honom". Det är okej att inte veta! Du har levt med honom i flera år, haft era saker/rutiner etc. Det är svårt att lära sig att leva på ett annat sätt för människor är driva till att ha rutiner och kontroll. Nu står du i ett läge där allt är "nytt" och du vet inte vad du ska ta dig till, det visar att du är mänsklig. Jag tror att det är viktigt att tappa kontrollen, att vi någon gång i livet behöver det. Hur jobbigt det än är och hur lång tid det än tar så kommer det kännas fantastiskt när man klarar det!

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-07 | 18:58:01
  • agnes säger:

    "jag tror, när vi går genom livet, att det bästa inte hänt än".

    http://open.spotify.com/track/2TzjPxQFukz0habQRkxhU7

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-07 | 19:31:11
  • A. säger:

    Att hoppas är vell inte det som är problemet. Däremot känns det som att du förväntar dig att det ska bli ni igen. Anledningen till att jag har uppfattat det så är för att du skriver flera gånger att du är så säker på det och för att du i senaste inlägget skrev om att du kanske har förstört din sista "chans". Planera inte vad du ska göra eller säga utifrån vad som KANSKE kan hända. Du måste lägga ner tid på dig själv. Gör något nytt som tar upp din tid. När jag var i din situation så var det valpen som vi precis innan han lämnade mig hade skaffat. Den hunden blev min räddning och min bästa vän, och är det än idag. Hon tog mig upp ur allt det mörka och jag kunde fokusera på annat. Jag kunde ta hand om och lägga min tid på något annat. Där har man ovillkorlig kärlek till 100%. Har du tid och möjlighet så skaffa dig en hund eller något annat djur. Du kommer få så mycket tillbaka, det lovar jag dig.

    2013-11-07 | 19:58:25
  • Sandra säger:

    Var där du är nu för ett par år sedan. La mg ner i sängen, stängde av världen, sov, slutade äta och rasade i vikt. Efter fyra månader kunde jag börja andas igen. Jag lever fortfarande och har kunnat gå vidare, jag förlåter honom aldrig, men en del av mig känner ändå för honom. Idag har jag barn, med en annan man, när han bedrog o lämnade mig vart jag gravid och hamnade till slut inom vården för jag höll på att gå under. Ge dig tid. Du har en lång väg, men det du känner nu är sorg, det måste få ta tid och är ett led mot acceptans. Kram

    Svar: Är ledsen att du behövt genomlida detta helvete. Stor kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-07 | 20:57:29
  • m säger:

    Jag vet precis hur det är, jag vet hur ont det gör och hur man tappar bort sig själv mitt i allt. Jag hade ett barn som växte i min mage, ett barn som jag skulle uppfostra och ta hand om. Mitt ex lovade mig att han skulle finnas där och bli en bra pappa, efter ett tag så gjorde han slut och hittade en annan. Jag vet hur det är, jag vet hur förstörd man blir. Jag var gravid i 12:te veckan och gjorde abort, fortfarande lika krossad när jag såg fostret. Hade jag varit stark, hade jag behållit barnet men när hela ens värld rasar ihop och man förlorar greppet som sig själv så var det omöjligt. Jag håller också på ta tag i mig, som sagt så förstår jag exakt hur det är. Tänk inte ens tanken att ge upp eller låt dig själv aldrig göra det, du är stark och unik! Det kommer bli bättre med tiden, styrkekramar!

    Svar: Fy va hemskt. Kämpa på fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-07 | 22:48:18
  • Lejla säger:

    Jag har verkligen inga ord. Du är så stark, har aldrig hört talas om någon starkare person. DU ger hopp till andra. Tack för att du delar med dig med din berättelse, det är nog det modigaste jag har sett. Du är underbar och fantastisk, fortsätt kämpa, jag är helt övertygad om att du kommer klara det!

    Det finns människor som bryr sig. Vi alla ska bete oss som systrar och bröder, finnas där för varandra. För tro det eller ej, alla gå igenom skit.

    Jag vi tror på dig, alla sol har kommenterat här, alla som läser, alla dina nära och kära tror på dig. Du kommer klara dig, det kommer bli bättre! Kram, kran och bamsekram till dig!

    Svar: Tack Lejla. Men jag lovar, jag är inte så stark. Jag är oftast svag. Och det är det som förstör. Men tack fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-07 | 23:21:38
  • Anna säger:

    Något av de viktigaste jag lärt mig är att de är ok att sakna. Att göra slut är som att ens bästa vän dör. En dag är man varandras allt och nästa ska man aldrig mer höras.

    Jag förstår att du saknar honom och vill ha tillbaka honom. Jag tror inte att kärleken försvinner. Jag har själv varit med om att kärleken till en pojkvän försvagats men kärleken till honom som min bästa vän,de tog mycket tid innan den försvagades.
    Jag varit med om liknande och jag tror också att de är ett handlande i panik. Och att detta är enda vägen hans ser ut pga svag karaktär eller omogen. Han kanske kommer leva lycklig med hans nya tjej men en dag kommer de gå upp för honom vad han gjort mot en människa han älskat. De kommer bli tungt för honom. Att bygga ett förhållande med lögner som start kan inte heller vara bra.

    De viktigaste tror jag är att du tillåter dig sörja och sakna. Inte känna pressen av att "rycka upp dig" och bli arg. De kommer sen.
    Hoppas du får en bra dag idag!

    Svar: Tack för din kommentar Anna. Och dagen var okej, det var den.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-08 | 05:45:34
  • Malin säger:

    Jag ska få KBT. KBT är bra för att där får man verktyg att använda i olika situationer som man hamnar i.
    Jag är inne i en period och arbetar med mig själv. Jag går inte igenom samma sak som du, men jag känner igen mig en del i det du skriver.

    Jag går alltid efter att ta en dag i taget. Och låta den läkande processen ta sin tid. Det är okej att sakna, sörja, vara ledsen och arg.
    Det är bra att du skriver. Få ut allt det som finns inombords.
    Du är en riktig kämpe, vännen! :D


    Svar: Bra för dig, vännen. Jag hoppas att det kan bli bra för mig också.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-08 | 07:29:56
    Bloggadress: http://www.malinasworld.bloggo.nu
  • Anonym säger:

    Är denna blogg fejk?

    Svar: Varenda ord jag skriver kommer ur hjärtat. Det är ord jag har skrivit till mina vänner i sms. Ord jag sagt i telefon hundratals gånger. Det är min version, ja. Jag vet inte hans. Men varenda sak jag beskriver är verkligheten. Alla känslor är sådant som gnager i mig varje minut, varje sekund.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-08 | 08:10:13
  • Anonym säger:

    Det du går igenom är bland det svåraste som finns. Du lever i en mardröm nu och förstår att du mår så dåligt som du gör. Det du behöver göra nu är att försöka se annat positivt i livet än ditt ex. Du lever för dig själv och inte honom. Detta liv är ditt, så förstör inte dig själv och din hälsa pga honom. Jag tror att du behöver byta miljö ett tag. Allt det du ser nu påminner om honom. Lägenheten och allt som finns omkring. Tänk på att du måste bli starkare pga din hälsa. Det är inte värt att du slänger ditt liv pga honom. Försök att se ditt värde o erkänn för dig själv vilken skitstövel han honom, hafe

    2013-11-08 | 08:29:36
  • Anonym säger:

    Det du går igenom är bland det svåraste som finns. Du lever i en mardröm nu och förstår att du mår så dåligt som du gör. Det du behöver göra nu är att försöka se annat positivt i livet än ditt ex. Du lever för dig själv och inte honom. Detta liv är ditt, så förstör inte dig själv och din hälsa pga honom. Jag tror att du behöver byta miljö ett tag. Allt det du ser nu påminner om honom. Lägenheten och allt som finns omkring. Tänk på att du måste bli starkare för din hälsas skull. Det är inte värt att du slänger ditt liv pga honom. Försök att se ditt värde och erkänn för dig själv vilken skitstövel han varit. Hade han haft skam i kroppen och om han respekterade och värdesatte dig, då skulle han inte hoppa in i ett nytt förhållande så fort efter uppbrottet från dig. Människor kan förändras med åren. Så som tycke och smak ändras med åren, så kan även personligheten ändras. Han va kanske drömkillen DÅ men idag så uppvisar han andra sidor. Lev i nuet och se vem han är idag.








    2013-11-08 | 08:41:53
  • Hannah säger:

    The best is yet to come...

    Det du går igenom nu är fruktansvärt och jag tror att vi alla här inne lider med dig och känner din smärta. Oavsett vilken sorg vi drabbas av går vi genom olika faser. Först förnekelse, sedan ilska, därefter köpslående som följs av depression och sist accepterande. När man lär sig mer om sig själv och ser andra i samma situation inser man att det kommer att gå väl. Inser att man inte kommer gå under! Jag hoppas och önskar att du snart känner stunder av glädje igen och vänder all den kraft du lägger på honom istället mot dig själv och senare mot din framtid.

    Och din psykolog har nog en poäng även om jag tycker han säger det på fel sätt. Just nu är situationen som den är och det är det du tillslut måste acceptera och jobba efter. Om situationen ändras så får du anpassa dig efter det då.


    Ta hand om dig nu!

    2013-11-08 | 12:33:07
  • Anonym säger:

    Hej fina du.
    Jag har precis funnit din blogg och bestämt mig för att läsa alla inlägg från dag 1 innan jag går vidare till idag.
    Men just det här inlägget berörde mig lite mer och nu är jag bara tvungen att lägga in en kommentar. Av att döma från din beskrivning är vi ganska lika - högpresterande med höga krav på oss själva men innerst inne är vi otroligt ömtåliga. Intill 2.5 pr sedan hade jag också en man vid min sida... en man som jag älskade över allt annat och som jag trodde jag skulle gifta mig med och bilda familj. Det var han som var min stöttepelare, mitt tredje ben, mina stödhjul och det var han som alltid gjorde att jag kunde stå upprätt. Men för 2.5 år sedan försvann han och jag föll... hårt... väldigt hårt. Utan stödhjul kunde jag inte längre cykla.
    Men nu har det snart gått 3 år och vet du vad? Nu känner jag inget annat än agg emot honom. Genom att jag var så otroligt skör kunde han kontrollera mitt liv... han hade mig virad kring sitt lillfinger. Men i och med att han lämnade mig har jag varit tvungen att bygga upp mig själv... lära mig att stå utan hans tredje ben och lära mig att fånga nig själv när jag faller. Och vet du vad? Nu, efter 8 år med honom, lever jag! Jag lever MITT liv. Jag gör det JAG vill och jag gör saker som jag aldrig trodde att jag skulle våga... inte själv... inte utan honom.
    //jonna d

    2013-12-16 | 08:01:46
  • jonna d säger:

    Hej fina du.
    Jag har precis funnit din blogg och bestämt mig för att läsa alla inlägg från dag 1 innan jag går vidare till idag.
    Men just det här inlägget berörde mig lite mer och nu är jag bara tvungen att lägga in en kommentar. Av att döma från din beskrivning är vi ganska lika - högpresterande med höga krav på oss själva men innerst inne är vi otroligt ömtåliga. Intill 2.5 pr sedan hade jag också en man vid min sida... en man som jag älskade över allt annat och som jag trodde jag skulle gifta mig med och bilda familj. Det var han som var min stöttepelare, mitt tredje ben, mina stödhjul och det var han som alltid gjorde att jag kunde stå upprätt. Men för 2.5 år sedan försvann han och jag föll... hårt... väldigt hårt. Utan stödhjul kunde jag inte längre cykla.
    Men nu har det snart gått 3 år och vet du vad? Nu känner jag inget annat än agg emot honom. Genom att jag var så otroligt skör kunde han kontrollera mitt liv... han hade mig virad kring sitt lillfinger. Men i och med att han lämnade mig har jag varit tvungen att bygga upp mig själv... lära mig att stå utan hans tredje ben och lära mig att fånga mig själv när jag faller. Och vet du vad? Nu, efter 8 år med honom, lever jag! Jag lever MITT liv. Jag gör det JAG vill och jag gör saker som jag aldrig trodde att jag skulle våga... inte själv... inte utan honom.
    //jonna d

    Svar: Han kontrollerade dock inte mig. Inte alls. Så jag kan inte säga det. Jag saknar honom bara.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-12-16 | 08:02:30
    Bloggadress: http://sniffarskonhet.blogspot.com
  • jonna d säger:

    Jag beklagar om jag kanske inte var så tydlig men "min han" kontrollerade mig inte heller i full bemärkning men indirekt kontrollerade han mitt liv, för jag var så förälskad i honom att jag gjorde allt för honom och satte mig själv åt sidan. Jag älskade honom så mycket att jag inte trodde att jag klarade mig utan honom... jag trodde att jag skulle falla om han inte höll mig i handen och på så sätt kunde han indirekt kontrollera mig... eller det var kanske min kärlek som kontrollerade mig?
    Vill bara att du ska se att du visst kan stå upp själv, att du är stark, att du har massa människor omkring dig som stöttar om du skulle falla och du bör stå upp och gå framåt för din egen skull.
    //jonna d

    2013-12-17 | 07:47:28
    Bloggadress: http://sniffarskonhet.blogspot.com
  • stephanie säger:

    vill vittna om det goda arbetet av Dr OGUN som hjälpte mig att uppnå vad jag trodde aldrig att jag skulle aldrig ha again.My namn är Stephanie jag var i ett förhållande i 3 år med en kille jag älskade honom mer än något annat i värld efter ett tag märkte jag några ändringar i honom , så jag visste att något var fel jag försökte behaga honom på flera sätt , insåg jag att han såg en annan tjej jag försökte få honom att förstå att jag älskade honom så mycket , men han gjorde inte ens listen.one dagar läste jag ett vittne i ett liknande fall , en person som vittnar om arbetet i denna OGUN stor läkare , även om jag inte tror att det kommer att fungera var jag övertygad av min vän så jag kontaktade honom och försökte hans metod motvilligt , och överraskande på mindre än en vecka , kontaktade min älskare mig och ber mig att ta honom tillbaka och gjorde och vi är fortfarande tillsammans och glatt married.so om du går igenom något liknande , eller om du har ett problem bara att kontakta honom jag garanterar det kommer att hjälpa här är hans e-post [email protected]
    [ 1 ) Om du vill att ditt ex tillbaka .
    ( 2 ) Om du alltid har dålig
    drömmar .
    ( 3 ) Vill du främjas i
    hans kontor .
    ( 4 ) Vill kvinnor / män
    springa efter dig .
    ( 5 ) Om du vill ha ett barn .
    ( 6 ) Vill du bli rik .
    ( 7 ) Vill du knyta
    make / maka som
    din för evigt .
    ( 8 ) Om du behöver finansiell
    hjälp .
    Du kan nå honom idag via denna e [email protected]

    2014-02-16 | 21:15:55
  • Isa säger:

    Det där med att hoppas, och inte kunna sluta... Jag kan den känslan utan och innan.

    När min pojkvän gjorde slut med mig för två år sedan (och avslutade break-upen med att säga att han älskade mig, och ville gifta sig med mig: wtf?) förde jag dagbok varje gång det var som tyngst.

    Varje dagboksinlägg avslutades med: "Det ska vara vi igen. Någon gång. Jag vet det."

    Det var som ett tantra. En vers jag var tvungen att skriva, för om jag slutade skriva det, tänka det, känna det, då skulle jag sluta hoppas. Och då skulle det vara slut på riktigt.

    Jag vet att det här inlägget var för länge sedan, och jag vill inte föra dig tillbaka hit, men jag vill att du ska veta att det där med att "sluta hoppas" det kommer inte bara för att man väljer att sluta. Utan det kommer med tiden.

    Du är klok, så det har du såklart redan räknat ut själv.

    Men ibland är det skönt att höra någon annan säga att det är okej att hoppas och tro och önska, även fast det är som det är, och inte bara höra folks "släpp honom", "gå vidare", "sluta hoppas". För det fungerar inte riktigt så.

    Det fungerar som kärlek gör.

    Jävligt malfunktionellt och obegripligt konstigt.

    2014-03-27 | 21:31:28
    Bloggadress: http://daluzreis.blogg.se

Kommentera inlägget här: