trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 158

Kategori: Allmänt

Balsam för allt möjligt

Jag visste att mitt föregående inlägg skulle orsaka en massa kommentarer. Välmenande, ibland lätt kritiska, omfattande och väldigt kloka kommentarer. Och hörni. Jag håller med. Jag håller med om, ja, hundra procent av allt ni skriver. Men det spelar på något sätt ingen roll? För att hålla med i teorin är inte detsamma som att faktiskt klara av att tillämpa det i praktiken. Och jag hoppas, hoppas, hoppas att ni alltid kommer ihåg att det jag skriver om är mina känslor och inget annat, om hur de ter sig och hur de tar sig uttryck, oavsett orimlighet och konstig logik.

Jag har en klok vän som brukar säga att en snygg människa är en människa som utstrålar självförtroende; en människa som man märker tycker om sig själv. Jag håller med! För så är det. Men bara för att jag håller med i teorin betyder inte det att jag genom ett trollslag kan förändra min egen självbild. Och även om förändringen givetvis måste ske inifrån är det onekligen lättare om man ser i alla fall levande ut, och lättast måste det väl vara om man ser ut som den bästa versionen av sig själv? Det tror i alla fall jag.

Meningen med mitt inlägg var inte att måla upp en bild där jag tror att utseendet är det viktigaste i hela världen och att kärlek helt utgår från hur man ser ut. Såklart är det inte så. Det är inte alls så. Men nog finns det ett element av yttre fåfänga med när man väljer partner? Det tror i alla fall jag. För att fånga en annan människas intresse blir det helt klart lättare om man utstrålar självförtroende och på så sätt även skönhet. Och för att kunna göra det tänker jag att man väl måste känna sig nöjd med sig själv? Och även om det finns hjärnspöken med i bilden vågar jag nog påstå att den versionen av mig själv som jag just beskrev i vart fall inte är toppversionen.

Idag har jag varit på Sephora igen. Ja, ni kan håna mig som tror att varje besök där kommer att lösa alla mina problem. Sanningen är att jag aldrig någonsin har unnat mig saker i fråga om hudvård eller smink. Aldrig någonsin. För jag har sparat, sparat, sparat pengar i hela mitt vuxna liv. Sparat till en drömlägenhet. Nu tänker jag inte spara mer pengar. Nu tänker jag göra allt jag kan för att putsa till den här tjugosexåriga skatan jag har blivit.

På Sephora träffade vi en fantastiskt gullig tjej som hjälpte mig och min syster att hitta rätt i djungeln. Jag har köpt mig en ny hudvårdsrutin. Oh yes, skatan ska bli svan. Eller åtminstone rödhake? Ja, vi får se vad det blir, men hur ytligt det än må vara, ska ni veta att det känns i alla fall lite bättre än igår. Jag ska tvätta och smörja och min hy ska banne mig glittra. För min skull. För att underlätta demonbekämpandet.

Och angående den här göteborgaren. Ja!! Ni har rätt. Jag fäster alldeles för stor vikt vid honom. Hänger upp allt möjligt på en person jag bara har träffat i några timmar. Och ja, jag kan erkänna det. Jag skulle verkligen önska att han såg något mer än en rolig typ i mig. Det skulle jag. Just nu verkar det väl kanske inte som att det är så, men jag kommer nog fortsätta att fantisera. Det är liksom så jag fungerar. En drömmare av stora mått. Sen hur det blir i verkligheten, det får framtiden utvisa.

Hoppas att ni får en fortsatt fin söndag bästa ni. Och tack för era kloka råd. Även om man egentligen vet är det alltid bra att bli påmind. Nu ska jag gå ut med vovven. Balsam för själen är han, den där egensinniga vovven. Sen ska jag botanisera bland mina inköp. För lite balsam för utsidan tror jag faktiskt att jag också kan behöva. Förhoppningsvis blir det en okej helhet till slut. Hoppas jag. Någon gång. I framtiden.

Kommentarer

  • elsa c.c. säger:

    En vän sa till mig i höstas (när vi båda var nydumpade) att när man är trasig så får man faktiskt försöka laga sig själv med alla medel. Om det så är att gå loss på Sephora och skapa sig nya rutiner för ens utseendet! Själv älskar jag smink och hudvård och kläder, utan att tycka att utseende är allt, men när han lämnade mig så tappade jag helt bort den sidan av mig själv. Jag blev inspirerad igen när du skrev om din vistelse på Sephora i Boston, och nu är jag nästan mig själv igen på den fronten!

    2014-04-06 | 17:39:31
    Bloggadress: http://elsacharlottachristina.blogg.se
  • elsa c.c. säger:

    PS du kan ju gå in på youtube och spana in tonvis med sminktutorials eller gör-det-själv-filmer om hudvård/hårvård. Typ mosa en avokado och ha i håret osv. Ett tidsfördriv som rätt lätt spårar ur och man är fast i tre evigheter, väldigt distraherande.

    Svar: Åh, tack Elsa. Bra idé. Roligt att du hittat tillbaka till ditt intresse.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-06 | 17:47:34
    Bloggadress: http://elsacharlottachristina.blogg.se
  • M säger:

    Vad glad jag blir att läsa ditt inlägg om utseende. Inte för att allt handlar om utseende. Mer för att det bekräftar att du klivit in i en ny fas i livet, en fas där du bryr dig om något annat än honom - dig själv.

    2014-04-06 | 20:40:48
  • sonja säger:

    okej, nu tar jag mig i kragen och kommenterar!

    jag kom över din blogg för någon månad sen. läste från dag 1 till 131 på två dagar, det var som världens bästa bok (förutom harry potter förstås), du är SÅ GRYM på att skriva. har tänkt kommentera tusen gånger (som så många andra), men bara aldrig gjort det. nu kände jag att jag måste göra det, för jag har varit i samma sits angående tankar om mig själv och har fått hjälp som jag vill skicka vidare.. :)

    jag har känt igen mig i så mycket av det du skriver, men kanske mest i det som du skrivit om på senaste, göteborgaren.. att liksom en sak blir hela livet, det finns inget annat utom den personen, och plötsligt så har man både köpt hus och gift sig i låtsasverkligheten.
    jag har nyligen fått diagnosen Asperger (se bloggen), och i och med det är det ALLT eller INGET. finns inget mitt emellan. det har många gånger gjort att jag, på samma sätt som du, skickat iväg alldeles för många sms med förvirrande och konstiga tankar. nånting måste liksom hända. 'don't give up what you want the most for what you want now' är lättare sagt än gjort! jag tycker det är så fint att du skriver hur du tänker. jag har aldrig tidigare stött på något liknande på internet, allt ska vara så fint och inlindad i massa glimrande osanningar. det går ju upp och ner i livet och du och jag har samma sätt att hantera saker som händer; genom att skriva!

    nu till mitt självkänsletips. har du hört om mia thörnblom? hon har uppfunnit bra-boken, det finns nog information om det om du googlar. jag förstår ju att du vill göra saker så du känner dig fin, men om du inte tycker om dig själv så spelar det ingen roll. då hade du kunnat se ut som emma watson och ändå tycka du är ful. du ska inte ändra den du är, utan du ska bygga upp dig själv inifrån, så att du känner att du duger och är bra som du är! bra-boken har hjälpt mig enormt mycket. och självkänsla är något man tränar upp, samma som att man tränar upp muskler. och man måste fortsätta träna. fem minuter per dag räcker! sen efter ett tag så kommer det inte spela någon roll om du ser ut som ett bergatroll, du kommer ändå känna att du duger som du är!

    det där med utseende och kärlek stämmer dock inte riktigt. när jag första gången såg min nuvarande kärlek så tyckte jag att han såg ut som jordens tönt, en riktig sparvel. men sen när jag lärde känna han så började insidan ge utsidan sin glans... ;) vet många andra som det varit liknande för också.

    sen så är det ju klart att man vill ta hand om sig själv och känna sig fräsch. det är väldigt viktigt att man tar hand om sig själv också, tar ett långt bad eller något som man mår bra av men kanske inte har tid med. det måste man göra ändå, annars kollapsar man till slut. men om man vill ha bekräftelse på utseende, vare sig det är från sig själv eller andra så går man ofta in i en ond cirkel, man vänjer sig snabbt vid allt nytt och då måste det komma mer och mer för att man ska fortsätta få bekräftelse. man kan alltid hitta något att vara missnöjd med, men vi människor är ju inte perfekta, men vi är fortfarande vackra, unika varelser just tack vare våra olikheter.

    vad mycket jag babblar på här. hoppas du orkar läsa. och snälla du, ge bra-boken ett försök, för din egen skull. 5 minuter varje kväll. det är så värt det. lycka till med allt.

    stor internetkram till dig! kämpa på. och kom ihåg att varje minut är en chans att börja om på nytt. inte bara måndagarna.. :)

    2014-04-06 | 22:09:33
    Bloggadress: http://aspergerkampen.blogg.se
  • Kissen säger:

    Hej du.
    Har följt din blogg länge nu, men inte skrivit.
    Men någon gång ska man ju ta oskulden.

    Jag vill bara säga att du självfallet ska hänge dig åt fåfänga hur mycket du vill.
    Men inte för att tänka att du ska bli snyggare för en man, vare sig för den gamla eller för någon framtida. Utan helt för din egen skull. Det sitter i självförtroendet, totalt. Om du känner dig fin så ser andra dig så. Du känner dig gladare, fräschare, piggare. Och du gör det för dig.

    Sedan tror jag att de där skönhetsritualerna för med sig något gott. Man kan granska sig själv, eller bara go with the flow. Jag tror att du är vacker, helt i dig själv. Men ta hand om din kropp, din själ och ditt hjärta, så kommer livslusten säkerligen krypandes mer och mer.

    När en lång relation tar slut, så går hjärtat verkligen i tusen bitar. Det tar olika lång tid för människor att återhämta sig och läka. Några veckor eller månader för vissa, år för andra. Det tog lång tid för mig, har alltid gjort. Jag tror på att låta det ta tid, men våga släppa in förändringar och positiva saker. Så förändra på. Köp kläder, smink, hudvård, parfym, böcker, en motorcykel. Precis vad fasen du vill för att våga förändra och släppa in nytt.

    Jag har äntligen träffat mannen i mitt liv. Vi är båda över 30 och jag hade givit upp hoppet, han med tror jag. Vi har aldrig fallit så pladask någon av oss. Underligt hur livet tar vändningar. För jag var inte alls mottaglig, och trodde bara det var aktuellt med vänskap, så fel man kan ha...

    Jag var lång ifrån mitt snyggaste jag. Jag hade kommit ur en destruktiv och deprimerande relation bara månader innan, det var vinter, jag var flagig, glåmig, tjock och plufsig. Men han tyckte, och tycker att jag är fantastisk, snygg och sexig. Inte så konstigt, varje stund med honom ler och skrattar jag. Till och med vänner säger att jag är så vacker när jag är med honom.
    För det är man, det blir man, när man är kär och älskad.
    Sedan, att man inte är en tiopoängare, det är en annan sak. :)

    Jag väntar på den dagen då du står upp fullt ut igen härliga du! Trots att jag blir så arg på dig för att du inte kan förstå vilken skit din föredetta är, och hur mycket mer du kan få, så tycker jag om att läsa dina texter. Du kan skriva, du är klok, eftertänksam, rolig och verkligt levnadsglad. Fast du nog inte tror det själv riktigt.

    Massor av kärlek fina du. Hör av dig om du har lust med mer brevvänner vet jag. *kram*

    2014-04-06 | 23:07:25
  • sonja säger:

    SÅ bra skrivet av kissen.. jag kanske skrev lite konstigt det där med utseende osv. som andra skrivit också så är det ju bra när man börjar få fokus på annat än exet och börjar få upp ögonen för andra glädjeämnen eller tillome problem. missförstå mig rätt så att säga. :)

    och det där med att man blir vacker när man är glad och lycklig, sånt syns utåt. så se till att göra saker du tidigare tyckte var kul, även om det är tråkigt nu.. glädjen kommer tillbaka på ett tag (kämpar själv med det just nu efter en depression). och upptäck nya saker som du aldrig gjort, du kanske får en helt ny passion i livet! :D

    2014-04-07 | 10:24:57
    Bloggadress: http://aspergerkampen.blogg.se

Kommentera inlägget här: