trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 165

Kategori: Allmänt

Framsteg

Jag hänger på landet idag. Jag, en syster, mamma, pappa, farmor, farfar och hunden. Det är trevligt. Vi badar spa och går promenad. Äter chips och morötter med dip och dricker cola zero. Haha, ni måste tro att jag missbrukar cola, så ofta som jag skriver om det här. Jag försöker faktiskt undvika att dricka för mycket cola, men samtidigt känner jag också att jag ibland kanske helt enkelt får välja mina strider. Och colaförbudsstriden orkar jag inte ta nu. Överhuvudtaget har jag insett att den här "över en natt-förändringen" som jag ibland tror mig kunna genomföra verkligen är en riktig illusion helt utan verklighetsförankring.

Jag kommer inte att vakna upp en dag och längta efter att träna, avguda kesella (ja, det är helt okej, men så jäkla gott är det verkligen inte), älska att använda hundraarton hudkrämer eller känna glädje i att sminka mig i fjorton steg. Jag kommer inte att vakna upp och aldrig mer vilja yppa ett ord av bitterhet, aldrig mer bli förbannad över småsaker eller aldrig mer låta mina känslor ta överhanden. Jag kommer inte heller att vakna upp en dag och helt plötsligt veta vad jag ska göra av mitt liv, veta vad jag drömmer om och veta vad som är min rätta väg. Nej, den förvandlingen kommer inte att ske. Åtminstone inte över en natt.

Möjligtvis, och då menar jag verkligen möjligtvis, kan jag med små steg närma mig en lite bättre S, närma mig lite mer harmoni och balans. Men inte ens de små framstegen vågar jag tro på ibland. För ofta känns det oturligt nog som att jag snarare går bakåt än framåt. Det känns som att förvandlingen jag upplever är en oönskad sådan. Till exempel vaknade jag upp en dag och insåg att huden runt mina ögon var absolut förstörd. En annan dag insåg jag att jag om möjligt har blivit ännu sämre än förut på att hålla irritationen borta och munnen stängd trots att jag vid ett flertal tillfällen har bestämt mig för att rätta in mig i ledet och stryka folk medhårs. Jag verkar på riktigt gå bakåt i den personliga utvecklingstrappan.

Jaja. Åtminstone kravlar jag ju inte i en ändlös sörja av depression längre. Och dessutom skrattar jag ju. Och äter saker som smakar fantastiskt gott. Och upplever saker som gör mig exalterad och passionerad. De är kanske de framstegen jag får ta just nu?

Nä...

Hörni.

Stopp.

När jag tänker efter är det ju faktiskt rätt coolt... Herre Gud, det är ju för bövelen spektakulära framsteg? Alltså, tillvaron är tusen gånger bättre än vad jag någonsin trodde att den skulle kunna bli när jag låg där skakande i fosterställning på mattan för sju månader sen. Inte bra, men tusen gånger bättre. Haha, det är lätt att bli girig märker jag. Girig efter framsteg, girig efter förbättring, girig efter "aha-upplevelsen". Gud, jag behöver en reality check och inse hur långt jag har kommit.

Reality check.

Fan, va långt jag har kommit... Bra gjort S. Jag älskar varken kesella eller livet men båda två känns åtminstone helt okej. Och helt okej är jäkligt mycket längre upp på stegen än dödslängtan. Jäkligt, oerhört, fantastiskt, oändligt mycket längre upp än vad jag någonsin trodde var möjligt.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Bruden, hoppa kesellan! Den gör dig tjockare än smalare med det mättade fettet! 😉 Du är grym och jag hejar på dig! ❤️❤️

    2014-04-12 | 23:10:31
  • S säger:

    Härliga jävla avslutande ord!
    Kärlek

    2014-04-12 | 23:24:06
  • Emeli säger:

    Underbart!!!! Det märks i dina texter att du mår bättre :) Är så glad för din skull. Hoppas du får en trevlig resten av helgen. Kram!

    2014-04-12 | 23:42:51
  • C säger:

    Tack tack tack. Ligger i gästrummet hos vän. Hör de andra fortsätta kvällen i soffan framför brasan. Min energi tog slut. Energin tar slut fort å jag får vara glad om jag får stunder utan att stenen tynger i bröstet. Då är det så skönt att gå in på din blogg å läsa det du skriver. Att det blir bättre. Inte över en natt. Men att det sakta blir bättre. För när man är mitt upp i den här gråa sörjan är det svårt att se ett liv bortom sorgen. Så tack för att du inger nån form av hopp om att man inte alltid kommer känna så här.

    2014-04-12 | 23:44:16
  • Marika säger:

    Heja heja!!! Du har kommit långt! Och du kommer fortsätta klättra uppåt o må ännu bättre. Det vet jag! Du är grym! Kram

    2014-04-13 | 08:54:07
  • Angelica säger:

    Heja dig! Vad härligt det är att läsa om dina framsteg, du ska vara riktigt stolt över dig själv!

    2014-04-13 | 09:56:14
  • Teddy säger:

    Ahhhhhh jag ryser. Vilka fantastiska framsteg fina fina S. Tänk vad långt du har kommit i din personliga utveckling och vilka jättekliv du åstadkommit.
    Underbart att läsa.
    Jag följer dig varje dag fastän det var länge sedan jag kommenterade. Där är grym och framtiden är din. Oj där rimmade jag också:)
    Kram och trevlig start på veckan!!!!

    2014-04-13 | 10:09:48
    Bloggadress: http://caitlin.blogg.se
  • Josefin säger:

    Jag har läst din blogg dagligen sedan bloggkommentatorerna länkade. Mitt, jämförelsevis, korta förhållande tog slut ungefär samtidigt som ditt. Jag måste till en början erkänna att jag mentalt utnyttjade din historia för att själv känna att mitt eget sammanbrott kunde ha varit värre. Med tiden inspirerades jag av dig. Jag tror att vi läsare tidigare än du anade en stegvis förbättring, trots att jag kanske var lika övertygad som du om att du inte skulle kunna resa dig från början. Jag avskyr ordet stark, eller rättare sagt när folk använder det vid berömmelse. Stark är inget man är utan något man tvingas vara för att överleva. Det är en passiv överlevnadsinstinkt. Jag gläds så mycket åt att du lyckats följa din egen, så kallade, styrka. Givetvis är processen inte avslutad överhuvudtaget, men precis vid alla svåra processer är det när resultaten framträder som ytterligare motivation bildas. Jag känner igen mig i dig en del. Jag är visserligen 19 år och lever ett helt annat liv än du (eller rättare sagt vad du har gjort). Det vi har gemensamt är att vi är högpresterande och har enormt höga krav på oss själva. Jag har alltid förlitat mig mycket på mig själv vad det gäller min egen självkänsla, inte låtit mig själv dela med mig av mina svagheter. Dock så var det kanske det jag gjorde med mitt ex lite halvt. Började låta mig att visa den mindre perfekta sidan i vårt förhållande. Sedan slutade han vara kär i mig. Jag kände därför igen mig i dina texter om din 'sjukdom', även om det inte alls är den typen av svagare sidor jag har. Däremot hur det känns att lämna ut delar av sig själv, känna sig trygg med det, för att sedan bli lämnad. Lurad. Och jag vill ju inte leva i ett skal av obefogad perfektionism. Jag tror ändå att ett sammanbrott, svek eller en förlust ändå är nyttig. Känner mig två år äldre än vad jag gjorde när vi var tillsammans. Och jag har fått kraft att äntligen uppskatta och älska mina vänner som jag alltid tagit för givna. Tack för en fin, välskriven, blogg med en inspirerande historia. Du har inga skäl att nedvärdera dig själv, så lägg av med det. Kram

    2014-04-13 | 12:59:17
  • Olivia säger:

    Hej jag gillar verkligen din blogg! Det skulle vara jättekul om du gick in på min nya blogg. Kram ♡

    2014-04-13 | 16:37:25
    Bloggadress: http://nattstad.se/oliviamalm
  • Frida säger:

    Underbart att läsa!

    2014-04-13 | 18:15:05
  • Fanny säger:

    Grymt!!!!!!!!

    2014-04-13 | 18:54:01
    Bloggadress: http://fannyblingman.blogg.se/

Kommentera inlägget här: