trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 170

Kategori: Allmänt

Fjällen, ensamhet, DELETE

Nu drar jag och familjen till fjällen igen. Vi har ju den nyinköpta fjällstugan (läs baracken) som måste nyttjas... Åh, är det någon som kommer ihåg Markolios låt "Vi drar till fjällen"? Det var min favoritlåt när jag var elva. Min och pappas. Han spelade den högt, högt och jag sjöng med för fulla muggar. Nu i efterhand känns den tiden så lycklig, rosaskimrande och problemfri. Att bara vara barn. Utan alla dessa vuxenproblem som jag nu måste tampas med. Samtidigt vet jag att den elvaåriga S inte upplevde tillvaron som problemfri. Jag minns att jag redan då grubblade mycket. Grubblade kring det här med vänner och hur jag skulle göra för att passa in. Funderade på om jag var omtyckt och vilka som egentligen utgjorde just mina vänner.

Ofta kände jag mig ohyggligt ensam. Jag hade svårt med alla grupperingar och hela den här grejen med att man var tvungen att välja. Välja om man passade in här eller där. Tvungen att hitta vänner som på något sätt också valde just dig att vara deras bästa vän. Jag var helt okej på att hitta vänner, men absolut urusel på att hitta bästa vänner. Och det gjorde att jag blev ensam. Eftersom jag pratade med alla, skrattade med alla, var det en osynlig ensamhet. En ensamhet som tog sig uttryck i en fruktansvärd ångest inför att para ihop sig två och två. En ensamhet som manifesterade sig i att det inte var någon särskild som väntade på just mig när vi sprang till matsalen. En ensamhet som ibland kunde göra att jag kände mig så oönskad att jag drog mig undan och nästan gömde mig för att jag inte ville att folk skulle se. Ville inte att folk skulle se att jag inte hade någon särskild. Ville inte att de skulle se att jag inte hade någon som var just min allra bästa vän.

På volleybollen upplevde jag liknande situationer. Känslan av att inte riktigt vara med i någon särskild gruppering. Vara vän med alla men inte bästis med någon. Jag blev snabbt lagkapten i mitt volleybollag. Det kändes naturligt för mig. Det kändes naturligt för jag kunde bolla med alla, tipsa alla, heja på alla. Jag älskade att få vara den ihopsamlande kraften. Helt plötsligt kom alla år av utanförskap till sin rätt. Jag var ett vallande får som helt plötsligt fick en naturlig plats i gruppen. Hade det inte råkat vara så att jag visade mig ha en väldig fallenhet för volleyboll tror jag faktiskt inte att jag hade spelat särskilt länge. Är man duktig i ett lag får man ofta en viss naturlig acceptans. Man är naturligt inkluderad enbart baserat på att man är duktig. Det var tur för mig, att jag var så pass talangfull. För det gjorde att jag åtminstone aldrig kände mig utanför, även om jag även i volleybollen ibland kände att jag saknade den där särskilda personen. Saknade den där vännen som helt självklart också såg mig som sin allra bästa vän.

Jag pratar ofta med min psykolog om de här tankarna. Om hur många år med en känsla av att sakna en bästa vän och en särskild bundsförvant gjorde att jag knöt stenhårda emotionella band till honom. Min första pojkvän. Min bästa vän. Min allierade. Min särskilda någon som helt självklart också valde mig tillbaka. Med honom vid min sida var jag inte längre ensam. Han valde mig, väntade på mig, var med mig, i alla de situationer som jag förut hade fruktat och avskytt. För inte bara var han min speciella person, jag var också hans. Och han behövde mig lika mycket som jag behövde honom.

Ibland tänker jag att det kanske var det som hände med oss. Han fann sin plats i polisen och slutade behöva mig. Slutade vilja vara med just mig. Han ville vara med i polisen och på det kom sen den perfekta lösningen för honom. En kvinnlig polis som inte bara redan var med i hans nya polisfamilj utan dessutom gav honom det sexliv jag inte hade kunnat ge honom. Det var nog så. Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag. Han slutade behöva mig i sitt liv när han gjorde sitt inträde i polisen. Och när hon, den kvinnliga polisen med den stora sexlusten och de perfekta brösten, kom in i bilden, då slogs spiken in i kistan med full kraft.

Spiken slogs i och över en natt rycktes allt ifrån mig. All trygghet, all kärlek, ja, allt jag hade att ge, tog han, slängde på marken och stampade på tills det gick i tusen bitar. Han, han hade redan sett till att det fanns ett substitut redo väntandes på honom. En grupp, en familj, ett sammanhang, där han var önskad. Och såklart, en särskild någon som också valde honom. Inte en sekund har han legat ensam i tårar över allt som har gått förlorat, alla år av minnen och kärlek som bara försvann. Inte en sekund. För han såg till att den enda som blev ensam, den enda som återigen stapplade omkring själv, förvirrad och med en känsla av att vara totalt oönskad, det var jag. Han har också varit där en gång, när han var sexton, så jag förstår att han inte vill dit igen. Bra ordnat av honom att lägga upp det så att inga skarvar uppstod. Han gick från att göra tatuering, köpa lägenhet och planera bröllop till att vara nyförälskad och alldeles till sig av fjärilar i magen. Det är bra ordnat får man säga. Det är äckligt, vidrigt, elakt, utstuderat och kallsinnigt bra jävla ordnat. Nio år. Nio år som jag önskar aldrig hade existerat. Nio år som jag bara vill radera här och nu. Delete. Ja tack.

Kommentarer

  • trehundrasextiofemdagarnu säger:

    Jag ber i förväg om ursäkt för allt detta nyttjande av ordet "ensamhet". Jag vet att det är ett ord som bör undvikas (som en bloggvän påpekade i ett tidigare inlägg). Men det är så jag känner. Jag känner mig ensam, inte bara själv.

    2014-04-17 | 21:19:56
  • Anonym säger:

    Jag vet precis hur du känner. Jag är lika ensam som du. Utan honom är jag bara så ensam. Men det har gått ett halvår för mig med och ensamheten börjar kännas som min trygghet. Jag är hellre ensam än omgiven av människor jag inte kan lita på, o så är det nu. Kram på dig, glöm inte att ensamheten gör dig stark.

    Svar: Det är fantastiskt starkt av dig att börja trivas i din ensamhet. En gåva och en styrka. Jag tycker inte om det alls... Ta hand om dig. Kram.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-17 | 21:36:19
  • linda säger:

    Jag har också alltid haft en känsla av att inte passa in. Jag känner alla känslor starkare än andra, sorg men också glädje och kärlek. Jag liksom du kan få en riktig euforisk känsla när jag lyssnar på någon viss låt osv. Men så för något år sedan läste jag om människor som är hsp (highly sensitive person) och allt liksom föll på plats. Ca 15 % av jordens befolkning är detta så det innebär ju att jag faktiskt är ganska normal ändå:) eftersom jag läst din blogg så länge nu kan jag ibland fundera på om du också är hsp.
    Om du är intresserad gå in på hsperson.se
    Kram

    Svar: Åh, jag har också läst om detta. Blev tipsad av någon här på bloggen, läste på, blev alldeles till mig för att allt stämde, skrev en text om det till bloggen, men av olika anledningar blev den aldrig publicerad. Men du har helt rätt, jag är också så. HSP. Det är jättejobbigt? Kan jag tycka iaf. Det känns som att jag vill skriva "vi pratar mer sen", glömmer att det här är en blogg... Jag ska fundera mer på det här med HSP, tack för att du påminde mig.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-17 | 21:42:48
  • k säger:

    well done. Du skriver elakt om honom. Han förtjänar det. Jag älskar att du skriver så. Jag hatar honom oxå!!

    2014-04-17 | 22:08:38
  • Klara säger:

    Han har ditt namn intatuerat på sin kropp va? Det gör nog att han blir påmind om dig och det elaka svek han gjort varje gång han ser på den. Hoppas han skäms!!!!

    Svar: Han har mitt födelsedatum intatuerat. Femton centimeter på innerarmen.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-17 | 22:59:39
  • Norrlandskainthecity säger:

    <3 Det måste smärta något oerhört men jag tycker du är otroligt stark som kämpar på. En dag kommer det att sluta göra ont och du kommer att känna att du är på rätt plats.

    2014-04-17 | 23:49:28
    Bloggadress: http://norrlandskainthecity.blogg.se/
  • Ehlin säger:

    Tycker det är bra att du är arg på honom, du har all rätt till det. Förstår dig verkligen. Fan du måste ju få ut din ilska. Jag har all förståelse och du har ALL rätt att vara ledsen över det du fått/är med om, men tycker mig se så lite ilska gentemot honom. Å jag vill på något sätt att du ska va arg på honom, för jag blir det när jag läser om honom och det han gjort dig. Vill att du ska börja "hata" honom så som jag/vi som läser din blogg gör. Vi som läser har ju liksom ingen relation till honom å ser det mer objektivt, vi ser vilken idiot han är. Vill inte mena på att låta elak eller bestämd, vill bara säga dig att du är värd någon så mycket bättre. Att jag hoppas du snart förstår det. Även om det förmodligen är oerhört svårt, när ni varit tillsammans så länge och haft så mycket ihop. Men fan vad arg en blir. Arg, arg, arg, å dina vägnar. Att han gjorde så.

    2014-04-18 | 01:10:45
  • Anne säger:

    Är de på allvar poliser, dem där två? Det är fan skrämmande att sådana människor ska hjälpa folk i nöd och svåra situationer. Obehagligt. Man vill tro att poliser är sådana genomgoda människor som vill alla gott. Men tydligen inte. Usch. Ett extra stort usch på henne. Hon visste att han var upptagen men verkar ju typ tänt på det. Äcklig människa..

    2014-04-18 | 01:22:07
  • Natalia säger:

    Om du hittar den delete knappen vill jag gärna veta var den fanns. Jag är i desperat behov av den. Alternativt en allvarliga minneslucka. I förrgår fick jag veta att han ska bli pappa. Jag tror inte jag kan andas längre. Jag är tillbaks på ruta 1. Minus 1 förmodligen.

    2014-04-18 | 01:39:52
  • Alexandra säger:

    Hahaha sorry, men har han verkligen fortf din födelsedag intatuerat? Alltså hade jag varit den nya hade jag inte alls känt mig speciell eller något;)
    Tur inte du har ngt på din kropp som påminner om honom dag in och dag ut.
    Alltså fyfan vad patetiskt!!

    Kram till dig, du är stark

    2014-04-18 | 03:55:52
  • linda säger:

    Tror faktiskt att man sörjer mer nu än om han hade dött. Hade han dött hade man "bara" sörjt att man mist sitt livs kärlek. Nu sörjer man sin livskamrat samt att det visat sig att personen man trodde att man kände utan och innan aldrig fanns? Samt har hans respektlösa sätt gjort att man ifrågasatt all den tid man haft tillsammans. Vilket känns som om han spottat på alla våra minnen.

    Förstår att du önskar att all tid ni haft tillsammans aldrig funnits. Många säger ju att du ska vara glad över att verkligen ha älskat någon, men jag mådde faktiskt bättre innan. Det man aldrig haft kan man inte heller sakna.
    Glad påsk! Kram

    2014-04-18 | 07:40:43
  • Charlotte säger:

    Linda, menar du på allvar att folk som förlorar sina partners till döden sörjer MINDRE än när någon gör slut med en?

    Jag kan LOVA dig att jag mycket hellre låter min pojkvän göra slut med mig och hitta en annan tjej än att se honom dö. Vilken fruktansvärd sak att säga tycker jag faktiskt, och jag tror inte det finns en enda person på jorden som hellre vill att deras älskade ska dö än att lämna dom frivilligt. Om min pojkvän dog nu skulle jag ALDRIG kunna prata med honom mer, aldrig se honom igen, aldrig veta vad han tycker, känner eller gör. Hans föräldrar och hans vänner skulle behöva gå igenom allt det jag går igenom också, det skulle såra och göra ont för så fruktansvärt många människor - inte bara mig. Och han skulle inte längre ha en framtid. Det är knappt att man kan jämföra det med att ett förhållande tar slut.

    Jag säger inte att det inte är hemskt när någon lämnar en, det är givetsvis fruktansvärt smärtsamt och jobbigt och det kan nog stundtals kännas som om man vill dö. Men att påstå att det skulle vara jobbigare än att behöva bearbeta någons faktiska DÖD tycker jag är överdriva en hel del och det är respektöst mot människor vars kärlekar har gått bort. Jag kan faktiskt inte tänka mig något mer smärtsamt.

    2014-04-18 | 13:56:40
  • Natalia säger:

    Charlotte,

    Jag kan förstå och hålla med Linda. Dock tror jag det är två helt olika saker och kanske inte ska jämföras. Men att sörja en bortgång känns på vissa sätt lättare även om det är mer definitivt och en mycket värre sorg säkerligen. Nu kan jag bara tala för mig själv men jag kan önska att sorgen över att förhållandet tog slut skulle ha ett liknande definitivt slut. I mitt fall är det inte så. Det handlar inte om att bli lämnade eller dumpad för jag tror eller hoppas i alla fall att det finns slut sköts snyggt och med respekt men där det inte är så så smutskastas förhållandet på ett så obeskrivligt vidrigt sätt. Det är nästan surrealistiskt. Hade han avlidit hade jag haft många bättre minnen och kunde ha sett tillbaks på förhållandet på ett annat och ljusare sätt även om jag sörjt honom oerhört. Precis som nu. Men minnen hade fått vara orörda.

    2014-04-18 | 14:14:07
    Bloggadress: http://www.girlytalk.se/natalia
  • linda säger:

    Charlotte, precis som Natalia säger så tänker jag. Skulle aldrig såklart önska att något hemskt hände mitt ex, jag älskar ju honom och kommer nog alltid göra det. Men han behandlade mig så oerhört illa att jag ifrågasatt all tid och alla ljusa minnen vi hade tillsammans. Om han gått bort (Vilket jag återigen aldrig nånsin önskar) hade ju min bild över vår oerhört vackra kärlekshistoria funnits kvar.

    2014-04-18 | 14:54:11
  • agnes säger:

    det är som att du beskriver mitt liv, det där med relationerna. jag på pricken

    2014-04-18 | 15:38:07
  • Anonym säger:

    Jag tror många känner som du. Du är riktigt bra på att sätta ord på vad många känner. Framförallt så tror jag många kan bli ensamma av tvåsammheten på nått sätt. Och sen tar det slut och personen står där ensam. Har tänkt på det när vissa vänner varit lite toffliga. Att man som vän känner sig lite irreterad när man plötsligt duger om man inte gjorde det när personen va i ett förhållande.

    2014-04-18 | 16:00:04
    Bloggadress: http://Http://ivarifotografi.blogspot.com
  • Emma igen säger:

    Vill tillägga att jag är en person som skulle finnas för kompisen ändå. Men många skulle nog inte det. Och det kan jag förstå.

    2014-04-18 | 16:01:13
    Bloggadress: http://Http://ivarifotografi.blogspot.com
  • Emma tredje gången säger:

    Länken blev helt koko.

    2014-04-18 | 16:02:15
    Bloggadress: http://ivarifotografi.blogspot.com
  • Teddy säger:

    9 år av minnen är det också, fastän dessa smärtar något enormt just ju. Dessa nio år har givit dig erfarenhet av något vi får stå ut med varje dag fram tills vi inte finns mer. Livet!
    Jag vet. Minnen kan göra så förbannat ont.
    Det kan svida i magen, klumpen känns tung och den borrar sig allt djupare ju ondare man har. Händerna känns iskalla, blicken död, stegen tunga och illamåendet precis runt hörnet. Men utan dessa "erfarenheter" är kan vi inte heller leva.

    Han gjorde något vidrigt. Något fruktansvärt mot dig.
    INGEN kommer förbi sådant utan att på något vis straffas.
    Kanske blir han lämnad någon dag, ensam och övergiven.
    Kanske ändrar han sig och vill ha dig åter. Fast då kanske du fortsatt vidare?
    Kanske inser han att gräset inte är så fin på andra sidan?
    Tiden jobbar UTAN bedövning.

    Men vet du vad?
    Du har redan gått igenom det värsta. Dina sår har varit stora, nybandagerade och svidandes. Du har bytt bandage många gånger.
    Ibland råkar du dra med dig sårskorpan och då gör det ONT, men det nya bandaget som kommer på plats lindrar det onda åter igen.
    I framtiden kommer det sitta ett plåster där för att ersättas av ett ärr som med tiden kommer att blekna.
    LIVET!!!!

    Glad påsk min vän.
    Du kan och du SKA!
    Kram på dig

    2014-04-18 | 18:18:56
    Bloggadress: http://caitlin.blogg.se
  • Anna säger:

    Du känner det som att du önskar att det aldrig skulle ha hänt för att du ska veta när du äntligen har lagt det bakom dig på riktigt - den dagen du kan tänka tillbaka och vara glad för erfarenheten alltså.

    2014-04-18 | 19:26:34
    Bloggadress: http://annanosslin.blogg.se
  • c säger:

    haft ett bra dagar. sett fram emot alla spännande saker som ligger framför mig. så hör man via en bekant hans namn. att de varit ute och festat till sent. all glädje som bortblåst. krävs inte mkt för att få en kall dusch eller trilla ner i det svarta hålet. fan i helvetes skit vad ont det ska göra!

    2014-04-18 | 19:51:55
  • Jenny säger:

    Måste bara säga att ni som skriver att ni på något sätt tror det skulle vara lättare att sörja någons bortgång än att sörja att dom gjort slut samt visar sig ljuga... Har ni förlorat någon partner till just döden?
    Jag förstår att de handlar om sorg i båda fallen men visst måste ni inse att det handlar om en definitiv sorg när någon dör. En sorg man lär sig leva med. Men som alltid finns där även om man blir lycklig igen.
    Alla som blivit lämnade vet ju att även om det är så hemskt så man tror man ska dö och glömmer det gör man aldrig så går ju sorgen över på ett helt annat sätt.
    Päron och äpplen är det men visst är det sorg i båda fallen .

    2014-04-18 | 21:49:43
  • Isabella säger:

    Hej, jag går in varje dag för att läsa din blogg. Jag ville säga att jag beundrar dig som människa, beundrar att du vågar säga då det gör ont. Du vet så där fruktansvärt ont som bara vissa förstår. Den värsta smärtan är den psykiska tror jag själv. Jag är 22 år gammal och är på min andra termin på högskolan. Jag fick mitt hjärta krossat ungefär samtidigt som du fick ditt. Det jag ville skriva var inget negativt utan tack, tack för att jag får läsa din blogg varje dag och veta att jag inte är ensam om att ibland känna att man bara inte vill kliva upp eller le och va trevlig. Tack finaste du, och jag kan säga så här; en dag så kommer både du och jag vara så jävla lyckliga att det här kommer bara vara ett dåligt kapitel i ens bok. Tack igen S!

    2014-04-18 | 22:04:06
  • Carro säger:

    Jag känner igen mig läskigt mycket i allt du skriver! Har också alltid haft lätt för att skaffa vänner men aldrig någon bästa vän och alla de där situationerna där ingen naturligt väntar på just dig, så klockrent! Skillnaden var att min första relation höll i två månader så jag hann aldrig bli så fäst, och ändå tog det mig ett år att helt komma över honom!
    Funderar ofta på vad man ska göra om man är så emotionell eller vad vi nu är, önskar jag vore lättsammare och inte brydde mig så mycket!

    2014-04-18 | 23:27:07
  • Ylva säger:

    Hittade hit när jag googlade om sorg.
    Min nya kärlek har fortfarande sorg efter sin fru som dog i cancer ett tag innan vi träffades. De hade ett mycket bra äktenskap. Nu plågas han av vad han har mist, men jag tror också att det hade varit ännu värre om hon som ditt x gjorde - svek dig totalt!

    Eftersom jag kommit in och börjat läsa här långt efter att det skrevs så vet jag att du kommer att finna ny kärlek, och det är som att ha en bok i sin hand där man vet att det är ett lyckligt slut!

    För övrigt tycker jag att du skiver väldigt bra och tycker att det här förtjänar att bli en bok! Kanske en nyskapande bok med kommentarerna med? När man kommer in efteråt och vill läsa i kronologisk ordning så blir det ganska knöligt, hade varit kanon som bok!

    Kram!

    2016-06-27 | 08:15:17
    Bloggadress: http://restenavlivet.skilda.nu

Kommentera inlägget här: