trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 110 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Kusin vitamin
Tidigare idag sms:ade jag med en av mina kusiner. En fin sjuttonåring som jag alltid har uppfattat som lite tystlåten och blyg. Jag skulle säga att jag i princip aldrig har haft en konversation med henne om något annat än ”vad är det för väder idag- och vilken fin tröja-ämnen”. Hon har matteprov och jag försökte mer eller mindre pracka på henne min hjälp. Jag älskar att hjälpa folk med läxor, uppsatser och pluggande inför prov och tentor. Jag var faktiskt läxhjälpslärare ett tag förut och det var verkligen super.

Hon avböjde i alla fall min hjälp. Jag kan förstå henne. Jag sålde inte direkt in mig själv bra. Typ: ”Jag kommer inte ihåg någonting om logaritmer, men jag kan försöka hjälpa dig”. Efter mitt sms följde en hel radda sms oss emellan. Jag försökte ingjuta lite självförtroende i henne, för precis som är fallet med mig själv, mina systrar och många av våra andra kusiner, inbillar jag mig att hon nog känner en hel del press som kan sätta sig i huvudet. Och ni anar inte hur fina sms jag fick tillbaka. Denna lilla kusin, som jag aldrig någonsin har pratat med på riktigt, skrev att jag är en förebild, att jag är en bra/smart/rolig människa – att hon vet det trots att jag inte kan få fram eller förstå det just nu. Lilla fina kusin som förmodligen har växt upp och tyckt att jag var lite läskig – stora kusinen som skällde för att alla småkusiner skulle hjälpa till. Och ändå har hon nu såna ord i sig. Tack snälla kusin. Kusin vitamin.

Kommentarer

  • lina säger:

    Sharing is caring! Och med det menar jag helt enkelt tack för receptet på ingefärsdressingen!! Så, sjukt gott.Min nya drog. Jag är helt galen i den. Så stort tack och varma kramar till dig!

    Svar: Va härligt och roligt att läsa, Lina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-18 | 10:51:55
  • P säger:

    Instämmer med föregående. Gjorde också den igår - mums! Tack :) Hoppas du får en fin dag!

    2014-02-18 | 11:45:10
  • Anonym säger:

    Va fint <3

    2014-02-18 | 22:49:01
  • Katarina Nordin säger:

    Har du någonsin funderat på att bli lärare? Jag undrar eftersom du verkar dras till det. Eller har du tänkt på att doktorera eller jobba med utbildning i någon annan form, ifall du vill använda dig av din juridikutbildning? Stor kram

    Svar: Det var klokt tänkt Katarina. Jag har också tänkt på det ofta, och att undervisa i juridik skulle vara en dröm. Men svår att uppnå just nu.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-19 | 11:41:31
  • Katarina säger:

    Allting tar sin tid. Men jag vill att du ska veta att jag tror på dig. Unna dig att göra det vill. Jag har läst din blogg ett tag och det verkar som att du till en viss mån levt för att göra andra glada och gett så otroligt mycket av dig själv. Det är en fin förmåga. Men det är ibland viktigt att se sig själv utifrån och tänka, om jag vore vän med mig själv, vad skulle jag säga/göra då. Våga utgå från dig själv, att söka bekräftelse även inifrån. Det som just nu är drömmar och förhoppningar förtjänar du att bli verklighet. Så ta det i din egen takt. Det finns knga krav som behöver uppfyllas annat än de du själv ställer. Våga tro det. Många kramar

    2014-02-19 | 23:10:05

Kommentera inlägget här: