trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 64 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Sin fars son och en negativ spiral

Jag sitter här och tänker på hans pappa. Hans förbannade pappa som aldrig har tyckt om mig. Inte sen hans tre år yngre lillasyster förklarade hur jag hade lagt beslag på hennes storebror. Han var alltid så arg på sin lillasyster för hur hon behandlade mig. Jag erbjöd mig att hjälpa henne med allt mellan himmel och jord, köpte presenter till henne, men hon var stenhård. Inga inkräktare godkändes i hennes familj. Jag kan förvisso förstå henne till viss del, den lilla familjen hade varit med om mycket med svek och uppslitande skilsmässor. Men ändå. På nio år kunde hon inte finna i sitt hjärta att släppa in mig. Jag antar att det låg för mycket i bagaget. För mycket agg. Trots det så har jag alltid tyckt om henne på något sätt. Tyckt att hon är en rolig person att umgås med även om hon ofta hade taggarna utåt.

Men hans pappa. Honom fick jag verkligen aldrig till det med. Han pratar svår danska som jag i ärlighetens namn hade extremt svårt att förstå. Mycket svårare än hans mormor och morfar som brukade prata med mig litegrann som om jag vore ett barn. Det var inte nedvärderande, det var fint. Men hans pappa. Han är förvisso en trevlig man. Allt annat vore lögn att skriva. Men han har i hela sitt liv satt sig själv främst. Och visat det med alla sina handlingar att han trivs så. Jag har väldigt svårt för den inställningen. Hans pappa lämnade hans mamma på deras sjuåriga bröllopsdag. För en ny kvinna på jobbet som han hade varit otrogen med. De hade haft det lite skakigt men på det stora hela bra, planerade att köpa ett hus för barnen att växa upp i. Men en dag var det bara slut med ett ”jag älskar inte dig längre” – inga förklaringar, ingenting. Till slut fick hans mamma veta sanningen av en kollega som hade sett honom och den nya kvinnan gå hand i hand. Nu är han gift och har barn med denna kvinna. Jag förstår inte hur hans mamma kan titta in i hennes ögon och behandla henne så väl som hon gör. Hon är verkligen den större människan på alla sätt och vis.

Jag har alltid tänkt att visst, han och hans pappa är lika på många sätt, tekniknördar som gillar coola grejer, men i övrigt, i övrigt har jag trott att de var mil ifrån varandra. För han, till skillnad från sin pappa, satte alltid andra först, var ödmjuk, ärlig och omtänksam, och inte en gnutta självisk. Jag var helt säker på att det var så. Att på den punkten var de som natt och dag. Nu har det visat sig att han är sin fars son. Han är verkligen sin fars son. Och han skäms inte över det. Min farmor berättade för någon månad sen att hon hade pratat med honom om hans pappa i somras. Om hur synd det var om hans mamma som fått kämpa så hårt i livet. Han hade nonchalant sagt till henne att ”vad då, det är sånt som händer, känslor tar slut”. Den personen jag kände skulle aldrig ha sagt något sånt. Aldrig någonsin. Min farmors ord är inte alltid lätta att tolka för det finns ingen som överdriver som hon, men hennes ord fastnade verkligen. Hade han redan då tänkt på sin pappa, på vad han hade gjort, och ändrat sig i fråga om vad han tyckte om sin pappas beteende? Det hade han nog. Kanske för att han insåg att han var på väg att göra samma sak.

Hans mamma har berättat för mig att efter ungefär sju månader satt hans pappa där på trappan och väntade på henne. Han hade gjort slut tillfälligt med den nya kvinnan. Han sa att ”man kan inte älska två, och jag kan inte sluta tänka på dig.” Men hon gav honom ingen ny chans. Hon säger att hon inte ville utsätta barnen för det. Jag förstår henne. Men den historien, hur osannolik och orimlig den än är, är det jag ofta hänger upp hela min livsgnista på. Den historien som vittnar om att man kan tröttna, bli förälskad i någon annan, men sen ändra sig och inse vad man hade som man kastade bort. Det enda är att de hade barn tillsammans. Och egentligen vet jag ju att det gör hela skillnaden. Jag vet det. Men jag kan ändå inte sluta tänka på den historien. Om hur hans pappa satt på hans mammas trappa och berättade att han älskade henne igen. Ibland när vår hund skäller till tänker jag att han måste ha hört något. Att någon oväntad kommer. Jag tänker att det är han. Att det är han som ska stå där och säga förlåt. Men det är aldrig det. Och innerst inne vet jag att det aldrig kommer att bli så heller. Han är för stolt, och vad det nu verkar, dessutom upp över öronen förälskad i henne och klar med mig för evigt. Men mitt hjärta tar inte in den informationen. Den hänger upp sig på hoppet om att den man som jag älskar en dag ska stå där. Med tårar längs kinderna och berätta att han älskar mig igen.

Jag är en rationell och logisk person. Därför vet jag hur orimligt det jag skriver är. Därför vet jag att jag för det mesta lever i en illusion. Men vet ni. Jag klarar inte att leva i någon annan verklighet. Jag har många gånger tvingats dit i tanken men aldrig varit ens nära att kunna hantera det. För jag ser inget liv utan honom. Trots alla era kloka ord här på bloggen, trots all logik i världen, ser jag inte hur jag någonsin ska kunna släppa in någon annan. För han tar upp all plats. Folk säger till mig att jag borde gå ut och träffa killar. Jag mår illa bara av tanken. När vi var tillsammans var det något jag vid enstaka tillfällen kunde tänka på, spänningen av att träffa någon annan, men nu, nu när jag kan göra vad fan jag vill, mår jag fysiskt illa bara vid tanken. Och det som förut var en missnöjdhet med mitt utseende har förvandlats till äckel inför min egen kropp. Jag kommer inte ur den här negativa spiralen. För jag inser att jag har hamnat i en sån. Men jag kommer bara inte ur den.

Kommentarer

  • J säger:

    När jag blev lämnad mådde jag också fysiskt illa av bara tanken på en annan man. Jag var även lika besatt som du av honom och bara honom och orerade på det här sättet i min dagbok. Det var den värsta tiden i mitt liv.

    Sedan fanns det skillnader, vi hade inte varit tillsammans lika länge som ni och det fanns ingen annan kvinna med i bilden. Vi blev också tillsammans sen igen och är tillsammans än idag, två år senare efter slutet. Ironiskt nog så tror jag dock att vi kommer gå skilda vägar tillslut ändå.

    Jag tror att du absolut inte ens ska pröva tanken på någon annan man just nu, för du är inte redo. Jag tror att du är på rätt väg i att älta och analysera detta till leda just nu, för då ökar chansen att du kommer ha bearbetat det här i framtiden.

    Han gjorde fel men jag tänker att det var väl tur i oturen att han i alla fall gjorde så nu och inte efter tre barn och att han visat vad han går för innan dess, även om skadan blev stor.

    Sen vill jag säga att hjärtesorg är lite som vulkanutbrott: Gammal mark begravs och växter och djur dör, men lavan skapar ny mark och bereder plats för nya arter att frodas. Utan detta skulle ekosystem stagnera och det är lite så med människor också.

    Om vi aldrig tvingas omskapa oss själva och våran syn på livet blir vi stagnerade.
    Det är bara efter dessa lägen som uppgradering sker, inte med en gång men med tiden.

    Kram



    Svar: Tack för dina kloka ord J. Jag hoppas att det blir bra för dig oavsett hur det går med din partner. Kram
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 18:23:06
  • Lovisa säger:

    Tyvärr tror jag ditt mail, och kanske hur du har öst ur dina (väldigt rättfärdiga) känslor på honom, kmr göra att han inte kmr tillbaka.
    Jag hoppas att du en dag kan släppa honom och inse att du förtjänar ngt så mkt bättre än en kille som dumpar dig och behandlar dig på det sättet.

    Svar: Åh det känns fruktansvärt. Jag skrev mailet i affekt. För att jag inte stod ut med tanken på att han hade en underbar julafton med henne hos sin pappa. Stod inte ut. Jag visste att det var dumt, men klarar inte att han bara trycker bort det han gjort, för då kan han leva ifred med henne. Svartsjuka antar jag. Vill bara ta tillbaka mailfanskapet men jag kan inte.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 18:35:45
  • Michael säger:

    Jag vet hur det känns att vara kidnappad i sina egna tankar och hur lätt det är att idealisera i efterhand. Han är inte den som du målar upp i känslovärlden. Möjligen var han fin mot dig, men nu längre.

    Vet att du en dag kommer känna ditt eget värde och inte lägga det i händerna på någon annan. Du behöver inte hans bekräftelse för att vara någon. Jag ber dig verkligen att läsa boken: REAL LOVE av Greg Baer. Den innehåller inte bara ord, utan når ditt hjärta.

    Jag tror på dig! Kram

    Svar: Tack för tipset Michael. Jag ska titta efter den. Låter som en bok min morbror kan ha i sin bokhylla.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 18:59:29
    Bloggadress: http://separation.se/blogg/
  • Katarina säger:

    Jag tror mycket väl att han kan komma krypande, om inte förr när det krisar med den nya. Ditt mejl tror jag inte har någon större betydelse i det avseendet. Det är inte säkert att du då vill ha honom tillbaka. Kram till dig!

    Svar: ❤ Tack Katarina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 18:59:46
  • sara säger:

    Hej! Nu har jag läst så mycket av din blogg och eftersom jag också har ett trasigt hjärta kan jag inte gå in här ibland. Det gör för ont. Vår historia är inte lik er, förutom längden på förhållandet kanske, och att det var jag som gick. Och jag gick inte för att jag inte älskade honom, utan för att han gjorde mig illa. Inte genom slag eller elaka ord, utan för att han var fast i ett missbruk och jag var medberoende. Sen jag gjorde slut för ett år sen har vi hållit på fram och tillbaka och först ville han ha mig, men jag inte honom och nu tvärtom. Nu vill väl ingen ha den andra men vi kan inte heller släppa och gå vidare vilket resulterar i att vi sårar varandra så fort vi vet att någon hånglat med en annan. Destruktivt och jävligt dumt.
    Och det får mig att tänka på er - jag vet att, och har läst flera gånger att du inte kan se ett liv utom honom. (Jag känner ju samma med "min"!) - men om han kom och bad dig, skulle du verkligen vilja ha någon som du inte kan känna tilltro till? Någon som är beredd att svika dig? Ljuga för dig.
    Nu känner jag mig som en hobby-psykolog här, men det känns som att det du vill ha är den trygghet du känt med honom? Den bubblande kärleken. Det gör så förbannat jävla skitont att inse att den man älskar och känner bäst kan göra en illa, och man vill blunda för det. När man börja inse det blir man arg. För att man förstår att man är värd så mycket mer. Jag tror att du börjar komma dit, och när du väl är kommer förnuftet att ta större plats än känslorna. Förnuftet som säger att det inte går att vara med någon som kan såra så mycket att man inte längre känner att livet är värt att leva.. Känslorna kommer att vara kvar i flera år, och man kommer man alltid älska den skitstövel som både varit det bästa och värsta i ens liv. Och jag vill inte skriva att "du hittar en ny" för det är inte det som är viktigt, det viktiga är att du hittar dig själv och den du ska vara. Att inte gå upp i limningen på någon annan, utan först och främst sig själv.

    Jag heja på dig! Du är grym, och skriver helt fantastiskt<3 kram och kärlek!

    Svar: Jag tror verkligen att jag kan det. Om jag bara fick chansen. Men jag får inga chanser. Det är det värsta. Ta hand om dig fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 19:05:12
  • Emeli säger:

    Hej!
    Jobbigt att vara på helspänn och gå och vänta så. Jag tror inte att ditt mail gör någon skillnad om han kommer tillbaka eller inte. Men det kan göra det lättare för dig att gå vidare så ångra inte att du skickade det. Ni skulle ju behövt prata ut om det iallafall om han skulle komma tillbaka eller hur?
    Skulle inte ge mig in i något nytt förhållande så länge du känner så här. Bättre att bli hel, stark och nöjd med dig själv innan du blandar in någon ny person. Sen kommer du träffa någon fantastisk man och få dina barn som du drömt om och de kommer ha en pappa som inte svikit deras mamma.
    Skickar en tror kram och hoppas du får en skön avslappnad kväll❤️

    Svar: Kram tillbaka Emeli. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 19:31:19
  • livetmedtinnitus.blogg.se säger:

    Jag tänkte på den första kommentaren. Jag tro inte att det faktum att du skrev brevet kommer påverka om han kommer tillbaka eller ej. Han vet nog ändå vad han har gjort, kommer han tillbaka så är det för att han älskar dig. Kan du inte prata med honom? Hade det inte vart bra/skönt/nyttigt att reda ut allt och få säga vad man tycker och tänker?

    Svar: Jag önskar jag kunde. Men kan inte prata med honom och veta att han sen går hem till henne. Hem till deras hem. Det går inte.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 20:17:51
    Bloggadress: http://livetmedtinnitus.blogg.se/
  • Anna säger:

    Man får leva i en illusion. Det är en del av processen. När du är redo att ta itu med verkligheten så kommer du att kunna göra det.

    Svar: Jag hoppas det. Tack. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 20:49:30
  • Karin säger:

    Hej! Jag har läst igenom hela din blogg de senaste dagarna och känt igen mig i varenda ord. Min ex-sambo och fästman lämnade mig i början av augusti, plötsligt efter en magisk sommar i USA och mitt i bröllopsplaneringen. Jag är 25 och vi hade varit tillsammans i 7 år, så precis som du var jag ett nästan ett barn och bodde hemma när vi blev ihop. Och liksom du hade jag en helt drömlik bild av honom - jag älskade honom verkligen handlöst, avgudade honom, hade absolut noll tvivel om att han var mannen i mitt liv. Han var mitt allt.

    Precis som du, har jag kämpat från den absoluta botten. I början kräktes jag upp maten jag åt flera gånger i veckan, ofrivilligt, tarmarna bara slog knut och kastade upp allt. Jag sov knappt. Låg på golvet och skakade i panikångest (jo, alltså "riktig" panikångest, där man tror att man ska dö).

    Men vet du? Jag mår bättre nu och jag vill lova dig att du också kommer att göra det. Själv har jag kommit till den fasen att jag börjat hata honom. Saker i vår relation kommer till mig som jag inte tänkte på förut, sprickor i fasaden, saker som i efterhand nog faktiskt inte var så sunda. Det tar emot jättemycket att erkänna för sig själv och är en lång process, men den går framåt, om än inlindad i stor sorg.

    Håll i bara. När jag faktiskt skrattar, känner mig älskad av en vän eller bara har en varm och mysig stund, brukar jag vinnlägga mig om att aktivt tänka "nu har jag det bra, just nu mår jag bra". Alltså aktivt tänka orden i huvudet, bara för att liksom uppmärksamma mig själv om att det faktiskt är möjligt att må bra. När jag mår dåligt, tänker jag "ok, nu mår jag fruktansvärt dåligt, men det kommer att gå över". När jag sen mår bättre, tänker jag "se där, det blev bättre". Det kanske låter flummigt, men det hjälper mig att medvetandegöra framstegen.

    Ett sista tips kanske inte är nåt som psykologi-kunniga skulle rekommendera, men det hjälper mig att få bekräftelse. Att gå ut och dansa, absolut inte för att röra någon (verkligen inte redo), men bara för att bli hundra procent medveten om att snygga killar (du behöver inte KÄNNA att de är snygga, bara konstatera det intellektuellt) är intresserade. Det hjälper mig att tänka att okej, NU vill jag inte ha någon av dem, men den dagen jag vill, så finns det faktiskt killar som kommer att tycka att jag är döhet.

    Lycka till med din process! Vi är många som går igenom exakt samma sak, även om säkert vi alla stundtals känner oss fullständigt ensamma (du vet, "ingen annan kan älska någon som jag älskar honom"). I början grät jag flera gånger dagligen - nu kanske var tredje dag. Så småningom kommer vi inte ens minnas när vi senast grät och vi kommer att vara lyckliga med en ny man som aldrig svikit och som vi litar på. Våga hoppas! Stå på dig! Kram :)

    2014-01-02 | 21:02:30
  • Karin igen säger:

    Nej du, förresten, två saker till (har ju redan slagit världslång-kommentars-rekord):

    1) Försök släppa tanken på att "jag skulle ju älska honom för alltid", "jag hade lovat att alltid kämpa för oss" och liknande. Jag har själv känt skam över att jag faktiskt bestämt mig för att gå vidare och göra allt för att inte ta honom tillbaka. För jag hade ju lovat. Jag hade ju bestämt mig för honom. Men grejen är att set löftet var under förutsättning att vi var det team som jag trodde och under förutsättning att han var den som jag lärt känna. Ingen av oss har någonsin signat något löfte att stanna hos män som bedrar. Vi måste, av kärlek och respekt till oss själva och våra framtida barn, lämna dessa män (och vi måste, av respekt och kärlek till oss själva, ge oss tid att sörja detta). Det finns ingenting vackert i att kämpa för en man som manipulerat och bedragit. Kom ihåg det. Ingenting. Att våga vara ledsen och ha respekt för sig själv - DET är vackert.

    2) Om du har ekonomisk möjlighet - köp ny lägenhet, för sjutton! Kanske du har råd att sälja om du köper lite mindre? Jag fick ekonomisk hjälp av mina föräldrar att köpa nytt och rensa ut det ur möblemanget som jag förknippade allra mest med oss som lyckliga. Ut, släng, bort! (Eller bokstavligen: sälj eller ge till välgörenhet, förstås). Bygg upp ett alldeles eget hem som andas framtid!

    Svar: Jag håller med dig såklart. Det finns kanske inget vackert i att kämpa för någon som har gjort som han har gjort, men jag kan inte sluta känna som jag gör. Det går bara inte. Jag är inte heller den tjejen som går ut och får den sortens bekräftelse. Jag kan inte. Lägenheten - jag vet att jag borde kasta saker, men jag kan inte. Kan inte ens bo själv. Jag är så ledsen för att du, liksom jag, måste igenom det här, och jag önskar verkligen att du mår ännu bättre snart. Många kramar ❤❤❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 21:31:18
  • Anna säger:

    Folk skriver så konstiga kommentarer. Vad skulle sitt mail ha att göra med huruvida han kommer vilja ha tillbaka dig eller inte.
    Han kommer inte vara redo att komma tillbaka till dig förens han förstått vad han gjort. Han behöver vakna upp och förstå.
    Och stressa inte. Sluta känna press att du ska vara lycklig och tacksam, det kommer så småningom. Tiden läker alla sår, konstigt nog.
    Kram.

    Svar: Tack. Du har rätt. Ska försöka att inte stressa. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-02 | 22:17:12
  • A säger:

    Alltså att vara otrogen och ljuga mot någon så nära på det sättet som den där snubben gjorde mot dig måste bara klassas som någon form av psykisk misshandel. Du kan läsa mer om det här, kanske känner du igen något mer beteende. Det är inte friskt.

    http://psykiskmisshandel.blogspot.se/2011/08/offrets-bindning-till-forovaren.html

    http://psykiskmisshandel.se/

    http://www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

    2014-01-02 | 22:32:35
  • C säger:

    Jag tycker vi precis fick en förklaring till varför han gjorde som han gjorde. Jag tror att många omedvetet väljer att upprepa sina föräldrars misstag tyvärr.

    Och jo jag tror faktiskt att han kommer att vilja komma tillbaka, eller i alla fall vilja ta upp kontakten igen. Det kanske dröjer, men jag tror det kommer hända. Antagligen precis när du börjat gå vidare och kanske väljer att fortsätta utan honom ändå.

    All styrka till dig, älskar sättet du skriver!

    Svar: Tack C. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 08:15:28
  • Svanka säger:

    Det här kommer låta så skumt, men jag drömde om dig inatt.
    Jag vet inte ditt ansikte, men jag är så säker på att det var du.
    Han kom tillbaka till dig, han sökte sig till dig och du var nådig och tog emot.
    Förlät, men sade nej.
    När jag vaknade på morgonen så ville jag nästan ställa mig upp och buga för dig.

    Jag tror du har fastnat i en feber för den här människan, och jag förstår precis hur du känner just nu- känslan av att om inget förändras är det lättare att gå tillbaka till hur det var förut.
    När jag tittar ut genom fönstret så ser jag dagarna gå, och även om jag gör allt för att de skall stanna så är det bortom min förmåga. Det kommer en morgon när du vaknar chockad av att du sovit och jag tror du vet då, precis hur mycket kvar du har att leva

    Svar: Jag har feber. Jag har det. Du har rätt.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 08:22:31
    Bloggadress: http://svanka.blogspot.com
  • Kay säger:

    "Du får göra som du vill, men aldrig förråda den som lever inpå din själ."

    (Så brukade jag tänka. Tänker så fortfarande. Men jag brukade upprepa det som ett mantra, långa nätter när sorgen satte sig i andetagen och ångesten lade sig på huden. Att där upphör vad som är okej och inte, vad man får och inte får göra i egenskap av individ.)

    P.S Jag hade en blogg som den här en gång. Med samma syfte, 365 dgr. Men vet du? Det gick fortare faktiskt. Vägen dit var ganska trasslig, men jag kom fram. Landade i något annat. Lärde mig vad kärlek är. Men fram för allt vad det INTE är. Nu ska jag ha en bebis om någon vecka. Med någon annan, någon som vet hur man ska hålla i ett hjärta utan att tappa det.

    Kram.

    Svar: All lycka till med din lilla bebis. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 08:43:33

Kommentera inlägget här: