trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 65

Kategori: Allmänt

Stark nog att söka hjälp

Igår mailade jag den rehabcoach som jag fått via jobbförsäkringen för att fråga om jag kunde få tillgång till psykologhjälp igen. En annan psykolog än den som för några månader sen sa till mig att jag inte var mottaglig för hans hjälp. Inte för att han var dålig utan för att jag bara inte har förtroende för honom efter att han på eget bevåg avslutade min behandling för att jag vägrade säga att jag förstod att allt var borta för evigt, för att jag vägrade ge upp hoppet. Jag är fortfarande inte ett dugg redo för någonting. Men jag kan inte gå runt och bära på dessa tankar ensam längre. Jag måste ha verktyg för att hantera den här röran som mitt huvud har kommit att bli.

I morse ringde jag gastromottagningen, min magdoktor. Medicinen jag äter är slut i rätt dos hos tillverkaren, vilket innebär att jag måste skyffla in sexton tabletter om dagen istället för mina vanliga åtta. Måste berätta om det som händer just nu. I livet. I min mage. Måste få hjälp att hantera allt innan det kollapsar. Klarar inte att titta in i läkarens ögon en gång till för att få veta att den här medicinen är den sista vi har att pröva, sen är det enda som finns kvar operation. Tänker inte hamna där igen. Aldrig igen.

Efter gastromottagningen ringde jag vårdcentralen. Behöver träffa någon för att prata om mina sömnbesvär, få utskrivet nya sömntabletter att använda när sömnbristen blir outhärdlig. Kanske få remiss därifrån för att prata med någon när försäkringen slutar hjälpa mig. Jag vet inte. Jag vet bara att det krävs en omfattande insats för att få hjälp. Det är inte bara att trycka på en knapp. Man måste på många sätt vara stark för att kunna få hjälp. Det går inte att lägga sig raklång i sängen och hoppas att hjälpen ska anlända. Den gör inte det. Man måste själv ringa, berätta, kanske tjata, stå på sig, ta sig tid, krångla och vara flexibel.

Man måste vara stark för att söka hjälp. Så är det verkligen. Jag har inte varit stark nog. Har förlitat mig helt på min mamma. Hon var där när jag inte kunde låtsas. När paniken var inristad i mitt skinn och ingen kunde blunda för vad som höll på att hända. Men nu. Nu kan jag låtsas. Och då är det upp till mig själv igen. Så precis som jag låtsas vara okej när jag är bland folk, låtsas jag vara stark nu. Låtsas vara tillräckligt stark för att söka hjälp. Och någonstans där hoppas jag att min fejkade styrka kan medföra en smula verklig styrka också.  En smula verklig styrka som kan hjälpa mig skaffa de där verktygen som jag så desperat behöver.

Kommentarer

  • Therese säger:

    Åh vad skönt att du tar lite hjälp! Jag hittade in hit när Elaine länkade och har läst varje ord, gått in flera gånger om dagen för att se hur det är, hur det går, men aldrig vetat vad jag ska skriva. Har tänkt flera gånger den senaste månaden att du måste söka hjälp, att ingen ska behöva gå igenom något sånt här och försöka lösa det på egen hand. Men har inte vågat säga något för att jag inte ville att det skulle tolkas fel, det kan vara så känsligt när man är nere, hur man tar till sig saker.
    Heja dig som tar tag i det! Det är inget nederlag, det är modigt att söka hjälp, och ett steg i rätt riktning. Du har tagit många bra steg det senaste, det är upplyftande att läsa. Jag önskar dig att lycka in i ett nytt 2014!

    Svar: Tack snälla du. Jag har sökt hjälp förut (eller egentligen min mamma), annars vet jag inte hur det hade gått... Har ju gått på en akutpsykmottagning i flera månader, men för några veckor sen sa vi att det var sista gången där och att jag skulle höra av mig till husläkare istället. Och nu gjorde jag äntligen det. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 11:02:39
  • Johanna säger:

    Åh vad bra gjort! Tror verkligen att det kan vara skönt och bra för dig att ha professionellt stöd. Hoppas att du hamnar hos riktigt bra personer nu så att du slipper slåss för att byta!
    Starkt gjort!

    2014-01-03 | 11:31:28
  • Sandra säger:

    Kära du, du är nog den starkaste och modigaste personen jag vet. Att ta steget och söka hjälp är inte fejkad styrka, det är verklig styrka.

    Jag har varit sjuk i depression ett par ggr, jag kände mig överkörd, rullgardinen hade gått ner, det var beckmörkt och jag grät, grät så det bara var tomt inuti. Men jag tog mod till mig att ringa till vårdcentralen, och djupt där inne insåg jag att jag nog har en gnutta styrka i mig. Jag känner mig frisk nu även om rädslan finns där att bli sjuk igen.

    Jag hoppas så innerligt att du får den hjälpen och stödet du så innerligt förtjänar och behöver. Jag går in och läser din blogg varje dag, hejar på dig, blir så glad när jag läser om framsteg, som för dig kanske inte känns som framsteg men som är så tydliga för oss läsare.

    Låt det ta den tid det tar att sörja, inget är rätt eller fel. Många styrkekramar!

    Svar: Tack Sandra. Och ta hand om dig fina du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 11:49:11
  • Greta säger:

    Det är ok att låtsas till en början. För helt plötsligt en dag, så inser man att man inte har låtsas i några sekunder.. Sen blir perioderna när man inte låtsas, utan är så på riktigt, längre och längre. Hang in there!!

    2014-01-03 | 11:54:13
  • Matilda säger:

    Jag tænker på dig varje dag och førsøker skicka så mycket styrka jag kan uppbevara till dig. Jag ær också ledsen. Du ær inte ensam.

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 12:15:00
  • kerstin säger:

    Jippi!
    Här händer det grejer minsann..fortsätt att fejka för mitt i allt fejk finns den sanna styrkan du besitter..du har bara inte förmågan att det faktiskt är du som gör allt detta! Bra jobbat! Kram

    2014-01-03 | 12:35:02
  • Kliar och sticks säger:

    En fråga som du absolut inte måste svara på, men av ren nyfikenhet, vad har du för magsjukdom? Eftersom den går att operera tänkte jag...

    Svar: Jag har en inflammtorisk tarmsjukdom, ulcerös colit/Crohns - läkarna har inte kunnat bestämma sig för vilken. Den går inte att operera på det sättet, men om man inte kan häva inflammationen med medicin måste man till slut operera bort bitar av tarmen.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-03 | 12:35:38
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se
  • En flicka som är stark säger:

    heja heja dig!

    2014-01-03 | 13:11:46
    Bloggadress: http://enflickasomarstark.blo.gg
  • A säger:

    Toppen! Bra att du gjorde slag i saken!
    Det har hjälpt mig mycket!
    ❤️❤️

    2014-01-03 | 17:17:27
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här: