trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 66

Kategori: Allmänt

Jag överlevde så klart

Jag ser hur min bröstkorg rör sig upp och ned. Jag känner luften passera in genom min mun och ner i mina lungor. Jag andas. Jag kan med mina fingrar känna något pulsera i min handled. Jag kan känna en rytmisk rörelse inne i mitt bröst. Mitt hjärta slår. Jag har överlevt.

Natten blev värre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Jag försökte spola bort tårarna med vatten. Men de tycktes aldrig sina. Jag försökte få bort den värsta huvudvärken med Alvedon. Men det var omöjligt. Snart mådde jag så illa att jag var tvungen att lägga mig på toalettgolvet. Och där låg jag. Och önskade att jag var död. Önskade att någon kunde göra slut på det onda en gång för alla. Klockan fyra tog jag desperat en sömntablett från USA. Trots att psykiatrikern har sagt att jag inte ska ta dem. Men jag gjorde det ändå och genom ett mirakel kunde jag på något sätt falla i sömn.

Mina ögonlock är inte nådiga mot mig denna morgon. Det syns. Det syns tydligt vad som har hänt. Min syster och min mamma väntar på mig därute. Jag vill inte gå ut dit. Jag slutade för några veckor sen att gråta inför min familj. Jag blev för medveten. Fann självbehärskningen. Och höll tårarna inne.

Mina systrar läser min blogg. Det är jag säker på. Jag försöker att inte tänka på det. För då blir jag rädd. Hämmad. Då är det inte längre min privata plattform där jag får göra vad jag vill. Min syster har kanske läst vad jag skrev i natt. Hon kanske läser det i detta nu. Men det är ändå inte samma sak som att möta deras ögon. Möta deras ögon och låta dem se mitt söndergråtna ansikte, med ögonlock som knappt går att öppna. Det vill jag inte. Det klarar jag inte.

Kommentaren igår. Jag trodde aldrig att den var illa menad. Jag tyckte aldrig att den var klumpigt skriven. Det var bara en förklaring, ett perspektiv, en åsikt. Men de tankegångarna, de sätter igång paniken i mig. Det är inte min mening att ta åt mig så. Jag kände något komma smygande när jag läste vad som stod. Jag beslöt mig snabbt för att trycka bort kommentaren ur mitt synfält. Inte för att den var dum, utan bara för att jag visste att jag inte klarade av den. Jag gick in i duschen. Försökte tänka på något annat. Men odjuret hade redan väckts till liv. Det gick inte att stoppa. Och så var jag där igen. På botten och krälade. Som jag har varit så många gånger förr, men som jag trots det aldrig vänjer mig vid. Jag slutar aldrig överrumplas av kraften i den ångest och panik som omsluter mig. Den är alltid chockartat stor och omöjlig att hantera med något annat än kollaps.

Men jag överlevde. Som jag alltid har gjort Och idag blir en dag till att fortsätta göra just det. Överleva.

Kommentarer

  • livetmedtinnitus.blogg.se säger:

    Att överleva kan vara svårt nog ibland. Jag önskar att du kan se att du är bra som kämpar. Att kampen är tillräcklig i sig. Du behöver inte prestera nätter utan gråt, eller en glad personlighet. Jag tycker att när livet är svårt så gör man tillräckligt genom att bara andas och klara sig igenom dagen/natten. Kämpa på.

    Svar: Tack. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 11:23:54
    Bloggadress: http://livetmedtinnitus.blogg.se/
  • Sarah säger:

    Jag tyckte nog att kommentaren var bra, även om den nödvändigtvis inte stämmer. Du behöver nog nya perspektiv på saken för att gå vidare. Något som slog mig är att du skrev hur du inte vill släppa ditt gamla liv eftersom det var fantastiskt. Men tänk efter... Var det verkligen det? Du hade ett svin till pojkvän som, istället för att vara ärlig mot dig, vänstrade med någon annan.

    Är det ett fantastiskt kärleksliv? Det känns så elakt att skriva detta, men jag tror verkligen att det är viktigt för att du ska kunna släppa det och gå vidare i livet (om det så tar flera år! Känn ingen press). Kram!

    2014-01-04 | 11:36:07
  • Greta säger:

    Du är inte ensam <3

    2014-01-04 | 12:25:52
  • M säger:

    Du är inte ensam.

    2014-01-04 | 12:40:16
  • Ett annat perspektiv till du som är stark! säger:

    Har läst sedan dag ett, och tycker många kommentarer är onödigt hårda. Många gånger behöver man andras både perspektiv och tankar för att vakna upp och komma vidare, men lika många gånger är det faktiskt bättre att låta bli att kommentera om man inte tror att kommentaren kommer göra dig gott. För det är ju det du behöver nu - Gott! Glädje! Livslust! Hopp!

    Först och främst hoppas jag av hela mitt hjärta att du kan låta bli att ta åt dig av kommentarer om att du inte hade tillräckligt mycket eget liv, eller var beroende av honom eller inte kan stå på egna ben.

    För vem har bestämt att livet handlar om att kunna stå på egna ben? Vi behöver värme och kärlek, och många tror att meningen med livet är just kärlek - och det har ingen annan rätt att säga emot. Vissa (många) lever hela sina liv med en partner - just för att den kärleken är ens mening med hela ens existens. Vissa väljer och vill göra allt med en annan människa. Medans vissa inte alls vill leva så. Oavsett: vill man leva hela sitt liv med en annan människa - för att detta gör en allra lyckligast - så är detta fantastiskt. Inte svagt.

    Låt ingen kalla dig beroende eller svag bara för att du verkligen har älskat!

    Kanske behöver du en förklaring till hur och varför - men ingen annan kan ju ge den "riktigt" - utan endast ge dig förslag som du antagligen inte får ihop med den verklighet du upplevt eller upplever.

    Ingen har varken känt eller varit i den verklighet som varit din. Och jag tror inte det ligger någon sorts hjälp i kommentarer om att din pojkvän var ett svin, att du slipper honom, ifrågasättande om hur lycklig du egentligen var eller att det inte var på riktigt.

    Självklart var det på riktigt. Självklart älskade han dig, och självklart var ni lyckliga och hade ett fantastiskt liv tillsammans. Annars hade ni inte varit med varandra så länge. Annars hade du inte saknat honom så mycket och annars hade det inte gjort så jävla ont.

    Vad han gjorde däremot, var svinigt. Hur han hanterade det hela går inte att försvara och det finns tusen andra sätt han hade kunnat bete sig på.

    Men det betyder inte på något sätt att det ni hade inte var på riktigt, eller att han inte behandlade dig bra eller inte älskade dig precis lika mycket som du älskade honom.

    Låt inte någon ta det ifrån dig. Låt varken de som kommenterar eller din egen ilskan och bitterhet måla er fina historia svart. För du har all rätt att vara ledsnast och mest förbannad i världen (vem hade inte varit?) men försök komma ihåg att det var på riktigt, men att känslor, hur ont det än gör, förändras.

    Han borde låtit dig vara med på detta från start. Han borde ha pratat med dig, låtit dig vara med på minsta lilla tvekan, men nu gjorde han inte så, och hur mycket det än svider kan du säkert tänka dig in i samma situatuation. Om du tvekade minsta lilla, skulle du inte (hur mycket du än ville att ni skulle dela allt) köra på en dag till som vanligt och hoppats att det vara var en tillfällig svacka? Ni var ju ändå ni, det skulle ju vara ni alltid, varför ge den man älskar smärtan av den lilla tvekan? Om den ändå skulle gå över.

    Och om man verkligen vill att tvekan ska gå över. För att man är lycklig och är precis där man vill vara, med planer om bröllop och barn. Vill man riskera att denna tillvaro rasar för att man för en sekund tvekar?

    I teorin är det lätt att säga ja. Ärlighet är allt. Är man två så pratar man om allt. Men när man älskar är känslor det svåraste som finns, och ofta bortom ens egen kontroll. Det vet ju du.

    Någonstans gick denna magkänsla hos din kille över till tveksamhet och tillslut ändrades även kärleken. Detta borde han ha låtit dig vara med på, och gett er chansen att rädda något. Kanske hade det ändå inte gått, men han hade kunnat ge dig tiden och ärligheten som hade kunnat rädda dig från situationen du är i idag.

    Nu blev det inte så. Och han gjorde fel. Du har all rätt att vara argast i världen och fråga universum om varför hundratusen gånger om, men samtidigt måste du en dag förstå att känslor förändras.

    Kanske kanske växer de ihop, kanske växer de åt andra håll, kanske hittar ni en dag tillbaka till det fina ni hade men kanske har hans känslor vuxit ifrån er två.

    Hur som helst förändras inte känslor över en natt. Och sättet han behandlat och behandlar dig på handlar ju om något som började förändras och sedan växte, som han tyvärr inte lät dig vara med på. Han slutade inte bara älska dig över en natt och fortsatte leka med dig. Kärleken växte bort, och under tiden försökte han hantera det (dumt, elakt och egoistiskt) men på det enda sätt han orkade med just då. Till den sag då han var tvungen att säga det till ditt ansikte.

    Världens jobbigaste situation för dig, som hade kunnat skötas så mycket bättre på alla sätt. Men hans sviniga beteende du fått reda på i efterhand är ju inte beteendet hos mannen som älskade dig, utan mannen som redan hade börjat förlora de känslorna men inte lyckades släppa taget om dig förns det var för sent.

    Vare sig kärleken till dig någon gång hittar tillbaka till
    honom eller inte, så behöver du ju läka dig själv. Någon kommer vilja älska dig igen, och då måste du kunna låta den göra det.

    Gråt, skrik, var förbannad, bitter, arg och ha panik över situationen om du behöver det för att komma vidare, men lämna frågetecken om ert förhållande eller er kärlek ifred. Kom ihåg det för vad det var, fantastiskt och vackert. Och äkta. Allt är inte meningen att hålla för alltid, det betyder inte att det är mindre rätt eler äkta för det.

    Vidare kommer du i vilket fall som helst. Kanske känns det som en lång tid som du kämpat men ändå inte kommit någonstans, men varje dag i tårar är en dag närmare en dag utan tårar. Du är på väg! Du sörjer ju ert förhållande, och det tar vanligtvis minst ett år att sörja klart.

    <3

    2014-01-04 | 13:01:12
  • A säger:

    Överlever, det gör du! Du är en stark person även om det inte känns så.
    Stor kram ❤️

    2014-01-04 | 15:07:54
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • A säger:

    Överlever, det gör du! Du är en stark person även om det inte känns så just nu.
    Stor kram ❤️❤️

    2014-01-04 | 15:09:01
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Emilia säger:

    Vad är det för korkad psykolog du har som säger åt dig att inte ta sömntabletter?? Även om de inte är köpta i Sverige utan New York så förmodar jag att de kommer från ett apotek och inte direkt är inhandlade från någon skummis i ett gatuhörn.. Herregud, vilken psykolog som helst skulle hålla med om att sömn är ett av våra mest basala behov och utan sömn blir man helt jävla koko och det utan att behöva handskas med ett krossat hjärta samtidigt! Och så får just du träffa någon mulle som rekommenderar dig att inte ta tabletterna som hjälper dig att sova?? Jag blir så arg! Nej, sömntabletter är ingen lösning i det långa loppet men kan vara direkt avgörande för hur man hanterar en kris. Och nu känner jag ju inte dig men utifrån det du skriver verkar du ju vara en frisk människa i allmänhet som inte visar några tendenser till substansberoende. Gör allt i din makt för att få sova, säger jag. Sova och äta är det viktigaste. Jag är så imponerad av dig som orkar jobba och vara social samtidigt som du går igenom detta. Det är ett mått på framgång, men utan sömn blir det ju snarare ett stressmoment. Åh vad upprörd jag är. Du är stark. Lyssna på din kropp. Allt kommer lösa sig, oavsett hur det blir. Kram!

    Svar: Jag måste skaffa nya sömntabletter i Sverige menade hon tror jag. Inte att sömntabletter generellt är dåliga. Och eftersom jag inte går hos henne längre måste jag till en ny läkare för att få nya. Men det värmer att du bryr dig så. <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-05 | 04:16:47

Kommentera inlägget här: