trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 85

Kategori: Allmänt

Funna, återfunna och gamla vänner
Idag var jag hos psykiatrimottagningen igen. Det känns som att jag kommer gå där mycket. Läkaren frågade mig om jag kunde se något ljus i tunneln, om jag kunde känna något hopp. Svaret är nej. Det låter hemskt och otacksamt med tanke på allt jag har kvar i livet. Men jag får inte bort hopplösheten. Den har bäddat in sig djupt i mitt innersta och ger inte vika ens för en tum. Jag klarar oftast att leva för stunden, kan trycka bort det värsta, men hopplösheten inför framtiden lämnar mig aldrig.
 
Lunchen spenderade jag med en nyfunnen vän. Hon har nästintill insisterat på att vi ska träffas för en lunch. Jag vet att jag aldrig själv hade funnit varken energi eller mod att planera och genomföra om jag inte hade fått en knuff. Jag kan inte ens förklara hur tacksam jag är för att hon gav mig den där knuffen, för en varmare och mer genuin människa än henne kan man inte hitta. Rakt igenom godhjärtad och förstående. Hon lyssnade och det kändes som att hon brydde sig på riktigt. Det kändes som att hon förstod och accepterade utan att döma. Jag är så tacksam för det mötet.
 
Oavsett vad som händer är just det något jag alltid kommer att bära med mig. Dessa människor som jag har funnit, återfunnit eller bara kommit närmare efter min totala kollaps. Jag känner hur en del av mina vänner öppnar upp sig på ett annat sätt för mig. Det är numera sällan de bara säger att allt är bra. Det är skönt på något sätt. Inte att mina vänner inte mår så bra som jag trodde, men att jag har kommit dem närmare. Det är skönt.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Hej. Jag har också nått botten igen. Käkar antidepressiva och lugnande men idag fick jag åka in till akutpsyk igen. Jag klarar inte av livet. Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva.

    Svar: Hej Emma. Jag förstår dig. Jag gör faktiskt det. Känslan av att allt vore bättre om man bara vore död. Men samtidigt vill man inte ta sitt liv. Man vill bara slippa leva. Jag vet inte hur man kommer ifrån det för jag kämpar med samma tankegångar. Allt jag kan säga är att jag hoppas att du fortsätter försöka. Bara fortsätt lev och så får vi se vad som händer. För ingen vet ju faktiskt det. Maila igen om du vill. Kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-23 | 20:24:29
  • A säger:

    Vilken bra vän. Sådana behöver man för att ta sig ur sin misär som man befinner sig i.
    Stor kram

    2014-01-23 | 21:54:43
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Demi säger:

    Tänkte bara ge ett litet tips. Du skrev för några inlägg sen att du kände dig gladare när du tog hand om folk. Något jag tror skulle gynna dig är en spontanresa till vart än ekonomin tar dig. Om det är till regnskogar, kör hårt. Kommer du inte längre än en fjällvandring till norge så duger det. Tro mig, det hjälper när man väl kommit ur sina vardagsrutiner och får lite nya perspektiv på livet. Kram, allt löser sig inom sin tid.

    Ps. Att du ens klarar av att skriva allt det här är helt fantastiskt i sig. Du är fantastisk

    2014-01-24 | 00:04:40
    Bloggadress: http://demi.spotlife.se
  • ami säger:

    Jag tycker det är väldigt fint av dig som vågar vara ärlig som du är i bloggen, du inspirerar människor!

    2014-01-24 | 16:33:39
    Bloggadress: http://twofaced.se/
  • Rebecka säger:

    Du är så stark som vågar öppna dig och berätta om dina problem, jag tror att du är en förebild för många!

    2014-01-24 | 17:04:13
    Bloggadress: http://sextondeoktober.blogg.se
  • Jennie säger:

    Det kommer att bli bra. Du är stark!

    2014-01-24 | 21:31:39
    Bloggadress: http://ineedyoutoneedmeback.devote.se

Kommentera inlägget här: